Lading av batterier
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Lading av batterier
Hvordan lade batterier i en Land Cruiser med 2 batteri ?.
Re: Lading av batterier
Det blir lite spenningsfall i kabelen mellom to batteri når ein bruker ein batterilader, så det heldt å koble til på eine av batteria (som er parallell kobla).
Olav
Re: Lading av batterier
Ok,Luring skrev:Det blir lite spenningsfall i kabelen mellom to batteri når ein bruker ein batterilader, så det heldt å koble til på eine av batteria (som er parallell kobla).
Hvilken side av bilen er det mest riktig å koble på lader ?
Re: Lading av batterier
Ideelt sett bør ladekablene fordeles på de to batteriene, men det er de normalt for kort til, så da meiner eg det blir det same kva batteri ein kobles seg på.
Olav
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: Lading av batterier
Jeg pleier å lade ett batteri ad gangen, for da har jeg samtidig en kontroll på om begge batteriene er friske.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: Lading av batterier
Snekker_Andersen skrev:Jeg pleier å lade ett batteri ad gangen, for da har jeg samtidig en kontroll på om begge batteriene er friske.
For vanlig vedlikeholdslading spiller det ingen rolle, at all. For batterikontroll eller gjenoppfrisking, desulfatering og slikt, må man koble løs det enkelte batteriet. En gang i året?folbjo skrev:Hvordan lade batterier i en Land Cruiser med 2 batteri ?.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Lading av batterier
Nå er det bare 2 batterier i våre LC'er, men jeg mener at det bør gjøres slik på vanlig lading:
-Koble til minus på det høyre og pluss på venstre batteri, under forutsetning at du bare skal lade eller vedlikeholde. Er det andre ting så fikk du råd over her. Siden LC ikke er akkurat High-tech med BMS-system gjør det litt enklere også. Da skal du aldri ikke koble noe til batteriets minus.
Etter snart 11 år med litt vedlikeholdslading og etterfyll av vann, rett fra springen, så staret bilen uten problem i minus 20. Men de sier vel takk for seg om ikke så lenge, 11 år er langt over forventet.
Jeg har ferdigkoblet en kabel for lading som henger i grillen, slik at lader kobles enkelt til for periodisk vedlikehold. Dette gjør jeg kun i vinterhalvåret, ikke på sommeren. Men jeg sjekker syremengden også om sommeren, og etterfyller vann om nødvendig.
-Koble til minus på det høyre og pluss på venstre batteri, under forutsetning at du bare skal lade eller vedlikeholde. Er det andre ting så fikk du råd over her. Siden LC ikke er akkurat High-tech med BMS-system gjør det litt enklere også. Da skal du aldri ikke koble noe til batteriets minus.
Etter snart 11 år med litt vedlikeholdslading og etterfyll av vann, rett fra springen, så staret bilen uten problem i minus 20. Men de sier vel takk for seg om ikke så lenge, 11 år er langt over forventet.
Jeg har ferdigkoblet en kabel for lading som henger i grillen, slik at lader kobles enkelt til for periodisk vedlikehold. Dette gjør jeg kun i vinterhalvåret, ikke på sommeren. Men jeg sjekker syremengden også om sommeren, og etterfyller vann om nødvendig.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Lading av batterier
Litt mer om lading, så har vi alt i samme tråd.
En kompis spurte Ctek hva Recondition programmet på laderne deres gjør. Her er svaret:
______________________________
Fra: "Info på ctek" <info@ctek.com>
Dato: 29. des. 2016 12:31
Emne: RE: Bruke CTEK-produkter
Hej
Recond är en kontrollerad gasning som hjälper till vid syraskiktade batterier. Syraskiktning reducerar batteriets kapacitet.
I AGM- batterier är syran inkapsald i ett AGM-membran. Sålunda blir inte AGM batterierna syraskiktade, och Recond hjälper inte som för blöta batterier.
Däremot är Recond inte skadlig för AGM-batterier, men är alltså inte till nämnvärd hjälp.
(GEL- batterier har syran i geléform och där kan gelén torka ut om man använder recond)
Med vänlig hälsning
Best regards,
Teresa, CTEK SWEDEN
____________________________
From:
Sent: den 29 december 2016 12:10
To: Info på ctek <info@ctek.com>
Subject: Bruke CTEK-produkter
(Bruke CTEK-produkter (info@ctek.com))
Takk for din e-post! Vi vil svare deg så fort som mulig.
Ditt Ämne: Mxs 25, recon på Agm batterier
Din melding til CTEK: Hei, Kan jeg bruke recond programmet på et AGM batteri?
En kompis spurte Ctek hva Recondition programmet på laderne deres gjør. Her er svaret:
______________________________
Fra: "Info på ctek" <info@ctek.com>
Dato: 29. des. 2016 12:31
Emne: RE: Bruke CTEK-produkter
Hej
Recond är en kontrollerad gasning som hjälper till vid syraskiktade batterier. Syraskiktning reducerar batteriets kapacitet.
I AGM- batterier är syran inkapsald i ett AGM-membran. Sålunda blir inte AGM batterierna syraskiktade, och Recond hjälper inte som för blöta batterier.
Däremot är Recond inte skadlig för AGM-batterier, men är alltså inte till nämnvärd hjälp.
(GEL- batterier har syran i geléform och där kan gelén torka ut om man använder recond)
Med vänlig hälsning
Best regards,
Teresa, CTEK SWEDEN
____________________________
From:
Sent: den 29 december 2016 12:10
To: Info på ctek <info@ctek.com>
Subject: Bruke CTEK-produkter
(Bruke CTEK-produkter (info@ctek.com))
Takk for din e-post! Vi vil svare deg så fort som mulig.
Ditt Ämne: Mxs 25, recon på Agm batterier
Din melding til CTEK: Hei, Kan jeg bruke recond programmet på et AGM batteri?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.