Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av Luring » tor aug 04, 2016 9:06 pm

Så i praksis trenger ein ikkje vise den om ein beholder ca. samme høgde og samme dekk?

Har ringt og sendt to eposter til Norsk Offroadteknikk utan å få svar, mulig det er ferie der.
Lokal BG Nor forhandler (Morvik Mekaniske A/S) er også litt i feriemodus, har iallefall ikkje fått noko hjelp der så langt, de skulle ringe opp igjen utan eg har hørt så mykje.


OME kitet til BG nor (OMEKLC100) er iallefall 30% billigere enn prisen i nettbutikken til Norsk Offroadteknikk, så eg kan vel trygt gå for BG Nor sitt?
Olav

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 402
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av ketilt » tor aug 04, 2016 11:42 pm

Jeg handla hos Bg nor. Ble billigst. Akkurat montert på min 2004 Hdj 100


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av Luring » fre aug 05, 2016 8:09 am

Fekk nett svar fra BG Nor, det er ein del som ikkje skifter torosjonsstavene foran, de skrur de kun opp for å utsette kostnad og arbeid.
Og prisen som var 30% billigere vart plutselig kun 15% billigere da torosjonsstavene ikkje var med.

Da utsetter eg torosjonsstavene og går for BG Nor sitt med OME2865 bakfjærer som skal gje 10 mm løft.
Olav

pirken
Innlegg: 88
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av pirken » fre aug 05, 2016 8:33 am

Ja skulle en av de ryke er det jo tydeligvis noen i reserve her på berget.
Jeg gav med mine til Per Vigoo på Askøy når han handla demperene og fjærene mine.
Men har BG nor TUV papirer på det uten stavene ?
Her er en kopi av mine TUV papirer vist noen leser Tysk, om det nevnes noe om stavene i det hele tatt https://drive.google.com/open?id=0BwsP4 ... E1nbmJ3c2s

Betalte foresten 11.692 ink frakt med stavene fra Norsk Offro....
Sist redigert av pirken den fre aug 05, 2016 8:56 am, redigert 1 gang totalt.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av Luring » fre aug 05, 2016 8:49 am

Trenger vel ikkje TUV papir på orginale Toyota torosjonsstaver? 8)

Det er ein tabell i TUV papira for både bakaksling og framaksling (med nye staver) og ein tabell for kun bakaksling, så eg trur det er ok.
Olav

pirken
Innlegg: 88
Registrert: lør apr 14, 2012 10:35 pm
Sted: Bergen

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av pirken » fre aug 05, 2016 8:59 am

Fjærene trenger nok TUV. Biltilsynet tok iallefall bilde av mine bak og skrev inn nr på de i vognkortet.
Bilene mine:
Toyota Landcruiser 100 1999 modell
Toyota Caldina GTT 1999 modell
Toyota Corolla Stasjonsvogn 2005 modell (Endelig solgt)
Toyota MR2 gti 1992 modell
Toyota Celica TA28 1976 Modell
Toyota Celica ST205 1996 Modell

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1170
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av KjellOlsen » søn aug 07, 2016 8:46 am

Hei. Er det noen som har byttet til ome, som kan beskrive litt hvordan bilen ble å kjøre i forhold til orginalt?
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 402
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av ketilt » søn aug 07, 2016 1:21 pm

Gi meg dagen i morgen så skal jeg svare deg. Bilen er bygget om, men ikke kjørt noe særlig på grunn av at jeg er på jobb hele helga.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

ofrovold
Innlegg: 1935
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av ofrovold » søn aug 07, 2016 4:44 pm

Luring skrev:Fekk nett svar fra BG Nor, det er ein del som ikkje skifter torosjonsstavene foran, de skrur de kun opp for å utsette kostnad og arbeid.
Og prisen som var 30% billigere vart plutselig kun 15% billigere da torosjonsstavene ikkje var med.

Da utsetter eg torosjonsstavene og går for BG Nor sitt med OME2865 bakfjærer som skal gje 10 mm løft.
Hei.
Syns dette høres litt rart / dumt ut.
De originale fjærene er vel ikke beregnet for å bære hele vekten, da AHC demperene bærer en god del av vekten fremme.
Det går sikkert ei stund, men vil tru at du lønner deg på å bytte til enten originale fjærer beregnet for ikke AHC eller OME / tilsvarende.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av Luring » man aug 08, 2016 9:26 pm

Har venta på tilbud fra Norsk Offroad teknikk i 5 dager nå uten svar, har ringt og de skulle sende tilbud, så eg avventer det før eg shopper.
ofrovold skrev: De originale fjærene er vel ikke beregnet for å bære hele vekten, da AHC demperene bærer en god del av vekten fremme.
Det går sikkert ei stund, men vil tru at du lønner deg på å bytte til enten originale fjærer beregnet for ikke AHC eller OME / tilsvarende.
Har vel i heile mitt liv sett kun ein bil med knekte torosjonstaver (og det var ein Renault...), så eg er ikkje så redd dei knekker, men litt anna fjæringsprofill har dei nok enn nye som er berekna på heile lasta, men eg prøver no iallefall antar eg.
Olav

per2re
Innlegg: 40
Registrert: ons sep 23, 2015 9:01 pm
Sted: Kongsberg

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av per2re » man aug 08, 2016 11:34 pm

En kompis byttet ut ahc med ome, prøvde først å stramme opp de originale torsjonsfjærene, men det var bare å drite i....de klarte ikke å holde bilen uten ahc.
1999 LC 100- livet er for kort til å kjøre med 4 sylindre

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1170
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av KjellOlsen » tir aug 09, 2016 5:59 am

Joda, torsjonstaver knekker. Ingen tvil om det. Knakk torsjonstaven på 4Runneren min. Hadde byttet til Dobinson forsterkede torsjoner, men den ene knakk på vei til NordNorge. Kjøring på vanlig grusvei, lite hull i veien, det var nok.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av Luring » fre aug 12, 2016 2:05 pm

Takk for gode svar, satser på å skifte staver i samme slengen da.
Olav

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 402
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av ketilt » man aug 15, 2016 4:28 pm

Da har jeg fått kjørt litt med min, har røska ut alt av AHC, også fjernet brytere og koblet da hjernen. Så slipper jeg noen feilmelding. Skal på forstilling kontroll imorgen. Spent på hvor mye det må justeres, kjennes veldig bra ut Ihvertfall. Tight og fin, stivere enn AHC, men ikke for stiv. Slipper den dykkingen i front jeg hadde med Ahc. Kjør på med Ome


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sist redigert av ketilt den man aug 15, 2016 4:28 pm, redigert 1 gang totalt.
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

Brukeravatar
ksi100
Innlegg: 344
Registrert: søn jan 29, 2012 3:56 pm
Sted: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av ksi100 » man aug 15, 2016 6:53 pm

ketilt skrev:Da har jeg fått kjørt litt med min, har røska ut alt av ACH, også fjernet brytere og koblet da hjernen. Så slipper jeg noen feilmelding. Skal på forstilling kontroll imorgen. Spent på hvor mye det må justeres, kjennes veldig bra ut Ihvertfall. Tight og fin, stivere enn ACH, men ikke for stiv. Slipper den dykkingen i front jeg hadde med ach. Kjør på med Ome
AHC/Skyhook TEMS er veldig bra i mange situasjoner, men dykking som du beskriver merkes. For ikke å snakke om hvordan frontes nærmest løftes ved akselerasjon 8) Utover det syns jeg fordelene med AHC veier tyngre, men smaken er som kjent forskjellig.
HDJ100-03 manuell 7s
Toyota Verso 7s (konebil)
(X LJ70, Corolla, Avensis, 2*Previa, SpaceWagon, XL7, Avensis Verso)

Garasje http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20175

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av Luring » tir nov 22, 2016 8:45 pm

Endelig har eg fått somle meg til å skifte til OME.

Men - ingen instruksjon med så eg får lite på dere :-)

Gummiforinger og skiver oppe på demperen, korleis skal dei ligge?

1 & 3 har samme diameter som akslingen, 6 & 4 noko meir.
Begge foringer har samme.
Vedlegg
DSC_0056.JPG
DSC_0056.JPG (132.17 kiB) Vist 4618 ganger
Olav

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av Luring » tir nov 22, 2016 9:35 pm

Slik skal det være; fant det hos sleeoffroad:
Vedlegg
Untitled.png
Untitled.png (64.85 kiB) Vist 4612 ganger
Olav

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 402
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av ketilt » ons nov 23, 2016 11:59 am

Legg inn litt oppdateringer og bilder. Dette blir bra, er fortsatt veldig fornøyd med OME oppsettet mitt. Hvilken type gikk du for?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Registrert: tor aug 27, 2009 7:46 am
Sted: Hordaland

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av Luring » ons nov 23, 2016 8:00 pm

Gjekk for OME standard som hever 1-2 cm bak.

Kunne nokon tatt eit mål fra framskjermen og ned i senter av hjulakslingen så eg veit ca. kva der skal være når eg skal stramme opp?
Eg fekk jo ikkje målt min før den sank sammen ute i garasjen...
Olav

Brukeravatar
ketilt
Innlegg: 402
Registrert: søn okt 17, 2010 10:13 am
Sted: Trondheim

Re: Lekasje i AHC - fikse eller skifte til Pedders?

Legg inn av ketilt » ons nov 23, 2016 9:52 pm

Du gjekk vell for nye torsjon staver fram også ja? Juster stavene slik at den er ca 2,5 cm høyere bak enn forran. D skal passe fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»