HJ60 - preferanser?

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

sfinxern
Innlegg: 17
Ble med: tir mar 08, 2011 9:26 am

HJ60 - preferanser?

Innlegg av sfinxern »

Hei!

Har vært på utkikk etter en HJ60 lenge. Ser det er noen til salgs nå og da. Men de går som regel ganske fort:).
Selger bilen min nå på nyåret og da trenger jeg en billig bruksbil (siden den vil stå mye stille i ukene).

En HJ60 fyller de fleste kravene - også er det jo et stilikon som er uslitelig:).

Men, har aldri kjørt en HJ60. Hvordan fungerer de i det daglige liksom? Bryter de veldig når du kjører med 4H? Sånn at hvis du står på en parkeringsplass og svinger en vei så kakler det og smeller skikkelig? Gjorde det med en Tahoe jeg hadde en gang i tiden hehe. Men den brukte jeg Auto 4x4 på vintertid. Men er liksom ikke noe alternativ å kjøre med 2H på vinterføre heller i en HJ60 kan jeg innbille meg? Hvordan bruker dere bilene deres på vintertid sånn generelt?
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av marting »

Heisann.. har kjørt 60 i 6 år snart nå. Kjører ikke så mye med den, men hele året.


Sist vinter brukte jeg 60'n til jobb hver dag, ca 30 min hver vei. Jeg brukte vel 4wd max 100m i løpet av vinteren og hadde vel aldri nava inne lenger en til første busstopp.Jeg kjører på 205 piggdekk nå. Det er det styggeste og beste man kan ha på en 60 om vinteren. Jeg kjører alltid i 2H. 4wd bruker jeg kun for å komme til brøyta veg. Såklart, småveier og fint snøføre da er det 4H og full gass som gjelder.
På veg med godt feste kan man ikke kjøre med 4wd no særlig. Ja det bryter og knepper og er ikke sunt for drivverket. Men det går helt greit å kjøre i rolig landeveisfart med nava låst.
Så i praksis så bruker jeg min bil som en bakhjulstrekker og drar kun avgårde med nava låst på de helt spesielle dagene med ekstremt føre.

I forhold til hvor mange kilo stål som skal varmes opp syns jeg den blir ganske fort varm. Men i streng kulde så er motorvarmer å anbefale..ellers kommer man et stykke før bilen tiner.
Så lenge batterier og omegn er i orden så starter den uansett. Men ganske finurlige småting kan tulle med lading og batterier. Min bil spiser batterier til julemat og står nå og venter på friskt støyt og en stor strøm-ryddesjau ..æsj:roll:

Uten turbo så kan 60'n være litt irriterende å kjøre, særlig med 4 trinn. gir. Har ikke prøvd men tipper det ikke er store forskjellen med 5trinns.. Helt greit sålenge det er flatt,men blir det mye bakker så sliter man mer. Kan forklare litt.. Hvis du er på vei opp en lang bakke og det merkes at turtallet synker i 4.,så nytter det ikke å bare hive inn 3. å gi gass, man må la den sakke ned til max 60 først.. Dette er fordi motoren har ganske lite arbeidsregister og er i forhold til volum litt pinglete :oops: med turbo drar den fint fra 50-60kmt opp de fleste bakker.

Også er det litt støy å snakke om i disse bilene..men det varierer litt :roll:

Så det var noen av mine erfaringer. Ellers anbefaler jeg 60 til alle... dra til ytlandet å kjøp et trailerlass med 60er og ta de med hjem !

Fins ikke tøffere bil enn en riktig skodd HJ60. Kjøp den dyreste du makter !
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av ole_kristian »

marting skrev:Heisann.. har kjørt 60 i 6 år snart nå. Kjører ikke så mye med den, men hele året.


Sist vinter brukte jeg 60'n til jobb hver dag, ca 30 min hver vei. Jeg brukte vel 4wd max 100m i løpet av vinteren og hadde vel aldri nava inne lenger en til første busstopp.Jeg kjører på 205 piggdekk nå. Det er det styggeste og beste man kan ha på en 60 om vinteren. Jeg kjører alltid i 2H. 4wd bruker jeg kun for å komme til brøyta veg. Såklart, småveier og fint snøføre da er det 4H og full gass som gjelder.
På veg med godt feste kan man ikke kjøre med 4wd no særlig. Ja det bryter og knepper og er ikke sunt for drivverket. Men det går helt greit å kjøre i rolig landeveisfart med nava låst.
Så i praksis så bruker jeg min bil som en bakhjulstrekker og drar kun avgårde med nava låst på de helt spesielle dagene med ekstremt føre.

I forhold til hvor mange kilo stål som skal varmes opp syns jeg den blir ganske fort varm. Men i streng kulde så er motorvarmer å anbefale..ellers kommer man et stykke før bilen tiner.
Så lenge batterier og omegn er i orden så starter den uansett. Men ganske finurlige småting kan tulle med lading og batterier. Min bil spiser batterier til julemat og står nå og venter på friskt støyt og en stor strøm-ryddesjau ..æsj:roll:

Uten turbo så kan 60'n være litt irriterende å kjøre, særlig med 4 trinn. gir. Har ikke prøvd men tipper det ikke er store forskjellen med 5trinns.. Helt greit sålenge det er flatt,men blir det mye bakker så sliter man mer. Kan forklare litt.. Hvis du er på vei opp en lang bakke og det merkes at turtallet synker i 4.,så nytter det ikke å bare hive inn 3. å gi gass, man må la den sakke ned til max 60 først.. Dette er fordi motoren har ganske lite arbeidsregister og er i forhold til volum litt pinglete :oops: med turbo drar den fint fra 50-60kmt opp de fleste bakker.

Også er det litt støy å snakke om i disse bilene..men det varierer litt :roll:

Så det var noen av mine erfaringer. Ellers anbefaler jeg 60 til alle... dra til ytlandet å kjøp et trailerlass med 60er og ta de med hjem !

Fins ikke tøffere bil enn en riktig skodd HJ60. Kjøp den dyreste du makter !
Du er faktisk ekte glad i 60'n din du Martin.
Kjærligheten mellom biler og menn er vakker!

Til trådstarter: Kjør gjerne 60 - for det er en tøff og macho bil, men som MartinG sier, kjøp en påkostet og dyr en.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 894
Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Lokasjon: Jessheim

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av willys overland »

I de fleste nyere biler er man degradert til passasjer selv om en sitter bak rattet, i 60 KJØRER MAN BIL.....
Selv om jeg trives godt i 100'n min så savner jeg 60'n med dens banale enkelhet og sjarme.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av JanK 55 »

Enig med Martin og Jon Henning. HJ 60 er en bil med stor sjarme. Og mankjører bil. Brukte min også som bak hjulstrekker etter at jeg fikk seipa 35" mud dekka. Brukte kun 4x4 2 ganger den første vinteren etter seiping, og det var over jordet til Naboen med 60 cm snø 8) Før seiping så måtte jeg bruke 4x4 når det var ekstremt med våt nysnø og is.

Kjører Hi Lux nå men savner HJ 60'n så gleder meg til den (de) er ferdig restaurerte :)
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
ildhane
Innlegg: 578
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av ildhane »

Jeg har min HJ60 som eneste bil og stortrives med det og kan stille meg bak alt som er blitt sagt i denne tråden. Det er bare å glemme å bruke 4x4 ved kjøring på vanlig asfaltert vei, det er ikke bilen lagd for. I fjor da det var mye snø her på østlandet kjørte jeg mesteparten av vinteren med frihjulsnavene inne og brukte 4HI knappen for å få litt feste ut av kryss, men det er bare pga de ubruklige dekkene jeg kjører på. hadde jeg hatt vinterdekk ville dette vært helt unødvendig.

Er enig i det martin sier om å putte litt kroner i et bra eksemplar, for det blir fort dyrt å kjøpe billig. Turbo er også et must på den slappe motoren, om jeg skulle reist min reise om igjen med min herlige 60 er turbo det desidert første jeg ville gjort, store hjul og heving gjør den tøffere men turbo gjør den så utrolig mye bedre å leve med til daglig.

Nå står det ikke hvor i landet du bor, men er sikker på at det vil løse seg med en prøvekjøring i en av klubbens lekre cruisere.
ex RN36, RX60 og HJ60
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av kavaleristen »

Slenger meg inn her siden det kanskje er et av de få temaene jeg kanskje er kvalifisert til å si noe om :)
Jeg bruker 60en min til alt. Absolutt alt. Enkelt og greit fordi det er den eneste bilen jeg har. Det betyr også at den går 62 mil hver uke som pendlerbil. Synes jeg det er greit? ja, definitivt. Beste bilen jeg har eid :)

Minus: jeg føler meg tryggere med en 80 på vinterføre. ABS og konstant og bra 4x4 er genialt om vinteren synes jeg, og man har ikke like mye overheng bak som 60en. Det kan bli vrient å rette opp om man får skikkelig sleng. Kjører selv nesten utelukkende i 2H og med 265/70-16 hakkapellita suv5 om vinteren. Det duger, og kjenner man at rumpa slipper så er det lavere fart og 4H som gjelder. Jeg har og prøvd å kjøre med seipa offroaddekk uten pigg, men vil personlig aldri gjøre det igjen sålenge det er minusgrader.

Utenom pendling går det mye på skihelger om vinteren. Det betyr stort sett full bil og masse pakk. Jeg kjørte en tid uten turbo og det gikk greit på 205-dekk, sålenge man holdt seg i lavlandet. Med turbo er det en heeelt annen bil, og jeg blir til stadighet imponert når den er tungt lastet hvordan den klarer å dra seg fram med stil.

Varmeapparatene kan være stusselige, mitt inkludert, men det blir varmt om man lar det gå en stund og setter på bakvarmeapparatet i tillegg. Start har jeg ikke hatt noe problem med om bare alle glødepluggene fungerer. Jeg gløder gjerne til jeg hører reléet slå ut (etter at glødelampen har sluknet).

Samtidig som jeg savner å kjøre 60 når jeg sitter på i andre biler så er det samtidig en lunefull bil som krever mye oppmerksomhet fra brukeren. Slark i styring/sporing, stiv fjæring, endel støy (kommer an på hva man sammenligner med).. det er ingen bil for hvemsomhelst. Man kan fort bli litt anspent av å kjøre en 60 på lengre turer på glatte veier, eller over lengre avstander der man ikke helt er sikker på vei og føreforhold.

Ellers enig i det som står skrevet i tråden :)
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1088
Ble med: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Lokasjon: Tromsø

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av Frode S »

Må bare slutte meg til de øvrige, har eid seksti siden 2005, og det er en fantastisk doning. Etter min (ikke helt nøytrale) mening er det med god margin den peneste av alle LC'ene.

Jeg jobbet ca. 3 år i Harstad mens jeg bodde i Tromsø. Det betydde 660 km pendling hver uke, eller røflig åtte timer i sekstien. Fantastisk, og noe jeg faktisk savner! (selv om det kostet sitt i diesel...)

På vinteren må man passe litt på, selv med nye foringer og alt tight må man følge med når man kjører, og ta hensyn til at bilen ikke alltid vil det samme som deg. Hakkapeliita LT er kjempedekk til seksti! Har hatt turbo i seksiten siden jeg kjøpte den, og synes den drar mer enn godt nok. Jeg bruker bilen ganske hardt i terrenget i tillegg, noe karroseriet har fått merke, men med stålplate fra Biltema, sveiseapparat og Tec7 lar det meste seg fikse. Det er en bruks/lekebil, ikke noe smykkeskrin!
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av marting »

Denne tråden har blitt en fin kjærlighetserklæring til 60.. :) Som du ser sfinxern så er det mest koselig folk som kjører 60 :mrgreen:

Men jeg kom på en sak til som desverre havner på minussida:
Den har ikke varmluft ned mot føttene foran, kun mot ruta eller midt i trynet.. Så de skikkelig kalde dagene så må man ha varme sko.. Men det er god plass til skikkelige vinterstøvler på pedalene (ikke alle biler det gjelder for)

Vi har vel heller ikke nevnt dieselforbruk. Regn med minst 0,9 på ultralett smygkjøring i 60-70 på langtur.
I praksis går det 1-1,3 l/mil. Og det syns vi ikke er så ille. En 120 bruker vel ikke no særlig mindre.
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
kavaleristen
Innlegg: 269
Ble med: tir jun 01, 2010 8:29 pm
Lokasjon: Sogndal

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av kavaleristen »

Gir jo liten flau "trekk" av varmluft ved føttene når du har vekslebryteren i midtstilling vel? Joggesko på vinteren har ennå ikke endt med koldbrann i 60en min :) håper jeg ikke jinxet det nå da..
Har forresten begynt å se noen tegn på troll i strømnettet på min. Plutselig er det instrumenter som går helt bananas. Tirsdag var det EGT-måleren, idag var det temp- og tankmåler. Jeg skylder på ekstremsaltingen.
Life's too short to drive a car you don't trust
'95 HDJ80 33" overlander
'84 HJ60HTI (home turboed intercooled), 2"HD OME, 31" - solgt
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av JanK 55 »

marting skrev:Denne tråden har blitt en fin kjærlighetserklæring til 60.. :) Som du ser sfinxern så er det mest koselig folk som kjører 60 :mrgreen:

Men jeg kom på en sak til som desverre havner på minussida:
Den har ikke varmluft ned mot føttene foran, kun mot ruta eller midt i trynet.. Så de skikkelig kalde dagene så må man ha varme sko.. Men det er god plass til skikkelige vinterstøvler på pedalene (ikke alle biler det gjelder for)

Vi har vel heller ikke nevnt dieselforbruk. Regn med minst 0,9 på ultralett smygkjøring i 60-70 på langtur.
I praksis går det 1-1,3 l/mil. Og det syns vi ikke er så ille. En 120 bruker vel ikke no særlig mindre.
Ja kjærlighetserklering til 60 er denne tråden. Men har aldri frysi på beina i 60'n. Og jeg bruker ikke noe annet en tresko året rundt 8) En god systemrens på kjølesystemet og varmeapparatregistrene gjør susen.
Diselforbruk. Er billig i forhold til ChevyVan jeg hadde for mange år siden gikk på mellom 2.5-3 liter bensin den. Ikke helt orginal da :lol:
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av Toyole »

Å, skulle ønske dette var en sånn tråd det kunne trykkes "like" på! :D

Selv har jeg knappt kjørt 60, men synes også de er noe av det tøffeste å ha. Selv en 80 (som egentlig har ett smukkere karosseri) er langt fra så tøff i orginalstand som 60. Med modifikasjoner så utjevner det seg da, da blir jo alle entusiastbiler.
Jeg kan gå god for gutta som har uttalt seg, det er ingen tvil om at de er glade i både sjarmen, ytelsene og sjukdommene på 60`n.
Selv en 80 får litt sånn "kjøresjarm", når snekka blir romslig og dekka sporer litt, selv om den nok har betydelig bedre firehjulstrekk system enn 60. Motoren høres da ganske så skuddsikker ut, selv om den er litt tung og treig. Turboen i 80 er jo også "halvparten" av følelsen med den motoren, ganske herlig :mrgreen:
Alt nyere handler vel mer om å "sitte på" i en 4x4 ja..

Noe av problemene som kanskje ikke har vært mye nevnt er vel rustmotstand. Gutta med 60 har vanligvis peiling på sveising, og får derfor enda mer personlige forhold til bilen sin. Det er vel ikke galvaniserte plater i 60, og det vises jo også ofte på de.
marting skrev:Denne tråden har blitt en fin kjærlighetserklæring til 60.. :) Som du ser sfinxern så er det mest koselig folk som kjører 60 :mrgreen:
Ening!!! :roll:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
borvik
Innlegg: 696
Ble med: tor mai 13, 2004 11:19 am
Lokasjon: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av borvik »

Fin lesning detta : )

Jeg slutter meg alle som "holder med" 60!
Kjørte 30-40 i året med min 60 i mange år.
I starten mye med henger uten turbo. Null problem det. Fartsgrensene setter uansett begrensninger oppad.

Martin! du må få fiksa varmeapparatet ditt : )

Kjøp en importert påkosta 60(fra et tørt sted i verden) isteden for et norsk saltvrak er mitt råd
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av Eivind37 »

Hj60 er super bil, og er brukbar til hvilket som helst formål du måtte ha. Har kjørt 60 i en årrekke og hatt noen stykker av dem, samt bygd opp 2 stk. Kjøp ikke et rustent vrak hvis du ikke vet hva du går til. Det er en omfattende jobb, og kostbar.
Du vil garantert ikke angre...
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av marting »

borvik skrev:Fin lesning detta : )

Martin! du må få fiksa varmeapparatet ditt : )

Seriøst? Har dere noe som blåser ned på beina i det hele tatt? :lol: Varmeapparatet mitt funker helt knall det, men luft på beina har jeg ikke merka no til (bare i baksetet) Midtstilling sier du Jan ? Hmm.m :)
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
sfinxern
Innlegg: 17
Ble med: tir mar 08, 2011 9:26 am

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av sfinxern »

Fin tråd dette her:)! Hyggelig å se alle ildsjeler for HJ60! Og LC spesielt:)! Jeg skal som sagt snart annonsere min bil.. blir litt av en overgang fra en 08 XC70 med alt utstyr til en tidlig 80-talls traver :D. Hehe. Men jeg vet hva jeg går til da:).

I går ettermiddag skummet jeg nettet og jeg fant en nydelig HJ61 fra utlandet som jeg gjerne skulle tenkt meg å importere:)! 86 modell med turbo-motoren. Fint interiør, litt mer luksusutstyr osv. Den var SNASEN:). Så da får vi se hva jeg gjør når bilen jeg har nå forsvinner.. Frister å importere i grunn. Hvis ikke det blir ALTFOR dyrt da. Det er jo en gammel bil jeg skal ha :).

HJ61 har vel samme 4x4 systemet som 60? Er vel bare på HJ80 at det ble litt mer moderne med All-time 4x4 eller noe i den dur?

UANSETT - HJ60/61 karosseriet er nydelig:)!!
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av dracan »

Toyole skrev:Å, skulle ønske dette var en sånn tråd det kunne trykkes "like" på! :D
Her:
Bilde

:D
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Brukeravatar
Eivind37
Innlegg: 3014
Ble med: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Lokasjon: Mandal

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av Eivind37 »

* Liker * :mrgreen:
Treffes som regel på 930 82 756
1984/89 Toyota LandCruiser HJ61 SPOA
2001 Toytota LandCruiser 100 AT35 Solgt
85 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
87 Toyota LandCruiser HJ60 Solgt
81 Toyota LandCruiser BJ42 Solgt
82 Toyota Hilux MK1 Solgt
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av offroadguru Solli »

Det eneste som overgår en 60 er en 60 OG en 45 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
sfinxern
Innlegg: 17
Ble med: tir mar 08, 2011 9:26 am

Re: HJ60 - preferanser?

Innlegg av sfinxern »

Koster det 100 000 Norske kroner å importere en 1988 HJ61 fra Tyskland??? Jeeeezus...... Hvordan er det mulig...
Fra 1.1.2012 må importbiler også beregne en NOX-verdi. På biler eldre enn 95 så er denne satt til 500..... Herregud altså.. STATEN!!

Kan vel bare glemme import da... :P
Svar

Tilbake til «Generelt 6x»