Skifte kjølevæske LC90

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
BrattBakke
Innlegg: 18
Ble med: fre jul 31, 2009 11:04 pm
Lokasjon: Mandal

Skifte kjølevæske LC90

Innlegg av BrattBakke »

Er fersk eier av en 01 LC90 og har lest diverse her på forumet om automatolje som finner veien til kjølevæsken og omvendt. Tenkte derfor se til å få skiftet kjølevæsken for å minske faren for korrosjon. Er jo uansett greit å få sånt på stell siden det er uvisst når dette ble gjort sist.

Kjølevæsken på bilen nå ser rosa ut. Dette kan jo enten bety at det er brukt rosa væske eller at jeg alt har automatolje i kjølevæsken. Har vel mest tro på det første. Ved skifte tenkte jeg kjøre litt med rent vann først for å få ut gammel kjølevæske før jeg fyller på med ny.

Lurer da på hva som er mest riktig type å fylle på med? Duger den rød fra biltema? Lurer også på om det bare er å tappe av, fylle radiator med vann til topps og så etterfylle i ekspansjonstank etterhvert. Eller er det noe mer fancy lufteordning jeg må finne ut av?
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Det er vel ikke kjølevæsken sin skyld tror jeg, uten at jeg vet dette helt sikkert.
Men slik jeg har forstått dette problemet siden det var jeg som skrev om det første gangen, er at den flensen som sitter på radiatoren, den bare ryker og så flommer kjølevæsken ut.
Om fargen på væsken, så er det ofte slik at motoren har en rosa/rød farge på motor, men hvilke farge det er på automaten vet jeg desverre ikke noe om. Om du legger deg under bilen og ser opp i den ene hullet av de hullene som er under på beskyttelse plata under motoren, så ser du flensen, du kan også se den ovenfra og den, om du rekker den med hånda, så kan du jo bare ta tak i den og kjenne om den sitter fast, ikke røsk og riv, men kjenn om den sitter godt.
Du kan også sjekke med Toyota om denne har vært byttet på din bil. Vil tro dette kommer opp på dataen til Toyota ved å legge inn reg nr ditt.
Om du er i tvil, kan du bare ringe meg, så skal jeg svare så godt jeg kan.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
blåmann
Innlegg: 651
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Innlegg av blåmann »

Det er to typer rød frostvæske, skal ikke blandes! Kjøp heller hos toyota for å være sikker! Den som VW bruker skal ikke brukes på bilene våre!
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Innlegg av Dag Einar »

Enig med blåmann
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Innlegg av erwin »

Det er viktog å gjøre som Dag einar skriver: Sjekk kjøle-flensen!
Hvis denne er korrodert vil den sannsynligvis løsne helt når du bytter frostveske. (Den nye frostvesken løser opp irret som holder flensen).
Se annen tråd om denne flensen. (Med bilder)
BrattBakke
Innlegg: 18
Ble med: fre jul 31, 2009 11:04 pm
Lokasjon: Mandal

Innlegg av BrattBakke »

Takk for gode tips. Flensen virker det som sitter fast uten at jeg har tatt så veldig i. Er det mulig bytte flensen eller må hele radiatoren byttes? Er dette problmet så stort at jeg egentlig bør bytte noe før det event ryker?
Brukeravatar
erwin
Innlegg: 325
Ble med: tor mai 10, 2007 8:45 pm
Lokasjon: Tønsberg

Innlegg av erwin »

Flensen sitter på gjenger, så den er mulig å bytte hvis den er å få kjøpt løs. Men sjekk grundig radiatoren for korrosjon i gjengefestet.

Jeg har ikke prøvd å bytte denne selv. Når du skrur ut flensen blir det kontakt mellom olje og vann inne i radiatoren.
Du må tappe av vann og olje fra oljekjøleren først. Det er stor risiko for at det kommer litt vann automatoljen hvis du skrur løs flensen. Skyll gjennom oljekjøler med rikelig olje etter at du har montert igjen. (Før girkasse kobles til). Jeg ville overlatt dette til et veksted...
MTCRUISER
Innlegg: 97
Ble med: ons jun 02, 2004 7:01 pm
Lokasjon: Rjukan

Re: Skifte kjølevæske LC90

Innlegg av MTCRUISER »

Å der har min "flens" hoppa av :( både automatolje og kjølevæske kom. olja virka noe grå, men veit ikke om det har skjedd når den poppa, eller om det har vært noe blanding ei stund. Fikk transportert den til verksted.
MTCRUISER
Brukeravatar
cat_out_of_hell
Innlegg: 154
Ble med: tor aug 28, 2008 8:32 am
Lokasjon: Hell i Trønderriket

To typer "Rød-Toyota" kjøleveske

Innlegg av cat_out_of_hell »

Da jeg nylig var på Toyota og skulle ha rød frostveske til min D-4D (163 hester) så fikk jeg beskjed om at det også var to typer "Rød-Toyota" som ikke måtte forbyttes :shock: . (i tillegg til VW sin)
Tenkte ikke på å spørre mer da, men forsto det slik at skiftet skjedde utpå 120-serien en gang..... trolig greit å sjekke før man kjøper....

@ MTCUISER: håper du oppdaga det så tidlig at du ikke får havari da, krysser fingrene for at det går bra!!

Mvh Cato c",)
blåmann skrev:Det er to typer rød frostvæske, skal ikke blandes! Kjøp heller hos toyota for å være sikker! Den som VW bruker skal ikke brukes på bilene våre!
-01 100 AT35 (37") (KCR++, Dana 50/ARB, OME, 15" felg)
-00 90 VX D-4D på 33" (TTE, OME, ARB, Viair)
x-07 120 GX på 32" (TEMS) solgt

Garasjen vår...
MTCRUISER
Innlegg: 97
Ble med: ons jun 02, 2004 7:01 pm
Lokasjon: Rjukan

Re: Skifte kjølevæske LC90

Innlegg av MTCRUISER »

Takker, har ikke merka noe på girkassa før. Men er jo fruen som bruker bilen mest. Spora kanskje litt av i forhold til overskrift men er tydeligvis lurt å få dette fram i lyset.
MTCRUISER
sverreef
Innlegg: 13
Ble med: man aug 29, 2011 1:06 pm

Re: To typer "Rød-Toyota" kjøleveske

Innlegg av sverreef »

cat_out_of_hell skrev:Da jeg nylig var på Toyota og skulle ha rød frostveske til min D-4D (163 hester) så fikk jeg beskjed om at det også var to typer "Rød-Toyota" som ikke måtte forbyttes :shock: . (i tillegg til VW sin)
Tenkte ikke på å spørre mer da, men forsto det slik at skiftet skjedde utpå 120-serien en gang..... trolig greit å sjekke før man kjøper....

@ MTCUISER: håper du oppdaga det så tidlig at du ikke får havari da, krysser fingrene for at det går bra!!

Mvh Cato c",)
blåmann skrev:Det er to typer rød frostvæske, skal ikke blandes! Kjøp heller hos toyota for å være sikker! Den som VW bruker skal ikke brukes på bilene våre!
Skal skifte kjølevæske på 90'en min (98-modell) i helga/neste uke en gang, så var innom Toyota og kjøpte frostvæske for et par dager siden. Får virkelig håpe de to svinedyre 5 literskannene med Super Long Life Coolant Pre-mixed Pink (delenummer 08889-80072) er rett type "Rød-Toyota". Den er i hvert fall ethylene glycol-basert, og det stemmer i hvert fall med anvisningen i instruksjonsboka...
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: Skifte kjølevæske LC90

Innlegg av pilten »

Gå inn på mekonomen.no der fyller dere inn reg nr på bilen, så kommer det opp blandt annet hvilken type kjøleveske dere kan bruke, det går på ca 10 liter.
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Skifte kjølevæske LC90

Innlegg av znyp »

Leste denne tråden og noen andre om den berømte flensen... Tenkte jeg skulle ta en titt jeg også da for å være sikker.. Tror du ikke det sa "poing" etter et ørlite dytt med langefingeren og flensen datt av. Noe olje kom ut, men ingen kjøleveske såvidt jeg kunne se. Oljen så rød og grei ut og lukta bare automatolje. Tenkte jeg skulle bestille en radiator ifra Radiatorservice i Trondheim, de skulle ha 2500+mva og kjølevæske får jeg vel på toyota..

Er det noen som kan gi meg en pekepinn på hvordan jeg går fram for å bytte radiator?


(Nå har jeg tappa av kjølevæska og den var blå-aktig, ikke grumsete eller noe som skulle tilsi at det har vært olje i den. Tror dere jeg slipper unna med å bytte radiator og ikke trenger å få flusha automatkassa?)
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Skifte kjølevæske LC90

Innlegg av znyp »

Da er radiator byttet, tok viftereima i samme slengen.

Her er den lille rakkeren..
Bilde


Gikk overraskende greit faktisk, har ikke funnet noen tegn til at det har kommet kjølevæske inn i kassa ihvertfall, den girer like mykt som den alltid har gjort.
Ble 3200,- for ny radiator ifra Trondheim Radiator service, pluss i margen til de for rask og god service - fikk radiatoren dagen etter jeg bestilte.
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
Svar

Tilbake til «Motor 9x»