Side 1 av 1

Norge-Tanzania

Postet: ons jan 24, 2018 9:33 pm
av patrick
Heisann godtfolk!

Da er tiden kommet for min første langtur med Land Cruiser. Jeg har planlagt turen i over et halvt år og har bestemt meg for at jeg kjører på.

Turen går fra Hønefoss til Dar Es Salaam i Tanzania i juni, juli/august 2018. Ruten går gjennom Europa, Egypt, Sudan, Etiopia, Kenya og Tanzania. Har planlagt å bruke 2-3 måneder før jeg sender bilen hjem fra Tanzania med båt. Jeg kjører en LC90 fra 2000 og har med taktelt, så håper på en del overnattinger i teltet.

Håper på tips fra de som har vært på lange turer om hva er lurt å ha med av reservedeler, utstyr etc?

Hvis det er noen på Østlandet som kunne tenke seg å hjelpe meg med å få bilen klar for tur hadde det vært supert. Ser for meg at det gjenstår en kveld eller to, så er nok det meste gjort :D

Re: Norge-Tanzania

Postet: ons jan 24, 2018 9:48 pm
av KjellOlsen
Mye som må på plass før en så lang tur. Greit å vite hva du allerede har gjort? Hvis du bare har igjen et par kvelder vil jeg jo tro at du omtrent er klar. Skriv kanskje litt om hva du har gjort med bilen, og hva som du mener gjenstår, så er det lettere for andre å supplere lista. Har du automat eller manuell? Hvordan teknisk tilstand er bilen din i?

Re: Norge-Tanzania

Postet: tor jan 25, 2018 7:58 am
av patrick
Godt innspill :)

Bilen er manuell (1 KZ TE) og har gått 305. 000 km. Jeg har montert 4 tusen metere, snorkel, takstativ, arbeidslys.

Vanntanker, Jerrykanner, dusj (opphengbar) står for tur, samt bord stoler og typisk campingutstyr.

Byttet:
Oljefilter, drivstoffilter, luftfilter, glødeplugger, motorolje, diff olje bak

Gjenstår:
Montere ny håndbrekkwire, justere indre styreledd V.F, Bytte matepumpe for diesel (tung og starte, trolig luft som kommer inn i pakning mellom drivstoffilter og matepumpe), justere clutchwire

Teknisk stand:
Stort sett ok, men: Speedometeret er stakato og ikke dynamisk etter at jeg fiklet med speedometer nålen ifb med bytte av lyspærer i instrumentet. Mulig jeg må bytte hele speedometeret på huggern?
Venstre blinklys blinker dobbelt så fort som den skal. Dårlig kobling?

Re: Norge-Tanzania

Postet: tor jan 25, 2018 10:01 am
av KjellOlsen
På delelista er det vel de "vanlige" tingene du bør ha med:
Hjullagere foran og bak. Bak må du bruke presse,men det er det sikkert mulig å få tilgang til på et verksted.
Kryss til mellomakslinger.
Hvis du er usikker på tilstanden til clutchen, er det kanskje greit å ta med en clutchplate?
Noen meter med bremserør, nipler og flenseverktøy. Har hatt bruk for dette flere ganger.
Vannpumpe, hvis det er en stund siden bytte?
Regreim.
Div lyspærer.
Lappesaker, marker og verktøy.
Dekkspaker. Tren gjerne med dette hjemme før du drar....
Simmering for utgående girkasse, og inn til pinjon foran og bak. Simmering ved hjullager.
Noen ledningstumper,og litt koplingsmateriell. Klemmer, sukkerbiter.
Måleinstrument for likestrøm og ohm.
Et ytre og indre endeledd? (Usikker på om de er like på begge sider?)
En ekstra innsprøytingsdyse.
Dieselfilter, olje og luftfilter.

Vet du om det er byttet topp på motoren din? Hvis den ikke har intercooler er det ikke uvanlig at toppen sprekker rundt 300k.
Sjekk derfor kjølesystemet ditt godt før du drar. Radiatorrens, god gjennomskylling av systemet, og ny kjølevæske.

Re: Norge-Tanzania

Postet: tor jan 25, 2018 4:29 pm
av herr smith
Ville også vurdert å gravere inn regnr på alle vindusglass og speil. Har bodd i Tanzania i noen år, og det virket som regel avskrekkende på potensielle kjeltringer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Norge-Tanzania

Postet: fre jan 26, 2018 4:59 pm
av patrick
Tusen takk for gode innspill.

Ser at jeg må handle og bytte en del flere ting for å bli klar. Vannpumpe og toppakningen har ikke blitt byttet. Tenker du jeg bør bytte dette i forkant av turen, eller ta det med å bytte dersom noe går i stykker?
Kjørte radiatorrens og ny kjølevæske for en måned siden, så det bør være i orden.

Re: Norge-Tanzania

Postet: fre jan 26, 2018 6:25 pm
av KjellOlsen
Hvis du er usikker på når vannpumpe og reg reim er byttet, hadde jeg helt klart byttet dette før en så stor tur.
Ingen grunn til å bytte toppakningen, hvis du ikke har en unaturlig røyk ut av eksosen. ( blå røyk er olje, grå røyk er vann,,,)

Re: Norge-Tanzania

Postet: tir mai 01, 2018 3:25 pm
av reidar42
Hei

Dersom du trenger noe tips for turen, har jeg kjørt samme turen i 2008
Turen vår startet i Haugesund til Cape Town.
Det er best at du ringer. 92635370

Reidar