Econ-lock

Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon

jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

fredden skrev:
jes skrev:Ja det er en opdatering fra Toyota , jeg kender 2 personer i Tyskland som har fået opdateret deres software . De har begge års model 2008. Det blev gjort gratis.
Mvh
Jes
Jeg skal ha bilen inn i morgen, skal be dem sjekke!
Mer og mer som sier meg at denne bilen er DÅRLIG oppfulgt!
Det skal blive spændende at høre hvad de har at sige. Jeg ved ikke hvordan det er med kundskaben om land cruiser hos toyota i Norge . Men her i Sverige synes jeg den generelt er for dårlig.
Mvh
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
Brukeravatar
fredden
Innlegg: 81
Ble med: tor feb 16, 2012 6:11 pm
Lokasjon: Sørreisa

Re: Econ-lock

Innlegg av fredden »

jes skrev:
fredden skrev:
jes skrev:Ja det er en opdatering fra Toyota , jeg kender 2 personer i Tyskland som har fået opdateret deres software . De har begge års model 2008. Det blev gjort gratis.
Mvh
Jes
Jeg skal ha bilen inn i morgen, skal be dem sjekke!
Mer og mer som sier meg at denne bilen er DÅRLIG oppfulgt!
Det skal blive spændende at høre hvad de har at sige. Jeg ved ikke hvordan det er med kundskaben om land cruiser hos toyota i Norge . Men her i Sverige synes jeg den generelt er for dårlig.
Mvh
Jes
Da har jeg fått skifte dieselfilter og oppgradert ECU til nyeste utgave.
Og fortsatt girer ikke bilen til 6.gir før ved 120-122 km/t. Dette testet ved å sette bilen i S, legge inn 6.gir og langsomt på flat vei øke hastigheten til den girer opp siste gang.
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

Da har jeg fått skifte dieselfilter og oppgradert ECU til nyeste utgave.
Og fortsatt girer ikke bilen til 6.gir før ved 120-122 km/t. Dette testet ved å sette bilen i S, legge inn 6.gir og langsomt på flat vei øke hastigheten til den girer opp siste gang.[/quote]

Hvad sagde Toyota til dette problem ?
Mvh
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

Hej Fred
Jeg har sendt dig en mail med alle data på "skift" tider for din automat girkasse.
Jeg håber du kan bruge det .
Mvh
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

Da har jeg fått skifte dieselfilter og oppgradert ECU til nyeste utgave.
Og fortsatt girer ikke bilen til 6.gir før ved 120-122 km/t. Dette testet ved å sette bilen i S, legge inn 6.gir og langsomt på flat vei øke hastigheten til den girer opp siste gang.[/quote]

Hej igen
Her var lidt fra toyota om hvordan man gør en road test.


AUTOMATIC TRANSMISSION SYSTEM (for 1GR-FE) > ROAD TEST
for Preparation Click here


PROBLEM SYMPTOM CONFIRMATION
Based on the result of the customer problem analysis, try to reproduce the symptoms. If the problem is that the transmission does not shift up, shift down, or the shift point is too high or too low, conduct the following road test referring to the automatic shift schedule and simulate the problem symptoms.


ROAD TEST
NOTICE:
Perform the test at the normal operating ATF temperature of 50 to 80°C (122 to 176°F).
D position test
Move the shift lever to D, fully depress the accelerator pedal and check the following points.

Check up-shift operation.
Check that the 1 → 2, 2 → 3, 3 → 4 and 4 → 5 up-shifts take place at the shift point shown in the automatic shift schedule (Click here).

HINT:
5th Gear Up-shift Prohibition Control
The engine coolant temperature is below 55°C (131°F) and the vehicle speed is less than 51 km/h (32 mph).
4th Gear Up-shift Prohibition Control
The engine coolant temperature is below 47°C (117°F) and the vehicle speed is less than 49 km/h (30 mph).
Lock-up Prohibition Control
The brake pedal is depressed.
The accelerator pedal is released.
The engine coolant temperature is below 60°C (140°F).
Lock-up in 5th gear is not engaged when the shift lever is in the S4 range.
Lock-up in 3rd gear is engaged when the ATF temperature is higher than 130°C (266°F).
Lock-up control during accelerating is not engaged when the shift lever is in the S1 range, or in 1st gear.
Check for shift shock and slippage.
Check for shock and slippage at the 1 → 2, 2 → 3, 3 → 4 and 4 → 5 up-shifts.

Check for abnormal noise and vibration.
Check for abnormal noise and vibration when up-shifting from 1 → 2, 2 → 3, 3 → 4 and 4 → 5 while driving with the shift lever in D, and also check while driving in the lock-up condition.

HINT:
The check for the cause of abnormal noise and vibration must be done thoroughly as it could also be due to loss of balance in the differential, torque converter clutch, etc.
Check kick-down operation.
Check the vehicle speeds when the 2 → 1, 3 → 2, 4 → 3, and 5 → 4 kick-downs take place while driving with the shift lever in D. Confirm that each speed is within the applicable vehicle speed range indicated in the automatic shift schedule (Click here).

Check for abnormal shock and slippage at kick-down.

Check the lock-up mechanism.

Drive in 5th gear with the shift lever in D at a steady speed (lock-up ON).
Lightly depress the accelerator pedal and check that the engine speed does not change abruptly.
HINT:
If there is a sudden increase in engine speed, there is no lock-up.
S position test

Check shift operation.

While driving the vehicle in 5th gear with the shift lever in D, move the shift lever to S and return to D. Check that the gear change 5 → 4 down-shift and 4 → 5 up-shift can be performed.
With the shift lever in S (while the vehicle is stopped), shift into the "+" position to check that the shift position on the combination meter changes as follows: 1 → 2, 2 → 3, 3 → 4 and 4 → 5.
While driving the vehicle in 5th gear with the shift lever in the S5 range (at a vehicle speed of approximately 55 to 65 km/h (34 to 40 mph)), shift into the "-" position and check if the 4th gear down-shift occurs and the engine brake operates properly.
While driving the vehicle in 4th gear with the shift lever in the S4 range (at a vehicle speed of approximately 35 to 45 km/h (22 to 28 mph)), shift into the "-" position and check if the 3rd gear down-shift occurs and the engine brake operates properly.
While driving the vehicle in 3rd gear with the shift lever in the S3 range (at a vehicle speed of approximately 25 to 35 km/h (16 to 22 mph)), shift into the "-" position and check if the 2nd gear down-shift occurs and the engine brake operates properly.
While driving the vehicle in 2nd gear with the shift lever in the S2 range (at a vehicle speed of approximately 15 to 25 km/h (9 to 16 mph)), shift into the "-" position and check if the 1st gear down-shift occurs and the engine brake operates properly.
HINT:
Manual shift (S range) is prohibited under either of the following conditions:
Down-shifting that causes engine overrun.
The driver repeatedly down-shifts (down-shifting to 1st gear may not be performed).
R position test
Move the shift lever to R, lightly depress the accelerator pedal, and check that the vehicle moves backward without any abnormal noise or vibration.

CAUTION:
Before conducting this test, ensure that the test area is free of people and obstructions.
P position test
Stop the vehicle on an incline (more than 5°) and after moving the shift lever to P, release the parking brake. Then, check that the parking lock pawl holds the vehicle in place.


Håber du kan bruge det
Mvh
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
jceng
Innlegg: 48
Ble med: søn mai 15, 2005 12:29 pm
Lokasjon: Bodø

Re: Econ-lock

Innlegg av jceng »

Jeg fikk også oppdatert ecu software hos Toyota, men girkassen girer fortsatt som før. Dvs legger ikke inn 6 gir før ca 120kmt.
Neste skritt tror jeg blir econ lock, men er det vanskelig montere selv, eller krever det verkstedbesøk?

jceng
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

Hej , jag har monterat 1 stk . Første gang ca 45min .Nej det er ikke så svært.
Mvh

Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

jceng skrev:Jeg fikk også oppdatert ecu software hos Toyota, men girkassen girer fortsatt som før. Dvs legger ikke inn 6 gir før ca 120kmt.
Neste skritt tror jeg blir econ lock, men er det vanskelig montere selv, eller krever det verkstedbesøk?

jceng
&th gir er et problem på lc 200

Albert skriver følgende på hans hjemme side: http://tptms.com/index-Dateien/Page456.htm

Shift Pattern of Automatic Gearbox:

Although the hardware of the AB60F-Gearbox seems to be close to perfection, someone at Toyota must have been a bit crazy, when they programmed the ECU to control the gearbox.


There are two issues to complain:

1) gear selection

Below 115km/h there is no chance to get the 6th speed engaged and getting the 6th speed activated, it requires some “tingling” with the acceleration pedal to succeed. This problem got partly fixed for Australian Customers only with a software patch, which required to be activated every time after starting the engine. This patch now permits the 6th speed to be activated at 95km/h already.



In lower speeds the gearbox gears up very late at low engine load, so the engine cannot deliver the giant torque.



2) converter lockup activity

Driving in “D” means, that the ECU never locks up the converter below 100km/h (in 5th speed) and below 108km/h (in 6th speed). At speeds around 60km/h the ECU only performs a “partial lockup”, which is absolute nonsense, because the ECU does not permit to deliver any significant torque trough the converter, the smallest movement on the acceleration pedal causes in immediate unlock of the converter.



Driving in “S-Mode” and “S-4” preselected, the ECU permits a full converter lockup at 80km/h, in this gear the engine has to deliver more than 2000Rpm.



Also, when using the engine brake effect by manually down gearing, the ECU does not lockup the converter, the effect is, that the engine brake effect is worse than poor.



There is no possibility to reprogram the ECU, Toyota is ignoring this issue successfully since two years and there are some reports, that this problem is not only a Land cruiser-problem, there are rumors that also some Lexus-models are effected.



How does the driver feel this issue:

1) horrible fuel consumption, especially when towing heavy trailers

2) terrible bad engine brake effect, especially in the mountains dangerous.

3) steam ship like heavy behavior, can´t feel the real power of the engine

4) extreme slow reaction of the ECU at “down gear commands”, take up to 1,3sec.

og her var lidt fra et andet forum
http://au.toyotaownersclub.com/forums/t ... r-success/

Men jeg tror desværre at econ-lock er den eneste løsning på problemet:
mvh
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

fredden skrev:Noen som vet om dette er en med econ-lock?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40577156

Jeg har sendt han mail for å høre.
Han sier det er en tuning-box fra Turbopower, var ikke klar over at disse også påvirket giringen, har sendt mail til Turbopower.
Hej Fred

Fik du noget svar fra turbopower??

MVH
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Hei, jeg har hatt min LC 200 2013-mod i et par måneder, og bestemt meg for at enten må jeg kvitte meg med bilen, eller få fikset girkassen.

Har tenkt å kjøre full trøkk mot Toyota Norge i denne saken, som en slags reklamasjon med ønske om ny programmering av girkassen.

Samtidig har jeg sjekket litt rundt på nettet og ser at de som har prøvd dette i Europa møter veggen så det holder. Ingen skjønner hvorfor girkassen er så dårlig programmert (heller ikke folk som jobber i Toyota-systemet), men ingen kan heller opplyse om hvorfor Toyota har gjort dette valget.

Jeg vet at det er veldig liten sjanse for å få Toyota på banen i forhold til dette. Slik er i hvert fall historikken. Kanskje blir de tvunget til å gjøre noe om enda flere klager. I Norge er det ikke registrert klager så langt, men i Europa ganske mange.

Derfor jeg kommer til å kjøre løpet. Jeg ser egentlig på dette som en liten skandale for Toyota. Man kan ikke slippe en bil med så gammeldags girkasseoppførsel på markedet i 2013. Det er et hån mot sjåfører som liker å kjøre bil, og jeg føler meg umyndiggjort. Så får vi se da, om Toyta Norge vil lytte til meg.

I mellomtiden, og litt despereat, har jeg bestilt ECON*LOCK fra Albert Velledits i Østerrike. Den er i utgangspunktet ikke tilpasset faceliftversjonen av bilen, og det kan være endrede programmeringer i girkassen som gjør at det ikke funker. Om det ikke gjør det, tar Albert turen fra Vien til Bergen i løpet av noen uker for å hacke bilen min og tilpasse programmeringen av ECON*LOCK.

Albert fremstår forresten som veldig seriøs, og jeg har ikke funnet noe som trekker ham i tvil noe sted på nettet. Derfor velger jeg å stole på ham.

Utfordringen så langt er at Toyota Bergen ikke vil montere ECON*LOCK og jeg får dermed ikke testet om den funker på min bil. Skal ta kontakt med Banggren i Toyota Norge for å høre om de kan endre på dette. Hvis ikke må jeg finne et annet verksted. Føler liksom ikke at jeg tør gå løs på det selv, med en så avansert bil med så mye elektronikk...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

Hej Egill
Jeg ønsker dig held og lykke. Jeg holder helt med dig , ja Albert er meget seriøs og jeg har kun hørt positive ting om ham.
Dette skal blive spændende at følge.
Mvh
Jes
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

jceng skrev:Jeg fikk også oppdatert ecu software hos Toyota, men girkassen girer fortsatt som før. Dvs legger ikke inn 6 gir før ca 120kmt.
Neste skritt tror jeg blir econ lock, men er det vanskelig montere selv, eller krever det verkstedbesøk?

jceng
Hej

Her var lidt info angående montering af econ-lock.

mvh
Jes
ECON_LOCK_Manual.pdf
(410.96 KiB) Downloadet 778 gange
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
jceng
Innlegg: 48
Ble med: søn mai 15, 2005 12:29 pm
Lokasjon: Bodø

Re: Econ-lock

Innlegg av jceng »

jes skrev:
jceng skrev:Jeg fikk også oppdatert ecu software hos Toyota, men girkassen girer fortsatt som før. Dvs legger ikke inn 6 gir før ca 120kmt.
Neste skritt tror jeg blir econ lock, men er det vanskelig montere selv, eller krever det verkstedbesøk?

jceng
Hej

Her var lidt info angående montering af econ-lock.

mvh
Jes
ECON_LOCK_Manual.pdf
Hei Jes, veldig bra at du deler dette. Takk så mye.
Må vel bestille snart tenker jeg.
Mvh jceng
jes
Innlegg: 38
Ble med: ons feb 13, 2013 8:46 pm
Lokasjon: Örnsköldsvik (Sverige)

Re: Econ-lock

Innlegg av jes »

jceng skrev:
jes skrev:
jceng skrev:Jeg fikk også oppdatert ecu software hos Toyota, men girkassen girer fortsatt som før. Dvs legger ikke inn 6 gir før ca 120kmt.
Neste skritt tror jeg blir econ lock, men er det vanskelig montere selv, eller krever det verkstedbesøk?

jceng
Hej

Her var lidt info angående montering af econ-lock.

mvh
Jes
Vedlegget ECON_LOCK_Manual.pdf er ikke lenger tilgjengelig
Hei Jes, veldig bra at du deler dette. Takk så mye.
Må vel bestille snart tenker jeg.
Mvh jceng
Hej , ingen problem

Jeg fandt denne manual , den er måske lidt bedre.

Mvh
Jes
Vedlagte filer
ECON_LOCK_Manual_Drive.pdf
(339.49 KiB) Downloadet 751 gange
Land cruiser 100 og Bj 43 Japan import .
Those who say that it can not be done , should not interrupt the ones that are already doing it!!
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Takk for denne, Jes.

Den er litt mer utfyllende enn tidligere manual. Klør meg litt i hodet om hvorvidt jeg tør å montere ECON*LOCK på egenhånd. LC 200 er en "hyper electronic car", for å sitere Albert Velledits... Jeg er ingen mekaniker, og sluttet å skru på biler for 15 år siden da det begynte å bli mer komplisert...

Utfordring er først og fremst:

1. Å finne god plassering for styringsenheten.

2. Å finne god vei for kabling gjennom torpedoveggen

3. Å finne styrestrøm (ignition) til styringsenhenten. Denne skal altså være koblet mot tenning og ikke kontinuerlig strøm...
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
fredden
Innlegg: 81
Ble med: tor feb 16, 2012 6:11 pm
Lokasjon: Sørreisa

Re: Econ-lock

Innlegg av fredden »

edan skrev:Takk for denne, Jes.

Den er litt mer utfyllende enn tidligere manual. Klør meg litt i hodet om hvorvidt jeg tør å montere ECON*LOCK på egenhånd. LC 200 er en "hyper electronic car", for å sitere Albert Velledits... Jeg er ingen mekaniker, og sluttet å skru på biler for 15 år siden da det begynte å bli mer komplisert...

Utfordring er først og fremst:

1. Å finne god plassering for styringsenheten.

2. Å finne god vei for kabling gjennom torpedoveggen

3. Å finne styrestrøm (ignition) til styringsenhenten. Denne skal altså være koblet mot tenning og ikke kontinuerlig strøm...
Hei!
Dette siste må vel være beskrevet i manualen??? Dette er jo en mulig fallgruve!!
Plassering bør være et sted det solen aldri skinner og vannet aldri renner, dvs under dashbordet helst... kanskje bak hanskeromboksen, har ikke åpnet for å se om det er plass. Hvor stor er boksen??
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Har nå fått bekreftet at Toyota Norge har mottatt min klage på girkassens lockup-oppførsel. Min klage var stilet til Toyota Norge og Toyota Motor Europe, og brevet skal også ha ankommet kontoret i Brussel.

Blir spennende å se hvordan de følger opp.

Forøvrig har Albert svart følgende på mine tre spørsmål om montering av ECON*LOCK (lenger oppe):

"...best location for ECON*LOCK is driver side below the panel near the brake pedal frame work or closer to the left, or passenger side under the panel, there is a whole behind the plastic cover.


..best way to lead wires through the fire wall are left and right near the hood angle, made in rubber...


...best ignition circuit power supply from wiper ECU..."
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
fredden
Innlegg: 81
Ble med: tor feb 16, 2012 6:11 pm
Lokasjon: Sørreisa

Re: Econ-lock

Innlegg av fredden »

Viper ECU, tja hvor er den og hvilken kontakt?
Dette skal jo gjøres av noen som neppe har alle detaljer som koplingsskjema osv..
edan
Innlegg: 27
Ble med: tor mai 30, 2013 7:31 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Econ-lock

Innlegg av edan »

Tja, jeg vet ikke Fredden.

Har ikke undersøkt selv. Siden jeg har helt ny bil vil jeg helst at Toyota skal få ta seg av monteringen av ECON*LOCK. Og derfor avventer jeg klagen min før jeg gjør noe mer...

Men om Toyota nekter, må jeg jo montere selv, evt bruke annet verksted.

Det nok ikke veldig vanskelig å montere dette, men samtidig veldig viktig å ikke gjøre noen feil. Ikke lurt å tabbe seg ut med en bil som er så full av elektronikk som LC 200...

Andre som vet hvor wiper ECU befinner seg?
-Egill J. Danielsen-

2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 894
Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Lokasjon: Jessheim

Re: Econ-lock

Innlegg av willys overland »

Jeg pleier å ta ut strøm ved tenning på sigarettennerkursen. Litt tryggere enn å knote med kurser til ECU.
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Svar

Tilbake til «Drivverk 20x»