Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Innlegg av Luring »

Kjøpte nye torsjonsstaver ja, men om dei vert montert pronto er ikkje sikkert da løftebukken min er ute av drift, så eg har skifta fjører bak og alle demperene med bukker og jekk. Torsjonsstavene sitter jo eit stykke innom så eg veit ikkje om eg gidder nå.
Kva skal være 2,5 cm høgare bak enn framme?
Eg fann denne når det gjeld å stramme fremme:
Vedlagte filer
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (88.99 KiB) Vist 8303 ganger
Olav
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Innlegg av Luring »

Har fått montert torosjonsstavene, det gjekk overraskende greit og kjapt.
Bilen vart fin å kjøre, litt stivere enn eg hadde AHC innstilt på, men heilt klart godt fornøgd med å få skifta ut AHC'en med tanke på driftssikkerhet og vedlikehold.
Olav
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Innlegg av beaas »

Det er bra!

Hvilke OME fjærer har du bak? Og hvor mye høyere er den nå?
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Innlegg av Luring »

OME2860, tipper 2-3 cm høgare bak med tom bil, men har ikkje målt da AHC var jo defekt når eg byttet.
Dei fjørane var oppgitt til ca 1 cm høgare.
AHC lyser N eller H når eg kjører.
Har kun grovjustert framme, skal ha den på løftebukk i jula så da skal eg justere den korrekt fremme.
Har ikkje koblet ifra noko av AHC'en, fjerner vel det som er lett å komme til og lar resten stå og kobler ut elektronikken om den gjer feilsignal, noko den ikkje har gjort hittil.
Olav
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Innlegg av beaas »

Bare en liten kommentar til evt andre som tenker på å skifte. Du sier fjærene var oppgitt til 1 cm høyere, men ift hva? De fleste biler med unntak av Europa er levert med vanlige fjærer og dempere og disse bilene er ifølge tekniske data 3 cm høyere en AHC versjonen. Ser man en bil levert uten AHC så ser man tydelig at rumpa er høyere en tilsv AHC bil. Så før noen har fått noen erfaring med å bytte så har det vært litt vanskelig å si hvor høy den blir med OME fjærer.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Innlegg av Luring »

Litt feilinfo fra meg; det OME2865 som er på min, 2860 er Heavy, 2865 er Medium, men med samme løft.

Gode poeng Bjørn Erik; eg oppfattet dette som 1 cm. høgare enn orginale fjærer, og de skal være 15% stivere og da må det jo være i forhold til standardfjærer for bil uten AHC.
OME oppgjer den til 1,5" løft bak uten å spesifisere om det er iht. N på AHC eller standard fjører.
Olav
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Innlegg av Luring »

Målt høgde fra senter aksling til innside skjermkant bak er 58-59 cm etter skifte til OME og med tom bil.
Olav
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»