Gundersens HJ60

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

mfm702 skrev:Her går var det mye bra arbeidBilde flott å følge med! Ble det elektrisk vinsj? Jeg har montert en el vinsj istedenfor pto. :)

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
Jau takk. Nei, blir pto, men vil berre ha han lenger bak mot grillen.

Hiluxane i tunet har el.vinsjar. Sepson E30P og ein Superwinch. 12v begge to.

Sent fra min S60 via Tapatalk
KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
mfm702
Innlegg: 40
Ble med: fre jul 10, 2015 8:58 pm

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av mfm702 »

KapteinGundersen skrev:
mfm702 skrev:Her går var det mye bra arbeidBilde flott å følge med! Ble det elektrisk vinsj? Jeg har montert en el vinsj istedenfor pto. :)

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
Jau takk. Nei, blir pto, men vil berre ha han lenger bak mot grillen.

Hiluxane i tunet har el.vinsjar. Sepson E30P og ein Superwinch. 12v begge to.

Sent fra min S60 via Tapatalk
Morro! Hva veier pto vinsj med aksling? :)

Er du fornøyd med superwinch? Har tmax 11000 24v nå men kunne tenkt meg en litt mindre så jeg fårn i mellom ramme vangene, mener superwinch har en sånn snodig 4tonner som skal passe mellom, men kun i 12v

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
83 HJ60 35" 2h Turbo
Propellue
Innlegg: 163
Ble med: fre jan 13, 2012 6:56 pm
Lokasjon: Langhus

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av Propellue »

Jo, bare hyggelig du. Er jo bedre at den kommer til nytte enn at den støver ned i låven hos meg.
Jeg merket når jeg var der at jeg manglet noen smådeler. Jeg vet at jeg har noen brytepinner og clips, men jeg har ikke klart å finne dem enda. Skal gi deg en lyd dersom de plutselig dukker opp.

Jeg fant ikke tråden jeg egentlig lette etter, men det er jo noen her som har fått til litt med alternativ plassering av den winchen.

- Hasse
- Frode S

Hva veier pto vinsj med aksling? :)
Etter å ha løftet litt på den vil jeg tippe at det er vel 50-60 kilo eller noe sånt. Helt greit når man er to, et helvete aleine. :P
mfm702
Innlegg: 40
Ble med: fre jul 10, 2015 8:58 pm

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av mfm702 »

propellue skrev:Jo, bare hyggelig du. Er jo bedre at den kommer til nytte enn at den støver ned i låven hos meg.
Jeg merket når jeg var der at jeg manglet noen smådeler. Jeg vet at jeg har noen brytepinner og clips, men jeg har ikke klart å finne dem enda. Skal gi deg en lyd dersom de plutselig dukker opp.

Jeg fant ikke tråden jeg egentlig lette etter, men det er jo noen her som har fått til litt med alternativ plassering av den winchen.

- Hasse
- Frode S

Hva veier pto vinsj med aksling? :)
Etter å ha løftet litt på den vil jeg tippe at det er vel 50-60 kilo eller noe sånt. Helt greit når man er to, et helvete aleine. :P
Takker for svar Bilde det er såpass ja.. men alikvæl i så altfor ille, veide min vinsj med 25m waier å det veide 43kg. Men bytter man til tau så faller vell kilonene fort på eller vinsjen ?

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
83 HJ60 35" 2h Turbo
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

mfm702 skrev: men alikvæl i så altfor ille, veide min vinsj med 25m waier å det veide 43kg. Men bytter man til tau så faller vell kilonene fort på eller vinsjen?
Min 12v Sepson veiger tilsvarande. Hus i aluminiun, men innebygd automatisk brems som gjer at han kjem opp på vekta igjen. Meiner det var 37kg med 9mm 25m wire.



Sent fra min S60 via Tapatalk
KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Ei lita oppdatering. Byrja på h. hjulboge bak. Bora opp punkt på avstivar og baksetebrakett for å bytte rustfella. Likt som på v. side så må eg au på høgre bytte ytre innerskjerm. Gruar meg til bøyinga der kjenner eg ...

Kjøpte 33×12,5 BF AT midtseip og pigg, men Sidewinder felgane har 4" backspacing så går i styrekula framme. Lagt om no til 15J9 ET-26 i staden. Mellombels.BildeBildeBildeBilde

Sent fra min S60 via Tapatalk
KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Ein liten oppdatering med rustaveising. Ikkje er eg opprettar og ikkje har eg stort anna verktøy enn stikke, hammarar og mothold så resultatet blir deretter. Henta tinn her fordagen så får tinna opp dei flatene som skal lakkerast. Må få finbanka litt på hjulbogen, så er den klar au.

BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Må inrømme at eg blir lei all sveisinga, så interiøret er ferdig demontert bak til baksetene og førarsetet trekke om med «nye» puter og stoff frå eit passasjersete. Takk for handelen Solli. Den gamle førarstolramma hadde sprekke fleire stadar etter ein mindre sidekollisjon og lause fjører i ryggen. Litt sveising der au så blei det nesten betre enn originalt. La Bison vindskydd under sitjaputa for å slippe at skumgummien skal drøse ned på teppet i framtida når det blir slitt. All mekanisma har samstundes blitt smurd opp med lithiumfett (white grease) for småmekanismer.

BildeBildeBildeBildeBilde



Sent from my iPhone using Tapatalk
KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
vikingen
Innlegg: 410
Ble med: man mar 11, 2013 7:39 pm
Lokasjon: Trysilskogen

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av vikingen »

flink du, det skjer hvertfall noe hos deg :D
Mvh Knut Vikingen
Garasje ; https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?t=20251

Skrur å mekker på der meste som durer :lol:
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Tja, jau takk, men har no hatt bilen i eit halvt år. Går vel aldri så fort ein ser for seg når ein hentar seg rustprosjekt. Prøver å ta ein time kvar dag så blir det i allefall litt framgang. Med stasjonsvogn, hus, bikkje og kjerring så er det nok å henga fingrane i elles Knut


Sent from my iPhone using Tapatalk
KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Satte av 3 veker sommarferie. For å få bilen ferdig til tur på nordvestlandet så gjekk heile den fyrste veka til å få bilen ferdig. Ut klokka 10.00, inn til midnatt kvar dag.

Hadde time på trafikkstasjonen for å banke nytt rammenummer og innskriving av vinsjen med ny lengde, men rakk berre rammenummer.

Henta bra skjermar på den lokale hoggaren, fekk kobla hengarkontakt, sveisa rust i ein innerskjerm, eit hjulhus bak, lappa litt i hjulboger bak, sveisa massive sprekkar i frontplata, bytta frontrute og demparar bak ++ og vipps så blei han klar for PKK.

Fekk ein liten mangellapp på PKK om litt rust i travers til bakdemparar og at bilen var for lang med PTO-vinsjen. Køyrde rett heim for å sveise og ned på ny etterkontroll 2t etter eg rulla ut av fyrste kontrollen. Bruka litt for lang tid på å vente på etterkontroll så SVV måtte vente til dagen etter.BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Bilen vart klar til ferie etter iherdig jobbing. Fyrste turen gjekk tur/retur Stavanger for å henta taktelt. Eezi Awn Serie 3 med anneks.

Bileta er frå Sogndal ish, Bu- og værlandet (destinasjon vest)BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
vikingen
Innlegg: 410
Ble med: man mar 11, 2013 7:39 pm
Lokasjon: Trysilskogen

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av vikingen »

han lever :O hehe :P

sasluxen nå daaa ;)
Mvh Knut Vikingen
Garasje ; https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?t=20251

Skrur å mekker på der meste som durer :lol:
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Jau ikkje værst at det er liv i både bilen og eg.

Sasluxen går det framover med. Den har måtte vike litt for rydding, straum og litt organisering i garasjen diste 14 dagane, men har berre eksosfester i ramma, spissing og litt straum til baklamper og anna utstyr att. Bilde

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Då dukka det plutseleg opp ei EeziAwn-grind frå ein triveleg kar. Ikkje K9, men ein eldre modell med EA2000 markise.

Ferdig montert og må seia meg meget nøgd med resultat både på bil og byggekvalitet. Bilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Med PKK i kominga så må det byttast litt. Har merka forstillinga har blitt mjuk og slapp, bremsane bak har svikta litt, lek frå knokkelhus og styringa mindre presis.

Fekk inn litt delar frå Summit no i dag. Henhaldsvis OME-delar til forstillinga. Bak får vente til eg har fått fiksa dei mest trykkande plassane.

Hadde av tromma bak for å sjekke slitasje på belegga og såg simmeringen i akselen (FF) har gjort sitt og litt meir. Lek olje framme så får bli nye simmeringer framme samstundes med bytte av drivknuter som knakker litt.

Styringa vart mindre presis etter eg tok ei fetterunde i vinter. Får kløyve endeledda, vaske, smøre og stramme dei litt meir og sjå om det kjem seg.

Vidare så må eg finne og få bytta motor.. før me er or mai. Skulle nokon ha ein brukande 2H liggande så skrik ut.Bilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Godt å få bytta då dei gamle hadde gjort sitt etter 34 år på vegen. Tenkte ikkje å legga inn allverda då alle har sett detta før.

Ein ting eg vart negativt overraska over var kvaliteten på utførelsen av dei nye delane. Fekk stramma alt i hop og beint etter litt bøying, men bileta talar for seg.BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2371
Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
Lokasjon: Hauge i Dalane

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av offroadguru Solli »

Lenge siden jeg besøkte dette forumet, og for en glede å få se denne garasjetråden. Det må jeg bare få si.

60en som den så ut når du fant den ville fått de fleste til å snu, men dette viser seg jo å være blant det bedre enn kan finne her på berget. Den har jo faktisk lite rust, og du ser ut til å være en stabil sveiser og jeg liker arbeidet ditt veldig godt.

Veldig bra at du reddet denne bilen som fort kunne endt som helt råtten om noen år om ingen forbarmet seg over den.
Hadde jeg vært her tidligere og sett du skulle til Stavanger så har jeg litt karosserideler +++ om du er interessert. Og ett sett akslinger med sperrer.

Stå på, godt å se at du bruker bilen.
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Takk for det Jan Terje.

Ja, den er i grunn ikkje berre reddbar, men bra til å vera ein heilårskøyrd, norskseld 60. Tok det viktigaste av rust før eg fekk på skilt, men er langt frå ferdig. Har fått spora opp yttre del av innerskjermane bak begge sider. Det neste setefestebeltet i indre hjulhuset bak, siste innerskjerm framme og nye takrenner står for tur etterkvart. Tenkte å kjøpe takrennene nye då eg kjenner eg berre vil betala meg ut av timar med tilpassing. Burde til slutt få eit strøk lakk etter all sveisinga. Har alltid lika dune beige, men usikker på 464 eller 4e9 då eg ikkje har sett desse med eigne auger.

Vidare er det den oppbrukte motoren som må byttast ut og ein liten mangellapp frå pkk på simmering i bakaksel.



Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
BrageGundersen
Innlegg: 122
Ble med: tir mar 29, 2011 2:32 am
Lokasjon: Midt-Telemark

Re: Gundersens HJ60

Innlegg av BrageGundersen »

Starta med å ha problem med tuta til pkk. Pella det i hop og såg slitering og pinne hadde gjort sitt. Vidare i granskinga såg eg Hilux mk1 rattet eg satte inn berre hadde to hol i rattnavet og ringen på rattstamma hadde tre. Dårleg observert av meg då eg bytta vekk de gamle, tynne.

Banka meg ein mal, merka og bora nytt mønster i det riktige rattet. Hasta litt med å få bytta messingpinnen så dagen etter fekk eg plukka det av ein lj73... i hop med rette plastringen for utslaget til blinklyset.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

KZN110 37"
LN110 SAS 37"
HJ60
x HZJ60 AT44
Svar

Tilbake til «Garasje»