1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Svar
isuki
Innlegg: 695
Registrert: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Sted: Ål

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av isuki » ons jul 14, 2010 4:12 pm

8) Takker 8) Tenker det er mange som er veeldig misunnelige her, tenker da spesielt på Eivind :P
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 680
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av Pirkka » ons jul 14, 2010 5:20 pm

Gratulerer med gamlebil :D Ser ikke så jævli ut dette til og med hvitside dekk :wink:Og takk for Lapin Kulta :lol:

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av Eivind37 » ons jul 14, 2010 9:12 pm

Slutter meg til gratulantene jeg...Misunnelse...hmm...det er kanskje fraværende generelt...og også i denne sammenheng!
Kos deg meg den Gaute! Blir morro å følge bilens skjebne videre...
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

isuki
Innlegg: 695
Registrert: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Sted: Ål

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av isuki » ons jul 14, 2010 9:57 pm

Eivind37 skrev:Slutter meg til gratulantene jeg...Misunnelse...hmm...det er kanskje fraværende generelt...og også i denne sammenheng!
Kos deg meg den Gaute! Blir morro å følge bilens skjebne videre...
Det med misunnelse var ment litt sarkastisk da :lol: Jeg vet jo at du ikke liker fj55 noe særlig da. Og mange er enige med deg :lol:
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)

isuki
Innlegg: 695
Registrert: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Sted: Ål

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av isuki » ons jul 14, 2010 9:59 pm

Pirkka skrev:Gratulerer med gamlebil :D Ser ikke så jævli ut dette til og med hvitside dekk :wink:Og takk for Lapin Kulta :lol:
Håper det smakte i varmen :mrgreen:
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)

Brukeravatar
rikard
Innlegg: 613
Registrert: tor mai 13, 2004 8:34 am
Sted: Melhus, Trøndelag

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av rikard » ons jul 14, 2010 11:57 pm

Gratulere så mye!

isuki skrev: Er det noen som har prøvd å banke opp gamle bladfjærer? Jeg har tenk å prøve på 55, men jeg har ikke peiling på dette. Jeg ønsker tips....
Tror eneste som blir noe holdbart er å få valset bladene på nytt. Spørsmålet er om en får tilbake det gamle spennet i de. Hvis en bøyer mister de fort fjæregenskapene. Sjekk for sprekker rundt senterbolten før du begynner. Har ikke prøvd det selv.

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3214
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av 4Springar » tor jul 15, 2010 12:02 am

Tror johnny (moejoe) på h4k.no banka og sto i på sine. hør med han om resultatet.

Motorgarasjen
Innlegg: 434
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av Motorgarasjen » tor jul 15, 2010 1:38 pm

Var med å banka opp bakfjærene på en mishandla Ford Transit PU for mange år siden.
Her var det tykk 1 lags fjær.
Banket opp en side 17 cm og andre siden 8 cm for å få den plan.
Bilen var i bruk i mange år etterpå med greit resultat.
Bruk av ambolt og "kvass"-sida av slegga.
En som holdt fjæra og en som slo.
Verste jobben hadde den som holdt fast fjæra, det skrall i hele skjelettet.
Forøvrig, gratulerer med 55`n hjemme på norsk jord.

isuki
Innlegg: 695
Registrert: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Sted: Ål

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av isuki » tor jul 15, 2010 1:43 pm

Motorgarasjen skrev:Var med å banka opp bakfjærene på en mishandla Ford Transit PU for mange år siden.
Her var det tykk 1 lags fjær.
Banket opp en side 17 cm og andre siden 8 cm for å få den plan.
Bilen var i bruk i mange år etterpå med greit resultat.
Bruk av ambolt og "kvass"-sida av slegga.
En som holdt fjæra og en som slo.
Verste jobben hadde den som holdt fast fjæra, det skrall i hele skjelettet.
Forøvrig, gratulerer med 55`n hjemme på norsk jord.
Takk for tipset, det blir nokk fjærbanking ja, det var jo sånn de gjorde det i gamledager da arbeidskraft var billig og deler dyre.... Nå er det jo motsatt.
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av Eivind37 » tor jul 15, 2010 2:11 pm

Hørte om en som la hele fjærpakka til en Hilux i hydraulisk 20 tonns presse. La den i og trøkka på...hehe....Det gikk jo, men helt forferdelig livsfarlig---Ikke å anbefale Gaute! Kaldbanking er vel det eneste mulige kanskje
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

isuki
Innlegg: 695
Registrert: søn sep 16, 2007 7:39 pm
Sted: Ål

Re: 1969 FJ55 til 900Euro.... (flyttet fra salgs-tråd)

Legg inn av isuki » fre jul 16, 2010 12:48 am

Eivind37 skrev:Hørte om en som la hele fjærpakka til en Hilux i hydraulisk 20 tonns presse. La den i og trøkka på...hehe....Det gikk jo, men helt forferdelig livsfarlig---Ikke å anbefale Gaute! Kaldbanking er vel det eneste mulige kanskje
Nei kaldbanking er nokk det rette, jeg har fått snakka med en smed her i dalen som hadde gjort det på en willys kriger for mange år siden, den var vist ennå fin i fjæringen.

Han sa at man burde være to man, en til fjæra og en til hammeren. Legge fjæra på flata på ambolten å banke jevnt over hele fjæra på innsiden av bøyen. Begynn med hoved bladet, så de neste med bittelitt mer bøy osv.... Også er det greit å passe på at de blir like høye på h og v side da :wink:

Han sa også at man måtte begynne forsiktig, fordi fjæra kom fort opp.... (motorgarasjen sleit med ettblads fjær....)
40,50,60,70, hva blir det neste..... 12 Volt er kun 50% av 24 Volt vet du ;-) (og en RN36, og en RN46)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»