bremsecaliper foran

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
per2re
Sted: Kongsberg

bremsecaliper foran

Legg inn av per2re » lør jan 30, 2016 10:22 am

Noen som har erfaring med overhaling av caliper kontra bytte? ser det er pakningssett å få kjøpt (reservedeler24 har faktisk endel til lc100) . Gidder ikke bestille pakningssett hvis det er dødfødt å overhale....
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
andersw
Sted: Haugesund

Re: bremsecaliper foran

Legg inn av andersw » søn jan 31, 2016 8:46 am

Tror ikke det er dødfødt å overhale, men over tidenes år så vil det tære på stemplene også. Så vil anbefale å skifte dem også for et bedre resultat. Er et firma i england som levrer komplette calippere til en grei pris. Husker ikke navnet, men linken ligger inne på highwaypatrol sin garasje.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
2004 Land cruiser 120

Brukeravatar
Luring
Sted: Hordaland

Legg inn av Luring » søn jan 31, 2016 10:13 am

Kjøpte nett ein ny (den andre var nett skifta) til min til kr. 2456,- pr. stk. hos Hellanor (inkl. innbytte).
Kunne fått det litt rimlegere fra utlandet, men med nokenlunde tilsvarende pris handler eg alltid lokalt.
Overhalingssett inkl. stemper tipper eg du må opp i kr. 1000 pr. calipper for (4 stemplers utgave, det er to utgaver såvidt eg veit av disse kalipperene med to og 4 stempler, eg fekk feil først med to stempler)

Bak var det kun kr. 1020 pr. stk. for calippere (inkl. innbytte) hos Hellanor, kunne vel knapt fått dette rimlegare fra utlandet.
Olav

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » man feb 01, 2016 8:36 pm

Jeg har alltid overhalt selv både foran og bak. Det er mest de små, nedre stemplene foran som korroderer. Sist skiftet jeg tre av fire små, og ingen store. De er ganske lette å jobbe med, en ordentlig givende jobb, og så er man sikker på at det blir bra. Legge keramisk fett under gummibelgene, så er det mindre sjanse for fukt. Når man tar av caliperne er det lurt å presse stemplene nesten ut før man kobler løs slangen, med noen passelige plater mellom slik at det ikke blir poff og sprut. Hvis man ikke har rigget til noe hydraulisk press å koble til på arbeidsbenken da. Jeg har kjøpt kit og stempler både hos forhandler her hjemme, fra Amayama, og fra forhandler i billigere land jeg har besøkt.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

per2re
Sted: Kongsberg

Legg inn av per2re » tir feb 02, 2016 11:50 pm

Endte opp med 2 nye calipere. Fikk veldig bra pris hos bildelekeksperten på Kongsberg, ca 1400 pr stk når panten er trekt fra. (har div rabatter via jobb). Bare å smekke på, og så akkurat bare bytte ut røret bak fra dieseltanken med en slange, etter jeg oppdaget diesel på gulvet da jeg skulle kjøre ut. Så er vi klare for nye 330000.....
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»