Drivverk med slark

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
lozn
Innlegg: 66
Registrert: fre jan 28, 2011 9:14 pm
Sted: Tønsberg

Drivverk med slark

Legg inn av lozn » fre okt 10, 2014 7:58 pm

Hei

Har en 2001 LC 90 med D4D motoren og automat. Når jeg henger på gir og gir brått gass igjen så er det et "gonk" i drivverket. Virker som om det er litt slark i drivverket. Merker det også når jeg rygger og stopper, og deretter setter den i drive så kan det bli litt mye "gonk". En annen ting er at jeg har litt vibrasjoner når lock-up ligger inne i hastighet mellom 85-95 km/t, kan dette henge sammen?

Noen som kan komme med litt info om hva det er jeg skal se etter og eventuelt erfaringer med lignende?
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4294
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Drivverk med slark

Legg inn av Dag Einar » fre okt 10, 2014 8:28 pm

Jeg har samme problem som deg, så det skal bli interessant å høre hva mister Haugen sier om dette.
Vi får vente til han har lest tråden, så kommer han nok med en uttalelse. :mrgreen:
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

lozn
Innlegg: 66
Registrert: fre jan 28, 2011 9:14 pm
Sted: Tønsberg

Re: Drivverk med slark

Legg inn av lozn » fre okt 10, 2014 8:31 pm

Så da er "Haugen" det store orakelet... Venter spent :)
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4294
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Drivverk med slark

Legg inn av Dag Einar » fre okt 10, 2014 8:35 pm

Jeg har hatt min bil siden 2004 og da sto den på 47.000km noe som var feil, den hadde blitt skrudd tilbake viste det seg, men når står den på 345.000km, og så må man legge til 50.000km. Men dette har vært en særdeles bra bil uten mye tull.
Og jeg har brukt den offroad og onroad, med og uten store og tunge hengere.
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

lozn
Innlegg: 66
Registrert: fre jan 28, 2011 9:14 pm
Sted: Tønsberg

Re: Drivverk med slark

Legg inn av lozn » fre okt 10, 2014 10:03 pm

Det er jo kjempebra at den har fungert så godt i alle de årene. Er det lenge siden du begynte å oppleve de samme problemene som jeg nevner da?
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil

pilten
Innlegg: 699
Registrert: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Sted: Larvik
Kontakt:

Re: Drivverk med slark

Legg inn av pilten » lør okt 11, 2014 1:59 pm

Sånn oppfører min seg også til tider, spesielt ved litt hardkjøring. Men er ikke så ille når jeg bruker helsynt olje på kassa. Er det lenge siden du byttet olje?

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4294
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Drivverk med slark

Legg inn av Dag Einar » lør okt 11, 2014 3:26 pm

For mitt vedkommende tror jeg det sitter i kryss og bakaksel.
Jeg fetter alle kryss hver gang jeg skifter olje på motor, dvs 10.000km
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

lozn
Innlegg: 66
Registrert: fre jan 28, 2011 9:14 pm
Sted: Tønsberg

Re: Drivverk med slark

Legg inn av lozn » lør okt 11, 2014 7:51 pm

Giroljen er ganske ny, byttet for 20000 km siden. Har sjekket den og den ser iallfall fin ut. Resten av drivverket skal få ny olje når jeg kommer hjem fra sjøen, men bilen er fulgt servicer og skal ha byttet på intervall. Men synes det er greit å få gjort det slik at jeg vet hva jeg har med å gjøre. Sender ikke bilene mine til service når det ikke er snakk om nyere biler, og gjør alt av service og reperasjoner selv.
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil

lozn
Innlegg: 66
Registrert: fre jan 28, 2011 9:14 pm
Sted: Tønsberg

Re: Drivverk med slark

Legg inn av lozn » lør okt 11, 2014 7:53 pm

Når Toyota bytter giroljen, bruker de da syntetisk olje?
2001 LC90 Jub. model
Audi 80 Cabriolet
1986 Suzuki SJ Skogsbil

andreas aas
Innlegg: 35
Registrert: tor jul 09, 2015 6:49 pm
Sted: Andebu

Re: Drivverk med slark

Legg inn av andreas aas » søn jan 17, 2016 6:52 pm

Har samme klonke lyd i min TLC 90 2002 mod automat. Noen som fant ut av det, slitne kryss?
Toyota Land Cruiser 90vx D4D 02Mod.

Brukeravatar
christianmindrebo
Innlegg: 438
Registrert: man nov 25, 2013 3:29 pm
Sted: Blærum - Haslum

Re: Drivverk med slark

Legg inn av christianmindrebo » man jan 18, 2016 10:26 pm

Jeg har akkurat samme symptomer. Mener at det blir litt bedre akkurat etter jeg har fettet opp kryssene.

Mine penger var også på slitne kryss
2001 KDJ95
OME 2"
285/75/16

Garaasje

Bosted: Tjukkaste Blærum

Brukeravatar
Haugens 80
Innlegg: 1130
Registrert: tir okt 14, 2008 11:37 pm
Sted: Bø I Telemark

Re: Drivverk med slark

Legg inn av Haugens 80 » man jan 18, 2016 11:25 pm

Start me å sjekke kryss. Om bilen har gått langt? Kan de også være litt ekstra slark i kronhjul/pinjong i kardanger. viberasjon i disse hastigheter som nevnt! Blir ofte borte med å flushe kassa. Men den donken er de veldig ofte i 90 serien både med å uten automat. Å dei har eg kjørt mange av 8)
Me fart går alt..

andreas aas
Innlegg: 35
Registrert: tor jul 09, 2015 6:49 pm
Sted: Andebu

Re: Drivverk med slark

Legg inn av andreas aas » fre jan 22, 2016 11:05 am

Fikk bytta olje + filter på automat kassen på min i går valgte og sette bort dette. Pga dokumentasjon ved salg en gang om lenge!
Min blei som ny, klonk fra D til R osv forsvant. Mulig di har smurt kryssene også. Men det har dem ikke tatt betalt for eller blitt bedt om.
Jobben kom på 3900kr hos den lokale Mekonomen.
Toyota forhandler skulle ha 5490kr. Mekonomen hadde tatt med riktig mengde olje 5,5 toyota hadde skrevet opp 2,5l olje enda jeg ettertrykkelig sa att filter skulle byttes. Noe Verksmester ikke skjønte vitsen med da det ikke var noen interval på di. :o :shock:

Uansett min blei vanvittig bra etter olje og filterbytte.
Toyota Land Cruiser 90vx D4D 02Mod.

Andreas30
Innlegg: 1040
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Drivverk med slark

Legg inn av Andreas30 » man okt 22, 2018 8:56 pm

Lenge sia det har vært liv i denne tråden ser jeg
men har en lc 120 05 model med 382 000 km
og har opplevd samme symtomer som beskrevet her
min ble også bedre etter og bytta olje og filter x 2 ganger på aut kassa
men ble ikke helt kvitt den lille vibrasjon liten dure lyd mellom 90 og 100 kmh
også hadde jeg litt lyd ved revers en gang i blandt lav ulyd som kom ved sving og revers .
Etter og undersøkt kryss så fant jeg bittelitt slark inn på framaksling ved pinonlager .
Fikk gode råd fra en kar fra bø om og stramme denne på en fornuftig måte
og ved stramming så jekka jeg opp framhjul og snurra diffen mellom hver stramming for og kjenne at den gikk lett rundt
jeg stramma på selve mutter inn på pinionlager og fikk bort nesten all slarken
monterte sammen mellomaksling igjen og har kjørt en 20 mil etterpå
bilen var ikke til og kjenne igjen de små vibrasjone var borte og var ingen lyder ved revers lengre
og ingen klonk ved girskift ,
Skal også tilføye at jeg tappa ut oljen på framdiffen for og sjekke etter misfarge eller spon på magneten
Oljen var gullende rein og ingenting på magneten og det er jo positivt var heller ingen lekk på simring ved pinionlager .
så etter denne stramme runden så skal jeg skjekke oljen og magneten igjen om en måned tid er det da like fint så
Har jo dette vært en billig og velykket rep .

Merket også stor forskjell på vri på mellom aksel med dødgang før
og etter stramming så var den tight nesten ikke dødgang

smører opp alle kryss på hver 10 000 km ved oljebytte motor så dem var i topp stand alle sammen

Hadde vært intresangt om noen av dere med lc 90 hadde sjekka med en stor skrutrekker ved krysset ingående på framaksel test og roter begge veier og løft på akslingen med trekkern og se om noen av dere også har liten slark inn på pinionlager framaksel

Posta denne inn her på grunn av det ikke er skrevet noe om dette på LC 120 enda er nok de med høy km som merker dette først
og framdiffen er vel ikke så ulik den som sitter på LC 90 ?
Vedlegg
framdiff olje og magnet.jpg
framdiff olje og magnet.jpg (25.99 kiB) Vist 404 ganger
05 mod lc 120 vx
382 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 9x»