Modifisering for ørken

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
davinsji
Innlegg: 2
Registrert: tir jan 06, 2015 10:08 pm

Modifisering for ørken

Legg inn av davinsji » tir apr 25, 2017 7:17 pm

Jeg tenker å ta en tur til Senegal med en Land Cruiser 150. Hva er nødevendig modifiseringer for en slik tur (dekk, heving, snorkel, vinsj etc.)?

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1241
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av KjellOlsen » ons apr 26, 2017 10:51 pm

Litt større dekk, og kanskje en winch er jo greit å ha, men det største problemet er nok fuktighet og elektronikk. Du vil nok få hjelp til mekaniske problemer, men det kan være mye vanskeligere å få hjelp hvis bilen går i nødmodus. Fjerning av tilhengerkontakt med tilhørende ledninger er nok smart. Har vært mye trøbbel med fukt i disse, etterfulgt av elektronikkproblemer. Hvis du skal montere snorkel er jo det for å kjøre i dypt vann, og da får du hele motorrommet fyllt opp. Aner ikke hvor følsomt alt det elektriske der er, men ville nok ikke tatt sjansen... I alle fall ikke så langt hjemmefra.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1875
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av jonwib » tor apr 27, 2017 8:26 am

Dekk typ All Terrain, grova dekk gräver mer i sand.
Mycket möjligt orginalhjulen funkar väldigt bra med rätt lufttryck - valet av däck beror väl på hur pass tuff terräng du ska köra, det är väl inte bara sand?

Snorkel er ikke bare for vann - renare og kallare luft til motor pga höjden. Med ett sentrifugfilter på toppen av snorkeln så slipper du mye sand/ stöv i luftfiltret.

Om du expeditionskittar bilen blir det gärna mer vekt - tuffare fjädring är nog ett måste.

Med vinsj så blir du den som måste rädda alla andra. Satsa på Maxtrax kjörebroar och en bra spade.

Kompressor - du kommer jobba mycket med lufttryck i däcken. Lagningssats till dekken.

Man har klarat Sahara med en 2CV men det är kul med utstyr ;) .

Brukeravatar
ArneO
Site Admin
Innlegg: 169
Registrert: ons jun 29, 2016 10:37 pm
Sted: Asker/Hvaler

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av ArneO » tor apr 27, 2017 12:48 pm

Offroadtreff er fint da tror jeg du finner ut hva du trenger å endre på. Det som stopper meg er stort sett ønsket om å beholde bilen pen og uten bulker og riper.

Det som jeg tenker på med min bil er:
* Plastikken under i front med de små "skvettlappene" ville jeg gjort noe med. Der blir det mye søle og de er litt i veien om man må dras løs bakover og angrepsvinkelen er berørt av det når man vil beholde bilen pen.
* Plastikken under bak samler opp en del dritt også.
* Bytte hengerfeste til firkantfeste og koblet av hengerkontakten på en slik tur
* Beskyttelse under slik at man tåler litt mer.
* Så ville jeg dratt til Håvard for å få laget noe beskyttende som ikke samler opp søle istedenfor stigtrinnene.
* Vinsj foran som er høyt nok montert til ikke å butte imot.
* 17" felger for å få mere gummi i dekkene
* Litt heving og litt større hjul, avhengig av utstyr kanskje noe stivere fjæring
* Sperrer foran og bak
* Takgrind for å få plass til mer diesel og større reservehjul
* Lys på takgrinden litt rundt omkring
* Man burde nok hatt en "Autralia støtfanger" i front for å beskytte radiator og ting innenfor der uten å hindre luftgjennomstrømning. Er nok litt geiter og slikt som fort kan bli til bryderi....

150 med reservehjul på bakdøra har vel ekstra dieseltank tror jeg. Det ville jeg sjekket opp om var mulig å få til.

Men mest av alt kjøre bilen offroad og føle seg fram, så langt jeg har prøvd er bilen bedre enn meg...

Jeg er nok litt enig med Kjell om at en 150 kanskje ikke er bilen som er enklest å fikse i Afrika, men om det ikke blir noen problemer vil det jo kunne være en veldig komfortabel tur da.
LC 150 GX 2011

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1241
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av KjellOlsen » tor apr 27, 2017 1:30 pm

Ingen tvil om at du får en behagelig tur i en 150, Arne! Helt enig der. Afrika har mange dyktige mekanikere, så det meste får du fikset av mekaniske ting. Men en 150 er vel såpass ny at det mest sansynlig ikke vil skje de store tingene. Det som jeg ville være skeptisk til er forhjulsopphenget. I store lange sanddyner er ikke dette noe problem, men i små krappe dyner, hvor det går bratt opp, og bratt ned, og dynene er så tette at du må svinge til en av sidene når du kommer ned i bunnen, da vil jeg ha en stiv aksling som tåler denne belastningen. Du kommer da bratt ned, og du har en tungt lastet bil som veier mye mer enn når du kjører i butikken hjemme, full sving på hjulene, og du får da all tyngden på bilen på et forhjul, og dette står i full sving. Da er det fort gjort at noe knekker. Det finnes en mengde youtube videoer av dette. Hvis dette skjer har man et ganske stort problem, mange mil fra nærmeste hjelp.
Mulig det finnes forsterkede fjærbein til 120 / 150 landcruisere. Ville ha undersøkt dette først.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av håvard » fre apr 28, 2017 8:20 am

Eller du kan ta med deg en spade- og så kjøper du nye dekk der nede, kjøp de dekka de anbefaler på den lokale sjappa. De kjører ikke med svære greiene i ørkenen.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1241
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av KjellOlsen » fre apr 28, 2017 9:32 am

Det er jo fint medfinmønstrede dekk, feks all terrain. Men går helt greit med mud også. Poenget er å ikke spinne. Da graver du deg kjapt ned med mud.
Bredere dekk gir større bæreflate, men problemet er at bilen går da mye tyngere, og motoren blir lettere varm. Dette er mye av grunnen til at mange kjører på mindre og smalere dekk.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
ArneO
Site Admin
Innlegg: 169
Registrert: ons jun 29, 2016 10:37 pm
Sted: Asker/Hvaler

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av ArneO » fre apr 28, 2017 3:03 pm

Som den feigingen jeg er hadde jeg nok kjørt på vei og leid meg en dromedar for de heftige ørkenopplevelsene. Så ærlig må jeg være og derfor klarer jeg meg greit uten masse modifiseringer :)
LC 150 GX 2011

davinsji
Innlegg: 2
Registrert: tir jan 06, 2015 10:08 pm

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av davinsji » fre apr 28, 2017 5:00 pm

Takk for mange nyttige tips. I og med at det er mye kjøring på motorvei for å komme til sanda er det greit at det ikke blir altfor mye endringer. Jeg liker enkle tips som spade og større dekk i steden for heving :D jeg hadde en ide om snorkel først og fremst på grunn av sand, men vet ikke hvor nødvendig det er?

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1241
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Modifisering for ørken

Legg inn av KjellOlsen » fre apr 28, 2017 5:57 pm

Hvis det er noenlunde vindstille så støver det ikke noe av ørkenkjøring i sanddyner fordi hastigheten er liten. Men på vei i 80 km støver det veldig, du ser ikke bilen foran deg. 10 meter høy støvsky. Da spiller det liten rolle hvor høyt luftinntaket er. Kanskje like greit å ha det i ly i motorrommet. Men det beste er å holde god avstand til forankjørende. Men dette er ikke noe problem. Hadde minimalt med sand inne i luftfilterboksen.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

http://www.expeditionkompaniet.no

Svar

Gå tilbake til «Generelt 15x»