Econ-lock
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Econ-lock
Da har jeg mottatt følgende svar fra Toyota ved herr Bangberg:
Hei,
Takk for din henvendelse til oss. Dette er en sak vi er kjent med, vi har hatt noen få klager på dette. Vi har også gjort fabrikken oppmerksom på disse forhold.
Land Cruiser V8 er en bil bygget for primært det Amerikanske marked, bilen er derfor optimalisert i forhold til det. At det under enkelte forhold ved kjøring i Norge føles som om gearingen ikke er optimal, er det imidlertid ikke sikkert at det vi føler er riktig. Hva som gir det laveste drivstofforbruket eller miljøutslipp er ikke sikkert er ved det laveste turtall. Dette er en diskusjon som kan gå langt og det er mange meninger om dette, men det er ikke noe feil med bilene slik de er i dag.
Vi kan ikke gi instruks til noen av våre verksteder om å montere en uorginal del i bilene våre, verkstedene påtar seg mye ansvar ved å gjøre dette (Lov om Håndverkertjenester og Norsk forbrukerkjøpslov). Dette er en avgjørelse de må ta selv.
Som du sikkert forstår ut fra vårt svar så er ikke dette en feil og derfor ikke noe som er reklamasjonsberettiget.
Mvh Fred Banggren
Dette var ikke mye å skryte av, og hvorfor driver han med forskjellbehandling???
Fred-G (Forbanna!!!)
Hei,
Takk for din henvendelse til oss. Dette er en sak vi er kjent med, vi har hatt noen få klager på dette. Vi har også gjort fabrikken oppmerksom på disse forhold.
Land Cruiser V8 er en bil bygget for primært det Amerikanske marked, bilen er derfor optimalisert i forhold til det. At det under enkelte forhold ved kjøring i Norge føles som om gearingen ikke er optimal, er det imidlertid ikke sikkert at det vi føler er riktig. Hva som gir det laveste drivstofforbruket eller miljøutslipp er ikke sikkert er ved det laveste turtall. Dette er en diskusjon som kan gå langt og det er mange meninger om dette, men det er ikke noe feil med bilene slik de er i dag.
Vi kan ikke gi instruks til noen av våre verksteder om å montere en uorginal del i bilene våre, verkstedene påtar seg mye ansvar ved å gjøre dette (Lov om Håndverkertjenester og Norsk forbrukerkjøpslov). Dette er en avgjørelse de må ta selv.
Som du sikkert forstår ut fra vårt svar så er ikke dette en feil og derfor ikke noe som er reklamasjonsberettiget.
Mvh Fred Banggren
Dette var ikke mye å skryte av, og hvorfor driver han med forskjellbehandling???
Fred-G (Forbanna!!!)
Re: Econ-lock
Det er altså slik å forstå at dette kun virker når man putter spaken i S og girer "manuelt"??edan skrev:Her er video av ECON*LOCK i funksjon:
Jeg kjører opp Birkelundsbakken - den bratteste tofeltsveien i Bergen (50-grense, men de fleste kjører i 40...):
1. Først på 3. gir (Econlock aktivert), sjekk turtallet.
2. Jeg vipper girspaken over i Drive, og Econlock kobler da ut, sjekk turtallet
3. Jeg vipper tilbake til 3. gir, Econlock kobler inn igjen.
4. Jeg går tilbake til Drive, Econlock utkoblet.
Merk: Bilen girer ikke - kjører på 3. gir hele tiden, også i Drive.
http://www.youtube.com/watch?v=mhqotrV- ... e=youtu.be
To faktorer gjør at dieselforbruket blir mye høyere når Econlock er utkoblet: 1. Høyere turtall enn nødvendig gir i seg selv høyere forbruk. 2. Sluringen (som å kjøre med klutsjen halvt trykket inn) gir dårlig kraft til drivhjulene, overforbrukt diesel ender opp som varme i automatoljen...
Re: Econ-lock
Trodde også det først, men for så lave hastigheter som vist i videoen så bilen ikke kommer til 4., 5. og 6. gir så må S brukes.
Drive mode aktiverer kun 4., 5. og 6. gir. Slik jeg leste hjemmesida og da ved gitte hastigheter. Så 1. til 3. så er giring lik som uten econ lock om man er i drive.
De som har dette montert må gjerne bekrefte
Drive mode aktiverer kun 4., 5. og 6. gir. Slik jeg leste hjemmesida og da ved gitte hastigheter. Så 1. til 3. så er giring lik som uten econ lock om man er i drive.
De som har dette montert må gjerne bekrefte
08 mod LC 120 GX (Solgt)
06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)
Re: Econ-lock
Svaret bærer preg av lite kunnskap. Kanskje i likhet med de som bygger og programmerer de automatkassene. 200 serien er ikke bygget primært for det Amerikanske marked. Tundra, Sequoia, Highlander, 4runner og mer er det. I presse releasen av 200 serien så sier jo Toyota at bilen er bygget for verden! Australia og noen få andre land er vel hovedmålgruppen for 200 med diesel. Det selges veldig lite 200 serie i USA, adskillig mer LX570. Og i USA finnes det ikke dieselmotor. Ikke noe særlig til svar det der.
Men det er kanskje bare ikke en feil fordet? Bare rett og slett håpløst?
Men det er kanskje bare ikke en feil fordet? Bare rett og slett håpløst?
fredden skrev:Da har jeg mottatt følgende svar fra Toyota ved herr Bangberg:
Hei,
Takk for din henvendelse til oss. Dette er en sak vi er kjent med, vi har hatt noen få klager på dette. Vi har også gjort fabrikken oppmerksom på disse forhold.
Land Cruiser V8 er en bil bygget for primært det Amerikanske marked, bilen er derfor optimalisert i forhold til det. At det under enkelte forhold ved kjøring i Norge føles som om gearingen ikke er optimal, er det imidlertid ikke sikkert at det vi føler er riktig. Hva som gir det laveste drivstofforbruket eller miljøutslipp er ikke sikkert er ved det laveste turtall. Dette er en diskusjon som kan gå langt og det er mange meninger om dette, men det er ikke noe feil med bilene slik de er i dag.
Vi kan ikke gi instruks til noen av våre verksteder om å montere en uorginal del i bilene våre, verkstedene påtar seg mye ansvar ved å gjøre dette (Lov om Håndverkertjenester og Norsk forbrukerkjøpslov). Dette er en avgjørelse de må ta selv.
Som du sikkert forstår ut fra vårt svar så er ikke dette en feil og derfor ikke noe som er reklamasjonsberettiget.
Mvh Fred Banggren
Dette var ikke mye å skryte av, og hvorfor driver han med forskjellbehandling???
Fred-G (Forbanna!!!)
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Econ-lock
Ang svaret fra Banggren i Toyota Norge:
Dette er samme budskap som Toyota har kommet med i andre land. Ganske tydelig et "offisielt instruert" svar.
Han har selvsagt rett i at det ikke er noen "feil" ved bilen - fordi den er ment å være slik. Poenget for oss som har klaget er at i Europa betrakter vi girkassens oppførsel som en designfeil.
Følgende budskap fra Banggren er ganske tullete: "Hva som gir det laveste drivstofforbruket eller miljøutslipp er ikke sikkert er ved det laveste turtall."
Det han sier behøver for så vidt ikke i prinsippet være feil, men i denne saken er det mer enn godt nok dokumentert at ECON*LOCK senker forbruket betraktelig. Det er ikke bare pga lavere turtall, men først og fremst fordi lockup trer i kraft og gir mer krefter til hjulene, noe som gjør at man ikke behøver å trykke like hardt på gasspedalen.
Angående ECON*LOCK og Drive-mode / S-mode:
I praktisk bruk funker ikke ECON*LOCK så godt når man aksellererer eller kjører i hastigheter under 70km/t i Drive. Dog trer lockup i funksjon ved 70 km/t på 5. gir, så man får full besparelse når man er oppe i cruising-fart.
For maks besparelse på kjøring i bakker på lavere gir, eller under akselerasjon bør bilen kjøres i manuell S-mode.
Dette er samme budskap som Toyota har kommet med i andre land. Ganske tydelig et "offisielt instruert" svar.
Han har selvsagt rett i at det ikke er noen "feil" ved bilen - fordi den er ment å være slik. Poenget for oss som har klaget er at i Europa betrakter vi girkassens oppførsel som en designfeil.
Følgende budskap fra Banggren er ganske tullete: "Hva som gir det laveste drivstofforbruket eller miljøutslipp er ikke sikkert er ved det laveste turtall."
Det han sier behøver for så vidt ikke i prinsippet være feil, men i denne saken er det mer enn godt nok dokumentert at ECON*LOCK senker forbruket betraktelig. Det er ikke bare pga lavere turtall, men først og fremst fordi lockup trer i kraft og gir mer krefter til hjulene, noe som gjør at man ikke behøver å trykke like hardt på gasspedalen.
Angående ECON*LOCK og Drive-mode / S-mode:
I praktisk bruk funker ikke ECON*LOCK så godt når man aksellererer eller kjører i hastigheter under 70km/t i Drive. Dog trer lockup i funksjon ved 70 km/t på 5. gir, så man får full besparelse når man er oppe i cruising-fart.
For maks besparelse på kjøring i bakker på lavere gir, eller under akselerasjon bør bilen kjøres i manuell S-mode.
-Egill J. Danielsen-
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
2013 Toyota LC 200 D4D
2001 Mitsubishi Pajero DiD
2013 Nissan Leaf (Japan-produsert)
2007 Yamaha Grizzly 700
- grandmasterb
- Innlegg: 10
- Ble med: tor jun 12, 2014 2:31 pm
- Lokasjon: Tønsberg
Re: Econ-lock
Når jeg gir gass fra stillestående, så er turtallet lett over 2600 omdreininger ved normalt gasspådrag. Denne girkassa driver meg fra vettet. Er det bare meg som opplever nykking å dunkelyd fra drivverket når man slår av cruise controlen, ifølge Toyota er det ikke noe galt med systemet eller drivverket Selv kjører jeg på ca 10,1 på mila
Girkasse minner meg om noe fra en US Pickup fra 60s
Girkasse minner meg om noe fra en US Pickup fra 60s
Re: Econ-lock
Det du sa med dunk i driverket når du slår av cruise controll det har LC 120 og spess om det er litt motbakke eller litt gasspådrag pleier og gi på litt før jeg slår den av jeg så jeg overstyrer den
for det dunket høres ikke sundt ut
for det dunket høres ikke sundt ut
Re: Econ-lock
Samme på 100 når cruise slåes av og bilen har pådrag, cruisecontrollen er ikke like myk når den går av gassen som du er med foten.
Re: Econ-lock
Hei
Er det noen her inne som har prøvd Australia sin utgave an ECON?
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=44241
Her er en video ang. instalasjonen fra en kar som lager noen virkelig gode filmsnutter:
http://www.youtube.com/watch?v=FBjxWAcxAQ4
Lurer fælt på å montere den i min...
Er det noen her inne som har prøvd Australia sin utgave an ECON?
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=44241
Her er en video ang. instalasjonen fra en kar som lager noen virkelig gode filmsnutter:
http://www.youtube.com/watch?v=FBjxWAcxAQ4
Lurer fælt på å montere den i min...
Stolt eier av LC200, 2012
Tidlig eier av LC120, 2005
Tidlig eier av LC120, 2005
Re: Econ-lock
Jeg tror det er en i Bergen som har montert den utgaven fra Østerrike om jeg ikke husker feil.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Econ-lock
Jeg har nettopp kjøpt en 2011 AT35 200 serie. Bilen er ikke import.
Den legger inn 6 gir rundt 80km/t, og jeg lurer på om den har econ lock, eller om det er forskjell på programering av kassen iforhold til min gamle 2008.
Den måtte ha rundt 130 km/t for å komme i 6 gir.
Kanskje noen andre med 200 V8 dieslel kan poste ca rpm ved 80 km/t.?
Den legger inn 6 gir rundt 80km/t, og jeg lurer på om den har econ lock, eller om det er forskjell på programering av kassen iforhold til min gamle 2008.
Den måtte ha rundt 130 km/t for å komme i 6 gir.
Kanskje noen andre med 200 V8 dieslel kan poste ca rpm ved 80 km/t.?
Re: Econ-lock
Han du kjøpte den av kan vel svare på dette?
Ikke mange jeg vet om som er veldig mye bedre på Land Cruiser
Ikke mange jeg vet om som er veldig mye bedre på Land Cruiser
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Econ-lock
Jeg vet ikke hvem forrige eier er. Kjøpte den av Toyota Asker og Bærum.Dag Einar skrev:Han du kjøpte den av kan vel svare på dette?
Ikke mange jeg vet om som er veldig mye bedre på Land Cruiser
De visste ikke noe.
Re: Econ-lock
Hei
Jeg har en orginal 2012 model og er sikker på at jeg ikke får 6-gir før over 100.
Ikke sikkker på nøyaktig hvor det slår inn. Har bare 80 soner på denne siden av landet
Kan sjekke turtall i 80 på flate veien i morgen...
Jeg har en orginal 2012 model og er sikker på at jeg ikke får 6-gir før over 100.
Ikke sikkker på nøyaktig hvor det slår inn. Har bare 80 soner på denne siden av landet
Kan sjekke turtall i 80 på flate veien i morgen...
Stolt eier av LC200, 2012
Tidlig eier av LC120, 2005
Tidlig eier av LC120, 2005
Re: Econ-lock
Min 2008 35 AT har econ*lock og er nedgiret på pinjong/kronhjul. Den legger inn 6. giret på ca 85 km/t. da holder den ca 1500 omdreininger i 80. I 5 gir ligger den på ca 17-1800 i 80.
Målte den tur retur Bergen-Drammen til 1,2 l/m med 35" piggdekk. Forbruksmåleren i bilen er helt bortreist i mitt tilfelle og viser alt for mye...
Målte den tur retur Bergen-Drammen til 1,2 l/m med 35" piggdekk. Forbruksmåleren i bilen er helt bortreist i mitt tilfelle og viser alt for mye...
2008 LC 200 35 AT
1973 LC Fj40
Eks.
2004 LC 120 Exclusive 35 AT
1973 LC Fj40
Eks.
2004 LC 120 Exclusive 35 AT
Re: Econ-lock
Ble en meget kort test i går, men jeg endte på ca 16-1700 i 80kmt.
Dette var på flaten i Drive...
Dette var på flaten i Drive...
Stolt eier av LC200, 2012
Tidlig eier av LC120, 2005
Tidlig eier av LC120, 2005
Re: Econ-lock
tlc_120 skrev:Min 2008 35 AT har econ*lock og er nedgiret på pinjong/kronhjul. Den legger inn 6. giret på ca 85 km/t. da holder den ca 1500 omdreininger i 80. I 5 gir ligger den på ca 17-1800 i 80.
Målte den tur retur Bergen-Drammen til 1,2 l/m med 35" piggdekk. Forbruksmåleren i bilen er helt bortreist i mitt tilfelle og viser alt for mye...
Ok, regner med min har econ lock da den også rusler på 1500rpm i 80 km/t. Samme bil med 35"
Re: Econ-lock
Etter en hyggelig samtale med Albert Velledits som produserer econ-lock har jeg satt ett kit i bestilling. Det var 4-6ukers leveringstid tid. Gleder meg til å få det i hus!
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
Re: Econ-lock
Hei.
Har nylig kjøpt meg en V8 jeg også, og ble litt irritert over at 6 gir ikke legges inn og den slurer vel mye, dog drivstoff forbruket er overraskende lavt.
Kjørte 57 mil - Fylte full tank rundt svinesund, så ned til gøteborg, opp til asker via oslofjordtunnellen så videre til Rena hvor jeg fylte... da hadde den brukt 1.15 på mila. Mestepart cruisekontroll på 120-130 kmt. Bilen har KCR boks og virker meget sprek.
Men at den ikke legger inn 6 gir og går å slurer samt høyt turtall når en rører gassen irriterer litt.
Hva koster det for econ lock?
Har nylig kjøpt meg en V8 jeg også, og ble litt irritert over at 6 gir ikke legges inn og den slurer vel mye, dog drivstoff forbruket er overraskende lavt.
Kjørte 57 mil - Fylte full tank rundt svinesund, så ned til gøteborg, opp til asker via oslofjordtunnellen så videre til Rena hvor jeg fylte... da hadde den brukt 1.15 på mila. Mestepart cruisekontroll på 120-130 kmt. Bilen har KCR boks og virker meget sprek.
Men at den ikke legger inn 6 gir og går å slurer samt høyt turtall når en rører gassen irriterer litt.
Hva koster det for econ lock?
09 Land Cruiser V8
11 Land Cruiser 150 37" Arctic Truck X
09 Land Cruiser 120GX Arctic Truck 35" X
08 Land Cruiser 120vx X
11 Land Cruiser 150 37" Arctic Truck X
09 Land Cruiser 120GX Arctic Truck 35" X
08 Land Cruiser 120vx X
Re: Econ-lock
Det koster 1400euro, 490euro i tillegg for plug and play kabel sett.
Min Garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9421
Tlf 90848616
Land Cruiser 100 AT
X-Land Cruiser V8 AT
X-Land Cruiser 100