Steering angle sensor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » ons sep 09, 2015 8:48 am

Har testet steering angle med Toyota Techstream og får merkelige verdier (NB: jeg har ikke VGRS). Når ratt og hjul står rett fram viser sensor -180 ° (± noen grader gjelder for alle verdier nevnt her):
rett fram.png
rett fram.png (544.48 kiB) Vist 3595 ganger
Ved forskjellige rattposisjoner får jeg følgende verdier (positiv verdi når ratt dreies mot klokka):
tabell.png
tabell.png (1.93 kiB) Vist 3595 ganger
Sensorverdi endrer seg ca 540 ° når rattet dreies en hel omdreining. For å få avlest verdi for steering angle lik null må rattet dreies til posisjon som vist i bilde under (litt over en kvart omdreining mot klokka):
ratt når sensor viser null.png
ratt når sensor viser null.png (1.11 MiB) Vist 3595 ganger
Kunne noen andre med HDJ100 og uten VGRS testet det samme (antatt ° per omdreining)? Og om noen vet hvordan jeg skal nullpunktsjustere/kalibrere steering angle sensor på denne bilen uten VGRS (med VGRS kan man gjøre det i Techstream) skulle jeg gjerne visst det:)
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1539
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Steering angle sensor

Legg inn av frode » ons sep 09, 2015 6:01 pm

Etter min erfaring med slike optosensorer høres det ut som skitt i hullskiva.
Skal se hva jeg får på min ved fulle og halve omdreininger, men sist jeg sjekket stemte det godt overens opp til 90 i alle fall, bortsett fra at det hele er ca 20-25 feil. Kanskje i kveld Josephine.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Innlegg: 1913
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ofrovold » ons sep 09, 2015 7:57 pm

Mener jeg har det samme. Rett frem er ikke det samme som null grader. Men skiller 90 grader mellom hver kvart omdreining. Ihvertfall sist jeg sjekket.

Stiller meg bak Frode på det med skitt i hullkransen. Eller i fotocellen. Har ikke sjekket dette på egen bil.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » ons sep 09, 2015 9:56 pm

Så kanskje skala også er feil, ikke bare nullpunkt? Jeg hadde jo forventet 360 grader per omdreining og ikke 540... Kanskje bare å kjøpe ny sensor først som sist?

Håper flere kan sjekke tilsvarende på sine biler.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1539
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Steering angle sensor

Legg inn av frode » søn sep 13, 2015 8:08 pm

Da fikk jeg sjekket. Jeg har de samme verdiene per omdreining, ca 540 grader. Minus til høyre og pluss til venstre. 270 på halv omdreining. Disse verdiene er konsistente, jeg får det samme om og om igjen, prøvde sikkert 6-7-8 ganger frem og tilbake.

Da må vi spørre Øystein om å gjøre en avlesning -- Er det slik det skal være?

Ikke det at det har så mye å si, tror jeg. Den brukes vel bare til å bestemme når Gate Valve skal stenge. Hvis man har VSC og sånt er det vel verre, men da er det kanskje en annen sensor også?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » søn sep 13, 2015 10:22 pm

Da har jeg fått sjekket en 2002 modell (takk peskareta).

Ratt rett fram viser sensor tilnærmet null.
Per omdreining med klokka + 360 °.
Per omdreining mot klokka -360 °.

Dette er verdier jeg hadde forventet (360 °/omdreining), men fortegnet er motsatt (på min øker verdi når ratt dreies mot klokka).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » søn sep 13, 2015 10:50 pm

frode skrev:Da fikk jeg sjekket. Jeg har de samme verdiene per omdreining, ca 540 grader. Minus til høyre og pluss til venstre. 270 på halv omdreining. Disse verdiene er konsistente, jeg får det samme om og om igjen, prøvde sikkert 6-7-8 ganger frem og tilbake.

Da må vi spørre Øystein om å gjøre en avlesning -- Er det slik det skal være?

Ikke det at det har så mye å si, tror jeg. Den brukes vel bare til å bestemme når Gate Valve skal stenge. Hvis man har VSC og sånt er det vel verre, men da er det kanskje en annen sensor også?
Hmm... Men du har VGRS, og da skal det ikke nødvendigivs være 360 °/omdreining (fikk ihvertfall høre det på Hell Bil da de leste fra manualen som gjelder VGRS).

Jeg tror det har litt å si. Når jeg kjører rett fram er nok ventilen stengt da ECU tror jeg svinger mot høyre (jeg får negativ verdi når ratt dreies med klokka). Isåfall er vel aktuatorene på venstre side (yttersving) stilit inn på hardere demping enn de på høyre side (innersving). Ihvertfall føles bilen mykere på høyre side når jeg kjører rett fram (men nå "leter" jeg etter tegn på det og da...), og den krenger mer i venstresving enn i høyresving.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » man sep 14, 2015 5:41 pm

Da var ratt demontert og slik så det ut:
20150914_152513.jpg
20150914_152513.jpg (1.69 MiB) Vist 3479 ganger
Det er kanskje litt mistenkelig at utfresing er mot høyre... jeg må vri rattet litt over en kvart omdr. mot klokka får å få null, og da kommer denne utfresingen rett opp...
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

ofrovold
Innlegg: 1913
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ofrovold » man sep 14, 2015 8:33 pm

ksi100 skrev:
frode skrev:Da fikk jeg sjekket. Jeg har de samme verdiene per omdreining, ca 540 grader. Minus til høyre og pluss til venstre. 270 på halv omdreining. Disse verdiene er konsistente, jeg får det samme om og om igjen, prøvde sikkert 6-7-8 ganger frem og tilbake.

Da må vi spørre Øystein om å gjøre en avlesning -- Er det slik det skal være?

Ikke det at det har så mye å si, tror jeg. Den brukes vel bare til å bestemme når Gate Valve skal stenge. Hvis man har VSC og sånt er det vel verre, men da er det kanskje en annen sensor også?
Hmm... Men du har VGRS, og da skal det ikke nødvendigivs være 360 °/omdreining (fikk ihvertfall høre det på Hell Bil da de leste fra manualen som gjelder VGRS).

Jeg tror det har litt å si. Når jeg kjører rett fram er nok ventilen stengt da ECU tror jeg svinger mot høyre (jeg får negativ verdi når ratt dreies med klokka). Isåfall er vel aktuatorene på venstre side (yttersving) stilit inn på hardere demping enn de på høyre side (innersving). Ihvertfall føles bilen mykere på høyre side når jeg kjører rett fram (men nå "leter" jeg etter tegn på det og da...), og den krenger mer i venstresving enn i høyresving.
Fikk sjekket nå.
Håper det hjelper.
Ser at jeg heller ikke har "0" grader rett fram.
Gadd ikke å ta av rattet akkurat nå. :D Håper det går bra?
Vedlegg
2015-09-14_20h07_28.png
"Rett" frem
2015-09-14_20h07_28.png (250.09 kiB) Vist 3468 ganger
2015-09-14_20h08_23.png
90 grader mot venstre
2015-09-14_20h08_23.png (298.73 kiB) Vist 3468 ganger
2015-09-14_20h09_47.png
90 grader mot høyre
2015-09-14_20h09_47.png (229.15 kiB) Vist 3468 ganger
2015-09-14_20h11_04.png
Maks Høyre
2015-09-14_20h11_04.png (3.46 kiB) Vist 3468 ganger
2015-09-14_20h10_38.png
Maks Venstre
2015-09-14_20h10_38.png (3.94 kiB) Vist 3468 ganger
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

ofrovold
Innlegg: 1913
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ofrovold » man sep 14, 2015 8:41 pm

Litt off topic, men jeg har ca 15mm høydeforskjell far høyre til venstre side foran.
Det gjenspeiler seg i Datalisten. Bør man etterstramme torsjonsfjæra på venstresida?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » man sep 14, 2015 10:09 pm

ofrovold skrev:Fikk sjekket nå.
Håper det hjelper.
Ser at jeg heller ikke har "0" grader rett fram.
Gadd ikke å ta av rattet akkurat nå. :D Håper det går bra?
Ser du får samme resulat som peskareta (om man ser bort fra en liten offset på nullpunktet da). Når du vrir mot klokka går verdi ned 360 °/omdreining (eller 90 °/kvart omdreining). Til meg og Frode øker verdien når man dreier mot klokka, men med 540 °/omdreining.

Hadde du orket å ta av rattet? Eller sjekket hvilket delenummer sensoren har? Min er 89245-33010. Ny sensor er ca 1400 kroner på amayama, men jeg er usikker på om det hjelper når jeg ser kodehjulet står med utfresingen mot høyre (som kommer rett opp når jeg vrir rattet til sensor viser 0 °).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » man sep 14, 2015 10:33 pm

ofrovold skrev:Litt off topic, men jeg har ca 15mm høydeforskjell far høyre til venstre side foran.
Det gjenspeiler seg i Datalisten. Bør man etterstramme torsjonsfjæra på venstresida?
Stivheten til stålfjærene skal ikke påvirke dette. Hydraulikken bare øker trykket til riktig sensorverdi er nådd. Slappe stålfjærer (spiral bak og torsjon foran) fører til økt oljetrykk. Ser du også har 20 mm bak. Står du på ujevnt underlag? Har du lastet inn/ut av bilen etter at motor stoppet sist? Ser det skal lite til for å endre høyden på bilen når man har stanset motor. Still deg på et plant underlag og senk til Lo og hev til N og les av trykk før du eventuelt går videre med stramming av torsjonsfjær (mål/sjekk høyder bør også gjøres før stramming av fjærer foran). Jeg jobber med en manual på norsk som forklarer dette (med god hjelp fra Frode) og i hvilken rekkefølge man bør gjøre ting, så stay tuned...
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

ofrovold
Innlegg: 1913
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ofrovold » man sep 14, 2015 10:45 pm

Hei.
Min sensor heter,84317-33030 og går fra 1998-08.2002. Kan jo være et skille der på hvor mange grader de leser ut? Uavhengige av om du har VCS eller ei. Du har vel 2003 modell. Din går vel fra 08.2002-07.2003.
Kan man kjøre en slags kalibrering av denne sensoren slik at man ender opp med null grader rett frem. Kan man flytte sensor skiven, slik at hakket kommer opp?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » man sep 14, 2015 11:00 pm

ofrovold skrev:Hei.
Min sensor heter,84317-33030 og går fra 1998-08.2002. Kan jo være et skille der på hvor mange grader de leser ut? Uavhengige av om du har VCS eller ei. Du har vel 2003 modell. Din går vel fra 08.2002-07.2003.
Kan man kjøre en slags kalibrering av denne sensoren slik at man ender opp med null grader rett frem. Kan man flytte sensor skiven, slik at hakket kommer opp?
Jeg har 2003 modell ja, men har ikke stabilitetskontroll (VSC vel?). Kan godt være skalaen og fortegn er riktig ja. Jeg var en kort tur innom verkstedet, og han som hadde plukket av rattet så ingen muliget til å rotere skiva i forhold til sensoren som sitter klikket fast på toppen. Har lett etter kalibreringsrutine, men finner ikke noe for denne (finner bare for de med VGRS). Hell Bil mente det kunne gjøres ved kortslutning på OBD-pluggen, men det sto i manualen som kom etter at VGRS hadde kommet.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1539
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Steering angle sensor

Legg inn av frode » man sep 14, 2015 11:49 pm

ofrovold skrev:Litt off topic, men jeg har ca 15mm høydeforskjell far høyre til venstre side foran.
Det gjenspeiler seg i Datalisten. Bør man etterstramme torsjonsfjæra på venstresida?
Først skal du sjekke virkelig høyde, på plant underlag, og uten noe i bilen, ikke engang en lett sjåfør. Hvis målt høyde er forskjellig for V og H skal du justere torsjonsfjærene så høyden blir lik. Så kan du eventuelt justere sensorer slik at de viser samme verdi. Ettersom jeg har forstått vil høyden foran justeres til snittet av de to er ~ lik null, men hvis forskjellen blir for stor vil ahc-en gi opp.
Hvis du kjører høyden først til Lo og så til N, så skal høyden både foran og bak være nært null. På bildet ditt har du tydeligvis ikke gjort det siden trykket viser null.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Innlegg: 1913
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ofrovold » tir sep 15, 2015 10:43 am

frode skrev:
ofrovold skrev:Litt off topic, men jeg har ca 15mm høydeforskjell far høyre til venstre side foran.
Det gjenspeiler seg i Datalisten. Bør man etterstramme torsjonsfjæra på venstresida?
Først skal du sjekke virkelig høyde, på plant underlag, og uten noe i bilen, ikke engang en lett sjåfør. Hvis målt høyde er forskjellig for V og H skal du justere torsjonsfjærene så høyden blir lik. Så kan du eventuelt justere sensorer slik at de viser samme verdi. Ettersom jeg har forstått vil høyden foran justeres til snittet av de to er ~ lik null, men hvis forskjellen blir for stor vil ahc-en gi opp.
Hvis du kjører høyden først til Lo og så til N, så skal høyden både foran og bak være nært null. På bildet ditt har du tydeligvis ikke gjort det siden trykket viser null.
Jeg har målt høyde avvik og avlest høydeavvik er samsvarende. Ca 15mm målt på garasjegolvet. Husker ikke om jeg hadde mye i bilen. Tror ikke jeg hadde motor i gang, når jeg målte. Den ene gangen kjørte jeg til Lo og så til N ihvertfall. :)
Nå ha sjekket dette litt ordentlig.

Møtte en sølv 100 på fredag ca kl1230 på veien mellom Lahell og Drøbak tunellen, var det deg?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » tir sep 15, 2015 11:34 am

frode skrev:Først skal du sjekke virkelig høyde, på plant underlag, og uten noe i bilen, ikke engang en lett sjåfør. Hvis målt høyde er forskjellig for V og H skal du justere torsjonsfjærene så høyden blir lik. Så kan du eventuelt justere sensorer slik at de viser samme verdi.
Dersom du justerer fysisk høyde på bilen ved hjelp av torsjonsfjærene vil vel oljetrykket kompensere for dette neste gang du starter bilen og gå tilbake til samme høyde som før justering av torsjonsfjærene? Er det ikke slik at AHC justerer oljetrykk inntil ECU er fornøyd med avlest verdi fra de 3 høydesensorene? Ved å skifte spiralfjærer bak og justere torsjonsfjærer foran endrer man bare hvor stor del av bilens vekt som holdes oppe av stål- vs. gassfjærene (eller sagt med andre ord man endrer nødvendig olje/gasstrykk for å holde samme høyde)? Jeg trodde bilens fysiske høyde skulle endre kun ved å flytte på høydesensorene...
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » tir sep 15, 2015 1:14 pm

Tilbake til det tråden egentlig handler om:)

Etter endel tankevirksomhet i går kveld dro jeg til verkstedet hvor bilen sto delvis demontert i morges.

Sjekket først ut muligheten for å gjøre noe mekanisk. Selve kodeskiva sitter fast i den hvite plasten. Her er det styre"pinner" i vertikalplanet (se bilde tidligere i tråden, tatt når ratt sto rett). Den svarte plastdelen med ledninger (ligger mellom rattet og kodeskiva) skal stå i en bestemt retning, og på baksiden av denne inn mot den hvite plasten med skiva er det spor i vertikalplanet (sporene sitter i den innereste ringen som roterer med rattet). Ut mot rattet er det spor i horisontalplanet, som stemmer med styring på selve rattet (kan legge ut bilder senere). Ettersom alle styringer har to spor i samme plan, kan man i teorien vri hver del 180 ° (sette rattet opp ned, vri kodeskiva slik at utfresing i ytterkant blir mot venstre istedet for mot høyre slik den var hos meg). Slik sett kunne jeg endret avlest verdi med ca 270 ° fra -180 ° til +90 ° uten at det ville hjulpet meg nevneverdig.

Til slutt måtte jeg prøve å lure sensoren. Ble litt ivrig og noterte ikke ned alle trinnene/rekkefølgen, men endte opp med å gjøre følgende:
-Tenning på og Techstream tilkoplet
-Vippet ut sensoren (89245-33010) og satte den inn igjen
-Tenning av/på og restart av Techstream
-Sensor viste 0.00 ° men reagerte ikke på rotasjon
-Slettet feilmelding som kom da sensor ble vippet ut (skrev ikke ned nummeret...)
->Og vips var den nullpunktskalibrert :D Dreide den 1 runde mot klokka og fikk 540 °, akkurat som Frode! Blir spennende å få tilbake bilen i ettermiddag og sjekke alt på nytt (vinkelmålinger og om gateventilene oppfører seg som de i teorien skal).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1539
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Steering angle sensor

Legg inn av frode » tir sep 15, 2015 2:33 pm

ksi100 skrev:Dersom du justerer fysisk høyde på bilen ved hjelp av torsjonsfjærene vil vel oljetrykket kompensere for dette neste gang du starter bilen og gå tilbake til samme høyde som før justering av torsjonsfjærene? Er det ikke slik at AHC justerer oljetrykk inntil ECU er fornøyd med avlest verdi fra de 3 høydesensorene? Ved å skifte spiralfjærer bak og justere torsjonsfjærer foran endrer man bare hvor stor del av bilens vekt som holdes oppe av stål- vs. gassfjærene (eller sagt med andre ord man endrer nødvendig olje/gasstrykk for å holde samme høyde)? Jeg trodde bilens fysiske høyde skulle endre kun ved å flytte på høydesensorene...
Ahc gjør ingenting med venstre/høyre-balansen. Når det gjelder høyde, bryr Ahc seg kun om:
(1) Signalet fra høydesensor bak - og justerer oljemengde/trykk inntil høyden er null (for N da), og
(2) Gjennomsnittet av verdiene fra høydesensorene foran - og justerer foran inntil høyden er null.
Balansen mellom venstre og høyre er det stålet som må ta seg av. Det er vanlig at bilen siger litt mer ned på venstre side over tid, da den siden er tyngst. Så ja, stram opp den ene torsjonsfjæren inntil bilen er like høy på venstre og høyre side.
Og ja - Jeg var en tur i Drammen på fredag - og møtte en croozer med taktelt.
ksi100 skrev:->Og vips var den nullpunktskalibrert :D Dreide den 1 runde mot klokka og fikk 540 °, akkurat som Frode! Blir spennende å få tilbake bilen i ettermiddag og sjekke alt på nytt (vinkelmålinger og om gateventilene oppfører seg som de i teorien skal).
Gratulerer.
Jeg ser ikke helt for meg hvordan sensoren og greiene bak rattet er satt sammen - Så, hvordan skal jeg få mine 20 grader rettet opp? Jeg ser for meg at jeg må justere på endeleddene slik at det blir 0 grader på sensor ved kjøring rett frem, og så ta løs rattet og flytte det på splines'a slik at det blir rett. Vil det funke?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Steering angle sensor

Legg inn av ksi100 » tir sep 15, 2015 3:10 pm

frode skrev:Ahc gjør ingenting med venstre/høyre-balansen. Når det gjelder høyde, bryr Ahc seg kun om:
(1) Signalet fra høydesensor bak - og justerer oljemengde/trykk inntil høyden er null (for N da), og
(2) Gjennomsnittet av verdiene fra høydesensorene foran - og justerer foran inntil høyden er null.
Balansen mellom venstre og høyre er det stålet som må ta seg av. Det er vanlig at bilen siger litt mer ned på venstre side over tid, da den siden er tyngst. Så ja, stram opp den ene torsjonsfjæren inntil bilen er like høy på venstre og høyre side.
Enig, for gate valve er åpen når man hever og senker bilen, og da kan ikke AHC sørge for ulikt trykk på venstre og høyre side foran, ergo må høydeforskjell på høyre/venstre foran skyldes ulik kraft fra torsjonsfjær.
frode skrev:Jeg ser ikke helt for meg hvordan sensoren og greiene bak rattet er satt sammen - Så, hvordan skal jeg få mine 20 grader rettet opp? Jeg ser for meg at jeg må justere på endeleddene slik at det blir 0 grader på sensor ved kjøring rett frem, og så ta løs rattet og flytte det på splines'a slik at det blir rett. Vil det funke?
Tror ikke det vil funke. Når du justerer endeleddene for å få 0 ° avlest verdi ved kjøring rett fram blir først rattet ditt stående litt med klokka (for det var vel slik at avlest verdi gikk ned til deg når du dreier med klokka). Når du så tar av rattet og retter det opp må innmaten som drar med kodeskiva også følge med, ergo blir det vridd 20 ° mot klokka (igjen avlest verdi). Da vil jeg tro du får -20 ° avlest... Isåfall bør dette funke om du bare retter opp halve nullpunktsfeilen med endeleddene (begir meg ut på tynn is her nå, bare så det er sagt).
Men, om du har VGRS skal det gå an i Techstream, jf. noe Vegard har gjort og omtalt på forumet tidligere, jeg vil tro det er mye enklere. Eventuelt følge instruksen fra Toyota.
VGRS.pdf
(104.25 kiB) Lastet ned 43 ganger
VGRS1.pdf
(38.9 kiB) Lastet ned 34 ganger
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»