Signal når bilen blir satt i revers

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
muddyman
Innlegg: 57
Ble med: ons aug 30, 2006 11:21 pm
Lokasjon: Brønnøysund

Signal når bilen blir satt i revers

Innlegg av muddyman »

Har nå investert i en 2 din multienhet til konebilen.
En Pioneer AVIC-F980DAB. Jada, den har det meste inklusive ryggekamera. Men den vil gjerne kobles til signal fra revers. Dvs at nå vi skal rygge så kopler den automatisk ut alt annet og viser bilde fra kameraet. Så mitt spørsmål her er om det er noe slik "signal" der eller kun en (- eller +) å forholde seg til?
Kameraet i seg selv er ganske så enkelt å forholde seg til. Så ikke tenk på det.
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Signal når bilen blir satt i revers

Innlegg av znyp »

Du kan hente signal til ryggekameraet ifra ryggelyset ved å koble ledningen inn på dette.
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
muddyman
Innlegg: 57
Ble med: ons aug 30, 2006 11:21 pm
Lokasjon: Brønnøysund

Re: Signal når bilen blir satt i revers

Innlegg av muddyman »

Takk for info, men jeg er klar over den biten.
Jeg trenger bare info om girveksleren. Er det signal eller en vanlig + eller - på systemet der. Datamaskinen ber om "signal". Jeg vet ikke om det er eget signal på revers systemet på bilen. Der trenger jeg hjelp.
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Signal når bilen blir satt i revers

Innlegg av znyp »

Ja da vet jeg ikke. Tror du over kompliserer saken hvis du må koble deg til girkasse eller få et signal som sier hva slags gir den er i for å få ryggekameraet til å fungerer.
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
muddyman
Innlegg: 57
Ble med: ons aug 30, 2006 11:21 pm
Lokasjon: Brønnøysund

Re: Signal når bilen blir satt i revers

Innlegg av muddyman »

Jeg kan si såpass at dette er en enhet for musikk, video, navigasjon, evt motor/bildata, handsfri etc. M.A.O, en alt mulig boks.
Denne kan også gi barna i baksetet egen skjerm for film mens far og mor navigerer gjennom de verste trafikk systemene i verden.
Skal ta dette videre med bilradiospesialisten. Regner med de har svar på denne delen.
Når monteringsanvisningen sier "signal", så forholder jeg meg til det. Hva det i praksis betyr vet jeg ikke. Der sliter jeg. Og jeg håpte på noen som kunne hjelpe meg der. Men jeg vil nødig prøve meg frem da garantien kan ryke, noe jeg helst vil unngå. Boksen kostet nesten 11 høvdinger.
Brukeravatar
znyp
Innlegg: 88
Ble med: fre jul 04, 2014 2:05 am
Lokasjon: Steinkjer

Re: Signal når bilen blir satt i revers

Innlegg av znyp »

Ofte gies dette "signalet" som du kaller det ved at enheten mottar 12v+ eller 5v+ på en egen inngang/ledning på Pioneeren. Se etter en kabel som er merket Remote Rear Camera eller lignende. Når Pioneeren mottar spenning på denne kabelen så bytter den om til video-feeden på kameraet.

Enkleste måten å hente 12v eller 5v på når du setter bilen i revers er å hente dette ifra ryggelyset, men det viste du jo allerede :lol:
2001 LC 90, 163hk D-4D
Min Garasje
muddyman
Innlegg: 57
Ble med: ons aug 30, 2006 11:21 pm
Lokasjon: Brønnøysund

Re: Signal når bilen blir satt i revers

Innlegg av muddyman »

Takk for info.
Snakket med Bilradiospesialisten. De viste ikke strømnivå på signalet, men det handlet bare om å velge - eller + i oppsettet. Valgte først -, men siden hele spilleren er jordet så hang den seg. Resatte hele greiene og valgte så + som signal og da fungerte det.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 9x»