Slakk giring automat
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Slakk giring automat
LC 150 2010, 180 000 km, godt oppfulgt.
Kom til å vippe over i manuell her om dagen, i et isete område, motbakke og lav fart. Hensikt var å ha full kontroll. Hadde vel 20-30 km/t. Viste da at den gikk i 4.gear. Testet nå i flere sammenlignbare situasjoner. Virker ikke som om den gearer ned i lave hastigheter. Tusler bare videre i 4.gear, inntil jeg skifter. Burde vel vært i 2. gear? Ikke noe feilgearing eller andre symptomer. Fint gearskifte når jeg gir på inn på f.eks. motorvei. Ikke flushet kasse. Fra tidligere erfaringer m automat var dette signaler om en overhaling i nær framtid. Hører gjerne fra dere?
Kom til å vippe over i manuell her om dagen, i et isete område, motbakke og lav fart. Hensikt var å ha full kontroll. Hadde vel 20-30 km/t. Viste da at den gikk i 4.gear. Testet nå i flere sammenlignbare situasjoner. Virker ikke som om den gearer ned i lave hastigheter. Tusler bare videre i 4.gear, inntil jeg skifter. Burde vel vært i 2. gear? Ikke noe feilgearing eller andre symptomer. Fint gearskifte når jeg gir på inn på f.eks. motorvei. Ikke flushet kasse. Fra tidligere erfaringer m automat var dette signaler om en overhaling i nær framtid. Hører gjerne fra dere?
Soningen
__________________
2010 VX 150
__________________
2010 VX 150
Re: Slakk giring automat
Bare en liten betraktning. Bilen kan umulig gå i 4. gir på så lav hastighet.
Max 2. ved så lav hastighet.
Max 2. ved så lav hastighet.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Slakk giring automat
Det nettopp det jeg også er litt urolig for. Går å slurer i 4. gear og på converter i stedet for å skifte til lavere gear. Hadde en gang en Voyager som hadde samme symptomer. Gearet ikke ned i bratte trange gater i Son. Bare loffet oppover på samme gearet.
Soningen
__________________
2010 VX 150
__________________
2010 VX 150
Re: Slakk giring automat
Om du ikke får noe fornuftig/forklarende svar her så tror jeg at du bør få en sjekk hos et firma som har god kompetanse og dyktig(e) mekanikere.
Det er noe som skurrer her, og når bilen oppfører seg slik så blir et ikke bedre av seg selv. Noe er feil, og det vil før eller siden koste penger. Kanskje mye penger.
Bruk den minst mulig til du får den sjekket, det er mitt eneste tips.
Det er noe som skurrer her, og når bilen oppfører seg slik så blir et ikke bedre av seg selv. Noe er feil, og det vil før eller siden koste penger. Kanskje mye penger.
Bruk den minst mulig til du får den sjekket, det er mitt eneste tips.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Slakk giring automat
Dette er sikkert et dumt spørsmål, men hvordan ser du hvilket gir den faktisk går i?
Er det et display i 150'n som viser det?
I min 100 så har jeg ikke manuell-funksjon, og jeg har aldri kjørt en 150.
Er det et display i 150'n som viser det?
I min 100 så har jeg ikke manuell-funksjon, og jeg har aldri kjørt en 150.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Slakk giring automat
Når jeg vipper spaken over i manuell modus kommer gear den går i opp i display på dash'en.
Soningen
__________________
2010 VX 150
__________________
2010 VX 150
Re: Slakk giring automat
Ser ut til at dette er løst. En bekjent testet på sin 2011 mod. Vippet den over i manuell i gangfart. Viste 4 gir og måtte manuelt flytte den til lavere gir. Er nok slik de virker.
Soningen
__________________
2010 VX 150
__________________
2010 VX 150
Re: Slakk giring automat
Sikker på det? Når jeg på min 2011 GX legger inn manuell viser den et gir og jeg kan gire ned for å bruke motorbrems f.eks. og da bytter den gear i displayet. Men om jeg legger den i manuell med henger og det kommer en oppoverbakke så girer den ned, men det bytter ikke tall i displayet.
Så noen ganger viser displayet hvilket gear den går i og noen ganger viser den et annet gear en det som brukes.
Jeg får teste dette litt mer tror jeg, men jeg tror ikke jeg kan få min til å gå i gangfart i 4 på tomgang...
Så noen ganger viser displayet hvilket gear den går i og noen ganger viser den et annet gear en det som brukes.
Jeg får teste dette litt mer tror jeg, men jeg tror ikke jeg kan få min til å gå i gangfart i 4 på tomgang...
LC 150 GX 2011
Re: Slakk giring automat
Prøvde litt i går, og slik det ser ut for meg er at girkassa girer ned uten å oppdatere tallet i displayet når den står i manuell.
Når jeg kjørte i ca 5 km/t vippet jeg spaken i manuell og den viste 4 i displayet. Jeg giret ned, den viste 3, uten å endre turtallet. Jeg giret ned, den viste 2, uten å endre turtallet. jeg giret ned, den viste 1 og endret ikke turtallet.
Om jeg girer ned i nedoverbakke får jeg motorbrems. Så slik jeg tolker det når man vipper i manuell på min viser den "det høyeste giret den vil bruke" i panelet og ikke nødvendigvis det giret som brukes.
Setter jeg den i 2 så vil den ikke gire opp selv uansett hvor mye gass og høyt turtallet blir. Står den i 4 og jeg gir gass eller kommer til en bakke med henger vil den gire ned selv uten å endre tallet i displayet.
Når jeg kjørte i ca 5 km/t vippet jeg spaken i manuell og den viste 4 i displayet. Jeg giret ned, den viste 3, uten å endre turtallet. Jeg giret ned, den viste 2, uten å endre turtallet. jeg giret ned, den viste 1 og endret ikke turtallet.
Om jeg girer ned i nedoverbakke får jeg motorbrems. Så slik jeg tolker det når man vipper i manuell på min viser den "det høyeste giret den vil bruke" i panelet og ikke nødvendigvis det giret som brukes.
Setter jeg den i 2 så vil den ikke gire opp selv uansett hvor mye gass og høyt turtallet blir. Står den i 4 og jeg gir gass eller kommer til en bakke med henger vil den gire ned selv uten å endre tallet i displayet.
LC 150 GX 2011