Miniexpedition - Yoghurtveien

Her kan du fortelle, planlegge eller linke til interessante turer i inn- og utland.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av jonwib »

I morgon, Lördag, tänkte jag kombinera lite Harryhandel med rekognocering på projekt Yoghurt-veien. Jag ska köra e18 till Ørje och därifrån blir det alternativ väg över gränsen. Det blir antagligen en del felkörning, tilbakakörning och " vart f-n kör vi nu " i kombination med fikapauser och handling. Jag ska studera kartor lite mer noggrant i kväll så det blir inte helt utan plan. Ser oxå möjligheter till lite " av-sidan-vägen-körning " eller expeditionsväg som vi kallar det.

Är det någon som har lust att bli med så hör av er, här eller på tlf. Räknar med att starta 9ish från Kolbotn. Fint om du/ ni har CB radio i bilen men mobil funkar fint det oxå. Glöm för all del inte ditt fika eller niste som det oxå kallas ;).

Prekas,
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av JanK 55 »

Nå fikk jeg veldig lyst til å bli med, men det er bursdagsfeiring for barnebarn i morgen. Så da får jeg ikke mulighet, kan ikke skuffe han.
Fint at du tar deg tid til dette Jon, Setter pris på det.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av jonwib »

Jaha, det verkar som det blir solotur igen då. Jan - nästa gång, då blir du med vettø.

Har suttit och pillat lite med kartan och tagit fram en lååång omväg till Töcksfors från Ørje, 130km enligt ruttprogrammet. Mycket av det är för att jag har hittat en del spännande, enligt kartan, " traktorväg ". Det kan ju bli intressant... Om du läser detta Kjelleman - jag lovar att du inte ska behöva rädda mig denna gången ;).

Den enda missen med detta opplegget är att Systembolaget ligger i Årjäng... Jaja, kan ju alltid handla yoghurt :).

Så här ser planerad rutt ut - vi får se hur faktisk rutt kommer att se ut:
Projekt Yoghurtveien.JPG
Projekt Yoghurtveien.JPG (139.12 KiB) Vist 17672 ganger
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Fader, nå Var du litt kjapp. La andre planer for lørdagen.kan du ikke vennene uke
Brukeravatar
Remi88
Innlegg: 609
Ble med: man jun 22, 2009 10:59 pm
Lokasjon: oslo/hadeland
Kontakt:

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av Remi88 »

Vært med på yoghurt smugling i dag med jon hehe :) veldig hyggelig :D fin tur :) så da er det bare å vaske bil/fjærne alle bevis haha
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av jonwib »

Yes!

Då är vi tillbaka efter en lyckad raid in i mitt gamla moderland. Många av er undrar nog vad f-n svensken menar med expedition längs Yoghurtveien. Lång story kort - förra måndagsmötet i Geirs garage kom att handla om Harryturer och då kom detta på tal: :arrow: Yoghurt-smuggling. Jag tyckte att det vore väl en perfekt expedition - att hitta den ultimata Yoghurtveien? Sukkerveien finns ju redan. Jag tycker dessutom att vi - NLCKare i östra delarna av Norge - tillbringar för lite tid i bilarna tillsammans med andra entusiaster - ta en fika, sparka däck, bara rulla och njuta av våra maskiner. Så därför åtog jag mig detta uppdrag med största allvar - så allvarlig som jag kan bli då.

Nå, i går kväll eller om det var tidigt i morse så fick jag en text från Remi som ville vara med. Fett - då är vi iallafalll två bilar. Borde bli en liter Yoghurt eller tre av det alltså. Vi enades om att höras vid niotiden för att mötas upp. Det gick så där... Remi hade hittat E6 och tyckte att Sverige är Sverige så när jag stod på Mysen och undrade var han var så sa han glatt att han passerar Sarpsborg just nu. :lol:

Jaja, detta är ju en expedition så man måste vara beredd på det mesta av incidenter. Via mitt oslagbara set-up med kartor och GPS-antenn på laptopp fick vi snabbt guidat honom på rätt spår och 45 snabba minutrar senare så dök han upp i sin för Yoghurtsmuggling alldeles utmärkta doning. Helvete vad Yoghurt det går in i den bilen! :shock:

Jag sa att jag bara hade plottat in ett gäng med vägar som såg ok ut på kartan men var osäker på om alla var körbara. It´s ok sa Remi. Nedan bildserie ger en viss inblick i vad dagen handlade om - sköna vägar i fantastiska bilar. Ska garanterat upprepas!

Expeditionens yngsta deltagare, efter att ha blött ner sig ordentligt så la han en kabel i blöjan och somnade... Fest...

Bilde

Bilde

Bilde

Rätt efter gränsen.

Bilde

Gick väldigt dåligt att ta en bild på den fina bilen i backspegeln - frågan är om det var speciellt smart heller???

Bilde

Påminner om min senaste resa öster ut... :oops:

Bilde

Snorkel är inte bara till pynt guttaboyz :wink:

Bilde

Helt kass bild men systemet funkar 100%.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Dessa vägarna på vintern - mmmmmmmmmmmmmmmmm. Kanske med taktält oxå? Får se da vettö.
Brukeravatar
Remi88
Innlegg: 609
Ble med: man jun 22, 2009 10:59 pm
Lokasjon: oslo/hadeland
Kontakt:

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av Remi88 »

Kommer med noen bilder jeg å ettervært :D
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av JanK 55 »

Så ut som en fin tur, synd jeg ikke fikk vært med :( neste gang :wink:
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Jeg er lei meg for å ha hatt andre planer siden jeg var så gira på mandag.. Sorry Jon. Du anstrenger deg for å finne på litt aktivitet. Jeg skal fikse litt 60 de neste dagene så er jeg med på neste tur..
Brukeravatar
StianHdj80
Innlegg: 700
Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av StianHdj80 »

Æ vil øu mæææ!!
Stian
Hdj80

ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
whitedevil
Innlegg: 240
Ble med: tor aug 09, 2012 8:48 pm
Lokasjon: Skodje, Møre og Romsdal

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av whitedevil »

Dette såg morsomt ut! Synd jeg bor så langt unna...
2018 Toyota Hilux SR D-Cab
Erik77
Innlegg: 224
Ble med: man des 15, 2008 8:04 pm
Lokasjon: Eks bergenser/nå Kållandsö Sverige

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av Erik77 »

Ja "Jonnemann" er en ivrig kar, vi får være glad for at noen "gidder" å bruke sin fritid på å finne nye kjøre muligheter. Skulle gjerne vært med jeg og, men det ble litt langt denne gangen. Om det skulle bli kjøring en annen gang så skal jeg prøve å finne tid, og det hadde vært kjekt om Mecki, Henrik og Oscar mm fra Toyota 4X4 hadde slengt seg på også. Så får jeg smugle med meg bleier på returen til Sverige... :lol:
76 mod FJ40 solgt :(
05 mod HDJ100 solgt
02 mod HZJ105
70 mod FJ45
00 mod UZJ100

Min garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=13538
Carl
Innlegg: 171
Ble med: tir jan 25, 2005 6:38 pm
Lokasjon: Nora Sweden

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av Carl »

Såg väldigt bra ut. Vintertur verkar intressant.
LC KDJ 120 Exp. 2008
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av jonwib »

Jag lägger gärna min fritid på Cruiser körning Stein Erik :). Och det är bara mer morsomt ju fler vi blir.

Jag satsar på att det kommer massa snö till mellandagarna/ romjulen och så tar vi en ny tur då. Tänk - vinterfika! Den fikan smakar absolut bäst ;).
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av pilten »

Ser moro ut :D kan ikke du jonwib bli en slik turarrangør? Liksom lage små kule rallys som passer for en helg? Men jeg synes dere er kjipe på bilder, altså litt flere fotos :wink:
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av jonwib »

Pilten! Det är ju därför du ska med! Jag har sett dina grymma foton och det finns alltid plats till en fotograf på expeditionerna, stora som små.

Jag arrangerar ju turer av bara h-vte men folk gnäller på mensvärk hellre än att bli med. I år har jag varit med på/ arrangerat: träff i Borås & Skövde med likasinnade, miniexpedition till Vänern, NLCK's Landsträff, Miniexpedition till Hurdalsjön, storexpedition till Kola Halvön och nu senast har jag, med livet som insats I'll mind you ;) , funnit den absolut krångligaste vägen till Töcksfors från Örje för att skaffa en (1) liter yoghurt!

Jag fortsätter att leta upp märkliga vägar och uppmana er andra att sätta er i bilen och joina, var lugn för det. Men vi kanske behöver enas om en fast frekvens så folk klarar av att planera det lite bättre och har större möjlighet att bli med? Och det är inte hardcore lera, fullspärrat och winch vi snackar om nu. Det är hyggliga vägar i lugnt tempo med de obligatoriska fika-pauserna som gäller.

Wanna join? Shout out!
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av Dag Einar »

Nå fikk jeg lyst på yoghurt gitt :wink:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av pilten »

Du må gi oss en ukes varsel, men sånne svensketurer er mye lettere å få med frua på :wink:
Tenk en fin vinter tur med bål og grilling av revben( trur iallfall det er det det heter) det kunne blitt en fin fin romjulstur. Jeg tar meg en tur til danskemark i helgen for litt fotojobbing og litt strandkjøring, bare guttungen og meg, så turen blir uten fornuftige voksne :lol:
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av jonwib »

Nu snackar vi Pilten!

Jag lovar - nästa Yoghurt-tur blir flaggad i god tid innan :). Mmmm, känner redan lukten av bål, kaffe och revbenspjäll ;).
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Miniexpedition - Yoghurtveien

Innlegg av Dag Einar »

Nesten så en hageslusk får lyst til å slenge seg med også :mrgreen:
For der dere kjørte er vel det som på svensk kalles Gläsbygden eller hva?
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Svar

Tilbake til «Turer og ekspedisjoner i inn- og utland»