Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
raggen7

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av raggen7 » tor feb 03, 2011 7:21 pm

Toyota Norge innrømmer omsider offisielt at problemet eksisterer...
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7488142
Ragnar :roll:

Brukeravatar
SverreS
Sted: Trondheim

Legg inn av SverreS » tor feb 03, 2011 8:01 pm

Se der ja,men hva med de som har skiftet dette men har betalt det selv......Hmmmmm er noe som skurrer fælt synes jeg.. :evil: :evil: :evil:
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

Brukeravatar
Walkabout
Sted: Oslo

Legg inn av Walkabout » tor feb 03, 2011 11:18 pm

Gir Toyota Norge AS ultimatum nå: Enten betaler de dysene mine, eller så kommer jeg til å gå bredt ut i media. Jeg har flere i ryggen, og dette kommer ikke til å bli verken billig eller god reklame for Toyota eller Landcruiser.

Så da er det opp til dem om de vil ordne opp på gentleman-måten og ta ansvaret for egne feil eller ha en offentlig skittentøysvask som skader merkevaren enormt.

Gi meg gjerne en lyd om dere er flere som er misfornøyd med hvordan dere har blitt behandlet etter feil med dyser.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

Brukeravatar
Toreh
Sted: Bergen

Legg inn av Toreh » fre feb 04, 2011 12:15 am

Jeg tror vi nå må få denne saken ned på det plan som det hører hjemme. Problemet det her er snakk om er dysepakninger - ikke dyser. Problemet med Toyota Previa er at det ikke er mulig å kontrollere oljesilen ved vanlig service og dermed følgeskade motorhaveri - På LC-modeller er dette fullt mulig - se tidligere innlegg. Toyota Norge har så vidt meg bekjent ennå ikke sagt nei til reklamasjon på havari på LC grunnet tett oljesil/feil på dysepakninger på LC ennå.
tore

917 16077

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » fre feb 04, 2011 12:41 am

Toreh skrev:Jeg tror vi nå må få denne saken ned på det plan som det hører hjemme. Problemet det her er snakk om er dysepakninger - ikke dyser. Problemet med Toyota Previa er at det ikke er mulig å kontrollere oljesilen ved vanlig service og dermed følgeskade motorhaveri - På LC-modeller er dette fullt mulig - se tidligere innlegg. Toyota Norge har så vidt meg bekjent ennå ikke sagt nei til reklamasjon på havari på LC grunnet tett oljesil/feil på dysepakninger på LC ennå.
Ned på et plan? Opp minst et plan, takk!

Nei, problemet er strengt tatt at Toyota tåkelegger ved å innrømme feil på dysepakninger som koster knapper og glansbilder å bytte, for å lede fokuset vekk fra de enorme problemene de har på de samme modellene med dyser. Grunnet at reklamasjonsfristen snart utløper tier de om dette for å fraskrive seg ansvar og slå ut hendene når dysene haarerer og si at kunden må dekke kostnadene.

Hvis det er noe som helst plan dette hører hjemme på, så er det er plan der Toyota tar alt ansvar for feilproduksjon av mildt sagt jævlig elendige dyser uavhengig om bilen er fem, seks eller syv år gammel. Jeg er dritt lei av den måten Toyota Norge AS opererer på, og de har valgt helt feil person å kødde med - det er hvertfall helt sikkert. Blir rett og slett ordentlig forbanna.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

Brukeravatar
Toreh
Sted: Bergen

Legg inn av Toreh » fre feb 04, 2011 1:11 am

Ok - hva der det som er feil med dysene og hva forårsaker denne feilen? Jeg har også hatt "kakling/lyd" fra dysene mine og fått skiftet disse, men dette forårsaker ikke tett oljesil og havari. Jeg står fremdeles fast på at det bør skilles mellom lyd fra dyser og tett oljesil.
tore

917 16077

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » fre feb 04, 2011 1:36 am

Dysene er ødelagt og forårsaker f.eks. nødstopp og sprøyter inn for lite/for mye diesel i maskinen. Det som forårsaker feilen er rett og slett at Toyota har satt inn elendige dyser da bilen ble produsert (de som settes inn nå er modifiserte). Dette er ikke snakk om kakling fra dysene, men at de måles til å være utenfor verdiene som er akseptable. Ergo: defekte og må byttes.

Alle bileiere som har Landcruiser 120 2005/06-modell som jeg har snakket med har måttet bytte dysene. Og så fort bilen er over 5 år, dekker ikke Toyota dette!

Og det koster en stor haug med penger. Siden problemet er så utbredt, mener jeg Toyota bør påta seg ansvaret for å bytte dysene når disse er ødelagte også i en periode etter at reklamasjonsfristen går ut. Min bil hadde f.eks. gått 78.000 kilometer og var 5,4 år gammel da dysene gikk ad undas. Tilbake satt jeg med en heftig regning på mange tusen for en del som skulle vart i mangfoldige år til :evil:

De har heller ikke gått ut og anbefalt folk å sjekke dette opp ytterligere, til tross for en svært høy hyppighet på dyseproblemer. Ansvarsfraskrivelse kaller jeg det.

Greit nok at du var heldig og fikk skiftet dine dyser uten å betale for det, men er noe annet med oss som allerede har brukt flere hundre tusen på en bil som skal være "kvalitet hele veien" (my ass) og så fort bilen er over fem år driter Toyota i alt av ansvar og sender regningen til privatpersonene når de burde ta den selv etter å ha satt inn noen pill råtne dyser som ikke virker som de skal.

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » fre feb 04, 2011 10:49 am

Hold dere unna Toyota hvam bil de tar ikke dyseproblematiken seriøst .

men jeg satt bilen in på toyota lier i drammen, der fikk jeg så bra service jeg aldri før har fått
positive kundebehandlere voksne folk som tar ansvar
bilen min sto inne der i 3 uker og jeg fikk lånebil hele de 3 ukene og jeg var kjempe fornøyd.

grunnen til at det tok såpass tid var på grund av den ene dysa satt fast så dem måtte av med toppen og bestille deler pakkningsett og dem gikk grundig igjenom motoren min for og se etter slitasje på grund av den hadde gått med dårlig olje trykk grunnet tett olje sil . dem fant ingen slitasje så dem satt sammen motorn min igjen og satt på nye dyser og dysepakninger og dem gjorde rein olje sila .

når jeg henta bilen så gikk motoren mye penere og den gikk som den skulle

Meget fornøyd med toyota lier :-) har dere noe kødd med andre toyota verksteder kan jeg trygt anbefale dere
toyota lier og dokken bil på vinstra som er toyota verksted dyktige folk :-)
05 mod lc 120 vx
396 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

jkl
Sted: Sørum

Legg inn av jkl » lør feb 05, 2011 9:25 am

Andreas24 skrev:Hold dere unna Toyota hvam bil de tar ikke dyseproblematiken seriøst.
Jeg har benyttet Toyota Hvam til all service og reklamasjoner fra jeg importerte bilen min 9 mnd. gammel i 2005.
Jeg har fått akkuratt den servise og hjelp, som jeg innen rimelighetens grenser har kunne forvente.

Jeg har ikke hatt problemer i forhold til garanti, men har selvfølgelig ikke kunne benytte meg av 5 års reklamasjonsrett over for Toyota Norge.

Har ingen problemer med å anbefale Toyota Hvam :D
LC 120 Executive -04.
Mini Cooper -68.

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » lør feb 05, 2011 11:19 am

Klart det er jo fornøyde og ufornøyde kunder av hvam bil og hvilket som helst annet verksted.

mitt tilfle var jo i starten av dyse problematiken da verkstedet ikke hadde hørt om dette før .

når jeg hadde fått beskjed av en selger på dokken bil på vinstra som er toyota forhandler at jeg måtte si
fra om at bilen min måtte in på dysekampanien, da slo hvam bil seg vrang mot meg jeg skulle ikke vite det jeg
virka ut som dem ble redd for at vi kundene viste mere en dem da ble jeg mildt sakt forbanna .
derfor tok jeg kontakt med toyota lier der jeg fikk bra service og kundebehandlerne hadde vært borti denne kampanien før
så de tok inn bilen min med en gang de ga meg kjøre forbud .
det kaller jeg og ta ansvar .
05 mod lc 120 vx
396 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

jørgen
Sted: Kråkstad

Re: Off-topic-dyseproblemer og klubbens evt. ansvar

Legg inn av jørgen » søn feb 06, 2011 6:10 pm

Vanvittig ergelig. Driver lite firma, og har kjøpt ny bil for noen år siden. Jeg driver alene og er eneste eier av firmaet.
Oppdaget forskjeller på garanti på bil kjøpt i næring/privat. Frustrerene.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
lj73jon
Sted: Os / Bergen

Legg inn av lj73jon » søn feb 06, 2011 6:18 pm

Etter dette emnet er diskusjonen om klubbens evt. hjelp til medlemmene overfor Toyota Norge flyttet til en egen diskusjon, vær vennlig hold diskusjonen on-topic nå, og så kan dere diskutere klubbens evt. ansvar og evt. bistand overfor Toyota Norge i den nye tråden.

RIGBY
Sted: Molde

Legg inn av RIGBY » tor feb 24, 2011 9:22 pm

Toyota Molde ga respons umiddelbart, som vanlig. Skiftet dysepakninger, renset sil, ny olje, og det som ellers hørte til, uten kostnader. Makan til bra kundebehandling har ikke jeg opplevd andre steder. Har kjørt cruiser i 10 år, jeg fortsetter garantert med det!!! :D
Landcruiser -05

Brukeravatar
blåmann
Sted: Åmotsdal

Legg inn av blåmann » lør mar 05, 2011 6:29 pm

http://www.tv2underholdning.no/broom/to ... 32915.html
Nå ser det ut som Toyota virkelig tar tak i dette her! :D

RIGBY
Sted: Molde

Legg inn av RIGBY » ons mar 09, 2011 12:29 pm

Toyota Molde opplyste at dette gjelder alle LC 120, også importerte. Jeg hadde min LC der tidligere for dysepakningskifte inkl. motorolje/filter, dette er en 2005 mod importert som ny fra Finland. Kundemottaker presiserte at det ikke var forskjell på norsksolgt bil eller importert, heller ikke om bilen var over 5 år. Det var en spesiell produksjonsserie av motorer dette gjaldt, og alt skulle skiftes på Toyotas regning.
Sist redigert av RIGBY den ons mar 09, 2011 12:41 pm, redigert 1 gang totalt.
Landcruiser -05

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » ons mar 09, 2011 12:36 pm

Siden det er endel som ikke har fått det med seg enda så gjentar jeg meg selv litt (til en forandring?)

Feil med LC 120 med KD motor
Noen her på forumet (+ andre) har opplevd trøbbel med sin Cruiser 120 motor.
Dette gjelder KD motor og problemet er at det blir lekkasje i dysepakningene.
Dette gjør at forbrenningstrykk kommer inn i oljekanalene, dette igjen gjør at
oljen blir forurenset med sotpartikler som kan gjøre at oljesilen til
slutt tettes hvis dette ikke blir utbedret. Det er også veldig avgjørende hvilken
olje som brukes og hvor hyppig olje er skiftet, de ser at biler importert
fra Tyskland er mer utsatt en biler som har gått i Norge. Dette kan ha med
oljekvalitet og kanskje kjøreforhold å gjøre.
Toyota Norge har lagt merke til at f.eks tyske forhandlere har tendens til å
bruke mineralolje på servicer. Her på berget blir det konsekvent brukt olje
av høyeste kvalitet og kun syntetisk.

Vi har fått informasjon fra sikre kilder i Toyota Norge at de vil sette i gang en
kampanje på dette i løpet av neste uke (uke 40). Bilene blir ikke innkalt, men kan
fikses i forbindelse med vedlikehold eller på forespørsel fra dere som kunder
hos forhandler.
Lurt at dere er litt aktive selv. :-)

Importbiler innenfor produksjonsperioden kan også henvende seg til
forhandler. De må søkes om "case by case", men dette ordnes av forhandler. Så det er bare å kontakte forhandler her og. Og det er kjempebra ikke sant! :D

Dette gjelder altså Land Cruiser 120 med KD motor produsert mellom juni 2004 og
sept 2007

Pål Henning
På vegne av
Teknisk avdeling NLCK
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

Hummer
Sted: Treungen

Legg inn av Hummer » tir mar 22, 2011 10:14 pm

Hei. fekk innkalling til kontroll av min 2005 37 AT hos Toyota nå på torsdag..Motoren skar seg 3 km. før eg kom fram til verkstedet!
Heldigvis hadde eg If.superforsikring som dekker maskinskade ! så nå venter eg på ny motor,Og kjøre 2011 mod.landcruiser leigebil til den er ferdig.

Her er bilde av montering av ny motor!! Og den dysa som var problemet (ei av to!)
Vedlegg
havari at.truck.jpg
havari at.truck.jpg (81.6 kiB) Vist 7620 ganger
dieseldyse1.jpg
dieseldyse1.jpg (110.8 kiB) Vist 7586 ganger
ny Toyota motor1.jpg
ny Toyota motor1.jpg (129.58 kiB) Vist 7586 ganger
Sist redigert av Hummer den fre mar 25, 2011 8:51 am, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » tir mar 22, 2011 11:51 pm

Hummer skrev:Hei. fekk innkalling til kontroll av min 2005 37 AT hos Toyota nå på torsdag..Motoren skar seg 3 km. før eg kom fram til verkstedet!
Heldigvis hadde eg If.superforsikring som dekker maskinskade ! så nå venter eg på ny motor,Og kjøre 2011 mod.landcruiser leigebil til den er ferdig
Godt du hadde superforsikring som dekker maskinskade! Det har jeg også tegnet etter mine dyseproblemer.

Bjerke

Legg inn av Bjerke » ons mar 23, 2011 9:04 am

Walkabout dysepakninger som ikke holder tett og ulyd i dyser er helt to forskjellig ting. Har du fått med deg det nå????
xHJ60
xHDJ80
xLC90AT
x2007 Toyota Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
RN46 in progress.
Savner HJ60......... Send pm hvis du har en til en over kommelig pris.

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » ons mar 23, 2011 11:41 am

Bjerke skrev:Walkabout dysepakninger som ikke holder tett og ulyd i dyser er helt to forskjellig ting. Har du fått med deg det nå????
Oisann, også så irritert. Tell til ti og tenk på fine ting som blå ballonger og fugler som kvitrer :D

Ikke snakk om ulyd i dyser, men dyser som var ødelagte og måtte byttes. Selvsagt vet jeg at det er forskjell på dysepakningene og dysene. Det er derfor jeg skriver "dyseproblemer" istedenfor "dysepakningsproblemer". Dysepakningene mine har ikke resultert i skade, da de ble byttet i henhold til kampanjen fra Toyota Norge.

Forsikring som dekker maskinskade er en liten pris å betale dersom det skulle skje noe galt. Og det viser det at det kan, så da er det lurt å være på den sikre siden. Skrev det derfor for å anbefale andre å gjøre det samme.
Hummer skrev:Hei. fekk innkalling til kontroll av min 2005 37 AT hos Toyota nå på torsdag..Motoren skar seg 3 km. før eg kom fram til verkstedet!
Heldigvis hadde eg If.superforsikring som dekker maskinskade ! så nå venter eg på ny motor,Og kjøre 2011 mod.landcruiser leigebil til den er ferdig
Forresten, hvis det at du tar dette på forsikringen hos If resulterer i at du mister bonus, så ville jeg heller gått på Toyota Norge. Når det gjelder dysePAKNINGENE (fornøyd nå, Bjerke?) så er de ansvarlige for skaden så lenge det er produksjonsfeil. Også etter utløp av reklamasjon, ifølge dem selv. Så taper du mye på bonustap eller eventuell egenandel, ville jeg først prøvd å høre med Toyota hva de vil gjøre, siden dette med dysepakningene er et alvorlig problem.

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»