Så var man blitt Landcruiser eier.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
Nordcruiser

Så var man blitt Landcruiser eier.

Legg inn av Nordcruiser » ons apr 06, 2016 5:37 pm

Hei.

Sist jeg var på et bilforum var i den tiden jeg kjørte Alfa Romeo. Jeg hadde stort utbytte av medlemsskapet i den klubben, og noen vennskap ble knyttet for livet. Jeg er fortsatt veldig glad i Alfa Romeo, men jeg kjører mye i jobben min. Mye Bergen-Oslo og sør Norge forøvrig. Sommer som vinter. Til slik kjøring må man ha noe som er solid og som er til å stole på. Frem til nå har jeg brukt min trofaste RAV4 fra 2008 til jobben. Den har aldri sviktet, men den ble i minste laget og lysten på noe større, sterkere og tøffere ble til slutt så sterk at jeg i dag skrev kontrakt med toyota.
Valget falt på en VX registrert første gang i januar 2013.
At valget falt på Landcruiser handler nok en del om myten og kvaliteten (Håper jeg). Det finnes mang en skinnkledd frisør SUV på markedet som sikkert gjør en flott jobb med å frakte en fra A til B. Denne gangen valgte jeg å gå for ikonet.
Jeg har ingen erfaring fra tidligere med Landcruiser. Men gudene skal vite at jeg har lest mye om den.
I dagene som kommer blir det lest enda mer. Jeg har ca 1000 sider med instruksjonsbok å lese gjennom før bilen leveres en gang i neste uke. Nå er bilen til glassblåsing og påfølgende understellsbehandling. Jeg har lest at noen fraråder dette til fordel for oljebehandling. Jeg valgte å følge Toyotas råd denne gangen. De gikk god for verkstedet og fremgangsmåten. Først blåser man rent, så grunner man, det påføres et tynnt stoff først og når det er tørt påføres et nytt lag med ett tykkere og mer slitesterkt stoff. Håper det blir bra.

Bilen er gått 90 000 og alle servicer er overholdt. Det kommer jeg selvsagt til å fortsette med.

Når det gjelder bruken av bilen og annet vedlikehold som kan være seregent og lurt tar jeg i mot tips med glede. Er det spesielle ting man bør passe på? Jeg kommer hovedsaklig til å ferdes på vei, men veistandarden i Norge kan være krevende nok.... Likevel kommer ikke lavserie og sperrer til å brukes ofte. Derfor er det viktig, tenker jeg å bruke sperrer og lavgear med jevne mellomrom slik at ikke ting gror fast. Hvordan gjør dere dette? Hvor ofte osv?
Tips mottas med takk.

Gunnar.
Vedlegg
12961538_10154280521649448_9005146162459406366_n.jpg
12961538_10154280521649448_9005146162459406366_n.jpg (132.68 kiB) Vist 2857 ganger

superhansen
Sted: Drøbak

Re: Så var man blitt Landcruiser eier.

Legg inn av superhansen » ons apr 06, 2016 5:48 pm

Gratulerer med grom bil da!

Sålenge du glassblåser først og får vekk rusten så er nok tectyl og mercasol ett godt alternativ.Jeg har selv Mercasol på min,men den ble ikke blåst først fordi rustgubben mente den var rein nok.

I dag hadde jeg nok gått for Fluid film,og det har jeg også tenkt til å gjøre.Da slipper man å evt lure på hva som kan finne på å gro under tectylen etterhvert.Jeg kjøper antakelig utstyr å sprøyter selv.super enkel forskning viser at skal du ha noe gjort skikkelig må du faen slakte meg gjøre det sjøl.

Jeg bruker også lavserien sånn dann og vann slik at det skal få gått noe.Starter også webasto noen ganger ila sommeren.

Diselfilter bør du skifte minst engang i året,og ikke på så mange km som Toyotas service program sier..Da kan du spare dysene dine fra skade over tid.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

haavardm
Sted: Bergen

Re: Så var man blitt Landcruiser eier.

Legg inn av haavardm » ons apr 06, 2016 7:33 pm

Hei og gratulerer med flott bil!

Dieselfilteret er viktig å både skifte hver 15.000 og drenere oftere, selv om Toyota-forhandlerne sier at det ikke er nødvendig. Det fikk jeg oppleve i -25 på Hardangervidda i vinter...

Jeg har tectyl under, full pakke, og har ikke hatt noen problemer med det. Mange som er skeptisk fordi det er mange eksempler på at det ruster under tectylen. Blir nok sauefett under neste gang på meg også ja.

På råd fra ekspertene her inne flushet jeg automatkassen da jeg kjøpte bilen. Min var importert fra Sverige, og jeg visste ikke når det var gjort tidligere. Viktig å få dette gjort på et Toyota-verksted som kan det...

Så er det jo masse moro med bøyle, ekstralys, J-sport etc som du kan gjøre.
----------------------
Håvard

LC150 -2010 http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23512

Svar

Gå tilbake til «Generelt 15x»