Tynnplatesveising

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Tynnplatesveising

Innlegg av erwin »

Jeg sveiste min første tynnplatesveis i dag (etter å ha øvd litt først da). Resultatet ble ikke så værst syns jeg, men jeg lurer på noen ting.
Sveiste butt i butt i vindusramma bak på 80'en.

- Er det nødvendig å punkte hele veien rundt til man har en sammenhengende sveis? Jeg prøvde å sveise ca 1 cm sammehengende, men da brant det i gjennom med en gang.

- Jeg synes sveisene ble litt høye, 2 - 3 mm (og mer på noen). Er det normalt?

-Det ble noen små hull etter sliping. Har det egentlig noen betydning?
Vedlagte filer
SNC10686.JPG
SNC10686.JPG (131.31 KiB) Vist 16637 ganger
SNC10692.JPG
SNC10692.JPG (142.96 KiB) Vist 16637 ganger
SNC10697.JPG
SNC10697.JPG (128.49 KiB) Vist 16637 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Hejsa

Endelig noget jeg kan svare på :D

Grundlæggende opbygning af en svejsereparation:

1) Tilpasning

- når reparationsstykket er udformet og tilpasset, så skal der være imellem 0,5-1mm luft/gap/mellemrum til emnet, hvor svejsningen skal foregå.

2) Ophæftning af reparationspladen

- pladen ophæftes med 25-35mm mellemrum, men gode "små" lave svejsninger. Vær opmærksom på at pladerne ligger overfor hinanden. TIP - brug en lille ligekærvet skruetrækker, den kan ved at stikke i mellemrummet vride pladerne op og ned!

3) Slib dine ophæftninger ned til niveau - ikke for meget slibning!

4) Svejsning

- i tyndplade skal man have gennembrænding/sammensmeltning af de to emner, MEN med mindst mulig varmetilførelse. Derfor er justering af svejsemaskinen og svejsefærdighederne alfa og omega!!!

- Svejsemetoden du skal bruge hedder "stepsvejsning" altså små sammenhængende svejsepunkter. Disse skal have en længde på 25-35mm, således "lukker" man på skift mellemrummet på de tidligere ophæftninger.

- Stepsvejsningen gør det meget nemmere at styre varmetilførelsen og gennembrænding. Der skal ikke fuldsvejses i tyndplade!

- HUSK det er ikke små svejseklatter, man fordeler ud imellem hinanden indtil svejsesømmene er fyldt - FØJ det er kun for amatører :)

5) Slibning

- slibningen er en af de vigtigste parameter for en god reparation ( Erwin, her har du været alt for grov).

- Der skal slibes forsigtigt og KUN ned til niveau. Dette er svært at styre med en vinkelsliber!!! Det er for groft, der skal luftværktøj til.

- Der må ikke slibes, så metallet bliver blåt - så har man slebet med for højt tryk på emnet og helt sikkert også for meget.

- start med slibekorn 80 og afslut med K120-K240.


Måske dette er uforståeligt, så vil ligge lidt billeder på af processerne, når jeg lige får lidt mere tid

Jesper
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Jeg håber at dette gør ovenstående lettere at forstå :lol:


Dette viser ophæftningen, mellemrum og slibning af ophæftningerne inden svejsningen

Bilde

Dette viser en stepsvejsning

Bilde

Disse billeder viser en korrekt slibning af svejsesøm - stepsvejsning

Bilde

Bilde

Korrekt gennembrænding - set fra bagsiden!

Bilde

Korret propsøm - plugsvets

Bilde

Bilde

ikke korrekt

Bilde
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av jørgen »

ah
supert
takk
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av erwin »

Takker Jesper. Jeg skjønner jeg fortsatt har en vei å gå...

Bare noen spørsmål til stepsveising:
- Svejsemetoden du skal bruge hedder "stepsvejsning" altså små sammenhængende svejsepunkter. Disse skal have en længde på 25-35mm, således "lukker" man på skift mellemrummet på de tidligere ophæftninger.

Skjønner jeg deg rett når du med "sammenhængende svejsepunkter" mener at man sveiser kontinuerlig 25-35 mm?

Jeg prøvde det, men fikk gjennombrenning.
Jeg har et ganske stort apparat (250A Esab) med litt grov innstilling ved lave strømmer så det kan være vrient å stille inn.
Nå brukte jeg 0.8 mm tråd. 0.6 er sikkert bedre.
Jeg har også en puls-sveis modus på apparatet. Kan det gjøre det lettere?


PS
Helt enig at slipingen ble dårlig. Til mitt forsvar får jeg si at jeg kun har vinkelsliper, og at det er vanskelig å slipe over hodet på en åpen bakluke.
Får skaffe meg en luftdrevet.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Stepsvejsning er små svejsepunkter sat i en "perlerække". Det vil sige at man svejse et nyt punkt inden det forrige er blevet helt afkølet.

Jeg svejser også med 0.8mm tråd - det er klart det bedste! Men min maskine er en 200amp og den er jo stillet meget ned - alt efter pladetykkelse.
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av Steinar »

Super oppskrift..... mange takk !
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av casevac »

Jesper, jeg er litt usikker på hva du mener, jeg tror jeg må ta med bilen min til deg, så kan du vise meg på noen forskjellige steder ;-)
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Ja det er intet problem - så kan du vise mig hvordan man fanger ørret og stalling i Glomma og måske lidt fjelljagt :lol:
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av erwin »

Tilbake til hullene i sveisen.
Jeg kunne selvsagt sveiset over der det var slurvet, men jeg gjorde ikke det fordi jeg mener det er unødvendig.

- Styrkemessig har det ingen betydning.

- Rust er jo alltid et problem.

For at det skal ruste må det komme luft til. Porer og små hull kan danne luftlommer som gjør at det begynner å ruste. Men etter sveising sandblåser jeg alltid på nytt for å unngå dette. Deretter grunner jeg med epoxy, den eneste grunning som blir helt tett. Sparkler så på epoxyen, og deretter nytt lag epoxy over sparkel for å hindre diffusjon og dekke områder hvor jeg har slipt gjennom grunningen. Så topplakk.

Jeg mener da at et epoxyen trenger ned i hullet og vil hindre rust. Har brukt denne metoden i mange år og har aldri opplevd at rusten har kommet tilbake. Men dette var første gangen jeg sveiste i karosseriet da.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av håvard »

Alt Jesper sier er rekti :).
Du bør sveise igjen hulla, dvs. ikke få hull i første omgang. Selv om epoxyen fyller igjen der, så tja- det kommer rust, det gjør det alltid. Styrken er forsåvidt sterk nok, men det blir bevegelse i det, og da sprekker epoxyen.

Men jeg må si at hvis du aldri har fått rust igjen etter du har sveist, så er du jævlig god, da bør du bare fortsette slik du gjør :)

Det jeg egentlig skulle si. Du kommer laaangt med vinkelsliper, bruk ei hard slipeskive i begynnelsen (steinhard altså)- så du er sikker på at du ikke treffer noe annet enn selve sveisen. Så kan du såvidt det er brushe over med en flapdisk til slutt. Jeg har luft selv, men du skal ha en meget kraftig kompressor for å klare å drive en sånn liten luft"pusser" over lengre tid.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Re: Tynnplatesveising

Innlegg av erwin »

Litt presisering: Når jeg sier det ikke har kommet tilbake rust så gjelder det kun steder jeg har fjernet rust med sandblåsing, men ikke sveist.¨På 5 år.
Når det gjelder sveiste ting har de vel kun 2 års fartstid, så det er litt tidlig å si hvordan det går.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Svar

Tilbake til «Rust og lakk»