Startproblemer ved bruk av Eberspaecher

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, HighwayPatrol

Svar
ozzy
Sted: BYGLAND

Startproblemer ved bruk av Eberspaecher

Legg inn av ozzy » tir sep 25, 2018 8:52 pm

Er det noen som har problemer ved start av motor etter bruk av Eberspaecher? Det virker som Eberspaecher suger ut diesel fra motor istedenfor tank og når jeg da starter etter 30 minutter med Eberspaecher så går startmotor lenge og vel, rundt 30 sekunder før motor fyrer seg i gang. Har byttet T-stykke og reducer slange med nye slangeklemmer, men det er akkurat likt nå også. Når ikke Eberspaecher blir brukt er alt normalt. Hvor kan den få inn luft for så å suge seg tom? Har sjekket dieselfilter med slager der. Er det andre som har hatt dette fenomenet?
Mvh
Ozzy

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Startproblemer ved bruk av Eberspaecher

Legg inn av KjellOlsen » ons sep 26, 2018 12:04 pm

Bare for å spørre dumt... Du har koplet på tur og ikke returrøret?
Har Eber på min 60, fungerer perfekt.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

ozzy

Legg inn av ozzy » ons sep 26, 2018 2:36 pm

Ja. Det er koblet på sugeledning. Dette er sjekket. Og dessuten så går retur via en kjøler og ikke til å ta feil av. Men et sted får den inn falsk luft slik at diesel blir tømt fra sugeledning fra motor. Kanskje noen andre har hatt samme problemet?
Mvh
Ozzy

jet

Legg inn av jet » lør feb 23, 2019 11:31 pm

Hei
Jeg har en lc 2014 med samme problem der har det blitt lagt egen sugeslange i tank men det her ikke hjulpet. Det virker som problemet blir værre ved kaldere temperatur ute så hvis jeg gløder to ganger starter den lettere tror det er et gløde problem. Men skal ikke være slik med eber.

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg inn av frode » søn feb 24, 2019 12:46 am

I monteringsinstruksen for min webasto sto det at man skal ta diesel til varmeren fra returslangen (fra motoren til tanken), og det har fungert fint i mange år.
Sist redigert av frode den søn feb 24, 2019 1:43 pm, redigert 1 gang totalt.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

baardlie
Sted: buskerud

Legg inn av baardlie » søn feb 24, 2019 7:59 am

Dette blir vagt men mener å ha hørt at når eber er brukt er motor såpass varm at den nesten ikke gløder , det er noe som må gjøres med glødetiden i forhold til temperatur . Justering via data ? Har alltid brukt varmer i 45 min eller mer , har hatt flere LC/hilux også 150 med webasto/eber og aldri opplevd det du beskriver .
Bård Tlf.97618988-HDJ100-2005

ozzy

Legg inn av ozzy » ons mar 06, 2019 1:09 pm

Har du en LC 150 selv nå med dette problemet eller er dette noe du bare har hørt?
Mvh
Ozzy

ozzy

Legg inn av ozzy » lør apr 13, 2019 11:01 am

Har forsket videre på min bil ved å montere tilbakeslags ventil ved dieselfilter. Men har fjernet den igjen da det ikke resulterte i noen forbedring ved start av motor. Startmotor går veldig lenge når eberspaecher er brukt ved -5 og kaldere. (enda verre ved kaldere temp)
Bytta ny komplett dieselfilter holder med primerpumpe( i denne er det tilbakeslagsventil) Trodde vel at det var noe galt med denne, men det hjalp ikkje dette heller. Jeg heller nå til at det er noe med glødings intervall som blir feil når motor er halvlunka. Prøv å kjør eberspaecher mer enn en halvtime og se om det gjør en forskjell. Det gjorde det på min. Har satt den til en time nå og da går den i gang som normalt. Ergo skal en få dette til så må glødetid omprogrammeres slik at den gløder også ved lunka motor. Det er min mening om dette. Det har nok ingenting med diesel tilførsel å gjøre selv om det kan virke sånn.
Sist redigert av ozzy den søn apr 14, 2019 4:29 pm, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Ozzy

baardlie
Sted: buskerud

Legg inn av baardlie » lør apr 13, 2019 5:45 pm

ozzy skrev:
lør apr 13, 2019 11:01 am
Har forsket videre på min bil ved å montere tilbakeslags ventil ved dieselfilter. Men har fjernet den igjen da det ikke resulterte i noen forbedring ved start av motor. Startmotor går veldig lenge når eberspaecher er brukt ved -5 og kaldere. (enda verre ved kaldere temp)
Bytta ny komplett dieselfilter holder med primerpumpe( i denne er det tilbakeslagsventil) Trodde vel at det var noe galt med denne, men det hjalp ikkje dette heller. Jeg heller nå til at det er noe med glødings intervall som blir feil når motor er halvlunka. Prøv å kjør eberspaecher mer enn en halvtime og se om det gjør en forskjell. Det gjorde det på min. Har satt den til en time nå og da går den i gang som normalt. Ergo skal en få dette til så må glødetid omprogrammeres slik at den gløder også ved lunka motor. Det min mening om dette. Det har nok ingenting med diesel tilførsel å gjøre selvomm det kan virke sånn.
Da stemmer det som jeg mente å ha lest/overhørt , at glødetid ikke stemmer med "lunken" motor og at varmeren bør gå min. 45-60 minutter for at det fungerer optimalt ?
Bård Tlf.97618988-HDJ100-2005

Svar

Gå tilbake til «Generelt 15x»