Startproblem 99 100

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
dpm
Innlegg: 377
Registrert: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Sted: Tromsø

Startproblem 99 100

Legg inn av dpm » ons aug 19, 2015 10:32 am

Ikke direkte startproblem men det kan sikkert bli det etterhvert. Av og til når jeg skal starte bilen klikker det bare, høres ut som at det er releet som slår også skjer det ikke mer. Da må jeg vri nøkkelen tilbake og starte på nytt, alle ganger har den startet som normalt på andre forsøk. hva kan være problemet?

Batteriene lades en gang i mnd så det er ikke strømproblemer der i allefall.

Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Registrert: fre jul 04, 2014 2:05 am
Sted: Steinkjer

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av znyp » ons aug 19, 2015 10:44 am

Innslaget på starteren kan være et mulig problem.

Hvis du må lade batteriene en gang måneden så kan vel ikke batteriene være helt i hundre?
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1555
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av frode » ons aug 19, 2015 1:39 pm

Innslaget.
Men sjekk batterispenningen. Jo lavere spenning det er ved start, jo saktere går innslaget, og mer brenning av kontaktene.
Går ut fra at kontaktene kan skiftes ut. Det er vel litt trangt å skru ut starteren, men det skal gå greit.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

dpm
Innlegg: 377
Registrert: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Sted: Tromsø

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av dpm » ons aug 19, 2015 3:55 pm

Innslaget ja. Får man byttet kun en del eller må hele starteren tas? Ang lading av batterier gjøres det en gang i mnd på rutine, kun for vedlikehold. Ikke for at de er dårlig.

ofrovold
Innlegg: 1935
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av ofrovold » ons aug 19, 2015 9:49 pm

Jeg hadde problemer med et av mine batterier. Me. Symptomene var litt annerledes. Det klikket ikke, der snudde starteren veldig sakte. Fikk ikke start. Målte batterispenning flere ganger, målte over 13v uten motor i gang, med frakoblede poler. Så koblet jeg fra et og ett batteri og prøvde å starte, de to første gangen varvdet bra spenning og bilen startet uten problemer, men en gang så var spenningen plutselig ca ca9,5v.. Var nok dårlig kontakt i ei celle. Byttet batterier, så var alt i orden.
Heller nok mot starter/ innslaget i ditt tilfelle.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

dpm
Innlegg: 377
Registrert: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Sted: Tromsø

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av dpm » tor aug 20, 2015 7:02 am

Byttet begge batteriene for et år siden og har som sagt vedlikeholdsladet den en gangi mnd så jeg antar de er ffriske og fine.

Nå i morgen tidlig når jeg startet slo starteren inn, men med et par halvhjertede forsøk før den på tredje forsøk snurret motoren i gang med full kraft.

Må vel bare bestille ny startet.

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av Luring » tor aug 20, 2015 7:45 am

Leverer den til reprasjon på nærmeste start og dynamoverksted så får du "ny" til 1/3 av prisen, alternativt kjøper du ein (fabrikk)overhalt på samme plassen.
Eg har aldri kjøpt ny starter, men har fått overhalt fleire, og ingen har av dei har svikta så lenge eg har hatt de.
Innslaget er jo enkelt å skifte om det kun er det, og samtidig skifter ein børster, rengjer og smører så har du starter lenge.
Olav

dpm
Innlegg: 377
Registrert: tor apr 17, 2008 11:43 pm
Sted: Tromsø

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av dpm » tor aug 20, 2015 9:46 am

Ok så de kan overhales?
Og innslaget og starter er to forskjellige deler som kan byttes uavhengig av hverandre?

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av Luring » tor aug 20, 2015 12:29 pm

Ja og ja, men de to henger sammen.
Innslaget er den mindre runde delen oppå startmotoren (3).
startmotor-cutaway_01.jpg
startmotor-cutaway_01.jpg (32.98 kiB) Vist 4489 ganger
Her kan du lese om overhaling: https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/startmotor/
Olav

shoe
Innlegg: 640
Registrert: ons mai 05, 2004 10:15 am
Sted: Jevnaker

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av shoe » søn aug 23, 2015 10:14 am

Fjern 3 små skruer i enden på innslagsreleet så kan du sjekke om kontaktgaflene er nesten smeltet bort eller blitt deformert.
Vedlegg
starter.pdf
(77.34 kiB) Lastet ned 60 ganger
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001

Brukeravatar
Knut
Innlegg: 90
Registrert: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av Knut » fre des 04, 2015 12:48 pm

Har nøyaktig samme problem som dpm. Periodisk klikker starter selv om batteri er tipp topp og uavhengig temperatur/klima/varm/kald motor osv. Noen ganger må jeg vri nøkkel 10 ganger før startmotor slår til.

Prøver å forstå den vedlagt PDFen. Ikke helt teknisk(engelsk) av meg, med innslagsrele mener du der vi finner "plunger" og hvor ligger det du kaller for "kontaktgafler"...? :?

Fant mer info og legger ved denne linken for felles nytte:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41&t=17455&start=0
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1240
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av beaas » fre des 04, 2015 1:35 pm

Her et annet bilde, riktignok fra 80 men ser jo ganske likt ut.

De er de røde der som blir slitt og må byttes. Når man har fått ut starteren er jo dette en enkel operasjon, måtte gjøre det selv på min 80 rett etter kjøp:

Bilde

Dette skrev jeg i garasjen etter jeg hadde gjort det:
Da er bilen igang igjen! Med nye deler til starteren for 300 kr ble det orden, dele nr 28226-54220 og 28226-54320. Her et bilde Rikard har lagt ut før på forumet, den ene røde kontakten hadde særdeles lite gods igjen mot kontaktflaten til den bevegelige kontaktoren. Den andre røde kontakten så helt grei ut. Litt knot med å få starteren ut, men gikk greit. Hadde man hatt mer (rett) verktøy tilgjengelig så hadde dette vært fort gjort!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Brukeravatar
Knut
Innlegg: 90
Registrert: fre mai 14, 2004 11:35 pm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Startproblem 99 100

Legg inn av Knut » fre des 04, 2015 1:42 pm

Flott Bjørn Erik! Proft med farger og alt. Det ser overkommelig ut.

Jeg har bestilt time på Toyota Oppsal for feilsøking. 600,- skal de ha. Tror det er lurt. Da får jeg forhåpentligvis en rapport tilbake hvor feilen kan ligge FØR jeg begynner demontering av starter (i borettslagets garasje her i Gamlebyen :twisted: :twisted:)
NÅ: HDJ100 - 1998
FØR: BJ42-1982 # HJ61VX-1988 # HJ60(TDi)-1986# HDJ80VX-1995

http://www.knutaas.no

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»