AHC, osv

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

ofrovold
Innlegg: 1906
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

AHC, osv

Legg inn av ofrovold » lør feb 27, 2016 8:43 am

Ble et aldri så lite mini treff hos Frode, for å sjekke opp AHC og diverse.
KSI100 kom helt fra Trondheim også.
Tydeligvis ettertraktet verksted.
Vi sjekket opp og sammenlignet diverse.
Frode stilte med Techstream, og både han og KSI100 stilte også med solid kompetanse på Cruiser.

Takker for en hyggelig Cruiser prat!
Bilde

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
Haugens 80
Innlegg: 1127
Registrert: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Sted: Bø I Telemark

Re: AHC, osv

Legg inn av Haugens 80 » lør feb 27, 2016 11:25 pm

Hva skjer me den rammeløse 100 da?? :o
Me fart går alt..

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1532
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC, osv

Legg inn av frode » søn feb 28, 2016 12:27 am

Haugens 80 skrev:Hva skjer me den rammeløse 100 da?? :o
Øøy - delelageret mitt!
Trenger snart bakluken...

AHC-treff ja -- Vi fikk sjekket at det med 7 streker forskjell i ahc-væskenivå stemmer antakelig ganske bra som nedre grense for gasskule-tilstand. Og jeg tror også vi konkluderte med at det ikke er noen vits i å gå for de mykeste spiralfjærene på en ahc-100. En av oss hadde pink spiral og for høyt ahc-trykk bak, og en hadde en purple spiral på høyre og en brown spiral på venstre side, og da var trykket bedre, selv om vi i dag ikke gadd å spa ut alt rotet som lå bak i bilen for å sjekke nøyaktig. Antakelig er det bare å gå for to brown spiraler med en gang, eller brown H og black venstre.
Venstre siden er tyngre på LC 100 (og 80), og man må enten stramme torsjonsfjæren mer på VF, eller ha en litt lenger spiralfjær.

Her er litt ahc-spiralfjær info, klippet fra mud:
EU market LC100 w ahc:
48231-6A750 W(ACTIVE HEIGHT CONTROL); H=455, PINK PAINTED
48231-6A770 W(ACTIVE HEIGHT CONTROL); H=485, PURPLE PAINTED
These are the ones used for both UZJ and HDJ in the EU market, right and left, and on both rhd and lhd. The pink is the standard, and the purple 30 mm longer, for a few pounds extra fat. It would have made sense to have a longer/stronger one on the left tho' as that's the heavier side.

In the N.A. market, the numbers are different:
48231-6A770 W(ACTIVE HEIGHT CONTROL); H=485, PURPLE PAINTED, RH
48231-6A780 W(ACTIVE HEIGHT CONTROL); H=500, BROWN PAINTED, LH
(Comment: Also for the non-AHC version, there's a longer spring on the LH side, which there isn't on the EU version.)
Comment2: One reason for the difference is that in EU, the trailer tounge weight is never over 75 kg (150 lb), while in the US, I understand that 10 % is common, giving nearly 300 kg ekstra with a heavy trailer.

Australian market:
48231-6A770 SPRING, COIL, REAR RH, H=485, PURPLE PAINTED - $130.46
48231-6B010 SPRING, COIL, REAR RH, H=515.5 - $317.30
48231-6A770 SPRING, COIL, REAR LH, H=485, PURPLE PAINTED - $130.46
48231-6B010 SPRING, COIL, REAR LH, H=515.5 - $317.30
Are the 515 mm long ones for those with the sub fuel tank?
In Australia you also have the King Springs KTRS-79, designed for permanently added weight. Not longer, but beefier.

Lenke til mud-tråden: http://forum.ih8mud.com/threads/coil-sp ... hc.871848/
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC, osv

Legg inn av ksi100 » man feb 29, 2016 10:56 am

Om noen kunne tenkt seg 2 stk lite brukte pink spiralfjærer kommer mine snart til salgs(gis bort)... Men som Frode påpeker er det nok ikke anbefalt. Peskareta hadde sine tvil en stund om purple var et dårlig valg på sin 100, men basert på testkjøring i vinterferien virket ikke kombinasjonen purple/brown noe for stivt (og trykket bak virket fornuftig itillegg).
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

ofrovold
Innlegg: 1906
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC, osv

Legg inn av ofrovold » man feb 29, 2016 11:01 am

Har noen prøvd å fylle på nitrogen på dårlige gasskuler?

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC, osv

Legg inn av ksi100 » man feb 29, 2016 1:53 pm

Jeg tviler på at det går an å redde gamle/utslitte kuler. Disse kan teste kulene, men de tilbyr ikke reparasjon: http://www.lpg-kits.com/Spheres.htm
ofrovold skrev:Har noen prøvd å fylle på nitrogen på dårlige gasskuler?

mvh
Øystein via Tapatalk
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1532
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC, osv

Legg inn av frode » man feb 29, 2016 6:59 pm

Pleiades i UK driver vel med fylling av nitrogenkuler. Hvem var det her på forumet som hadde brukt dem?
Hvis membranen er utslitt eller skadet, er det lite poeng i å fylle dem da. Kan man ikke bare gjenge inn en ventil og fylle opp?
Her bilder av en gjennomskåret gassfjær, av Pleiades:
http://www.landcruiserclub.net/forums/s ... o-be-exact!!!
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Innlegg: 1906
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC, osv

Legg inn av ofrovold » man feb 29, 2016 7:25 pm

Tror det er nipler i kulene?
Bilde
Hvis de er helt tomme er det vel ikke håp. Men de som ligger i nedre sjikt kan muligens reddes. Hvis man kunne fyllt sittende på bilen, hadde det vært interessant og kostnader effektivt! :-)
Noen som har brukte kuler med hel membran liggende?

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC, osv

Legg inn av ksi100 » man feb 29, 2016 11:08 pm

ofrovold skrev:Tror det er nipler i kulene?
Bilde
Hvis de er helt tomme er det vel ikke håp. Men de som ligger i nedre sjikt kan muligens reddes. Hvis man kunne fyllt sittende på bilen, hadde det vært interessant og kostnader effektivt! :-)
Noen som har brukte kuler med hel membran liggende?

mvh
Øystein via Tapatalk
Det er ingen nipler på de, må eventuelt gjenges inn som Frode skriver.
Jeg skal skifte mine kuler (ca 8 streker) som trolig er kandidat for etterfylling dersom det lar seg gjøre.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1532
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC, osv

Legg inn av frode » ons mar 02, 2016 10:45 pm

Slitte høydesensorer.
Paddo skrev noe interessant på mud her om dagen - at høydesensorene også forteller hvor humpete veien er ved at verdiene varierer mye hele tiden. Da blir det slik at hvis det er dårlig kontakt på slepebanen på en sensor, så tror ahc-ecu at veien er veldig humpete, eller at du er off-road, og justerer dempingen deretter. Altså, at unormal (mangel på) komfort kan skyldes slitt eller korrodert sensor. Er det slik?

Lenke til mud-inlegget:
http://forum.ih8mud.com/threads/ahc-dam ... t-10230381
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

ofrovold
Innlegg: 1906
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC, osv

Legg inn av ofrovold » ons mar 02, 2016 10:56 pm

Det kan jeg forstå! I tiden før min sensor tok helt kvelden, hadde virket det som min komfort justerin hadde hengt seg opp på det hardeste.

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC, osv

Legg inn av ksi100 » ons mar 02, 2016 11:15 pm

ofrovold skrev:Det kan jeg forstå! I tiden før min sensor tok helt kvelden, hadde virket det som min komfort justerin hadde hengt seg opp på det hardeste.

mvh
Øystein via Tapatalk
Dette kan man sjekke med Techstream under kjøring. Greit med co-pilot dog...
Sist redigert av ksi100 den ons mar 02, 2016 11:18 pm, redigert 1 gang totalt.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

ofrovold
Innlegg: 1906
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: AHC, osv

Legg inn av ofrovold » ons mar 02, 2016 11:16 pm

Gjorde ikke det da... Men opplevde at stillingen på velgeren hadde liten eller ingen innvirkning.
Det endret seg etter jeg byttet sensor.

mvh
Øystein via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 339
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: AHC, osv

Legg inn av ksi100 » ons mar 02, 2016 11:28 pm

ofrovold skrev:Gjorde ikke det da... Men opplevde at stillingen på velgeren hadde liten eller ingen innvirkning.
Det endret seg etter jeg byttet sensor.

mvh
Øystein via Tapatalk
Høres ut som det er noe i det da ja. Ifølge skyhookteorien skal dempingen justeres mellom hard og myk ved humpete veg, men hvordan signalet fra en dårlig sensor ser ut og hvilke konskvenser det får etter at ecu'en har tolket det er trolig ikke lett å forutsi.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

gc8
Innlegg: 68
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: AHC, osv

Legg inn av gc8 » lør mar 25, 2017 12:35 am

ksi100 skrev:Om noen kunne tenkt seg 2 stk lite brukte pink spiralfjærer kommer mine snart til salgs(gis bort)... Men som Frode påpeker er det nok ikke anbefalt. Peskareta hadde sine tvil en stund om purple var et dårlig valg på sin 100, men basert på testkjøring i vinterferien virket ikke kombinasjonen purple/brown noe for stivt (og trykket bak virket fornuftig itillegg).


Så purple/brown er tingen?
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1532
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC, osv

Legg inn av frode » lør mar 25, 2017 1:26 am

Tja, det er for svakt til litt last. Så da er det Brown x2, eller king springs. King er vel bare for hvis du har konstant ekstra vekt.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

gc8
Innlegg: 68
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: AHC, osv

Legg inn av gc8 » lør mar 25, 2017 11:10 am

frode skrev:Tja, det er for svakt til litt last. Så da er det Brown x2, eller king springs. King er vel bare for hvis du har konstant ekstra vekt.
OK. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg nylig har bygget om fra varebil til 7 seter. Er ikke ofte jeg kjører tungt, men har jo ei campingvogn og en båt jeg drar iblant.
Hentet en minigraver (1000kg pluss henger) for en kamerat her om dagen og da merket jeg at ahc gikk ned til L og da tenkte jeg at her må det være litt slappe fjærer. Disse nye baksetene veier jo en hel del så det var jo ikke AHC "vant" til. Har ikke sett etter hva slags fjærer som sitter der nå, men antar at disse er fra bilen var ny i 2006 og gått drøyt 200K km.
Er det da å bare få tak i 2xbrown så er problemet løst? Kjøpe i Norge eller utland? Blir ikke for stivt?
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1532
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: AHC, osv

Legg inn av frode » lør mar 25, 2017 2:31 pm

Det blir definitivt ikke for stivt. AHC gassfjæra vil uansett bære ca halve vekta ved tom bil.
Bestille fra amayama, f.eks.
De som av og til har mye extra vekt installerer luftbelg inni fjæra i tillegg, spesielt i junaiten der de har mye større kulevekt på hengerne (10 %).
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

gc8
Innlegg: 68
Registrert: lør mai 05, 2012 7:49 pm
Sted: Akershus

Re: AHC, osv

Legg inn av gc8 » lør mar 25, 2017 6:34 pm

Da er 2 stk brown bestilt. Slang på nytt emblem til bakluka også, sparte over en høvding bare på et emblem i forhold til å kjøpe her i landet. Så får vi se om det bedrer seg. Var det 19" fra senter hjul til skjerm foran og 21" bak for å få riktig høyde?
Lars

2006 LC 100 285/65/18 BFG AT

Brukeravatar
TLC80
Innlegg: 31
Registrert: tor des 16, 2004 8:27 pm
Sted: Tretten

Re: AHC, osv

Legg inn av TLC80 » fre apr 14, 2017 2:58 pm

Regner med det er greit å bruke delivery from UAE og ikke japan på amayama for Brown fjærer? (er oppgitt til ca halve prisen)
Lurer også på dette med hva som er rett høyde, som gc8 i forrige innlegg.
Det svakeste punktet på en Land Cruiser er sjåføren!
1993 HDJ 80 VX Manuell
2004 HDJ 100 Automat

x 1981 Crown Super Saloon

Garasje: viewtopic.php?t=1415

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»