Hei, godtfolk!
Tenkte det kunne være nyttig å høste kunnskap fra entusiastiske Cruiser eiere:
Jeg ønsker å kjøpe en Land Cruiser (1988 eller eldre for å slippe engangsavgiften) i Cape Town neste sommer og kjøre til Oslo. Jeg ønsker å beholde bilen få norske skilter på den.
I forbindelse med dette prosjektet lurer jeg på hvilken serie av Land cruisere og motor som er mest egnet for en slik tur?
Jeg tar gjerne imot generelle tips ift import, kjørerute, andres erfaringer fra lignende turer, valg av bil osv.
Har forstått at det vil være essensielt at motoren er original eller at motorbytte er av samme type for å kunne få kunne få bilen problemfritt gjennom hos biltilsynet. Videre at jeg må vise til et dokument som spesifiserer bilen (tilsvarende vognkort i Norge).
Ser frem til å bli kjent med dere i fremtiden og forhåpentligvis kunne gi råd eller tips til dere i fremtiden.
Takk på forhånd.
Patrick
Cape Town - Oslo
Redaktører: Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Cape Town - Oslo
Så gammel bil så bør en nok gå for et godt eksemplar av 40 eller 60 serie. Ellers så har jo Odd Joar i klubben en hzj 78 2001 modell for salg. Den ligger på finn.no. Dette er en veldig godt vedlikeholdt bil som er klar for Laaaange turer. Ferdig camping innredet fra Alucab. Denne har gått mye av tiden sin i africa før den ble tatt med hjem til norge igjen. Her har du 4.2 liter hz motor som er ganske bra. Det er montert turbokit. Så den er noen hk sprekere. Men denne tåler lange turer..
Sent fra min SM-J500FN via Tapatalk
Sent fra min SM-J500FN via Tapatalk
2004 Land cruiser 120 under restaurering
1996 HZJ80 bruksbil
1996 HZJ80 bruksbil
Re: Cape Town - Oslo
Dette har er uhorveleg vanskelig for å tru.andersw skrev: Ferdig camping innredet fra Alucab.
Kanskje kan OJ bekrefte din påstand.
@TS;
Når det gjeld ditt forehaven finnes det eit par store & vesentlige glipp i planen din
1; med mindre du flytter til SørAfrika sjøl & får "Residence- Status" blir du ikkje istand til å registrere ein SørAfrikansk bil på deg sjøl. Anten har du velvillig familie/venner etc eller så må du kjøpe denne "tjenesten" av eit firma. Her finnes det igjen ein rekke uheldige historier.... Anbefaler det å gjere grundig research.
Siden eg går svanger med idèen om å kjøpe eigen bil i SydAfrika (og har det praktiske lokalt iorden!) tillèt eg meg å meine noko om dette konkret
2; Reiseruta di nordover er idag tilnærma "umogeleg" på landevei. Både Vest & Aust-ruta er slik at det er knytt store uvissheiter & farer til dette. Sidan dette ikkje har betra seg dei siste 2 årane & tendensen er nedadgåande, ynskjer eg deg lukke til.
Deretter jem problematikken med eit Carnèt. Alternativt at du må deponere bilens verdi i kontantar ved innreise i enkelte land.
Dette "forenkles" ikkje viss du ikke står registrert som eigar av bilen....
3; Valg av bil; Ein J6 er truleg det mest nærliggande. I SørAfrika som store deler av Afrika Sør av Ekvator er det Høgre-ratt som er vanlig. Enkelte vil kunne oppfatte dette som "ukurant" i Noreg. Utvalget av J6 er nok større enn J4. Du vill finne eit relevant marknadsbilete ved å tråle ein del sydafrikanske nettsalslag. Mange går inn i kvarandre...so dobbelt.annonsering er ikkje uvanlig.
Forum er også her nyttig. Dei finnesjo i utvalg også i ZAR
Her skulle det ha stått noko lurt...
Re: Cape Town - Oslo
Takk for meget gode svar!
Hva mener du med "Deretter jem problematikken med eit Carnèt"?
Der fikk jeg meg virkelig noe å tenke på. Har gjort litt research rundt det du beskriver og det stemmer fra det jeg kan forstå.
Hva slags Land Cruiser anbefales å kjøpe foren slik tur om jeg kjøper den i Norge for å forenkle hele prosessen med kjøp av bil i SA?
Budsjettet mitt på bil er 200.000,-
Hva mener du med "Deretter jem problematikken med eit Carnèt"?
Der fikk jeg meg virkelig noe å tenke på. Har gjort litt research rundt det du beskriver og det stemmer fra det jeg kan forstå.
Hva slags Land Cruiser anbefales å kjøpe foren slik tur om jeg kjøper den i Norge for å forenkle hele prosessen med kjøp av bil i SA?
Budsjettet mitt på bil er 200.000,-
Re: Cape Town - Oslo
Om du trenger en spennende tur så er vel Afrika et passende mål, skal du ha bil? let en annen plass!
Hva med Finland, mye snodig der
Denne så ok ut:
https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9046004
Lykke til!
Hva med Finland, mye snodig der
Denne så ok ut:
https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/9046004
Lykke til!
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430
X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Re: Cape Town - Oslo
Skal du ha Carnèt på ein bil registrert i Sør-Afrika må bilen allerhelst vere registrert på deg.
Hhv må nokon stole på deg med mykje penger i spillet.
Innreise i enkelte land er sterkt forenkla med eit Carnèt & ein bil registrert på den respektive reisande/sjåfør.
Tematikken vert strengt tatt den samme med ein bil regsitrert i Tyskland, UK eller Armenia.
Har sjøl kommet ut å "skrense" med leigebil då Immigrasjonsmyndigheiter slo inn feil regnummer ved innreisa (retur)..... Det ordna seg, men var litt spanande ein periode. Et enkelt eksempel på at mimimale feil fort kan koste tid...
Tja... 200K i budsjett ->
Kjøp ein norsk LC80, få den i nikolunde stand. Container til Cape & etterutruist bilen der Syd hos ein gitt lokal delepusher med lokalt utstyr.
Eg TRUR ikkje 200K er nok...
Du må ha lukke til
Hhv må nokon stole på deg med mykje penger i spillet.
Innreise i enkelte land er sterkt forenkla med eit Carnèt & ein bil registrert på den respektive reisande/sjåfør.
Tematikken vert strengt tatt den samme med ein bil regsitrert i Tyskland, UK eller Armenia.
Har sjøl kommet ut å "skrense" med leigebil då Immigrasjonsmyndigheiter slo inn feil regnummer ved innreisa (retur)..... Det ordna seg, men var litt spanande ein periode. Et enkelt eksempel på at mimimale feil fort kan koste tid...
Tja... 200K i budsjett ->
Kjøp ein norsk LC80, få den i nikolunde stand. Container til Cape & etterutruist bilen der Syd hos ein gitt lokal delepusher med lokalt utstyr.
Eg TRUR ikkje 200K er nok...
Du må ha lukke til
Her skulle det ha stått noko lurt...
Re: Cape Town - Oslo
Tusen takk for gode svar.