Justering av tannstag /snekke - noen som har gjort det?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
cruisera100
Sted: Vestlandet

Justering av tannstag /snekke - noen som har gjort det?

Legg inn av cruisera100 » tir des 08, 2015 8:43 pm

I min søken etter bedre kjøreegenskaper/mindre feedback i rattet, var jeg på bukken idag for å sjekke indre styrestag endeledd. Oppdaget at på fører siden, inne ved tannstag, var det noe slark opp - ned. Etter lyden /bevegelse å dømme er det hele tannstag aksel som beveger seg opp og ned . Heldigvis ser det ut til å være mulighet til å justere dette ,da det er stor (66mm) mutter på TS i overkant av der slarken er. Noen som har prøved seg på dette , og vil fortelle litt om det ? Takk
Sist redigert av cruisera100 den tir des 08, 2015 10:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
christianmindrebo
Sted: Blærum - Haslum

Re: Justering av tannstag /snekke - noen som har gjort det?

Legg inn av christianmindrebo » tir des 08, 2015 10:11 pm

Se I garasjen til Haakonbs, han har gjort det. Det jeg vet er at du må være veldig forsiktig så du ikke strammer for mye - Jeg har hørt om folk som har slitt med selvopprettingsegenskapene etterpå, og ikke fått tilbakejustert det.'

Andreas30 nevnte noe om at å flushe olja i tannstanga kan hjelpe også, uten at jeg kjenner detaljene rundt dette.

Dumt spørsmål helt sikkert, men du har avklart at det ikke er foringene I tannstangopphenget som er slarkete?
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » tir des 08, 2015 10:28 pm

Hei ! , ja de er skiftet , sammen med resten av slite delene i forstillingen. Så det er ikke så mange steder igjen å lete. Ser noen steder er det snakk å skifte kule og foring inn bak den store mutter'n, men ingen bilder.

Brukeravatar
christianmindrebo
Sted: Blærum - Haslum

Legg inn av christianmindrebo » tir des 08, 2015 10:42 pm

Da har du jo oversikt,

Jeg har til slutt konkludert med på min at det er et ledd i styrestammen som skal kollapse ved kollisjon som skaper all resterendedødgang/ jaging på min, etter at jeg byttet endeledd på begge sider.

Nå skriver jo du at du ser slark i tannstanga, men tenkte jeg bare skulle tipse deg om det, fordi jeg var også helt sikker på at det var tannstanga som var synderen til jeg oppdaget det. På min er det er helt tydelig hvis du tar tak i stammen inne under pedalene og vrir på rattet samtidig.
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

cruisera100

Legg inn av cruisera100 » tir des 08, 2015 11:06 pm

Ja ,takk for den, de foringene hjalp en god del , så ting er blitt bedere.

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»