Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Problemet er ikke felger, heller dekk. Det er uansett ikke prioritert da det er litt for mye annet småsnacks som må ryddes opp i først.
Fikk nå hvertfall tatt en tur til opphavet og satt på takgrinda i helgen da, så det går sakte fremover..
Mangler bare noen lamper, spade og et reservehjul nå. Dersom noen har ett 37x12,5x17 på felg med riktig innpress liggende å ta opp plass så er det bare å rope.
Fikk nå hvertfall tatt en tur til opphavet og satt på takgrinda i helgen da, så det går sakte fremover..
Mangler bare noen lamper, spade og et reservehjul nå. Dersom noen har ett 37x12,5x17 på felg med riktig innpress liggende å ta opp plass så er det bare å rope.
Senest rettet af Propellue ons jul 12, 2017 10:57 am, rettet i alt 1 gang.
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Det har ikke skjedd stort med cruisern i det siste må jeg innrømme. Og det jeg har gjort har jeg ikke fått tatt noe særlige bilder av. Jeg har rensa hovedbryteren til vinduene og sånn sett fått bakvinduene til å virke. Disse går treigt og det hjalp ikke å smøre vinduslistene heller så jeg må vel inn og smøre mekanismen. Får vel ta det samtidig som jeg bytter mekanisme i dørene foran.
Jeg fikk også satt inn et OMP-ratt jeg hadde liggende. Jeg er ikke helt sikker på om det blir værende, men det var nå artig å prøve.
Det dukket plutselig opp noen skattepenger så jeg prøver nå å få unnagjort litt handling som jeg har utsatt i en stund. Foringer, belter, motordeler og egt-sensor og display.
Akkurat på egt-sensoren er jeg litt usikker så hvis noen har noen konkrete forslag så tar jeg de i mot med takk. Både på probelengde, gjengetype og hele prosessen rundt det å montere. Er det bare å ta av manifolden, finne et egnet sted, borre stadig større hull, gjenge opp og ferdig?
Det skal også ryddes opp i ledningskaoset under panseret, gjøres litt diverse forefallende motorservice også ser det ut som at jeg må overhale knoklene i løpet av sommeren da de plutselig har begynt å markere territorium der også. Jeg er ikke helt sikker på om de faktisk skvetter eller om det bare har kommet i skvalpesonen fra ACSD'en som skal fjernes så fort som mulig. Blankeplate er allerede på plass hjemme.
Om ikke annet så har jeg hvertfall fått shinet bilen inni. Planen var egentlig bare å gjøre det kjapt for å bli kvitt litt sånn gammal bil-lukt, men så blei man litt engasjert og brukte en hel dag med tepperenser og knask.
Video av resultatet
Jeg fikk også satt inn et OMP-ratt jeg hadde liggende. Jeg er ikke helt sikker på om det blir værende, men det var nå artig å prøve.
Det dukket plutselig opp noen skattepenger så jeg prøver nå å få unnagjort litt handling som jeg har utsatt i en stund. Foringer, belter, motordeler og egt-sensor og display.
Akkurat på egt-sensoren er jeg litt usikker så hvis noen har noen konkrete forslag så tar jeg de i mot med takk. Både på probelengde, gjengetype og hele prosessen rundt det å montere. Er det bare å ta av manifolden, finne et egnet sted, borre stadig større hull, gjenge opp og ferdig?
Det skal også ryddes opp i ledningskaoset under panseret, gjøres litt diverse forefallende motorservice også ser det ut som at jeg må overhale knoklene i løpet av sommeren da de plutselig har begynt å markere territorium der også. Jeg er ikke helt sikker på om de faktisk skvetter eller om det bare har kommet i skvalpesonen fra ACSD'en som skal fjernes så fort som mulig. Blankeplate er allerede på plass hjemme.
Om ikke annet så har jeg hvertfall fått shinet bilen inni. Planen var egentlig bare å gjøre det kjapt for å bli kvitt litt sånn gammal bil-lukt, men så blei man litt engasjert og brukte en hel dag med tepperenser og knask.
Video av resultatet
Senest rettet af Propellue ons jul 12, 2017 11:00 am, rettet i alt 1 gang.
- StianHdj80
- Innlegg: 700
- Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
- Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Skal du ha bakvinduene til å gå greit må du skifte gummilistene de går i.
Stian
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Ja, internett er litt delt på akkurat det emnet der.
Selv er jeg litt usikker, men jeg tenkte at å vaske og smøre var et greit sted å starte.
Det som taler for at det er mekanismen er at jeg kjørte vinduet opp og ned uten listene på plass, og bare støttet vinduet med hendene. Da gikk det fortsatt treigt.
Selv er jeg litt usikker, men jeg tenkte at å vaske og smøre var et greit sted å starte.
Det som taler for at det er mekanismen er at jeg kjørte vinduet opp og ned uten listene på plass, og bare støttet vinduet med hendene. Da gikk det fortsatt treigt.
- StianHdj80
- Innlegg: 700
- Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
- Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Det var iallefall det som skulle til på denne nå. Er det som virker seddu
Stian
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
fin bil =) er den bygd om her til lands?
er blitt 80 eier selv så får begynne og følge med i 80 garasjer min er også planen og ha som turbil =)
er blitt 80 eier selv så får begynne og følge med i 80 garasjer min er også planen og ha som turbil =)
Mvh Knut Vikingen
Garasje ; https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?t=20251
Skrur å mekker på der meste som durer
Garasje ; https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?t=20251
Skrur å mekker på der meste som durer
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Ja, det er visst Ørn som har hatt den som sin egen bil en periode.
Snakket med han tidligere i år og han sa at kona hans savna akkurat denne bilen.
Det er late dager for tiden, men noe får man jo gjort likevel.
Det største som har skjedd er at jeg fikk blendet av ACSD'en da den lakk som en sil. Det rant faktisk ut av den når jeg satt trykk på pumpa og det ville vært veldig enkelt å finne veien hjem hvis jeg hadde kjørt meg bort. Det var bare å følge dieselsporet. Så nå forventer jeg at forbruket går ned fra nærmere 1,4 på mila, som det har vært de siste månedene til ca 1 der det var i starten.
Før:
Dette er tatt før lekkasjen blei virkelig ille:
Etter:
Jeg har ikke justert pumpa etterpå, og internett er veldig delt på om det er nødvendig eller ikke. Så vidt jeg har forstått det er det ikke nødvendig, da ACSD'en bare slår inn når det er skikkelig kaldt og dette kan kompenseres for ved å legge på litt gass når man skal starte.
Turtallet ligger helt fint på 6-700 rpm på tomgang.
Jeg fikk meg en liten overraskelse når jeg skulle bytte slanger på aksellufterne. Begge originalslangene var helt ødelagt, men det som overrasket meg mest var at tappen på fremakslingen var helt skeiv og måtte bøyes til, og på bakakslingen var den rustet helt opp. Nye er bestilt hos Toyota og vil bli byttet til helga tenker jeg.
Ellers så var hele lufteopplegget et ganske trist syn i seg selv.
Jeg fant ut i samme slengen at det er mange foringer som må byttes. Så det kommer vel en kjempebestilling til Milner etterhvert. Noen som vil hive seg med og dele frakta?
Andre ting å nevne er at nye gummimatter fra Gytis er på plass. Veldig god passform, ok pris og kjapp levering. Kan anbefales. Nå trenger jeg bare ny gummi til pedalene.
Foran:
Bak:
Bagasjerommet:
Det er også en aldri så liten pakke fra Speski på vei.
Snakket med han tidligere i år og han sa at kona hans savna akkurat denne bilen.
Det er late dager for tiden, men noe får man jo gjort likevel.
Det største som har skjedd er at jeg fikk blendet av ACSD'en da den lakk som en sil. Det rant faktisk ut av den når jeg satt trykk på pumpa og det ville vært veldig enkelt å finne veien hjem hvis jeg hadde kjørt meg bort. Det var bare å følge dieselsporet. Så nå forventer jeg at forbruket går ned fra nærmere 1,4 på mila, som det har vært de siste månedene til ca 1 der det var i starten.
Før:
Dette er tatt før lekkasjen blei virkelig ille:
Etter:
Jeg har ikke justert pumpa etterpå, og internett er veldig delt på om det er nødvendig eller ikke. Så vidt jeg har forstått det er det ikke nødvendig, da ACSD'en bare slår inn når det er skikkelig kaldt og dette kan kompenseres for ved å legge på litt gass når man skal starte.
Turtallet ligger helt fint på 6-700 rpm på tomgang.
Jeg fikk meg en liten overraskelse når jeg skulle bytte slanger på aksellufterne. Begge originalslangene var helt ødelagt, men det som overrasket meg mest var at tappen på fremakslingen var helt skeiv og måtte bøyes til, og på bakakslingen var den rustet helt opp. Nye er bestilt hos Toyota og vil bli byttet til helga tenker jeg.
Ellers så var hele lufteopplegget et ganske trist syn i seg selv.
Jeg fant ut i samme slengen at det er mange foringer som må byttes. Så det kommer vel en kjempebestilling til Milner etterhvert. Noen som vil hive seg med og dele frakta?
Andre ting å nevne er at nye gummimatter fra Gytis er på plass. Veldig god passform, ok pris og kjapp levering. Kan anbefales. Nå trenger jeg bare ny gummi til pedalene.
Foran:
Bak:
Bagasjerommet:
Det er også en aldri så liten pakke fra Speski på vei.
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Hva har skjedd med den såkalte røykbegrenseren din? Altså skruen som skal være i lokket på toppen av pumpen, bare tatt bort og sveiset igjen? Har du tatt opp lokket og sett hvordan det ser ut der? Og burde vel også sjekket hvor den "fuel pin" vandrer.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Du spør godt.
Det er tidligere eier som har gjort den lille jobben der.
Jeg må ha en EGT-sensor for å virkelig finne ut ståa på motoren så jeg driver å undersøker hvilke som kan passe nå. Denne virker jo til å være ganske ok i følge internett. Har du noen innspill? Evt hva slags gjenger jeg bør kjøpe med..?
Det er tidligere eier som har gjort den lille jobben der.
Dette er jo "off boost fuel adjustment", og det virker som at den får litt mye suppe når den står på tomgang. Sånn som det er nå får jeg jo ikke justert for å se hvordan det endrer seg, så det er vanskelig å si. Jeg har undersøkt litt rundt å få tak i et nytt lokk også, men med mindre det er noen som har et liggende så er det en litt for dyr sak til å bli prioritert akkurat nå.Satte i orginal pumpe, som jeg moddet litt. Ble faktisk Ganske bra respons også. En runde påjustert. Snudde røykpinnen 180grader, og tok vekk justeringa på toppen å sveiset igjen hullet, slik at den får mere vandring fra bunnen.
Jeg må ha en EGT-sensor for å virkelig finne ut ståa på motoren så jeg driver å undersøker hvilke som kan passe nå. Denne virker jo til å være ganske ok i følge internett. Har du noen innspill? Evt hva slags gjenger jeg bør kjøpe med..?
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Kan være den modden der ble bra. På min så kunne fuel pin vært 2-3 mm lenger opp mot lokket selv når den røykbegrenserplata står på minimum. Så jeg har tenkt enten på å file/slipe av den plata eller å legge inn en spacer/pakning under lokket for å få pinnen lenger opp og dermed få utnyttet mer av den.
EGT sensor har jeg og flere andre jeg kjenner til bestilt gjennom disse:
http://www.spa-uk.co.uk/Category/Digital%20Gauges
Kombinert trykk og egt måler. Har minne på maksverdier slik at du slipper å nistirre på måleren.
EGT sensor har jeg og flere andre jeg kjenner til bestilt gjennom disse:
http://www.spa-uk.co.uk/Category/Digital%20Gauges
Kombinert trykk og egt måler. Har minne på maksverdier slik at du slipper å nistirre på måleren.
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Ja, det er godt mulig det er en veldig grei mod. Jeg har bare ikke prioritert å åpne den for å se hvordan det ser ut på innsiden enda.
Det kommer nok. Det eneste, som jeg nevnte, er at det virker som at den kanskje får litt mye når den går på tomgang. Men det kan også være at dysene ikke er helt på topp.
Det trengs også et nytt eksosanlegg har jeg funnet ut. Pluss at jeg skal rydde i det elektriske anlegget og få koblet opp lys på takgrinda i løpet av sommeren. Bilder av nerdedeler kommer plutselig.
Det kommer nok. Det eneste, som jeg nevnte, er at det virker som at den kanskje får litt mye når den går på tomgang. Men det kan også være at dysene ikke er helt på topp.
Det trengs også et nytt eksosanlegg har jeg funnet ut. Pluss at jeg skal rydde i det elektriske anlegget og få koblet opp lys på takgrinda i løpet av sommeren. Bilder av nerdedeler kommer plutselig.
Re: Propellues vognskjul - 80 AT37. Ex 60-Gambiafarer
Snart to år siden sist ser jeg. Fy som tiden flyr!
Samtidig har jeg en liten mistanke om at lite aktivitet muligens kan samsvare med et minsta blir 2 nå i august.
Det har a skjedd litt siden sist da. Jeg skal skrive en lengre oppdatering snart, men det går i korte trekk ut på skillevegg, knokler, takkonsoll, bremser, skuffer, horn og diverse småtteri.
Det siste som ramlet inn i posten var disse:
Det blir spennende å se om det hjelper på lukta. Så satser jeg på å bytte turbo i samme slengen. Har en kinaturbo liggende som vil fungere som nødløsning frem til jeg får spart opp til noe australske godsaker. Får bare skru ned trykket og kjøre safe.
Også var det ny eksos da, som jeg snakket om i 2017 også. På tide nå.
Samtidig har jeg en liten mistanke om at lite aktivitet muligens kan samsvare med et minsta blir 2 nå i august.
Det har a skjedd litt siden sist da. Jeg skal skrive en lengre oppdatering snart, men det går i korte trekk ut på skillevegg, knokler, takkonsoll, bremser, skuffer, horn og diverse småtteri.
Det siste som ramlet inn i posten var disse:
Det blir spennende å se om det hjelper på lukta. Så satser jeg på å bytte turbo i samme slengen. Har en kinaturbo liggende som vil fungere som nødløsning frem til jeg får spart opp til noe australske godsaker. Får bare skru ned trykket og kjøre safe.
Også var det ny eksos da, som jeg snakket om i 2017 også. På tide nå.
Re: Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Tradisjonen tro har det plutselig gått to år siden sist. Så den lovnaden om å være mer aktiv kan man vel trygt si at var blank løgn.
Det har jo vært ganske kaotisk med koronaen selvfølgelig, og kombinert med et jobb-bytte midt oppi det hele så har det vært fryktelig lite tid til å gi bilen den pleien den egentlig fortjener.
Det har vært gjort litt forskjellige småtteri, men med bare gårdsplass tilgjengelig som mekkelokale har det gått treigt og har heller ikke blitt dokumentert så godt som det burde. Har juksa litt og hatt bilen på verksted også, men det er strengt tatt rene kapasitetshensyn på privaten som har gjort det nødvendig.
Det som er verdt å nevne er vel:
- Ny eksos fra PPD i australia. Ganske ok mtp. pris og passform, men må gjøre om noen av innfestingene.
- Byttet dyser, som nevnt i forrige post.
- EGT-sensor (Ligger stort sett på 5-600 under belastning)
- Alle understellsforinger (verksted)
- Alle endeledd
- Fjærer/dempere fra OME
- En god del bremserør
- Solskjermer
- Funnet ut av en fordømt irriterende jordfeil (Tok over et år med leting)
- ABS-sensor. Mest for syns skyld, systemet er koblet ut. Mulig jeg gjør noen forsøk på å få det til å fungere med litt nye ledninger, men det er ikke prioritert.
- Kjøpt bakfanger med swingout fra NWTI. Ikke montert enda.
- Overhalt begge nav bak.
- Jeg har også begynt å samle sammen deler til å bygge opp igjen ac-anlegget. Dette er også et langtidsprosjekt, men særlig mange flere bilferier uten AC utgår.
- Har også fått tak i en webasto som etterhvert skal monteres.
Dette er stort sett hvordan bilen har sett ut de siste to årene.
Skuffeseksjon og bagasjeromsskille som ble nevnt i forrige post.
Skuffene snublet jeg over på finn, men jeg tror selgeren vaker her inne også. Gitteret er fra Speski i statene. Jeg kjøpte rett før de ble kjøpt opp av Gamviti. Det virker som produksjonen har dabbet av etter det, men for alle som eventuelt måtte sitte på gjerdet så får jeg ikke anbefalt den nok. Festes i innfestingen til håndtaket for tredje seterad, det eneste som trengs er et lite snitt i taktrekket. Overhalingen av navene bak bød på noen overraskelser. Blant annet bremserør som jeg ikke forstår at har vært tette og hjulbolter av forskjellig type. Nye originale fra Toyota ble satt inn.
Jeg skulle gjerne hatt nye bremseskjold bak. Originale er skjeldne som hønetenner, men i Canada (av alle steder) finnes det visst alternativer. Ulempen var noe skatteregler og frakt. Fant aldri helt ut av det. Det hjalp uansett med sandblåsing og lakk, men det varer jo ikke evig. "Nytt" og fint. Ellers fungerte bilen brillefint gjennom ca. 1500km sommerferie over nesten 2 uker.
Ellers er jo den største oppdateringen at jeg har fått meg et skikkelig lokale hvor jeg kan holde på. Så nå vil jeg kunne ta større jobber som jeg har utsatt på grunn av mangel på sted. Det er også bakgrunnen for navneskiftet på tråden, for nå skal jeg sannsynligvis åpne noen dører som plutselig gjør at jeg står på dypt vann. Uansett, nlck, ih8mud og youtube flommer jo over av visdom, så jeg satser på å lande på beina selv etter de største krumspringene.
Jeg har en liten plan om at det gjør det litt mer artig å komme med oppdateringer her inne også. Litt for min egen del, for å holde oversikt på hva som egentlig blir gjort, men også for å få hjelp de gangene jeg står fast. For det kommer jeg til å gjøre.
Stedet er bare 10-15 minutter hjemmefra, så det er veldig greit å stikke ned for noen timer på kveldstid og tømme hodet litt.
Første befaring var litt under middels suksess, men siden jeg kunne se lys rundt stort sett hele omrisset av bilen så hadde jeg et lite håp om at det kanskje kunne gå. Uten grind og snorkeltopp, i tillegg til noe mindre luft i dekkene gikk det knirkefritt. Og når man først kommer inn er det masse plass:
I første omgang "skulle jeg bare" skifte kjølevæske. Det endte opp med at jeg dro ut hele kjølevannssystemet og ladeluft-opplegget for å rydde og vaske og skifte gammal moro. Og plutselig sto jeg her: Jeg er faktisk litt usikker på hva planen egentlig er akkurat nå. Jeg må stoppe nedplukkingen på et eller annet tidspunkt, men det er veldig fristende å "bare" ordne en ting til og en ting til når jeg først er der inne. Jeg hadde fingeren på bestillerknappen på gturbo og ny intercooler her for noen dager siden, men det må nesten utsettes noen måneder. Hvis noen har lyst til å spleise på frakta er det bare å si ifra.
Uansett må det gnukkes bort årevis med gammal olje og skitt, i tillegg til å rydde i ledninger, tette alle overganger, pusse bort og spraye den verste kjeksen og få satt det sammen igjen. Med litt flaks klarer jeg å holde dere oppdatert.
Det har jo vært ganske kaotisk med koronaen selvfølgelig, og kombinert med et jobb-bytte midt oppi det hele så har det vært fryktelig lite tid til å gi bilen den pleien den egentlig fortjener.
Det har vært gjort litt forskjellige småtteri, men med bare gårdsplass tilgjengelig som mekkelokale har det gått treigt og har heller ikke blitt dokumentert så godt som det burde. Har juksa litt og hatt bilen på verksted også, men det er strengt tatt rene kapasitetshensyn på privaten som har gjort det nødvendig.
Det som er verdt å nevne er vel:
- Ny eksos fra PPD i australia. Ganske ok mtp. pris og passform, men må gjøre om noen av innfestingene.
- Byttet dyser, som nevnt i forrige post.
- EGT-sensor (Ligger stort sett på 5-600 under belastning)
- Alle understellsforinger (verksted)
- Alle endeledd
- Fjærer/dempere fra OME
- En god del bremserør
- Solskjermer
- Funnet ut av en fordømt irriterende jordfeil (Tok over et år med leting)
- ABS-sensor. Mest for syns skyld, systemet er koblet ut. Mulig jeg gjør noen forsøk på å få det til å fungere med litt nye ledninger, men det er ikke prioritert.
- Kjøpt bakfanger med swingout fra NWTI. Ikke montert enda.
- Overhalt begge nav bak.
- Jeg har også begynt å samle sammen deler til å bygge opp igjen ac-anlegget. Dette er også et langtidsprosjekt, men særlig mange flere bilferier uten AC utgår.
- Har også fått tak i en webasto som etterhvert skal monteres.
Dette er stort sett hvordan bilen har sett ut de siste to årene.
Skuffeseksjon og bagasjeromsskille som ble nevnt i forrige post.
Skuffene snublet jeg over på finn, men jeg tror selgeren vaker her inne også. Gitteret er fra Speski i statene. Jeg kjøpte rett før de ble kjøpt opp av Gamviti. Det virker som produksjonen har dabbet av etter det, men for alle som eventuelt måtte sitte på gjerdet så får jeg ikke anbefalt den nok. Festes i innfestingen til håndtaket for tredje seterad, det eneste som trengs er et lite snitt i taktrekket. Overhalingen av navene bak bød på noen overraskelser. Blant annet bremserør som jeg ikke forstår at har vært tette og hjulbolter av forskjellig type. Nye originale fra Toyota ble satt inn.
Jeg skulle gjerne hatt nye bremseskjold bak. Originale er skjeldne som hønetenner, men i Canada (av alle steder) finnes det visst alternativer. Ulempen var noe skatteregler og frakt. Fant aldri helt ut av det. Det hjalp uansett med sandblåsing og lakk, men det varer jo ikke evig. "Nytt" og fint. Ellers fungerte bilen brillefint gjennom ca. 1500km sommerferie over nesten 2 uker.
Ellers er jo den største oppdateringen at jeg har fått meg et skikkelig lokale hvor jeg kan holde på. Så nå vil jeg kunne ta større jobber som jeg har utsatt på grunn av mangel på sted. Det er også bakgrunnen for navneskiftet på tråden, for nå skal jeg sannsynligvis åpne noen dører som plutselig gjør at jeg står på dypt vann. Uansett, nlck, ih8mud og youtube flommer jo over av visdom, så jeg satser på å lande på beina selv etter de største krumspringene.
Jeg har en liten plan om at det gjør det litt mer artig å komme med oppdateringer her inne også. Litt for min egen del, for å holde oversikt på hva som egentlig blir gjort, men også for å få hjelp de gangene jeg står fast. For det kommer jeg til å gjøre.
Stedet er bare 10-15 minutter hjemmefra, så det er veldig greit å stikke ned for noen timer på kveldstid og tømme hodet litt.
Første befaring var litt under middels suksess, men siden jeg kunne se lys rundt stort sett hele omrisset av bilen så hadde jeg et lite håp om at det kanskje kunne gå. Uten grind og snorkeltopp, i tillegg til noe mindre luft i dekkene gikk det knirkefritt. Og når man først kommer inn er det masse plass:
I første omgang "skulle jeg bare" skifte kjølevæske. Det endte opp med at jeg dro ut hele kjølevannssystemet og ladeluft-opplegget for å rydde og vaske og skifte gammal moro. Og plutselig sto jeg her: Jeg er faktisk litt usikker på hva planen egentlig er akkurat nå. Jeg må stoppe nedplukkingen på et eller annet tidspunkt, men det er veldig fristende å "bare" ordne en ting til og en ting til når jeg først er der inne. Jeg hadde fingeren på bestillerknappen på gturbo og ny intercooler her for noen dager siden, men det må nesten utsettes noen måneder. Hvis noen har lyst til å spleise på frakta er det bare å si ifra.
Uansett må det gnukkes bort årevis med gammal olje og skitt, i tillegg til å rydde i ledninger, tette alle overganger, pusse bort og spraye den verste kjeksen og få satt det sammen igjen. Med litt flaks klarer jeg å holde dere oppdatert.
- Beinlausen
- Innlegg: 156
- Ble med: man okt 20, 2008 12:35 am
- Lokasjon: Stord
Re: Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Gromvogn med nydelig farge!
- 00 HDJ100
- 08 Smart Fortwo (vintervogna)
- 08 Smart Fortwo (vintervogna)
Re: Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Pga lenge siden, så kan du kanskje oppdatere vedr jordingsfeilen?
Hva eller hvor var feilen, vet dette er elementer som til stadighet kommer opp, og jo mer vi vet sammen, jo bedre kan vi hjelpe hverandre..., eller??
Hva eller hvor var feilen, vet dette er elementer som til stadighet kommer opp, og jo mer vi vet sammen, jo bedre kan vi hjelpe hverandre..., eller??
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Bra jobbet! Godt det er liv.
Lurer også på jordingsfeilen, har jo noe greier hos meg inniblant også.
Ble det mindre røyk på tomgang med nye dyser?
Hvor er sensor til EGT? Og du skriver 5-600 under belastning, hvilken belastning? Om du feks tar 80-120 i litt motbakke (evt feks 70-100 om du ikke kjører så fort...) på femtegir hva er da maksverdi? Og hvilke trykk produserer turboen?
Lurer også på jordingsfeilen, har jo noe greier hos meg inniblant også.
Ble det mindre røyk på tomgang med nye dyser?
Hvor er sensor til EGT? Og du skriver 5-600 under belastning, hvilken belastning? Om du feks tar 80-120 i litt motbakke (evt feks 70-100 om du ikke kjører så fort...) på femtegir hva er da maksverdi? Og hvilke trykk produserer turboen?
Bjørn Erik
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
16 Kia Soul
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX
Re: Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Den derre jordfeilen ja.. Litt usikker på om jeg er så fryktelig klam på å så veldig i dybden på akkurat den.
Det var rett og slett jordkabelen mellom høyre batteri og karosseriet som hadde falt av batteriet og gjemt seg selv inni et mørkt hull i hjulbuen.
Jeg burde ha sett det, men siden den fra batteriet til blokka satt fint i begge ender så hoppet hjernen elegant bukk over det kanskje kunne være en til. For svaret kunne jo UMULIG være så enkelt.
Det hjalp jo heller ikke at det var en bedrevitende nabo som gløtta oppi motorrommet og så det skremmende fort.
Dysene hjalp nok noe, men det er mest basert på magefølelse og en ikke fryktelig ømfintlig nese. Det er fortsatt ingen tvil om hvor nabolagets fiskeskøyte holder til.
EGT'en hvertfall sitter før turboen. Det er kanskje en overdrivelse å si at den er belastet særlig hardt, men jeg så maks 650 i motbakkene på vestlandet med 2960kg tung bil i sommer. Da har jeg ikke akkurat tatt drag i motbakkene, men kjørt jevnt både på vestlandsveier og i tidvis i 120 her rundt oslo.
Som jeg nevnte for en tid tilbake så har jeg vært litt usikker på turboen, så jeg kjører uansett ganske rolig. Den lader 1,4 hvis jeg gir flat pedal, men pleier å bruke høyrefoten til å holde den på max 1. Har kjørt fantastisk lite de siste 3 årene, så jeg har heller bare tatt det rolig enn å gi meg i kast på pumpejustering og alt sammen. Nå som alt uansett er plukket fra hverandre skal jeg sette inn en dawes-device for å justere med så ser jeg hva det havner på.
Fikk akkurat oppdatert frakttilbud fra australia, og det er jo ikke akkurat lystig lesning.
Det var rett og slett jordkabelen mellom høyre batteri og karosseriet som hadde falt av batteriet og gjemt seg selv inni et mørkt hull i hjulbuen.
Jeg burde ha sett det, men siden den fra batteriet til blokka satt fint i begge ender så hoppet hjernen elegant bukk over det kanskje kunne være en til. For svaret kunne jo UMULIG være så enkelt.
Det hjalp jo heller ikke at det var en bedrevitende nabo som gløtta oppi motorrommet og så det skremmende fort.
Dysene hjalp nok noe, men det er mest basert på magefølelse og en ikke fryktelig ømfintlig nese. Det er fortsatt ingen tvil om hvor nabolagets fiskeskøyte holder til.
EGT'en hvertfall sitter før turboen. Det er kanskje en overdrivelse å si at den er belastet særlig hardt, men jeg så maks 650 i motbakkene på vestlandet med 2960kg tung bil i sommer. Da har jeg ikke akkurat tatt drag i motbakkene, men kjørt jevnt både på vestlandsveier og i tidvis i 120 her rundt oslo.
Som jeg nevnte for en tid tilbake så har jeg vært litt usikker på turboen, så jeg kjører uansett ganske rolig. Den lader 1,4 hvis jeg gir flat pedal, men pleier å bruke høyrefoten til å holde den på max 1. Har kjørt fantastisk lite de siste 3 årene, så jeg har heller bare tatt det rolig enn å gi meg i kast på pumpejustering og alt sammen. Nå som alt uansett er plukket fra hverandre skal jeg sette inn en dawes-device for å justere med så ser jeg hva det havner på.
Fikk akkurat oppdatert frakttilbud fra australia, og det er jo ikke akkurat lystig lesning.
- StianHdj80
- Innlegg: 700
- Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
- Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder
Re: Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Hehe any frakt fra aus så var det heilt sinnsykt nå, ja eller var vel i fjor jeg skulle bestille inred fra drifta.... 10-12 tus for alle skuffer og deler og 23000 for frakt
Stian
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Re: Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Frakta ligger på rett under 4000, avhengig av hvordan kursene utvvikler seg. Ikke sånn helt krise i seg selv, men når det legges oppå 24 000 i deler og så legges på moms på totalbeløpet så blir det en litt saftig regning.
Ellers er det ikke fryktelig mye å melde. Har fått vært lite i garasjen de siste to ukene.
Det går stort sett i å tørke bort gammal olje og annen morro og gjøre et ærlig forsøk på å isolere noen gamle oljelekkasjer som er vanskelige å spore på grunn av mengden med olje og drit. Så blir det en del sånne kjekt å ha-greier når alt først er plukket såpass fra hverandre. Nye slanger og overganger til turbo og varmeapparat, rear heater-delete, nye batterifester fra LC-Phil og fjernstyring til sentrallåsen.
Det tikker stadig inn nye deler også.
En del er småtteri som bolter og plugger, nytt vifteblad og annet til forefallende, og så er det et par større saker som vil bli tatt når motorrommet er mer eller mindre helt igjen. Ny panserisolasjon, komplett deleliste for å bytte ut lastventilen bak og noen braketter som gjør at det plutselig kan bli litt mer komfort for fruen og meg forran.
Det siste gjør at jeg får dyttet inn et par tidsriktige Recaro Ergomed-stoler som fargemessig matcher veldig godt med det grå interiøret. Brakettene er recaro/tlc80-spesifikke, så regner med at det blir ganske bolt-on. I første omgang venter jeg på noen plastdeksler til stolene. Når de er på plass så blir det full rens og inn i bilen.
Partsouq er min venn, Fed-ex - not so much Braketter fra Wedge Recaro Ergomed DS, bedre bilder kommer etterhvert.
Bjørn, du lurte på plassering av EGT-sensor.. Pr. nå er det bare mekket sammen en hurtigløsning med et stort, rundt display inne i bilen. Neste skritt blir kombinert trykk/egt-instrument fra Auber, som jeg må prøve å finne en pen måte å integrere i dashen. Fant denne løsningen på Mud, som virker ok rent plass-messig, men ikke fullt så hensiktsmessig for å faktisk følge med på det som står der. Gode tips mottas med takk.
Ellers er det ikke fryktelig mye å melde. Har fått vært lite i garasjen de siste to ukene.
Det går stort sett i å tørke bort gammal olje og annen morro og gjøre et ærlig forsøk på å isolere noen gamle oljelekkasjer som er vanskelige å spore på grunn av mengden med olje og drit. Så blir det en del sånne kjekt å ha-greier når alt først er plukket såpass fra hverandre. Nye slanger og overganger til turbo og varmeapparat, rear heater-delete, nye batterifester fra LC-Phil og fjernstyring til sentrallåsen.
Det tikker stadig inn nye deler også.
En del er småtteri som bolter og plugger, nytt vifteblad og annet til forefallende, og så er det et par større saker som vil bli tatt når motorrommet er mer eller mindre helt igjen. Ny panserisolasjon, komplett deleliste for å bytte ut lastventilen bak og noen braketter som gjør at det plutselig kan bli litt mer komfort for fruen og meg forran.
Det siste gjør at jeg får dyttet inn et par tidsriktige Recaro Ergomed-stoler som fargemessig matcher veldig godt med det grå interiøret. Brakettene er recaro/tlc80-spesifikke, så regner med at det blir ganske bolt-on. I første omgang venter jeg på noen plastdeksler til stolene. Når de er på plass så blir det full rens og inn i bilen.
Partsouq er min venn, Fed-ex - not so much Braketter fra Wedge Recaro Ergomed DS, bedre bilder kommer etterhvert.
Bjørn, du lurte på plassering av EGT-sensor.. Pr. nå er det bare mekket sammen en hurtigløsning med et stort, rundt display inne i bilen. Neste skritt blir kombinert trykk/egt-instrument fra Auber, som jeg må prøve å finne en pen måte å integrere i dashen. Fant denne løsningen på Mud, som virker ok rent plass-messig, men ikke fullt så hensiktsmessig for å faktisk følge med på det som står der. Gode tips mottas med takk.
- StianHdj80
- Innlegg: 700
- Ble med: fre mar 20, 2009 11:11 pm
- Lokasjon: Hønemyr, Vest-agder
Re: Propellue gjør ting han ikke kan - HDJ80 AT37
Samme instr i 100en
Stian
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....
Hdj80
ex: 80, 90, 100(aut 05, oddekalv edition)
LC 70 x2
100 AT35 manuell , gturbo, gmodule, PDI i tercooler. 3"eksos
Hilux d-cab 14 mod
can am 1000 Maverick Sport
can am 1000
bombardier 400
volvo 240
Jada har en Skoda å....