tips til bra heve-sett/komponenter

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
kinke
Innlegg: 291
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av kinke »

vurderer å montere et hevesett.

Det er mye fordi jeg ser at nå er fronten begynt å sige igjen, og jeg må bestemme meg for om at jeg skal "kassere" de nye gasskulene og bak-fjærene, (ca 1 år gamle) og sette på et dugelig hevesett.
Kombinasjon av "hvor mye jeg gidder å plages med det her lengre", og at jeg egentlig vil heve 2".. Alternativet er jo et "override kit " fra Slee, som låser fjæringa på "HI"
Fjæringen står på "soft" uansett , på de krettur-stiene vi har til veier her i Vesterålen.

Hva har folket prøvd/lest seg til?
finnes det gode komplette GODKJENTE kit som har det en trenger, og har gode komponenter, eller må en lete seg frem til komponentene selv, for å få beste løsning?
Smart å skifte ut noen foringer i samme slengen?
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av frode »

Her har du en bil med innebygd 2" heving etter behov, og så vil du heller ha permanent 2" heving? Det blir slutt på myk innstilling på fjæringen da. Man kan vel ikke kjøre med stort høyere heving enn 2" heller, med de korte armene på forstillingen. Og ved 2" blir CV-vinklene ganske skarpe, så det anbefales å gjøre en diff-drop. Hvis du vil ha permanent 2", så er det vel for å ha større hjul enn 33"?

Hvis fronten siger, må du ha feil på en sensor, ellers kan den ikke sige så lenge fjærene er stramme nok til å holde ahc-trykket innen rimelige verdier. Hvis trykket er for høyt (hvis fjærene blir slakke eller du legger til vekt) så er det jo bare å stramme litt. Bak kan du montere sterkere fjærer hvis du f.eks skal ha litt heving med ahc. Det er jo ikke noe problem å heve høyden litt så lenge du har ahc. Det er bare å justere litt på sensorene, og så kompensere med fjærene til trykket blir bra. Hvis du ikke hever for mye kan du fremdeles gå to tommer opp vha et knappetrykk.

Beklager at jeg ikke kan svare på hovedspørsmålet om kit da, bare generelle kommentarer.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
kinke
Innlegg: 291
Ble med: man mar 30, 2009 2:04 pm
Lokasjon: Sortland

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av kinke »

Da må jeg investere i noe mer programvare, tenker jeg.
Kjøpte noe Toyota-tech eller hvadetnåvar, når jeg holdt på sist. Der skulle en kunne lese feilkode, slette dem, og lese realtime verdier på ahc. Jeg fikk programmet til å fungere, men verdiene en skulle justere frem, fikk jeg ikke. Tilslutt justerte jeg dem på gefühlen og gav faen i den techstreamen.
Kjøpte og nye fjører bak.. og strammet om den sia som sægga litt på torsjon foran
2001 LC 100 4,2 diesel aut
2007 HiAce 4*4 lang.
1999 Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa Turbo Intercooler
2018 KTM 1290 Super Adventure S


Cruise Knallkul :-)
Garasjen: viewtopic.php?f=37&t=20327
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av ofrovold »

Når Arctic leverte 35" på 100 ble vel fjæringen ikke rørt, mens karosseriet ble hevet?! Stemmer ikke det.
Dermed slipper med bekymringen med vinkler og CV.
Hever man på fjærer er det vel både diffdropp og controlarmer en del av det som anbefales.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1768
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av KjellOlsen »

Har hørt folk er veldig fornøyd med OME 2" hevesett med TUV-papirer. Dette får du i vognkortet uten problemer. velge mellom medium eller Heavy duty sett, avhengig av hvor mye last du normalt kjører rundt med.
En diff drop fra Slee som Øystein nevner er helt klart en fordel.
Men du mister jo muligheten til å kjøre mykt og behagelig. Men ikke sikkert forskjellen er så veldig stor.
Hadde vært gøy å prøvd en bil med dette oppsettet, da jeg vurderer det selv hvis min hundre begynner å surre med fjæringen.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
shoe
Innlegg: 649
Ble med: ons mai 05, 2004 10:15 am
Lokasjon: Jevnaker

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av shoe »

Siden det på 100 allerede er 2" løft på bilen, hadde jeg først og fremst sett nærmere på karroseriløft. 1" til 2 " går fint uten store mods.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av ofrovold »

shoe skrev:Siden det på 100 allerede er 2" løft på bilen, hadde jeg først og fremst sett nærmere på karroseriløft. 1" til 2 " går fint uten store mods.
Har et kit her:
http://duiser.com/shop/jonesys-off-road ... -lift-kit/

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av beaas »

Fikk lyst til å (igjen) komme med mine tanker om fjærer til 100 serien. Om jeg noengang skulle kjøpe min 4 100 serie så har jeg ihvertfall en klar plan på hva som skal gjøres med fjærer/dempere.

Originalt AHC/tems system er for meg særdeles lite tilfredsstillende men kilde for mye irritasjon. Gjelder også nyere 100 serie selv om de er bedre enn de eldre. Idag er slitasje og hvordan systemet er vedlikeholdt som også har stor påvirkning. 100 er en tung klump av en bil og fjærsystemet mener jeg er med på å gjøre bilen enda mindre dynamisk enn hva den burde vært. Krenging, dupping ved bremsing, dårlige og trege tilbakemeldinger fra underlaget - lite responssiv. Man kan si at man bør ha en annen bil om man er ute etter sånne egenskaper, men...

Det eneste fordelen jeg ser ved originalsystemet er at man kan kjøre (for) fort på typisk traktorveier.

Vet de mange er uenige med meg.

OME er vel det lettest tilgjengelige kittet man kan kjøpe som kan godkjennes.. Er ikke overbevist om at det er det ultimate, men uansett ville jeg kjøpt det for å få det i vognkortet. Tatt med diff drop og skiftet samtlige foringer foran og bak. Heve minst mulig, ville holdt meg til maks 3-4 cm foran, skal man heve mer bør man bytte a-arm for mer drop (vinkelen på CV leddene blir stor..). Bak så finnes det mange forskjellige fjærer, forskjellige lengder og stivhet. Om den fjæra som følger med blir for høy og eller for stiv/myk så kan man enkelt bytte. Tror at OME demperne vil gjøre bilen for stiv, særlig om man kjører uten særlig last. At bilen blir "harsh" og ikke "firm" som man kanskje kan ønske seg.

Så ville nok vurdert å byttet de OME demperne. Feks ICON har justerbare med eksternt reservoir og på myk blir den veldig myk, det selv om fjæra er stiv, og man kan fortsatt kjøre fort på traktorvei. Justere på stivere (som her enkelt gjøres fra utsiden) og man får en bil som er adskillig mer fast i fisken, mer "firm" men slettes ikke "harsh" som jeg tror OME dempere vil føles som for de fleste. Ift min 80 på nye koni justerbare dempere og OME fjærer så er en 100 med OME fjærer og ICON veldig mye mer "premium" i kjørefølelse. Har lyst til å kjøpe ICON til 80n men ikke ennå... Koster jo skjorta!

Det vil bli dyrt å kjøpe 100 igjen for meg...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av ofrovold »

Ikke hør på Beaas når det gjelder 100 fjæring. Han har ike forstått konseptet.
"Blunk".
Intern den der. Jeg og flere med meg liker både AHC og TEMS.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av håvard »

Når det gjelder fjørkomponenter til 100, så kan du ringe www.safaritec.no. Trivli kar med mye kunnskap om akkurat 100en.
Jeg kjøper kit til 90en min gjennom ham nå.
Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1414
Ble med: ons mai 12, 2004 10:16 am
Lokasjon: Hamar

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Innlegg av beaas »

ofrovold skrev:Ikke hør på Beaas når det gjelder 100 fjæring. Han har ike forstått konseptet. Bilde
"Blunk".
Intern den der. Jeg og flere med meg liker både AHC og TEMS. Bilde

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Det er igrunn skummelt å høre på andre når det gjelder fjæring. Det er forskjellige preferanser, forskjellig bruk osv som gjør at det som funker for noen oppleves helt håpløst for andre. Så beste er å prøve selv, men kan bli dyrt!
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»