AHC

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

AHC

Legg inn av per2re » tor sep 24, 2015 7:27 am

Har akkurat kjøpt en 99 mod, der ahc ikke er helt på stell. Må bytte et rør til demper bak pga rustet hull, men høydereguleringa fungerer tilsynelatende enda. Får kjørt den opp og ned med bryter, men den fjærer ingenting under kjøring. Er dette kulene, eller et resultat av lite olje? føles som det er både foran og bak.
Noen som eventuelt har erfaringer med ombygging til vanlig fjær/demper, drar jo fort på seg med deleprisene på ahc...tips mottas med takk :D
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC

Legg inn av ksi100 » tor sep 24, 2015 11:45 am

per2re skrev:Har akkurat kjøpt en 99 mod, der ahc ikke er helt på stell. Må bytte et rør til demper bak pga rustet hull, men høydereguleringa fungerer tilsynelatende enda. Får kjørt den opp og ned med bryter, men den fjærer ingenting under kjøring. Er dette kulene, eller et resultat av lite olje? føles som det er både foran og bak.
Noen som eventuelt har erfaringer med ombygging til vanlig fjær/demper, drar jo fort på seg med deleprisene på ahc...tips mottas med takk :D
I tråden http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=23750 finner du en beskrivelse om AHC inkludert hvilke tester du kan gjennomføre for å finne ut hva som bør gjøres med systemet ditt. Dersom systemet ikke er vedlikeholdt på lenge er det stor sjanse for at du må skifte spiralfjærer bak, stramme torsjonsfjærer foran, skifte olje og kanskje skifte gassfjærer (kuler). Om du handler litt smart på nett skaffer du alle disse delene for ca 7000 kroner, og du bør få et system som er tilnærmet som nytt etterpå.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » tor sep 24, 2015 1:45 pm

Ok. Noe spes sted dere bestiller deler fra?
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC

Legg inn av ksi100 » tor sep 24, 2015 2:42 pm

per2re skrev:Ok. Noe spes sted dere bestiller deler fra?
Jeg bruker amayama.com, og vet det er flere fra forumet som bruker og er fornøyd med de. Sjekk gjerne delenummer for din bil før du bestiller itilfelle de numrene jeg har oppgitt i beskrivelsen er ulikt numrene for din. Om du går inn på toyodiy.com og skriver inn rammenummeret (VIN) på bilen din kan du finne numrene.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » fre sep 25, 2015 6:38 am

Liten oppdatering der, amayama får ikke sendt deler, fordi de ikke får sikkhetsdatablad på gassbeholderne. Og fjær var ikke på lager. Har sendt mail til disse peliag-ettellerannet på gass demperne.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC

Legg inn av ksi100 » fre sep 25, 2015 7:13 am

per2re skrev:Liten oppdatering der, amayama får ikke sendt deler, fordi de ikke får sikkhetsdatablad på gassbeholderne. Og fjær var ikke på lager. Har sendt mail til disse peliag-ettellerannet på gass demperne.
Hei.

Jeg kjøpte nettopp fjærer (alle 3 typer) og fikk de levert fra UAE-lageret denne uka. Svarte de at du måtte inn med ny forespørsel om noen uker? Jeg fikk det første gang jeg prøvde, men 2 uker senere hadde de fjærer inne så det er bare å følge med og prøve på nytt. Det at de ikke kunne sende gassfjærer visste jeg ikke. Jeg hadde tenkt å bestille dette selv snart. Uansett, først bør du få riktig høyde og nøytraltrykk, så kan du sjekke om gassfjærene trengs å skiftes eller ikke, ref. side 11-12.

Alternativ leverandør er pleiades, toyota.spheres@gmail.com, som svarte meg "We do supply spheres for the Land cruisers but our price is £110.00+vat each sphere"
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » fre sep 25, 2015 11:56 am

Ok. Skal prøve å få byttet defekt rør bak, og lufte. Men ser ut som akkumulatorne bak ikke har vært rørt.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » fre sep 25, 2015 4:26 pm

...Svaret fra Amayama
Hello,

Japan Post has told us that high pressure items such as part 4915160010 and 4914160010 are now no longer able to be sent by any form of shipping from Japan without an MSDS document (data sheet from the manufacturer outlining safety procedures for the product) which the manufacturer has refused to provide to us, so I'm afraid we cannot supply it.

They could be sent by an international courier such as DHL, Fedex, UPS etc however they also require an MSDS to be provided.

A quote for part 482316A750 will be processed.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

ofrovold
Innlegg: 1923
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Legg inn av ofrovold » fre sep 25, 2015 7:19 pm

per2re skrev:...Svaret fra Amayama
Hello,

Japan Post has told us that high pressure items such as part 4915160010 and 4914160010 are now no longer able to be sent by any form of shipping from Japan without an MSDS document (data sheet from the manufacturer outlining safety procedures for the product) which the manufacturer has refused to provide to us, so I'm afraid we cannot supply it.

They could be sent by an international courier such as DHL, Fedex, UPS etc however they also require an MSDS to be provided.

A quote for part 482316A750 will be processed.
Hei.
Prøvde du å ta de fra UAE?
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC

Legg inn av ksi100 » fre sep 25, 2015 10:13 pm

Dersom delene finnes i Japan må det gå an å få hentet de ut lokalt. Hvis ikke blir de aldri kvitt dem. Deretter kan man få andre til å pakke de inn og sende til Norge (noen som ikke spesifiserer alt som er i pakken ned til minste detalj). Jeg skal til området hvor lageret er senere i høst og skal sjekke hva som er mulig...

På hjemmesiden er de ikke tilgjengelige fra UAE, kun Japan.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » lør sep 26, 2015 12:23 am

Tenker jeg prøver pleiades, ikke så stor prisforskjell. Ligger også noen på ebay, orginale toyota visstnok...Bytheway- techstream, kjøper en det på nett og laster ned? Tusser av interfacer på ebay, var verre å finne noe diagnose verktøy...
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC

Legg inn av ksi100 » lør sep 26, 2015 8:57 am

per2re skrev:Tenker jeg prøver pleiades, ikke så stor prisforskjell. Ligger også noen på ebay, orginale toyota visstnok...Bytheway- techstream, kjøper en det på nett og laster ned? Tusser av interfacer på ebay, var verre å finne noe diagnose verktøy...
Jeg handlet her (kabel og CD) http://www.uobd2.net/wholesale/mini-vci ... -2442.html.

Pleiades er plan B for min del, og prisforskjellen er ca 1500 totalt.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » lør sep 26, 2015 5:28 pm

Hmmm....skal innrømme, at etter å ha sett litt mer, hvor rustne rør og ventiler er, vurderer jeg sterkt ombygging til vanlig fjæring. Ser tusenlappene kan fly fort her, og mange timer med moro..... Noen synspunkter og erfaringer der?
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC

Legg inn av ksi100 » søn sep 27, 2015 10:28 pm

per2re skrev:Hmmm....skal innrømme, at etter å ha sett litt mer, hvor rustne rør og ventiler er, vurderer jeg sterkt ombygging til vanlig fjæring. Ser tusenlappene kan fly fort her, og mange timer med moro..... Noen synspunkter og erfaringer der?
Om du leser litt på forskjellige tråder finner du forskjellige meninger. Noen vil beholde det orginale systemet, mens andre er lei av det og vil skifte ut. Den vanligste årsaken er at de syns orginalt er for mykt og krenger for mye. Hvorvidt de som ikke liker fjæringssystemet baserer sine synspunkt kun på en gammel bil med AHC/TEMS som skulle vært vedlikeholdt eller om de har prøvd biler som er i god stand vet jeg ikke.

Om du leser litt om orginal AHC/TEMS ser du at det har endel finesser som du mister ved ombygging. Høydekontrollen, trykkutligning høyre/venstre ved kjøring rett fram, hardere demping ved gass/brems/sving etc. Hvorvidt disse funksjonene fungerer godt (som ny eller som slitt) og hvor godt det er i forhold til en gitt ombygging får du nok aldri noe fasitsvar på...

Lykke til uansett hva du velger!
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC

Legg inn av ksi100 » man sep 28, 2015 2:43 pm

per2re skrev:...Svaret fra Amayama
Hello,

Japan Post has told us that high pressure items such as part 4915160010 and 4914160010 are now no longer able to be sent by any form of shipping from Japan without an MSDS document (data sheet from the manufacturer outlining safety procedures for the product) which the manufacturer has refused to provide to us, so I'm afraid we cannot supply it.

They could be sent by an international courier such as DHL, Fedex, UPS etc however they also require an MSDS to be provided.

A quote for part 482316A750 will be processed.
Jeg fikk eksakt samme (standard)svar selv. Spurte litt videre og de ville ikke la meg hente ut varene selv engang, for jeg kunne få refundert beløpet via Paypal om jeg ikke fikk sendt de videre selv. Løsningen er dermed at en japaner kjøper de lokalt, så kan man få vedkommende til å sende til Norge.

Er det noen som vet om det er risiko med å sende disse med flyfrakt? Ettersom de i normal bruk skal håndtere flere bars trykkvariasjon antar jeg det er uproblematisk?
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » tir sep 29, 2015 7:04 am

Noen som har prøvd gassfjærene fra lpg-kits.com?
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » tir sep 29, 2015 1:00 pm

Da var det gjort...fant 4 gassfjærer til litt over 5000 på ebay, brukt i 4 mnd.prøver det, hadde vært kult å få systemet opp og gå. Bare få bytta det jævla røret til sylinderen bak....
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: AHC

Legg inn av per2re » man okt 12, 2015 6:40 am

Da var endelig cruisern oppegående :D måtte plukke ned dieseltank for å få byttet rør til demper bak, ikke helt optimalt i grusen på gårdsplassen, men det gikk på et vis da. Så fikk jeg tak i 4 gassfjærer på ebay for 5500, pent brukt i 4mnd, enda med garanti. Nedslipt 36 fastnøkkel funka på 3, den siste måtte tas med stor vannpumpetang. Ble en helt ny bil å kjøre da:-D nå gjenstår en runde med justering av torsjon, og sikkert bytte fjærer bak. Alt til sin tid....
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

ofrovold
Innlegg: 1923
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC

Legg inn av ofrovold » man okt 12, 2015 1:31 pm

Gratulerer! :D
Godt med AHC / TEMS!
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 663
Registrert: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Sted: Hønemyr, Vest-agder

Re: AHC

Legg inn av StianHdj80 » man okt 12, 2015 10:40 pm

min klarer ikke heilt å løfte virker det som. kan slippe den ned til bunn og den løfter seg til midtpos. men klarer ikke å løfte til topp .
regner med for lavt trykk? Hva er mest sannsynlig problemet?
Stian
Hdj80


1 stk 70
ex: 80
ex: 90
1stk hikass 4x4
1 stk 100AT man

1stk can am 1000

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»