LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
Lars_T

LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.

Legg inn av Lars_T » tor des 21, 2017 7:49 pm

Bilde
Hvordan det så ut før start av ombygging av LC 150 2010 modell- 5 seter.

Bilde
Brukt innertak handlet inn på Finn.

Bilde
I gang med ombyggingen.

Bilde
Det ser litt annerledes ut på LC 150 etter demontering, enn hva jeg har sett på LC 120. Det var ingen isopordeler som skulle monteres.

Bilde
Greit å ha litt dokumentasjon tilgjengelig før man setter i gang :-)

Bilde
Tar med det bildet her- under førersetet- i og med at jeg og kjøpte skinnseter foran og bak. Originale stoffseter foran var med manuell justering, og skinnsetene med elektrisk justering. Det var bare å plugge i på skinnseter, og elektrisk justering fungerer perfekt. Til info for de som vurderer det samme.

Bilde
Litt på vei av ombygging.

Bilde
Dørkarm førerdør.

Bilde
Litt improvisert verktøy, i og med at jeg hadde glemt å kjøpe demonteringsjern av plast/ verktøy for panelklips.

Bilde
Underveis i demontering av høyre side.

Bilde
Holder for solskjerm. Vri 45º, og dra ut.

Bilde
Innertak demontert. Jeg syntes lys og kontrollboks framme var så vanskelig å få løs, at jeg skar rundt og tok ned innertak. Den sitter kun i fire klips, og hadde jeg tatt i litt mer ville den nok ha løsnet.

Bilde
Lys og kontrollboks framme- 4 klips.

Bilde
De to kontaktene til elkabler for innertak. Sitter under deksel på venstre A-stolpe.

Bilde
Maks demontering.

Bilde
Bak metalldekselet sitter "dummy" som må tas ut og deretter skal gardinairbagsystemet aktiveres. Jeg monterte inn frontsete og reiste til Toyota for å få utført denne jobben. Dokumentasjon på utført jobb ble kvitteringen.

Bilde
Innertak med matter på plass inne i bilen. Mattene legges i henhold til markering på innertak.

Bilde
Fremre del av innertak før montering.

Bilde
Innertak montert. Fram til nå klarte jeg meg alene, men for monteringen av innertaket må man være to. Dette for å unngå at det knekker/ deformeres. Taket settes fast ved å montere håndtakene. Metallramme for det bakre taklyset må monteres med popnagler før innertak monteres.

Bilde
Skinnseter montert framme.

Bilde
Skinnseter montert bak.

Bilde
Bagasjerom.

Bilde
Rammenummer sitter på ramma innenfor høyre framhjul. Kontrollant på Biltilsynet drev på en god stund før han fikk sjekket nummeret. Kan være greit å fjerne tectyl etc før visning, slik at det går litt raskere. En annen ting er å ha "Oblat" kvittering på innbetalt omregistreringsavgift. Jeg hadde med utskrift fra nettbanken, men det ble ikke godkjent, og kontrollant ble sittende en stund på tlf med Skatt Øst for å få bekreftet innbetalingen.

Jeg kjøpte inn noen ekstra plastklips hos Toyota for å erstatte de som eventuelt ble ødelagt. Det er to typer av plastklips, en noe kortere enn den andre. Annet som ble kjøpt inn var demonteringsjern av plast, verktøy for panelklips og popnagletang med korte og halvlange 4.8mm nagler. Strømuttaket på høyre deksel bak i bagasjerommet klarte jeg å knekke, men det var kun fordi det gikk litt fort, og jeg glemte å demontere ordentlig. Ellers kun standardverktøy.

En ting jeg burde tenkt på var å montere DAB+ antenne når taket var demontert. Vurderer sterkt å montere en ekstern antenne for å få best mulig dekning. Det får bli neste prosjekt, i og med at jeg atter en gang er ute på havet...

Det er i grunn det hele. Lykke til med ombygging :-)

quangtt

Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.

Legg inn av quangtt » tor jan 11, 2018 11:11 pm

Hei, hvor fant du guiden ? skal bygge min om til helgen nå :)

Lars_T

Re: LC 150 2010- 5 seter. Ombygging fra varebil til personbil, med bilder og beskrivelse.

Legg inn av Lars_T » fre jan 12, 2018 12:22 pm

Sendt svar på PM vedrørende pdf-dokumenter, samt info fra en annen tråd: Søk på google: "2010 land cruiser n1 conversion kit", så finner du diverse manualer for å bygge om LC150 2009/2010 til varebil. Så er det vel å kjøpe tak og starte på siste side i manualen.

Brukeravatar
kma
Sted: Nordland

Legg inn av kma » ons jan 17, 2018 7:14 pm

Hei.
Hvor kjøpte du taktrekk? Og evt pris på det?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Kristoffer

10 Lc 150 gx
06 Lc 120 gx

Lars_T

Legg inn av Lars_T » fre jan 19, 2018 8:29 am

Taktrekk kjøper du på Finn. Jakub pleier å ha noen for salg. Det bare å finne emailen hans på annonser for LC deler, og høre om han kan skaffe. Han holder til på Frogner, mellom Lillestrøm og Kløfta. 9000.- for taktrekket. Det er to farger, Light Gray eller Beige. Alt etter fargen på interiør.

Finnmarking

Legg inn av Finnmarking » søn feb 04, 2018 10:50 am

Spennende tråd.
Har en 7 s m varebiltak.
Kunne tenkt meg å satt på org tak.
Hvor lang tid est du på bare taket?
LC 120 2005 AT35 (solgt)
LC 150 2011 GX

Lars_T

Legg inn av Lars_T » søn feb 04, 2018 10:31 pm

Det tar fort en arbeidsdag å ordne det. Tar tid å demontere rundt for å få tilgang. Samt at dere må være to for å få på plass nytt tak, hvis ikke så er det lett å knekke innertaket før det er festet vha håndtakene. De manglende isolasjonsmattene skal være festet til varebiltaket, eller de bestilles fra Toyota, alternativt lages og tilpasses til markeringene på innertaket. Gardinairbags aktiviseres av Toyota når taket er nede, hvis det ikke allerede er gjort. Lurt å vurdere om du skal montere kombinert FM/ DAB+ antenne samtidig, for å få bedre dekning enn hva du får med vindusmontert antenne.

Finnmarking

Legg inn av Finnmarking » man feb 05, 2018 8:34 am

Takker så mye for svaret Lars T :D
LC 120 2005 AT35 (solgt)
LC 150 2011 GX

oborgen
Sted: Asker

Legg inn av oborgen » lør apr 21, 2018 9:39 pm

Supert innlegg, skal gjøre dette er selv også etterhvert.
Lite spørsmål, når du hadde demontert så mye, tok du en titt på hvordan det så ut i fotbrønnene særlig den på førersiden under teppet. Gummimattene ned i der flytter seg litt rundt så det kommer jo noe fuktighet forbi og ned i teppet under gummimattene. Så har lurt litt på hvordan det ser ut under der:)
LC 150VX

Lars_T

Legg inn av Lars_T » søn apr 22, 2018 2:01 pm

Jeg husker ikke helt om jeg sjekket så altfor mye i fotbrønnene. Uansett, jeg fant i hvertfall ingen problem. Jeg bruker Arctic Trucks gulvmatter, og er godt fornøyd med de. De har høyere kanter enn de originale. I bagasjerom har jeg matte fra Gytis Autek, samt jeg har nå og montert original Toyota skillevegg. Alt AT utstyr (luftslange/ luftfyller/ momentnøkkel/ dekkpluggsett/ førstehjelpsutstyr etc) får plass mellom skillevegg og bakseter, så jeg er i grunn godt fornøyd med den løsningen og. Slipper å ha ting under forseter, samt skilleveggen gir mulighet for å feste diverse, som feks poser etter handleturer eller lign.

Svar

Gå tilbake til «Generelt 15x»