Radiator LC 90 automatkasse
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Jeg vet alt om hvordan følelsen er, du står der og oljen renner ut og bilen står stille.
En ting jeg har fått vite i ettertid som er veldig viktig, det er at girkassen blir flushet og gjennomoljet. Men jeg har ingen teknisk peiling på automat girkasser, så jeg uttaler meg ut fra hva jeg har blitt fortalt.
En ting jeg har fått vite i ettertid som er veldig viktig, det er at girkassen blir flushet og gjennomoljet. Men jeg har ingen teknisk peiling på automat girkasser, så jeg uttaler meg ut fra hva jeg har blitt fortalt.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Radiator LC 90 automatkasse
gikk heldigvis bra med girkassen. Ny radiator, 22 liter automatgirolje og 12 liter kjølesveske samt 16-17 tusen fattigere så virker alt slik det skal.
vennlig hilsen
Hermann
LC150, 2010 modell
Hermann
LC150, 2010 modell
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Hyggelig å høre at elendigheita endte godt
2011 LC 150 Importvarebil, kjøpt i Norge, ombygd til 5 seter.
-
- Innlegg: 7
- Ble med: ons des 17, 2014 1:39 pm
- Lokasjon: Østerdalen
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Tja.. det er vel ikke pent å gjenopplive gamle tråder som ny på et forum men...
Jeg driver og skal handle meg ny 4x4 (den gamle patrolen er snart ferdig). Og kommet fram til at VX90 må være bra nok for meg
Ser for meg ca 2004-2005 modell, max 200000 km.
Er radiator/automatkasse fortsatt et problem på såpasse "nye" biler, eller har Toyota funnet på noe for å løse dette?
Mvh
/l
Jeg driver og skal handle meg ny 4x4 (den gamle patrolen er snart ferdig). Og kommet fram til at VX90 må være bra nok for meg
Ser for meg ca 2004-2005 modell, max 200000 km.
Er radiator/automatkasse fortsatt et problem på såpasse "nye" biler, eller har Toyota funnet på noe for å løse dette?
Mvh
/l
2008 LC 120 med takluke
- ole_kristian
- Innlegg: 1044
- Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Re: Radiator LC 90 automatkasse
I 2004 - 2005 var ikke Landcruiser 90 lenger i produksjon. Fra og med 2003 er det Landcruiser 120 som har overtatt.norsksvartsau skrev:Tja.. det er vel ikke pent å gjenopplive gamle tråder som ny på et forum men...
Jeg driver og skal handle meg ny 4x4 (den gamle patrolen er snart ferdig). Og kommet fram til at VX90 må være bra nok for meg
Ser for meg ca 2004-2005 modell, max 200000 km.
Er radiator/automatkasse fortsatt et problem på såpasse "nye" biler, eller har Toyota funnet på noe for å løse dette?
Mvh
/l
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
-
- Innlegg: 7
- Ble med: ons des 17, 2014 1:39 pm
- Lokasjon: Østerdalen
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Takk
Og jeg som trodde jeg hadde en slags kontroll
Tilbake til start...
Hvis moderator vil slette innleggene mine i denne tråden så bare gjør det. Tilfører lite av verdi i en ellers fin tråd
Og jeg som trodde jeg hadde en slags kontroll
Tilbake til start...
Hvis moderator vil slette innleggene mine i denne tråden så bare gjør det. Tilfører lite av verdi i en ellers fin tråd
2008 LC 120 med takluke
- ole_kristian
- Innlegg: 1044
- Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Finnes ikke dumme spørsmål (så lenge de har et snev av saklighet i hvert fall). Men det er fort gjort å komme med dumme svar.norsksvartsau skrev:Takk
Og jeg som trodde jeg hadde en slags kontroll
Tilbake til start...
Hvis moderator vil slette innleggene mine i denne tråden så bare gjør det. Tilfører lite av verdi i en ellers fin tråd
Landcruiser 90 ble produsert fra 1996 til 2002.
Landcruiser 120 tok over for 90, og ble produsert fra 2003 til 2009.
Begge to regnes som "light duty" biler, og har gjerne tilnavnet Prado i store deler av verden.
Men for å svare litt på spørsmålet ditt - uavhengig om det gjelder en Landcruiser 90 eller 120, så er jo en radiator en slitedel og bør byttes en sjelden gang. Dette fordi de enten tettes og får dårligere gjennomstrømming, eller at de korroderes og blir lekk.
Landcruiser 90 har på de automatgirede modellene en varmeveksler for automatolja sittende i radiatoren. Denne har noen opplevd at har korrodert slik at man får blanding av automatolje og kjølevæske. Et skifte av radiator år om annet forebygger selvfølgelig mulighetene for at en slik skade kan oppstå.
Jeg regner også med at Landcruiser 120 har tilsvarende varmeveksler - men mulig det er av en annen konstruksjon og/eller kvalitet, for jeg har ikke hørt om at de samme problemene oppstår der.
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
-
- Innlegg: 7
- Ble med: ons des 17, 2014 1:39 pm
- Lokasjon: Østerdalen
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Joda, det finnes dumme spørsmål...
Da er det nok sen 90/tidlig 120 som er mest aktuell. Må ha 5 seter.
Ser ut som 120 har hatt problemer med dyser/dysepakninger for biler produsert i en periode (ja, jeg har lest tråden i 120 motorforumet). Men dette er vel fikset på de fleste.
Ja jeg vet at 90/120 er "femivarianter" av LC. Kjører en del på grusveier av forskjellig kvalitet. Av og til med tung henger. Men innbiller meg at disse 90/120 vil holde til slik bruk. Eller tar jeg feil og bør begynne og se på 100-serie i stedet?
Kjører en 1993 Nissan Parol Y60 nå. Det har vært en snill og grei traktor fra helvete, men nå synger den nok på siste verset... Og det hadde vært greit om arvtakeren hadde hatt litt mindre traktorfølelse.
/l
Da er det nok sen 90/tidlig 120 som er mest aktuell. Må ha 5 seter.
Ser ut som 120 har hatt problemer med dyser/dysepakninger for biler produsert i en periode (ja, jeg har lest tråden i 120 motorforumet). Men dette er vel fikset på de fleste.
Ja jeg vet at 90/120 er "femivarianter" av LC. Kjører en del på grusveier av forskjellig kvalitet. Av og til med tung henger. Men innbiller meg at disse 90/120 vil holde til slik bruk. Eller tar jeg feil og bør begynne og se på 100-serie i stedet?
Kjører en 1993 Nissan Parol Y60 nå. Det har vært en snill og grei traktor fra helvete, men nå synger den nok på siste verset... Og det hadde vært greit om arvtakeren hadde hatt litt mindre traktorfølelse.
/l
2008 LC 120 med takluke
- ole_kristian
- Innlegg: 1044
- Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Jeg har hatt min LC90 i fem år - og kjører ca 80-90km daglig, og syns ikke jeg har behov for noen annen bil.norsksvartsau skrev:Joda, det finnes dumme spørsmål...
Da er det nok sen 90/tidlig 120 som er mest aktuell. Må ha 5 seter.
Ser ut som 120 har hatt problemer med dyser/dysepakninger for biler produsert i en periode (ja, jeg har lest tråden i 120 motorforumet). Men dette er vel fikset på de fleste.
Ja jeg vet at 90/120 er "femivarianter" av LC. Kjører en del på grusveier av forskjellig kvalitet. Av og til med tung henger. Men innbiller meg at disse 90/120 vil holde til slik bruk. Eller tar jeg feil og bør begynne og se på 100-serie i stedet?
Kjører en 1993 Nissan Parol Y60 nå. Det har vært en snill og grei traktor fra helvete, men nå synger den nok på siste verset... Og det hadde vært greit om arvtakeren hadde hatt litt mindre traktorfølelse.
/l
Hvis behovet for "ei romslig lettkjørt stasjonsvogn med stor tilhengervekt og god fremkommelighet" er målet, så er en Landcruiser 90 eller 120 et bedre valg enn Landcruiser 100.
Mener jeg.
Som "entusiastbil" - så er nok Landcruiser 100 utvilsom noe man vil trives bedre med.
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Til deg som ønsker Land Cruiser.
Dette med varmeveksler er helt nytt for meg.
Det som oftest skjer med de som har disse problemene, er at det er en FLENS som sitter på radiatoren, helt nede på høyre side om du står foran bilen.
Du ser den best om du står på siden av venstre forskjerm og ser ned forbi batteriet og ned mot asfalten og nede på aradiatoren sitter det en flens.
Denne har på enkelte biler løsnet, dette har resultert i at kjølevæske har rent ut og at girkassen har blitt tømt for olje/kjølevæske.
Dette er mest vanlig på 90 modellen, har ikke hørt om dette på 120 serien.
2003 og 2004 av 120 serien er VELDIG bra biler.
Dette med varmeveksler er helt nytt for meg.
Det som oftest skjer med de som har disse problemene, er at det er en FLENS som sitter på radiatoren, helt nede på høyre side om du står foran bilen.
Du ser den best om du står på siden av venstre forskjerm og ser ned forbi batteriet og ned mot asfalten og nede på aradiatoren sitter det en flens.
Denne har på enkelte biler løsnet, dette har resultert i at kjølevæske har rent ut og at girkassen har blitt tømt for olje/kjølevæske.
Dette er mest vanlig på 90 modellen, har ikke hørt om dette på 120 serien.
2003 og 2004 av 120 serien er VELDIG bra biler.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Hei Dag Einar. Jeg har en 00 mod. 90, og bytta akkurat olje på automat kassa, olja var rein og fin og er byttet jevnlig av tidligere eiere. Tenkte å bytte radiator på nyåret, som et preventivt tiltak, pluss at kjøle egenskapene på en gammel blir vel litt så som så.Dag Einar skrev:Til deg som ønsker Land Cruiser.
Dette med varmeveksler er helt nytt for meg.
Det som oftest skjer med de som har disse problemene, er at det er en FLENS som sitter på radiatoren, helt nede på høyre side om du står foran bilen.
Du ser den best om du står på siden av venstre forskjerm og ser ned forbi batteriet og ned mot asfalten og nede på aradiatoren sitter det en flens.
Denne har på enkelte biler løsnet, dette har resultert i at kjølevæske har rent ut og at girkassen har blitt tømt for olje/kjølevæske.
Dette er mest vanlig på 90 modellen, har ikke hørt om dette på 120 serien.
2003 og 2004 av 120 serien er VELDIG bra biler.
Har også hørt om at olje og vann blandes internt i systemet, men ser jo nå at denne flensen også må sjekkes. Er det rust som tar denne? Eller er det noe annet jeg skal se etter?
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Jeg nettopp flushet kassen min.
Gjorde det hos Toyota Fredrikstad.
Mener det kostet rundt 4000,-kr
Og så heter det Land Cruiser! Ikke Landcruiser
Gjorde det hos Toyota Fredrikstad.
Mener det kostet rundt 4000,-kr
Og så heter det Land Cruiser! Ikke Landcruiser
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
-
- Innlegg: 7
- Ble med: ons des 17, 2014 1:39 pm
- Lokasjon: Østerdalen
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Vil bare si takk til ole_kristian og Dag Einar for fine svar. Flott forum. Skal melde meg inn i NLCK når jeg får meg bil som tilsier slikt medlemskap.
Og God Jul til alle!
/l
Og God Jul til alle!
/l
2008 LC 120 med takluke
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Da ser det ut som jeg også må melde meg inn i 90-radiatorklubben.
Har fulgt med på den berømte Flensen som en hauk, og det har tilsynelatende vært greit.
Som et preventivt/vedlikeholdstiltak valgte jeg allikevel å ta kontakt med det lokale verkstedet for flushing i juni, hvor jeg har gjort service på min andre bil en del ganger pga. pris, og at de har lovet samme kompetanse som merkeverksted. Jeg spurte ettertrykkelig om flushing var noe de hadde kompetanse på, og spesifiserte opplegget med kjølevæske og girkasse - og JADDA, det hadde de peiling på, ikke noe problem!
Leverer inn bilen, men når jeg skal hente den, får jeg et mumlende svar om at de ikke har klart å flushe kassa, men at de har montert ny radiator(!). Jeg skal senere få en 4-5 forskjellige forklaringer på hvorfor radiatoren har sprukket under arbeid. Jeg får beskjed om at bilen er fin, men at hvis jeg vil ha flushet kassen må jeg til Toyota. Siden det bare var preventivt, så ender det med at jeg ikke stresser med flushing og kjører bilen.
For en uke siden begynner plutselig oljetemplampa å lyse på vei opp en lang bakke, og olje lekker under bilen. (Burde kanskje lest denne posten en gang til for å avdekke hva som var problemet...). Etter at bilen har stått et par timer, er alt i orden tilsynelatende og jeg peiler olje på girkassa jevnlig etter dette, nok olje og bilen oppfører seg bra etter dette.
Men så i går når jeg er på vei fra jobb, vil ikke bilen gire til 2. gir (eller om det er overdriven som ikke funker), og når den omsider girer er det med et litt kraftig klunk fra unaturlig høyt turtall.
Leverer bilen inn på Toyota i dag, og de avdekker kjølevæske i giroljen. Etter flushing så virker bilen fin en stund, og girer mykere enn noen gang, men etter ca. 1,5 timers kjøring så begynner 1. giret å henge igjen.
håndbrekksymbolet i dashbordet har også begynt å lyse i tide og utide (spesielt ved gasspådrag), og slukker av og til med en gang, og noen ganger etter litt. Sist men ikke minst så kom motorsymbolet på et sekund i dag, og girkassen oppfører seg særs merkelig igjen.
Etter å ha lest denne tråden igjen, så blir jeg jo bekymret for at jeg kan ha fått en skikkelig kjørt girkasse, og sånn sett at det ikke vil hjelpe å flushe mer. Det som bekymrer meg ennå mer (og gjør meg ganske forbanna), er at verkstedet svært ivrig forsøker å fraskrive seg et hvert ansvar for å ha forårsaket skaden, og ikke har ordnet opp. På et tidspunkt i dag, forsøkte de å påstå at de hadde helt tilfeldig oppdaget en lekkasje i radiatoren, men hadde byttet den gratis(!).
Noen som har tips om hva som kan være årsaken til at motor/håndbrekksymbol plutselig har begynt å lyse? Jeg har hatt litt problemer med et håndbrekk som henger, og har trodd at det har vært derfor, men begynner jeg å lure på om disse problemene kan henge sammen?
Kommer selvsagt ikke til å la verkstedet som gjorde den slette jobben først, slippe unna uten ansvar, tar kontakt med NAF advokat i morgen.
Fuuuuuuuuuuck...
Har fulgt med på den berømte Flensen som en hauk, og det har tilsynelatende vært greit.
Som et preventivt/vedlikeholdstiltak valgte jeg allikevel å ta kontakt med det lokale verkstedet for flushing i juni, hvor jeg har gjort service på min andre bil en del ganger pga. pris, og at de har lovet samme kompetanse som merkeverksted. Jeg spurte ettertrykkelig om flushing var noe de hadde kompetanse på, og spesifiserte opplegget med kjølevæske og girkasse - og JADDA, det hadde de peiling på, ikke noe problem!
Leverer inn bilen, men når jeg skal hente den, får jeg et mumlende svar om at de ikke har klart å flushe kassa, men at de har montert ny radiator(!). Jeg skal senere få en 4-5 forskjellige forklaringer på hvorfor radiatoren har sprukket under arbeid. Jeg får beskjed om at bilen er fin, men at hvis jeg vil ha flushet kassen må jeg til Toyota. Siden det bare var preventivt, så ender det med at jeg ikke stresser med flushing og kjører bilen.
For en uke siden begynner plutselig oljetemplampa å lyse på vei opp en lang bakke, og olje lekker under bilen. (Burde kanskje lest denne posten en gang til for å avdekke hva som var problemet...). Etter at bilen har stått et par timer, er alt i orden tilsynelatende og jeg peiler olje på girkassa jevnlig etter dette, nok olje og bilen oppfører seg bra etter dette.
Men så i går når jeg er på vei fra jobb, vil ikke bilen gire til 2. gir (eller om det er overdriven som ikke funker), og når den omsider girer er det med et litt kraftig klunk fra unaturlig høyt turtall.
Leverer bilen inn på Toyota i dag, og de avdekker kjølevæske i giroljen. Etter flushing så virker bilen fin en stund, og girer mykere enn noen gang, men etter ca. 1,5 timers kjøring så begynner 1. giret å henge igjen.
håndbrekksymbolet i dashbordet har også begynt å lyse i tide og utide (spesielt ved gasspådrag), og slukker av og til med en gang, og noen ganger etter litt. Sist men ikke minst så kom motorsymbolet på et sekund i dag, og girkassen oppfører seg særs merkelig igjen.
Etter å ha lest denne tråden igjen, så blir jeg jo bekymret for at jeg kan ha fått en skikkelig kjørt girkasse, og sånn sett at det ikke vil hjelpe å flushe mer. Det som bekymrer meg ennå mer (og gjør meg ganske forbanna), er at verkstedet svært ivrig forsøker å fraskrive seg et hvert ansvar for å ha forårsaket skaden, og ikke har ordnet opp. På et tidspunkt i dag, forsøkte de å påstå at de hadde helt tilfeldig oppdaget en lekkasje i radiatoren, men hadde byttet den gratis(!).
Noen som har tips om hva som kan være årsaken til at motor/håndbrekksymbol plutselig har begynt å lyse? Jeg har hatt litt problemer med et håndbrekk som henger, og har trodd at det har vært derfor, men begynner jeg å lure på om disse problemene kan henge sammen?
Kommer selvsagt ikke til å la verkstedet som gjorde den slette jobben først, slippe unna uten ansvar, tar kontakt med NAF advokat i morgen.
Fuuuuuuuuuuck...
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Det var synd Christian, håper det ordner seg til det beste
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Hei Christian.
Lite å bidra med annet enn den dypeste medfølelse...
Men jeg tror ikke jeg hadde begynt med no særlig utbedringer, da det ikke kan være stort tvil om hvem som har knota dette til... (Ikke alle som burde kalles fagfolk...) og må rette opp egne feil.
Lite å bidra med annet enn den dypeste medfølelse...
Men jeg tror ikke jeg hadde begynt med no særlig utbedringer, da det ikke kan være stort tvil om hvem som har knota dette til... (Ikke alle som burde kalles fagfolk...) og må rette opp egne feil.
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
- Haugens 80
- Innlegg: 1150
- Ble med: tir okt 14, 2008 11:37 pm
- Lokasjon: Bø I Telemark
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Ærsj da Så du va så uheldig ja.. For de første e de ganske klønete av ett såkalt verksted å ikke klare å flushe kassa. Som er så enkelt som de går ann å få bli. Men de me dei lampene du snakker om. Har du sjekket nivå for bremseveske? Da kan du få dei symtoma der. Å kjør på de verkstede. Dei har definitift gjort noe feil. Å om den dei har satt i ein ny radiator. Så er jo den saken ganske så KLAR. Den har jo for svarte F... Garanti på en ny del. Å når den ryker å forutsaker havari er jo de dems problem å ikke ditt.
Me fart går alt..
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Takk for omtanken folkens! Er jaggu ikke barebare å være lizzommekaniker nå, så godt å få litt moralsk støtte herfra.
Var ute en liten prøvetur, og noterte meg følgende symptomer:
- Det virker som bilen oppfører seg (girer) relativt normalt første giring når jeg starter med kald motor. Men begynner raskt å bli vanskelig å få i 2. gir.
- Det er spesielt 1. til 2. gir hvor bilen oppfører seg merkelig. Girer etter hvert, men hardt og plutselig, og på høyere turtall enn vanlig. Litt som fra 1. til 2. gir har vært i lavserie.
- I mellom ca. 50 og 100 oppfører bilen seg ganske normalt. I alle fall ingen påfallende krumspring fra girkassa.
- Overdrive virker å ikke fungere.
- Bremsevæskebeholderen (såfremt jeg ikke ser på feil beholder) ser ut som den har riktig nivå væske, og den ser klar gul ut.
- Ved kickdown, henger ikke kassa med, og turtallet går unaturlig høyt, pluss at her kom motorsymbol-lyset på ved et par anledninger - Slukket etter et par sekunder. Kan noen av disse årsakene være verdt å sjekke? http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=8& ... l&start=20. Jeg har for eksempel aldri sjekket EGR.
Kontakter Toyota igjen i morgen, samt noen andre telefontips jeg har fått, og får prøve å skremme litt ansvarsfølelse i gutta på det andre verkstedet før jeg setter i gang med de store utbedringene/ verkstedregningene.
10.000,- spørsmålet: Risikerer jeg å ødelegge noe mer ved å kjøre bilen normalt med lite belastning? Magefølelsen sier selvsagt at jeg ikke bør det, men er såpass avhengig av bil at alternativet koster en del krefter...
Christian
Var ute en liten prøvetur, og noterte meg følgende symptomer:
- Det virker som bilen oppfører seg (girer) relativt normalt første giring når jeg starter med kald motor. Men begynner raskt å bli vanskelig å få i 2. gir.
- Det er spesielt 1. til 2. gir hvor bilen oppfører seg merkelig. Girer etter hvert, men hardt og plutselig, og på høyere turtall enn vanlig. Litt som fra 1. til 2. gir har vært i lavserie.
- I mellom ca. 50 og 100 oppfører bilen seg ganske normalt. I alle fall ingen påfallende krumspring fra girkassa.
- Overdrive virker å ikke fungere.
- Bremsevæskebeholderen (såfremt jeg ikke ser på feil beholder) ser ut som den har riktig nivå væske, og den ser klar gul ut.
- Ved kickdown, henger ikke kassa med, og turtallet går unaturlig høyt, pluss at her kom motorsymbol-lyset på ved et par anledninger - Slukket etter et par sekunder. Kan noen av disse årsakene være verdt å sjekke? http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=8& ... l&start=20. Jeg har for eksempel aldri sjekket EGR.
Kontakter Toyota igjen i morgen, samt noen andre telefontips jeg har fått, og får prøve å skremme litt ansvarsfølelse i gutta på det andre verkstedet før jeg setter i gang med de store utbedringene/ verkstedregningene.
10.000,- spørsmålet: Risikerer jeg å ødelegge noe mer ved å kjøre bilen normalt med lite belastning? Magefølelsen sier selvsagt at jeg ikke bør det, men er såpass avhengig av bil at alternativet koster en del krefter...
Christian
- christianmindrebo
- Innlegg: 451
- Ble med: man nov 25, 2013 3:29 pm
- Lokasjon: Blærum - Haslum
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Toyotas svar = ny girkasse eneste alternativ.
Da blir det advokatmat.
Da blir det advokatmat.
- ole_kristian
- Innlegg: 1044
- Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
- Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
- Kontakt:
Re: Radiator LC 90 automatkasse
Kjedelig.
Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.