Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Hei du fikk ny motor det er bra
men når dem monterer ny motor så setter dem gamle diselpumpa på den nye motoren dette er standar dynamo osv blir brukt opp igjen
Så bytt scv ventilen på diselpumpa så blir nok alt i skjønneste orden igjen :D
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Ja bilen var 5 år og hadde gått 140 når Toyota byttet motor i den. Jeg kjøpte bilen for ca 1 mnd siden.
Er det den ventilen som kan lage tikke/kakle lyd ved pådrag?
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Hei ja Vist du leser alt som står om SCV ventil her inne så ser du fort sammenhengen
Forurenset Sliten scv ventil fører til kakling ofte at bilen ikke går så bra som den burde ved forbikjøring
og noen opplever at bilen stopper denne siste er mere skjeldent
Mitt tips Bytt den så kan du være trygg etterpå
Sliten SCV fører til dårlig trykk på to av injektorene som igjen kan føre til motorhavari med hull i stempel
på grunn av injektor da opfører seg som en skjerebrenner .

Leit i scv ventil her inne på forumet så finner du link til delen ifra Ebay 1500 kr
asgeir75
Innlegg: 94
Ble med: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Lokasjon: Sandnes

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av asgeir75 »

Er det vanskelig å bytte denne ventilen selv? Hvor mange...?
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Takk for svar. Har også en vibrasjon på tomgang, har sjekket motorfester men disse virket OK. Men leste ett sted her inne at vibrasjon kunne komme av dysene. Men da er det vel kansje den ventilen som gjør det også da?
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Lurt og Starte med og bytte scv ventil og se hvordan bilen oppfører seg etterpå
er det enda noe feil så skjekk verdier på injektorene .

Har Bytta denne scv ventilen på 5 Lc 120 nå alle ble friske etterpå
Sitter kun en SCV ventil på pumpa på 05 mod og nyere
de gamle 03 0g 04 modellene hadde 2 SCV ventiler

Husk koble av minuspolene på begge battriene så du får sletta feil og bytt til nytt org toyota dieselfilter før
oppstart etter og bytta til ny SCV ventil

http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-HIACE-HI ... 7x&vxp=mtr
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Okay. Da får jeg begynne med det da. Har du noe erfaring med om ett mekonomen verksted kan lese av dyseverdiene med mekotesteren de har?

Kjøpte bilen for litt over 1 mnd siden av bruktbilforhandler med 1års bruktbilgaranti gjennom ett sånn garanti firma. Er det no måte å få bevist at ventilen må byttes og de dekker dette? De nektet å dekke indre drivakselmansjett som sprakk.
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

om du trenger hjelp med og montere ny scv så får du bare si ifra om du holder til på østlands området :D
Dyseverdi avlesning der anbefaller jeg kun toyota eller bosch disel elektro verksteder dem veit hva dem driver med der .

Tviler på at du får dem til og dekke for ny SCV ventil dette skjønner dem seg nok desverre ikke på
pleier kun og være mere åpenbare feil dem dekker om bilen hadde stoppa osv skjønner dem seg nok bedre på :D
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Jobber selv på ett mekonomen verksted, men som oppretter. Håper da jeg får til å bytte den selv, men takk for tilbudet:) holder til i Østfold.

Vil bare få avdekket om det er noe dyse problem, for da må jeg jo klare å få dem til å dekke det. Var dysekampanje på den i 2012 men vet ikke om det var pakninger eller dyser som ble byttet
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Da får du nok til og bytte den selv :D
Bare og ringe toyota og høre med dem men regner med at det var nye injektor pakninger du fikk for dem var det kampanje på
og om det er en 05 mod så burde injektorene vært bytta til type 2 injektorer på første kampanjen som var på dissa bila hør med dem
min og flere her inne fikk nye type 2 injektorer ganske tidlig
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Ja det er 05. Fikk en liste ifra Toyota om hva som var gjort før jeg kjøpte den. Å da stod det dysekampanje og ett nr på den. Men tenkte ikke noe mere på det sider jeg ikke hadde fått med meg at det var problem på både pakningene og dysene. Men det ble byttet motor på reklamasjon i 2010 også var det dyse kampanje i 2012.

Men om dysene ikke har vært byttet så burde disse byttes til type 2 uansett?
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Det er lett og finne ut av
bare og demontere IC og ta av kontakta på en av injektorene og se om du har 2 hvite prikker på toppen av injektoren slik som på bilde her
det er type 2 injektor

https://www.google.no/search?q=stage+2+ ... QgJYdNM%3A
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Aha. Da skal jeg sjekke det i morgen. Bytte en drivaksel mansjett i morgen og olje på diffen foran så da ser jeg på det med en gang.
Er det bare de orginale dysene det pleier å bli noe tull med eller er det noen som har hatt noe tull med de nye type 2 også?


Da har jeg fått byttet mansjett på drivakslen og smurt opp bremser foran og bak. Skrapet også bort alt det løse tektyl guffa i hjulbuene foran og bak og sprøytet på ny tektyl der.
Tok av dekselet over motoren å da kom jeg til så jeg fikk tatt av stikket på den ene dysa uten å måtte ta av IC men det så ikke ut som det var 2 hvite prikker på de dysene. Stod ingenting på de heller
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Huket på mekonomen testeren vi har på jobben i stad å leste av dyseverdiene. Men da lurer jeg på om noen kan hjelpe meg å se om det er noe feil med dem eller om de er bra?
Dysene målte jeg når bilen var kald bare.

Dyse 1: 3,7mm3
Dyse 2: -2,8mm3
Dyse 3: 2,8mm3
Dyse 4: -4,1mm3

Da håper jeg noen her har noen svar:) syntes bilen kakler litt mye selv når den er varm, også varierer turtallet litt på tomgang og det er en vibrasjon da.

Takk for svar og tilbakemeldinger:)
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Så ikke bra ut best og la bilen stå i ro
Ta ny måling etter du har bytta scv
Da tenker jeg målingene blir bedre
Jo nærmere 0,0 jo bedre
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Etter samtale med Toyota nå så fikk jeg beskjed om at 2 dyser må byttes men at han anbefalte å bytte alle 4 siden de to andre var veldig nære grensa.

Så da venter jeg i spenning på ett pristilbud på dette
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av JanP »

Siden alle dyser må byttes så gjør følgende: rørene må byttes også, ca 6500 (veil pris) om jeg husker rett. Og rens EGR og innsug, samt bytte av SCV. Pris for herligheta ble for meg ca 35000, med 15% på deler og 8 på timer. Ny olje og filter, samt dieselfilter. Rensing ag EGR/innsug ble en hel dags arbeid bare det, og penger spart siden motor var delvis åpen. Og rens av EGR er som å få en ny bil.

Og ta bare Injectorer er garantert større utgifter på sikt. EGR må renses, og da er det hele systemet som gjelder, inkl kjøler. Les mer på forumet om du ikke har gjort det allerede.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Fikk pris ifra Toyota på 49000 for reparasjonen. Så nå gjenstår det bare å få noen til å betale for dette.
Kjøpte bilen for 1 mnd siden gjennom bilforhandler med 1 års garanti gjennom auto concept, men de dekker bare inntil 30000 per skade. Så da står det igjen 19000 som garantien ikke dekker.
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av JanP »

49000 er vel drøyt, men det avhenger jo om du bruker et verksted som har gode betingelser slik som vi har her med Toyota Bilia. Samt hva de gjør for den summen. Men er det ikke mer enn det jeg har gjort så er det ganske drøy sum, og da tenker jeg på at jeg fikk en god pris i hht avtalen lokalt. Jeg kan godt spesifisere direkte fra faktura, og så kan du selv presse de litt. 40000 og ikke noe mere burde være realistisk å klare. Og sender du bilen hit på et eller annet vis så er det mange tusen å spare, og det er verdt en feriedag å spare 9 lapper vil jeg tro.

Det som jeg gjorde var konkret:
-Nye dyser (fra 2005 er det retur, gir lavere pris)
-Dieselrør, 4 stk
-Bytte av SCV
-Byttet av olje og filter
-Bytte av dieselrør
-Rens av EGR og innsug.

Totalt ble det 34500. Jeg hadde da kjøpt SCV og Castrololje selv. Pluss olje-og dieselfilter. Totalt rundt 38000.

OSED4D (Kjetil Ose) har nettopp gjort det samme med sin bil her i Trondheim. Bilen ble kjørt opp hit ene og alene for å finne et verksted som kunne finne ut av problemene. Han kan selv fortelle hva det kostet. Bilen er vel ikke hentet enda, men det er vel like før.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
petracing
Innlegg: 16
Ble med: ons aug 24, 2016 7:00 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av petracing »

Ja jeg syntes da ikke det var noe billig nei. Jeg har ikke pratet med dem på Toyota selv. Var kundemottakeren på jobben (jobber på mekonomen verksted) som snakket med dem og fikk ett pristilbud på dette.

Må i første omgang få noen til å dekke kostnaden så går det Ann å prøve å få en litt hyggeligere pris etter det;)

Må bare få sagt det at hadde det ikke vært for dette forumet og deres råd så hadde jeg nok helt sikkert ikke lest av dyseverdiene i går å da heller ikke funnet ut at det var noe galt med bilen som kan bli veldig mye dyrere om jeg ikke hadde sjekket dette å fortsatt å bruke bilen
2005 Land Cruiser :D
2013 Honda Civic
1973 Ford 3000
Å en gammal dexta
Svar

Tilbake til «Motor 12x»