Bytte av dyser 2005 mod

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Arctictrucks LJ120
Innlegg: 20
Ble med: man sep 12, 2005 8:14 pm
Lokasjon: Oslo

Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Arctictrucks LJ120 »

Hei!

Lurer på om jeg skal bytte dysene selv, eller om dette er en verksted jobb?

Bilen er en 2005 modell, med nå 220' på telleren, den har fått nye dyser og pakinger på kampanje ved 60'.

Måler dyseverdier på kald motor til helt ned i -4,2. Med varm motor kan alle ligge innenfor +- 2,0

Dyser får man kjøpt i Norge for ca 10.000 med 2års garantid. Dette er en del rimligere enn org Toyota.
Trenger man noen form for spesial verktøy til en slik jobb? eller går det greit med det vanlige man har.
Er litt ergelig å starte på en slik jobb og så kommer man frem til det punktet der spesialverktøy trenges.

Hva bytter dere av pakninger? Om noen har dele liste for en slik jobb hadde det vert fint om noen kunne legge den ut her.

Og til sist, tar dere ned oljesilen og sjekker denne, eventuelt bytter den i samme omgang?

/Arctic Trucks LJ120
overland
Innlegg: 88
Ble med: fre des 08, 2006 3:26 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av overland »

Kan ikke hjelpe deg så mye, men har en kompis med 2005 som gjorde dette selv. Han hadde ikke spesialverktøy. Selv har jeg akkurat skiftet dyser på min 2005. Det tok 2-3 timer og kostet kr 12300,- hos Dieselgrossisten på Helgelandsmoen. Hadde samme problem som deg med høye verdier på kald motor.

Du burde ikke kjøre bilen med de nevnte verdiene. Fort gjort at ting kan bli dyrt da. Å skifte dyser på en bil som er gått 200000 er vel innafor. Da går det antagelig lang tid før neste skifte.

Lykke til!
LC 120 2005 - savner 90n.
spange
Innlegg: 53
Ble med: ons mar 15, 2017 7:26 am

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av spange »

Jeg venter på siste forsending med de to siste dyserøra, så skal jeg sette i gang selv. Det er lurt å anskaffe seg vedlikeholdmanualen på cd. Kjøpt fra Australia for knappe 100 kr på Ebay.

Du trenger i tilegg til "vanlig" verktøy og skrallesett momentnøkkel og kråkeføtter for å skru på dyserøra. Disse koster litt, men det er veldig dumt å bruke håndmakt på dyserøra. Jeg skal i hvertfall bruke moment. Brakettene til dysene skal strammes med moment, samt alle dyserør... i tilegg til dette må alle denso dysene programmeres i hjernen. Dette for at hjernen og dysene skal best mulig snakke sammen om innsprøytning og timing....
Garasjen min: viewtopic.php?f=67&t=25435
-2006 Land Cruiser 120VX med alle de kjente feila :shock:
-2010 Subaru Forester Comfort -solgt-
-1992 Toyota 4runner 2,4TD -solgt-
-2007 Toyota Hilux 2,5 D-4D -solgt-
magnuskjensen
Innlegg: 5
Ble med: lør jul 15, 2017 3:38 pm

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av magnuskjensen »

har du linker til dysene og dyserørene du har kjøpt?
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av superhansen »

Kom noen pakker til meg her om dagen også.Bestillte helt fabrikknye dyser fra Tyskland.Dyserør og småtteri er fra Amayama.
Bilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Arctictrucks LJ120
Innlegg: 20
Ble med: man sep 12, 2005 8:14 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Arctictrucks LJ120 »

Hei og takker for fine svar. Er veldig spent på hva dere får til resultat, blir dette bra? Er dere fornøyd?

Har noen av dere også sjekket oljesilen for koksing i samme omgang? Eventuelt byttet denne.

Hadde satt stor pris på om jeg kunne fått linker til der kjøpene ble gjort på deler, hva ble prisen på nye dyser fra Denso?

Mvh
Arctic Trucks LJ 120
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av superhansen »

4 nye dyser kom på 10400 ink frakt.Valgte å gå for nye etter mye lesning om overtalte kontra nye.Ser jo at jeg kunne halvert prisen på dyser med overhalte,men det skal jeg leve med.
Dysene kjøpte jeg via EBay.Finner lett riktige dyser ved å søke på dysenr som man finner på hjemmesiden til Denso.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av superhansen »

På søndag fikk jeg endelig ut fingeren og byttet dyser,dyserør,pakninger osv.Kodet dysene inn selv med Techstream.Ingen feilkoder etter byttet,motoren maler pent og dyseverdiene ser fine ut.Har ikke fått kjørt så langt etter byttet,men bilen virker kvikkere/sprekere.
BildeBildeBilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Andreas30 »

Godt jobba :D
Hva ble pris for alt ?
sikkert en god del billigere en hva til og med toyota sverige klarer og få gjort jobben til .

Du vil nok mulig merke at forbruk går ned litt og nå :D
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av JanP »

Å bytte dyser og rør er bare en liten del av en viktig jobb. EGR og innsug samt EGR-kjøler må helt sikkert renses. Og DA kan du snakke om en helt annen bil å kjøre. Antar at SCV ble byttet sammen med filter og olje.
Rens av egr krever tid og riktig rengjøringsmiddel, det holder ikke med avfetting uansett type.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av superhansen »

I og med at jeg valgte å gå for nye Denso dyser i stedet for overhalte så dro det opp prisen endel.Totalt kom det på mellom 13-14 tusen for alt.
Rensing av EGR og innsug blir ett seinere prosjekt,antakelig neste år engang,det må helt klart til,var endel drit der.Enn så lenge så er EGR lukket permanent via Tuning.
SCV byttet jeg tidligere i år,så den anser jeg som grei.

Om noen i nærheten trenger hjelp til å sjekke dyseverdier eller kode inn nye injectorer så kan jeg være behjelpelig med det,ikke skal det koste noe heller.Eller om noen skal gå på samme jobben så har jeg helt sikkert noen tips.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Arctictrucks LJ120
Innlegg: 20
Ble med: man sep 12, 2005 8:14 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Arctictrucks LJ120 »

Hei igjen.

Dette ser ut til å være en overkommelig jobb bare man tar seg god tid.

Techstrem har jeg så da går det greit med koding av dyser.

Har noen av dere muligheten for å liste opp deler dere bestilet, eventuelt deler dere glemte som hadde vert greit å skifte i samme slengen.

Hvilken rens bør brukes på egr og kjøler, samt deler av innsug når man først har dette nedplukket?

På forhånd takk.

Mvh

Arctic Trucks LJ120
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av superhansen »

Om du sender meg en PM med din mailadresse så kan du få listen med delenummer som jeg har brukt til min bestilling

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Arctictrucks LJ120
Innlegg: 20
Ble med: man sep 12, 2005 8:14 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Arctictrucks LJ120 »

Hei, fint. PM er sendt.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Andreas30 »

Veldig bra Hansen :D
Når tiden kommer for bytte hos meg så kommer jeg også til og gå for org Denso nye Dyser gir litt mere tryghet det
og det er jo ikke så gal pris når en gjør det selv .
Veldig positivt at du stiller deg til disp når det gjelder og lese av Verdier Tommel opp :D
Arctictrucks LJ120
Innlegg: 20
Ble med: man sep 12, 2005 8:14 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Arctictrucks LJ120 »

I helga tok jeg meg på tak og fikk bytta SCV ventilen. Overhalings sett fra Ebay 292400-300 med pakninger og skruer (Denso Japan). Bytta til orginalt diesefilter og startet opp med kald motor. Utrolig stille gange. Ikke kakkling og dunking ved 1500-2000 rpm heller. Målte jo dyseverdier både før og etter skifte. Kan vell ikke si at verdiene ble så mye bedre, men litt. Den eneste målingen jeg lurer litt på er Inj Vol Feedback Learning? Denne er nå 0,0 tildigere lå denne fast på 1,9 på alle målinger jeg har tilbake til februar i vinter. Etter stopp av motor og oppstart igjen forflytter verdiene seg på dysen kan man si dyse fire gjekk med 0,0 og ble -2,1. Dyse 1 som var -4,0 ble -1,6.
Jeg starter ikke motoren kald mere før jeg har fått på nye dyser i allefall. Kjører webasto 30 min for å forvarme det meste.
Kommer til å få bestilt meg nye Denso dyser hos Diesel Injectors UK og skifte så fort dem kommer.

Mvh

ArcticTrucks LJ120
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Andreas30 »

Så bra var moden for utbytting den scv din da
Langt har injektorene gått ?
Arctictrucks LJ120
Innlegg: 20
Ble med: man sep 12, 2005 8:14 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Arctictrucks LJ120 »

Ja den har nok gjort jobben sin. Injektorene har gått ca 160' og det er jo ikke det store. Syns jo mulig dem burde holdt litt lenger. Kommer muligens til å kjøre bile litt igjen nå siden verdiene på dysene ikke er så aller verst. Som sagt , den får ikke kald start på grunn av webasto. Men nye Denso dyser er på vei. Må bare få bestilt diselør og alt det andre som står på lista.

/ArcticTrucks LJ120
120 2005
Innlegg: 7
Ble med: fre jul 11, 2014 7:22 pm

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av 120 2005 »

Kan nokon hjelpe meg og kommentere om det er sannsynleg at dette er nye Denso dyser?
Dyse 2 slik den ser ut no
Dyse 2 slik den ser ut no
20171214_Dyse 2.jpg (2.24 MiB) Vist 17848 ganger
Heile saka begynte med nykking i bilen ved bestemt belastning og turtal slik mange beskriv på forumet, typisk 70-80 km/t med litt motbakke. Dette hadde eg frå eg overtok bilen i 2011 og det virka ikkje alvorleg, men nok til at det var irriterande for ein som helst vil ha ting i orden. Var etter kvart (somar 2016) innom Toyota for å få hjelp og dei meinte at ein burde skifte dysene. Dette var nok basert på ujamne korreksjonsverdiar og at bilen hadde gått ca. 190’ km. Pga. praktiske forhold (avstand til Toyota verksted) valgde eg å få dette gjort på eit lokalt verksted. Dei skaffa Denso dyser frå ein annan leverandør enn Toyota og skifta dei samt to av dyserøra. Etter demontering oppdaga dei at spjeldet i innsugsmanifolden var knekt og anbeflate skifte av heile manifolden – så dette vart vel 13’ kr oppå igjen. Totalt vart dette ca. 49’ kr.
Uansett vart bilen ikkje betre – heller verre. Verkstedet målte høg korreksjonsverdi på dyse 4 som vart tatt ut og sendt til dieselverksted. Der meinte dei at dei fann ein partikkel i dysa som vart rensa med ultralyd, friskmeld og sendt i retur. Verkstedet meldte at dei no hadde korreksjonsverdiar innanfor toleransane og kunne ikkje gjere meir. Eg følte at bilen nykka meir enn før. SCV ventil vart skifta men det gjorde ingen forskjell.
Var omsider innom Toyota verksted igjen i desember og dei målte høge korreksjonsverdiar på dyse 1 (4,6) og 4 (-4,4).
Diagnoserapport desember '17
Diagnoserapport desember '17
ScreenHunter_1314 Dec. 29 13.15.jpg (105.16 KiB) Vist 17848 ganger
ScreenHunter_1315 Dec. 29 13.16.jpg
ScreenHunter_1315 Dec. 29 13.16.jpg (22.91 KiB) Vist 17848 ganger
Toyota ville sjekke om det var lagt inn korrekte «id koder» på dei nye dysene og demonterte intercooler. Dei konkluderte med at kodane i ECUen ikkje stemte med det som stod på dysene ut frå det ein klarte å tyde av skrift på dysene, men det var ikkje råd å tyde alt då skrifta var delvis vekkviska. Dei viste meg Denso dyser dei hadde bytta frå andre bilar og dei såg ut som nye med lett lesbar tekst.
Eg kontakta verkstedet som hadde gjort jobben og dei sa dei hadde prosedyre på å ta bilete av nye dyser for å seinare kunne legge verdiane inn i ECUen. Etter mykje leiting på telefonane fann dei bilete, og kodane på dei påklistra lappane stemmer rett nok med det som ligg i ECUen, men nye dyser skal vel ikkje ha påklistra lappar som dett av etter ei stund? Rett nok er sikkert bruktoverhalte dyser like gode som nye, men om ein har betalt for nye og får brukte har ein ikkje fått det ein betaler for… Eg ringde også leverandøren av dysene direkte som også påstod at dei hadde levert nye dyser. For meg ser dette ut som dyser som har fått eit lag med svart lakk og ein klisterlapp med ny kode.
Bilete frå verksted
Bilete frå verksted
20161103_115825 (1).jpg (2.3 MiB) Vist 17848 ganger
Verksted vil sjølvsagt ikkje ta på seg noko ansvar og antyder rusk i dieselen. Dieselen ser heilt rein og fin ut og det gjer også dieselfilteret.
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av superhansen »

Nye dyser har ikke påklistret lapp med koreksjonskode,men den er printet inn i toppen av dysa,lik den på det første bildet i innlegget ditt.Jeg byttet til nye Denso dyser i fjor høst,og de var helt strøkne i printen av koden på toppen.

Høres ut som noen ikke har rent mel i posen her,og muligens har sett sitt snitt til å tjene litt ekstra på og sette inn overhalte dyser og fakturere for nye.Det er flere som har hatt dårlige erfaringer med overhalte dyser,mens andre har det funket bra for.Basert på dette gikk jeg for nye dyser,prisforskjellen var ikke enorm siden jeg kjøpte dysene fra Tyskland og tok de inn til Sverige.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Svar

Tilbake til «Motor 12x»