Feil på elektrisk, varsellampe

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Denne kommer opp iblandt når jeg prøver å ta kickdown midt i en bakke under kjøring, like før lampen kommer og i "kickdownen" går bilen veldig dårlig! Stopper jeg og slår av tenningen og starter igjen er bilen normal fram til neste gang!

Tips?|
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av frode »

Mener du den med batterisymbol på? Ladelampa altså?

I såfall er det noe feil med ladingen. F.eks dårlig kontakt i jording til motoren, eller plugg eller kobling til generatoren. Hvis det kommer bare når motoren beveger litt ekstra på seg ville jeg sett der først.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Nei, er det jeg er kjent med at heter motorlampen. Står i instruksjonsboken min at den het feil på det elektriske systemet
Brukeravatar
lj73jon
Innlegg: 1557
Ble med: fre sep 22, 2006 8:09 pm
Lokasjon: Os / Bergen

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av lj73jon »

Høres ut som den går i nødmodus, søkte på nød*: http://nlck.no/forum/search.php?st=0&sk ... d%5B%5D=77
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av frode »

Det er altså den med motorsymbol og "check" på.
Det kan vel være nesten hva som helst med motoren. F.eks drivstoffpåfyllingslokket.
Hva slags bil er dette? Prøvde å søke, men fant ikke noe om 100'en din. Diesel eller bensin?

Det er visst tre typer varsel:
1 - Bare lampe, som er borte neste gang du starter, eller etter flere starter.
2 - Lampe + nødmodus, som er borte ved neste start.
3 - Lampe som ikke blir borte ved neste start. Med eller uten nødmodus.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Heisann,

Bilen er en 2003 modell, 4.2 diesel

Står ikke check, kommer kun opp det symbolet, som forsvinner neste gang den startes
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av frode »

Tja, du burde kanskje få lest av koden(e).
Du kan gjøre det selv ved å lese av blinkekoder på varsellampa.
Med tenningen på kortslutter du mellom TC og CG (pin 4 og 13) i DLC3-pluggen. Da begynner det samme varsellampa å blinke ut koder. Hvis det ikke er lagret noen kode vil den bare blinke på og av 2 ganger i sekundet kontinuerlig.

Ellers er vel det vanligste noe med drivstofftilførsel, enten i tanken eller i filteret. Kommer dette når du prøver å ta ut maksimalt med krefter? Er den tungstarta?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Skjønner at jeg vil ha nummeret ditt og en åpningstid Frode ! hehe.

Har du noe mer info om det med feilkodelesning? Bestilt meg en enkel odb2 kodeleser fra ebay tidligere.

Kan vel kanskje sies at det er når den skal ha maksimalt med krefter, for det skjer jo i kickdown opp brattere bakker! Ellers fungerer den smertefritt!
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av frode »

Her er prosedyren:
Motorkoder.gif
Motorkoder.gif (32.93 KiB) Vist 6904 ganger
Og her er eksempel på kodene 12 og 31:
Motorkode eksempel.gif
Motorkode eksempel.gif (9.39 KiB) Vist 6904 ganger
Det er altså 1,5 sek mellom hvert siffer, 2,5 sek mellom hver kode, og 4,5 sek mellom hver repetisjon av kodene. De fortsetter til du kobler fra linken i DLC3 eller skrur av tenningen.
Og SST'en det er snakk om er en liten ledningsbit som kan få kontakt med terminalene i testpluggen som du finner ca over gasspedalen.

Og sorry, men HDJ100 støtter ikke OBD2, men det mer obscure M-OBD - t0yota special. Det finnes lesere som støtter motorkodene, tror Shoe har postet noe om det her.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Hei igjen. Nylig kjøpt bilen! Byttet olje på motor i dag, sjekket da luftfilter og det så ikke ut, metallet som holder det var til og med rustet og filteret var svartere enn en neger!. Så fort jeg kommer meg på jobb skal jeg få bestilt opp noen dieselfilter, oljefilter og luftfilter !
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Kan forresten skaffe filter fra alco til gode priser!
Oljefilter :
68+mva
Dieselfilter
98+mva
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av frode »

Luftfilteret kan vaskes da. Se instruksjoner i handboka.
Bilde
Bilde
Senest rettet af frode søn nov 27, 2011 8:49 pm, rettet i alt 1 gang.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Da har nok ikke vi samme instruksjonsbok, i min er det ikke referert til luftfilter en eneste gang!
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Du hadde rett, måleren fant ikke bilen min! Skal prøve å lese av feilkoder via motorlampen senere. Problemet er her fortsatt. Har til nå først blåst ren rørene fra motorrom til tank, tappet tanken, fylt på ca 20L diesel og tappet igjen. + byttet dieselfilter x2 og luftfilter. Leser mye om folk som har hatt dårlig drag og da har folk lurt på om EGR laget problem?

Siden jeg ikke har kjørt noe annen 100 enn min så lurer jeg på hvordan den skal trekke med ca 2,8T på slep(4runner på tralle) For min går dårligere enn hva min HJ60 med 12HT gjorde!
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av frode »

EGR kan det være. Spesielt hvis den har vært brukt til småkjøring. Du får åpne og se.

Ellers er det jo den derre SCV, Spill Controll Valve, eller bare Spill Valve; og driveren til den, EDU, svart boks på ventre innerskjerm. Mellom de to går det en kabel med en plugg på. Der kan det bli dårlig kontakt. Nå spørs det når bilen din var produsert om den den har ny eller gammel type plugg. Jeg tror endringen kom fra aug 2003, eller muligens aug 2002. Spesielt den tidlige versjonen har dette problemet, som er enkelt å fikse.

Det er jo mange andre sensorer, ventiler og vakumslanger som kan gi problemer, for ikke å si IP'en selv da. Men neste mistenkte ville vel bli Throttle position sensor eller Accellerator position sensor
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1797
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av frode »

Du kan lese mer på lcool. Australia er der det er mest info tilgjengelig om HDJ100. Hvis du ikke har signet opp på Lcool så anbefales det.
Se f.eks denne linken:
HDJ100 - Loss of power
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Da har jeg registrert meg!

Har forøvrig testet å blende vakumet til EGR og har tenkt til å lage et blendelokk som jeg setter imellom rør og innsug etterhvert.
Har ikke testet bilen mye etter det ble gjort, men jeg merker forskjell i kraft! Skal prøve med inspeksjonskamera for å sjekke hvor "ille" innsuget er innvendig før jeg tenker på å ta det av for å rense!
jceng
Innlegg: 48
Ble med: søn mai 15, 2005 12:29 pm
Lokasjon: Bodø

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av jceng »

hoem skrev:Da har jeg registrert meg!

Har forøvrig testet å blende vakumet til EGR og har tenkt til å lage et blendelokk som jeg setter imellom rør og innsug etterhvert.
Har ikke testet bilen mye etter det ble gjort, men jeg merker forskjell i kraft! Skal prøve med inspeksjonskamera for å sjekke hvor "ille" innsuget er innvendig før jeg tenker på å ta det av for å rense!

Fant du ut av feilen?
jceng
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Feil på elektrisk, varsellampe

Innlegg av hoem »

Hei, den er her fortsatt den. Har ikke tatt diagnose, muligens jeg skal ta det i morgen ! Skal også blende eksosen inn til egr-ventilen. Forbruket gikk ned fra 1,4-1,38 til ca 1,3-1,32, testet på to tanker.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»