Hei,
Kan noe si meg om det har noe å si for vibrasjon at mellomakslingen og akslingen fra fordelingskassen til frontakslingen ikke er likt oppstilt?
Om en ser på hvordan kryssene står, så er akslingene vridd ca.30 grader i forhold til hverandre.
Jeg har byttet alle kryss, og mellomakslingen er balansert opp på nytt men jeg har like fult vibrasjon.
Jeg la ikke merke til om akslingene var likt oppstilt før jeg tok dem ned...
Oppsetting av mellom og fordelingsaksling, hvordan?
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Oppsetting av mellom og fordelingsaksling, hvordan?
Hvis du sier at kryssene i hver sin ende av samme aksling ikke står på linje (i samme vinkel), så ja, det har mye å si. Rotasjonshastigheten inn og ut av et kryss endrer seg hele tiden hvis krysset ikke står helt rett (dvs at akslingen inn og ut av krysset står helt på linje). Hastigheten varierer kontinuerlig for hver 180 grader rotasjon, dvs fra maks til min på 90 gr rotasjon. Derfor må de to kryssene jobbe sammen, slik at sluttresultatet blir null i varierende hastighet. Hjulakslingen må også være opphengt slik at vinkelen på krysset ved diffen og krysset ved fordelingskassen blir lik ved varierende høyde på karosseriet i forhold til akslingen. Det skal stå i verkstedshåndboken hvordan kryssene skal stå.
Du kan se denne variasjonen ved å ta et Lego-kryss, sette på en akslingstubb inn og ut, og et hjul på utgående aksling. Så holder du krysset i 45 graders vinkel og snurrer sakte.
Du kan se denne variasjonen ved å ta et Lego-kryss, sette på en akslingstubb inn og ut, og et hjul på utgående aksling. Så holder du krysset i 45 graders vinkel og snurrer sakte.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Oppsetting av mellom og fordelingsaksling, hvordan?
Takk for svar.
Det er to akslinger, en fra fordelingskassen til foraksel, og en til bakaksel.
Kryssene i hver ende på hver aksel står likt, men ikke når du ser de to akslingene sammen.
Da er kryssene på ene akslingen forskjellig fra kryssene på den andre.
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre...?
I Cruisern så er jo begge akslingene i drift hele tiden, og hvis de to akslingene ikke er likt oppsatt
så kan jeg tenke meg at det kan gi vibrasjon...??
Det er to akslinger, en fra fordelingskassen til foraksel, og en til bakaksel.
Kryssene i hver ende på hver aksel står likt, men ikke når du ser de to akslingene sammen.
Da er kryssene på ene akslingen forskjellig fra kryssene på den andre.
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre...?
I Cruisern så er jo begge akslingene i drift hele tiden, og hvis de to akslingene ikke er likt oppsatt
så kan jeg tenke meg at det kan gi vibrasjon...??
Re: Oppsetting av mellom og fordelingsaksling, hvordan?
Det vil jo variere hele tiden mens du kjører, så lenge du ikke har senterdiffen låst (eller mens du er i 2wd, hvis du ikke har permanent 4wd). Når du låser mellom foran og bak, så vil jo det skje i den relative stillingen mellom de to akslingene som du har akkurat da.
Har du prøvd å bytte hjul?
Har du prøvd å bytte hjul?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: Oppsetting av mellom og fordelingsaksling, hvordan?
I hvilken hastighet/turtall er det vibrasjon? Gjort noe spesielt eller starta det plutselig sånn fra en dag til en annen? Ille, eller litt?
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Re: Oppsetting av mellom og fordelingsaksling, hvordan?
Det hele startet etter at jeg byttet alle kryss, både på mellom og fordelingsaksel.
Ett kryss i mellomaksel og ett i fordelingsaksel var slitt og gav litt vibrasjon.
Mellomaksel ble satt sammen feil, slik at jeg måtte ha den inn til balansering.
Dette ble utført ved GKN Drivelines i Oslo.
Fordelingsakslingen var merket, så den ble riktig satt sammen.
Vibrasjon kommer ved 80-90 og øker utover og ved 130 er det helt forferdelig...
Det er permanent 4wd og senterdiffen kan låses.
Det er vel ikke mulig og koble ut fordelingsaksel slik at jeg kunne ha sjekket om
vibrasjon kom derfra...?
Jeg har forsøkt å bytte hjul uten at det hjalp.
Har også sjekket automatolje, da jeg leser at noen har hatt vibrasjon pga. for lite
olje på automat.
Så, da jeg oppdaget at fordelingsaksel og mellomaksel ikke var likt oppstilt
men stod ca 30 grader skjev i forhold til hverandre, så tenkte jeg at
kanskje noen her hadde en mening om det kunne være årsaken...?
Ett kryss i mellomaksel og ett i fordelingsaksel var slitt og gav litt vibrasjon.
Mellomaksel ble satt sammen feil, slik at jeg måtte ha den inn til balansering.
Dette ble utført ved GKN Drivelines i Oslo.
Fordelingsakslingen var merket, så den ble riktig satt sammen.
Vibrasjon kommer ved 80-90 og øker utover og ved 130 er det helt forferdelig...
Det er permanent 4wd og senterdiffen kan låses.
Det er vel ikke mulig og koble ut fordelingsaksel slik at jeg kunne ha sjekket om
vibrasjon kom derfra...?
Jeg har forsøkt å bytte hjul uten at det hjalp.
Har også sjekket automatolje, da jeg leser at noen har hatt vibrasjon pga. for lite
olje på automat.
Så, da jeg oppdaget at fordelingsaksel og mellomaksel ikke var likt oppstilt
men stod ca 30 grader skjev i forhold til hverandre, så tenkte jeg at
kanskje noen her hadde en mening om det kunne være årsaken...?
Re: Oppsetting av mellom og fordelingsaksling, hvordan?
Da ville jeg låst senterdiffen (4H) og tatt av mellomaksel fremme og testa. Hvis det fortsatt vibrerer ville jeg satt på framme og tatt av bak. Sånn kan du eliminere om det er en av de som er i ubalanse.
Mvh.
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001
Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612
2014 KDJ150
1987 LJ73, OME 35/12,5-15
2000 LN170, 255/85-16
Før:
2000 KZJ95
2006 KDJ120
1995 KZN130, 4-Runner
Min garasje:
viewtopic.php?f=37&t=23001