per's Garasje HJ60

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

Starter en garasje før jeg har bilen :D henter bilen i januar

Har noen spørsmål ang

1 sperre hva er greit. Har ikke tenkt å kjøre hardt i skauen.

2 firkant feste for winsj og henger kule.

3 bly mølje? Ser det er flere leverandører? Har planer å prøve få bilen "rustfri" :shock:

4. Oldmenu heve sett?

Kan si at bilen er uten turbo, skal vurdere dette etter hvert :P

Mvh
Per Ole
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

Hei.
Er den noen som bor rundt Drammen, med en 60 som har litt oppgraderinger og som sitter på mye skru erfaring, vil gjerne ta en tur for å se på bilen og snakke om vilke muligheter man har.

Mvh
Per Ole
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av Dag Einar »

Blymønje har gått ut av handelen for over 15 år siden.
Det er i allfall ikke lov å omsette.
På 70-80 tallet ble det ofte sagt at alle biler ruster, men Opel har Rekorden, men jeg tror Toyota har overtatt denne greia der. Så det å få deg en rustfri Land Cruiser kan bli et problem for deg :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av lassebb »

Turbo er alfa omega på en HJ60. Kjørt både uten og med. Setter du pp en gos turbo som passer bra overrensmed motoren blir bilen en glede å kjøre. Du blir ikke lenger en sinke hverken i oppover eller nedoverbakker. Bommer du på turbovalget vil du ikke oppleve noe særlig endring i kjørbarhet.
Intercooler er toppers, men går fint å ta turbo først og kjøre uten en stund. Selv har min 12h-t 1,6bar pustehjelp uten en intercooler. Bare monter en egt og olje temp måler og følg med på temperaturer.

Ang sperre ville jeg valgt en valgbar en enten det er elektrisk, kabel eller luft.
Har selv en arb luftsperre foran og er godt fornøyd med den. Driver å monterer en bak også så blir fult utstyrt med luftsperre på min. Valgbare sperrer koster en del. Mange klarer seg også fint med en frisk LSD eller torsion brems foran og bak. Disse funker ikke så godt om et av hjulene mister grepet helt. Eks. Henger i lufta, skjer ofte nok i offroad detta. :lol:
Auto sperre ville jeg styrt langt unna skal du kjøre på vinter veier. Ikke prøvd selv, men plutselig sperring i sving og massiv overstyring i 80km/t + bare jeg gir litt gass er jeg ikke interessert i å prøve ut. Sikkert noen her på berget som har og er fornøyde. Du for høre hva dem sier også :)
Auto foran og du mister styringa så det er bilen begrensa til 2wd på veien uansett årstid og tro meg. 2wd på en hj60 tar seg ikke godt fram!

En vinsj og noen kasteblokker redder deg ut av alle situasjoner sperrer hadde hjulpet deg og dem der sperrene ikke hadde hatt en sjanse. Så lenge det fins et anker punkt å bruke. Jeg ville prioritert en vinsj før sperrer. Lettere å montere er dem også, dog noe mer jobb å bruke.

OME er fine hevesett dem og er vel det eneste å få tak i til 60 serien med TUV papirer her på berget?
Kjedelig å måtte fjerne det skulle du møte på en prippen eu kontrolør eller teknisk langs veien.
Litt jobb er det å ta av og på også.
Med et hevesett og større hjul ser bilen betraktelig barskere ut og fremkommeligheten er som natt og dag. Selv prøvd både standard bil med så store hjul som mulig og heva med OME og 35".

Min erfaring med disse bilene er at forrige eiere/folk er slett i vedlikeholdsarbeidet og tenker dissa bila bare går og går. Ikke bli overraska av hva du møter på når du tar ting fra hverandre.
Ville derfor først prioritert å gått over alt av drivverk og bytta alt av oljer. Vet aldri når dette ble gjort sist. Også smøre over alle kryss og andre smørepunkt.

Har ingen erfaring med bly mølje, men vet de ruster fort i saltet om de ikke behandles så et eller annen form for understell behandling burde du utføre! :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av lassebb »

Bor ikke så alt for langt unna drammen, men oslo må du igjennom isåfall.
Ta gjerne turen innom, skrudd mye Toyota iløpet av livet og en god del HJ60/61 også :)
Flytter til Skien iløpet av Januar så vinduet er ikke så alt for stort dessverre.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

Dag Einar skrev:Blymønje har gått ut av handelen for over 15 år siden.
Det er i allfall ikke lov å omsette.
På 70-80 tallet ble det ofte sagt at alle biler ruster, men Opel har Rekorden, men jeg tror Toyota har overtatt denne greia der. Så det å få deg en rustfri Land Cruiser kan bli et problem for deg :mrgreen:
Ok, da blir jeg flink til å Sveise etterhvert, :D For lete litt etter noe fra Nordsjøen, vil vel finne noe jeg er fornøyd med etterhvert,

Ser på forumet at det er mange som har forskjellige meninger om vilke guffe som er best. :shock:
Men owatrol ser ut som et sikkert produkt som kan hjelpe noe mot rust :D

Mvh
Per Ole
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

Takker for svar lasseb. :D

Ang turbo så venter jeg til motoren er renovert, og når jeg føler meg kyndig nok til å prøve meg på en turbo..
Sperre tenkte jeg skulle se på etter hvert. Men har ikke tenkt noe sperre foran.. Tenker bare bak. :D

Ang firkant fester så kunne jeg tenkt meg bilder, linker. Har samfart forumet og nettet og ikke klart å finne noe god, og lovlig løsning :shock:

Mvh
Per Ole
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av lassebb »

Har ikke noe firkantfeste selv ennå så dårlig med bilder. Finnes dog på nettet med et lite søk.
BGnor og norsk offrodteknikk selger firkantfeste fra de kjente 4x4 merkene. Tviler på noen av dem kommer med TUV papirer, men er bare å høre det :)
Menge sveiser sitt eget. Kjøper rimelig standard firkant rør av svartstål. Ene hakke mindre enn det andre.
Finnes sikkert noen som selger med TUV godkjenning også. Nede i Tyskland elns.

Ringer du Toyota Norge i Drammen å ber om å få snakke med Heidi sender hun deg papirer på 3500kg hengervekt og 31x10.50R15 dekk dim du for skrivd inn i vognkortet. Møtte selv på en særing på vegvesenet, men etter at jeg fikk nye papirer der Heidi spesifiserte mitt ramme nummer gikk det inn :)
Må dog gjøres mens du fortsatt har original krok bak
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4005
Ble med: søn feb 22, 2004 3:37 am
Lokasjon: Halden

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av håvard »

Jeg har tre firkantfester igjen, de passer 60 serien også.

Se her : http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=22656
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

Takk for svar lassebb, da er å se hva jeg trenger foran.. På bilen :D

Mvh
Per Ole
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

håvard skrev:Jeg har tre firkantfester igjen, de passer 60 serien også.

Se her : http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=22656
Så bra Håvard, men jeg hvet ikke hva jeg trenger foran på bilen.. Så jeg må vente :oops:

Men håper jeg kan ta kontakt når jeg hvet mer :D

Mvh
Per Ole
jørgen
Innlegg: 1051
Ble med: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Lokasjon: Kråkstad

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av jørgen »

luna skrev:Hei.
Er den noen som bor rundt Drammen, med en 60 som har litt oppgraderinger og som sitter på mye skru erfaring, vil gjerne ta en tur for å se på bilen og snakke om vilke muligheter man har.

Mvh
Per Ole
Nå aner jeg ikke hva som er mået for oppussingen, men det er en 60 i prosess i Tønberg. Den er HELT RÅ. Let så finner du den på forumet. Da snakker vi bedre en ny osv. Men det er virkelig noe å strekke deg etter. (Blir gjerne med om du får audiens.) Enten blir man gira på slikt, men muligheten er vel også å gi opp. Jeg tar av meg hatten, lua for slikt. Her er det kunskap og vilje til tusen. Tror/håper imidlertid aldrig dette blir bruksbil, men det er sikkert akkurat det du ønsker?
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

jørgen skrev:
luna skrev:Hei.
Er den noen som bor rundt Drammen, med en 60 som har litt oppgraderinger og som sitter på mye skru erfaring, vil gjerne ta en tur for å se på bilen og snakke om vilke muligheter man har.

Mvh
Per Ole
Nå aner jeg ikke hva som er mået for oppussingen, men det er en 60 i prosess i Tønberg. Den er HELT RÅ. Let så finner du den på forumet. Da snakker vi bedre en ny osv. Men det er virkelig noe å strekke deg etter. (Blir gjerne med om du får audiens.) Enten blir man gira på slikt, men muligheten er vel også å gi opp. Jeg tar av meg hatten, lua for slikt. Her er det kunskap og vilje til tusen. Tror/håper imidlertid aldrig dette blir bruksbil, men det er sikkert akkurat det du ønsker?

Hmm hadde tenkt å strekke meg noe lenger en den i Tønsberg :mrgreen:
Mvh
Per Ole
Brukeravatar
casevac
Innlegg: 339
Ble med: ons nov 14, 2012 12:38 am
Lokasjon: Elverum

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av casevac »

Blymønje er fine ting, litt vrient med HMS og alt det der. Du får kjøpt det, det brukes til oppussing av båter.
http://asdaltrading.mamutweb.com/Shop/L ... ukter/49/1

Nå er dette et oljebasert produkt, resten av verden er snart vannbasert - det betyr noe for hva du legger oppå bly-primeren.
Jeg digger mønja, men den forutsetter godt forarbeid, det blir helt tett, men det betyr at det kan gro godt under der.

Jeg har gjort et lite forsøk på å dekke bart metall med forskjellige produkter, mønja holder stand halvannet år etter. De andre ikke.
Victoria, HJ61 88mod - Solgt
120, 03 mod, helt alminnelig - U-land spec.
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=19432

Gymnasiast - almenne fag - gjenspeiles i praktiske ferdigheter.
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

Forarbeidet er viktig,

Jeg har hatt planer om å gjøre dette lenge og vet det er mye rust på bilene her i Norge, dem har ligget i saltlake i snart 30 år. :oops:

Har investert i sandblåser av den store typen :mrgreen: og har liggende et ventilasjon til garasjen som skal opp.
Men har mye arbeid med garasjen før bilen skal inn der :D har tenkt å bruke bilen fram til sommeren og, begynne å plukke den ned.. Hvor mye får tiden vise. Men tanken er at jeg skal ha bilen lenge :D
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

Forsmak,,

Har avtalt å betale kontant når jeg henter.. :mrgreen:
Den er ren og pen innvendig

Per Ole
Vedlagte filer
image.jpg
image.jpg (510.88 KiB) Vist 12055 ganger
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av lassebb »

Har den en 12H-T motor?
Runde eller firkanta lys? :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

lassebb skrev:Har den en 12H-T motor?
Runde eller firkanta lys? :)
Den har firkant lykter og 2h motor :D

Per Ole
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av lassebb »

Stemmer, vi har jo diskutert turbo lenger opp :oops:
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
luna
Innlegg: 140
Ble med: tor mai 17, 2012 10:26 pm
Lokasjon: Buskerud

Re: per's Garasje HJ60

Innlegg av luna »

Da har jeg hvert å hentet den som manglet i garasjen...

Da er bare å begynne å samle sveisemateriall til kveld kos. :mrgreen:
Vedlagte filer
image.jpg
image.jpg (567.03 KiB) Vist 11951 ganger
image.jpg
image.jpg (487.46 KiB) Vist 11951 ganger
image.jpg
image.jpg (571.86 KiB) Vist 11951 ganger
Svar

Tilbake til «Garasje»