Justering av håndbrekk
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Justering av håndbrekk
Dette kan høres noe tåpelig ut....men jeg har lært: spør folk som kan først = sparer masse tid og ergrelse
Jeg har NULL håndbrekk på min 100.
Dette er selvfølgelig ikke bra; derfor skal jeg nå fikse det! Og her kan det vel være en del feilkilder. Alt fra wire tvert av, til utslitte bremseband.
Hvor ville dere ha begynt?
Jeg regner med at bremsebånda til håndbrekket ligger inni bremseskiva/trommel bak ? Og der er det vel også et hull i skiva/trommel for justering av bremsebåndene?
Ja....jeg lærer Toyota....aaalt for ny bil
Mvh. Håvard
Jeg har NULL håndbrekk på min 100.
Dette er selvfølgelig ikke bra; derfor skal jeg nå fikse det! Og her kan det vel være en del feilkilder. Alt fra wire tvert av, til utslitte bremseband.
Hvor ville dere ha begynt?
Jeg regner med at bremsebånda til håndbrekket ligger inni bremseskiva/trommel bak ? Og der er det vel også et hull i skiva/trommel for justering av bremsebåndene?
Ja....jeg lærer Toyota....aaalt for ny bil
Mvh. Håvard
HDJ 100 2000 mod
Re: Justering av håndbrekk
Jeg var nylig på eu og fikk kun håndbrekkfeil på min, den tok på ene siden, men ikke på andre. Etter en kort titterunde under bilen så ser det ut som det er den samme geniale løsningen som toyota har i evigheter også på 100. Arm som går igjennom aluminium.. Hos meg sitter den armen på ene siden dønn fast, og det er ihvertfall mitt problem!
Re: Justering av håndbrekk
Igjen, handboka. Julegave !!!
Armen gjennom bremseskjoldet må vedlikeholdes årlig. Den setter seg fast.
Foreslår å åpne tromlene og demontere for å gjøre skikkelig rent, og se at alt er på plass inni der også. Hullet i trommelen skal være rett ned for å slakke på skoene.
Det er en ganske omstendelig prosedyre for å justere handbremsa. Det tar ikke så mye tid, men jeg skjønte ikke før jeg hadde prøvd noen ganger hvorfor det skulle gjøres i den rekkefølgen.
Armen gjennom bremseskjoldet må vedlikeholdes årlig. Den setter seg fast.
Foreslår å åpne tromlene og demontere for å gjøre skikkelig rent, og se at alt er på plass inni der også. Hullet i trommelen skal være rett ned for å slakke på skoene.
Det er en ganske omstendelig prosedyre for å justere handbremsa. Det tar ikke så mye tid, men jeg skjønte ikke før jeg hadde prøvd noen ganger hvorfor det skulle gjøres i den rekkefølgen.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Justering av håndbrekk
Tar opp igjen denne tråden--frode skrev: Det er en ganske omstendelig prosedyre for å justere handbremsa. Det tar ikke så mye tid, men jeg skjønte ikke før jeg hadde prøvd noen ganger hvorfor det skulle gjøres i den rekkefølgen.
Skal inn på EU kontroll med bilen min, og der tar håndbrekk noko ujevnt.
Har smørt opp så begge sider går fint. Har ikkje justert anna enn så stramme i senter på wirene, og skruene mellom skoa nede slik at dei nesten tar.
Har ikkje justert skruen som står bak skjoldet som skal stå mot skjoldet når håndbrekk er av.
På høgre sida er skoa noko meir slitt enn på venstre.
Vil den ujevne slitasjen gjere at dei tar ujevnt og kan sin justere dette "inn" slik at dei tar jevnt?
Olav
Re: Justering av håndbrekk
Tok meg ein time i garasjen og prøvde å justere etter oppskrifta, men bolten som skal stå mot bremsehuset er ikkje lang nok.
Det ca. 2 mm bremsebånd på den sida, etter manualen skal 1 mm være nok, men eg klarer no likevel ikkje å få justert dette til.
Det er 3-4 mm på andre sida, så eg tipper den har vore kjørt med bremsskoa på pga. mangel på smøring.
Eg bestiller nye bremseband om ikkje nokon har eit stalltips?
Det ca. 2 mm bremsebånd på den sida, etter manualen skal 1 mm være nok, men eg klarer no likevel ikkje å få justert dette til.
Det er 3-4 mm på andre sida, så eg tipper den har vore kjørt med bremsskoa på pga. mangel på smøring.
Eg bestiller nye bremseband om ikkje nokon har eit stalltips?
Olav
Re: Justering av håndbrekk
Du har ikke stramma wiren for mye da?
Hvis jeg husker rett, skal man ikke stramme wire, eller stag mellom hjulene, før man har strammet skoene og fått armene til å gå lett - helt til stoppeskruen tar i skjoldet. Deretter, hvis det er for slakt, strammer man wire eller stag.
Hvis jeg husker rett, skal man ikke stramme wire, eller stag mellom hjulene, før man har strammet skoene og fått armene til å gå lett - helt til stoppeskruen tar i skjoldet. Deretter, hvis det er for slakt, strammer man wire eller stag.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Justering av håndbrekk
Wiren var heilt slakk, det står i instruksjonen at ein skal koble den i fra.
Strammer ein wiren for mykje vil jo bolten komme lengre ifrå skjoldet og ikkje nærmere.
Og poenget er vel at ein tar opp all slakk i bremseskoa og overføring ved å stramme skruen.
Strammer ein wiren for mykje vil jo bolten komme lengre ifrå skjoldet og ikkje nærmere.
Og poenget er vel at ein tar opp all slakk i bremseskoa og overføring ved å stramme skruen.
Olav
Re: Justering av håndbrekk
Noen som kan legge ut oppskriften punkt for punkt? Jeg har to ganger strammet brekket på min 100, begge gangene ved å bare stramme på wiren og skjønner nå at det ikke er rett fremgangsmåte. Første gang gikk dette helt fint, men nå etter andre gang har det blitt litt trøbbel med at brekket har hengt på. Det virker som at det er i trommelen på høyresiden problemet ligger.
Re: Justering av håndbrekk
Bare et spørsmål, har du justert bremseskoene før du har hengt på wire?
Jeg tenkte på den justeringen om at du gjennom hullet i trommelen justerer bremsebåndene til trommelen "sitter" og deretter løsner 7 til 9 hakk(husker ikke helt i farta hvor mange). Det viktigste er at dette blir gjort likt på begge sider før du henger på bremsewire.
Jeg tenkte på den justeringen om at du gjennom hullet i trommelen justerer bremsebåndene til trommelen "sitter" og deretter løsner 7 til 9 hakk(husker ikke helt i farta hvor mange). Det viktigste er at dette blir gjort likt på begge sider før du henger på bremsewire.
Ex Hj 60 - 1986, ex Hdj 80 - 1993.
Hdj 100 - 2001
Hdj 100 - 2001
Re: Justering av håndbrekk
Se vedlagte pdf.
(Hvis du blir sprø av å se firkantene mellom orda, så installer Nuance pdf reader) ps:
Bellcrank er den vinkelarmen som går gjennom bremseskjoldet.
(Hvis du blir sprø av å se firkantene mellom orda, så installer Nuance pdf reader) ps:
Bellcrank er den vinkelarmen som går gjennom bremseskjoldet.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Justering av håndbrekk
Jeg har aldrig behøvd å justere noe annet enn skoene inne i trommelen.
Smøring av armene i skjoldene og på bakakslingen er viktig for at brekket skal fungere.
Smøring av armene i skjoldene og på bakakslingen er viktig for at brekket skal fungere.
Mads
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
HZJ105GX
Alle familier burde ha minst en Landcruiser...
Min Garasje.
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=49586#49586
Re: Justering av håndbrekk
Det sier at du skal feste bremsetrommelen med 3 hjulmutre for å være sikker på at den sitter på rett plass.frankb skrev:Hva menes med punkt 1d): «install the 3 hub nuts.»
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.