Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 716
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av masterpetter »

Er det noen her som har portet en 2H topp og kan si det er verdt jobben i forhold til effekten, eller er det bare å få på turbo, intercooler og stor nok eksos, tut og kjør, bra nok!?
Hva med eksos, holder det med 2,5" eller bør man gå for 3 " for å unngå for mye mottrykk?
Jeg er i utganspunktet ikke ute etter å ta ut mer en moderat (150-160hk),men man vet aldri, det kan hende "mye vil ha mer" :shock:
Angående turbo har jeg nå en garrett T3, a/r 36 eksos og a/r42 kompressor.
Jeg synes eksoshuset er litt vel litet, så jeg håper jeg får landet en turbo fra cosworth, også T3 med a/r 48 eksoshus og a/r 42 kompressor nå iløpet av et par dager.
Jeg tror og håper den vil lade tidlig, og holde hele registeret.
Jeg har stort sett alt annet, er bare litt betenkt angående om jeg skal gidde å porte toppen.
Så om noen har erfaringer om 2h porting, så fyr løs

Petter
Senest rettet af masterpetter tir nov 21, 2017 7:09 pm, rettet i alt 2 gange.
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
srs
Innlegg: 160
Ble med: man sep 21, 2015 1:30 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av srs »

Sitter her å lurer på mye av det samme. Noe jeg skal sjekke ut er å få endret kammen, for å passe turbo litt bedre. Hørt man kan bruke 12HT , men tenker kammer har blitt forbedret siden den gang.....
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 716
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av masterpetter »

srs skrev:Sitter her å lurer på mye av det samme. Noe jeg skal sjekke ut er å få endret kammen, for å passe turbo litt bedre. Hørt man kan bruke 12HT , men tenker kammer har blitt forbedret siden den gang.....
Det er absolutt interessant. Det vil jeg gjerne høre mer om hvis du finner ut noe interessant Bilde


Sent fra min E5823 via Tapatalk
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
srs
Innlegg: 160
Ble med: man sep 21, 2015 1:30 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av srs »

Pratet litt med Asbjørn angående kammer på ett garasjemøte, mulig han hadde noen navn som kunne kontaktes for å få dette til....
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av Steinar »

Jeg har portet min forsiktig, syns det var veldig ujevn overflate så jeg tok en del både på innsug og eksos. Jeg tok også ganske mye av innsnevring før forbrenningskammeret. Veit ikke om det var lurt, den fungere jo som en venturi... kanskje den har en funksjon ? Har en turbo fra lc 120 og 2 1/2 eksos. Men nå bygde jeg jo alt samtidig så om portingen hjalp så mye vet jeg ikke, men det jeg kan si er at jeg har meget godt med moment i den. Det som kanskje er like viktig er nye vippearmer..... mine var innhule, støtstengene hadde gnagd seg inn. Dette er ganske vanlig så sjekk det, du må ha dem av eller kanskje man kan se det med speil....
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 716
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av masterpetter »

Steinar skrev:Jeg har portet min forsiktig, syns det var veldig ujevn overflate så jeg tok en del både på innsug og eksos. Jeg tok også ganske mye av innsnevring før forbrenningskammeret. Veit ikke om det var lurt, den fungere jo som en venturi... kanskje den har en funksjon ? Har en turbo fra lc 120 og 2 1/2 eksos. Men nå bygde jeg jo alt samtidig så om portingen hjalp så mye vet jeg ikke, men det jeg kan si er at jeg har meget godt med moment i den. Det som kanskje er like viktig er nye vippearmer..... mine var innhule, støtstengene hadde gnagd seg inn. Dette er ganske vanlig så sjekk det, du må ha dem av eller kanskje man kan se det med speil....
Det må jo bare være positivt å få jevnet ut slike overganger, og ikke minst støpejærnskanter. Det er jo mye rusk, eller "støpefeil" for å kalle det for det. Flyten vil jo bli bedre av å runde av kanter og grader.
Det er nok lurt å ikke gå til for mye og som du sier Steinar, plutselig er man igjennom i vannkanalen, og da er det jo kjørt.
Spørsmålet er om det merkbart, eller om det kun hjelper littegrann på forbruk. Mulig at turboen spoler lettere opp, og mindre mottrykk.
Uansett, jeg har lyst til å gjøre det, og overhalle toppen fullstendig, men det blir nok tatt over litt tid på en annen topp som jeg har liggende.
Monterer turbo og intercooler i vinter, så kan jeg eventuelt prøve portet topp seinere, og se om det er noen merkbar forskjell.
Jeg skal ta en titt på vipperarmene, har hørt om fenomenet du nevnte.

120 turbo har jeg aldri hørt at noen har brukt. Jeg vil tro den lader tidlig? Det er jo det man gjerne vil ha,tidlig turbotrykk, ihvertfall jeg.
Holder den oppover i registeret også?
Jeg er fristet til å gå for 2,5" eksos, 3 ser litt voldsomt ut.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av Steinar »

Fjerne støpefeil som "rusk" og groper i støpe ja, men den kanten jeg snakker om kan likegodt være der med en mening, venturieffekt eller få en rotasjon på lufta. Mtp at det er forkammer på disse så ser jeg ikke det som en umulighet, men jeg er ganske uvitende på dette område. Når det gjelder turbo kastet jeg den elektroniske styreenheten i skogen og tilpasset en gammeldags vakumstyring. Funker meget bra, spoler tidlig opp og er med hele veien. Siden jeg har så mye moment ligger jeg stort sett på 3 og 5.gir så noe turtall er det sjelden snakk om, men det jo testet self.
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 716
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av masterpetter »

Høres ut som en god match interessant å høre om. Hvor mye lader du?
Har du eksostemp føler, og hvor har du plassert den eventuelt?
Jeg skal ha den innsnevring /venturin i bakhodet hvis jeg går til på toppen

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av Steinar »

Lader max 0.9 og har justert opp pumpa forsiktig. Har en litt dyr eksos temp føler med alarm som jeg har montert i manifoilen der alle utløpene samles og går ned til downpipen. Det blir vel mest rett temp. Alarmen går på 600 grader, men har som sagt vært forsiktig med dieselmengden så er sjeldent over 500 grader. Jeg har ikke plass til IC, men jeg er så fornøyd sånn som det er så jeg skal ikke gjøre noe mer.
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 716
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av masterpetter »

Steinar skrev:Lader max 0.9 og har justert opp pumpa forsiktig. Har en litt dyr eksos temp føler med alarm som jeg har montert i manifoilen der alle utløpene samles og går ned til downpipen. Det blir vel mest rett temp. Alarmen går på 600 grader, men har som sagt vært forsiktig med dieselmengden så er sjeldent over 500 grader. Jeg har ikke plass til IC, men jeg er så fornøyd sånn som det er så jeg skal ikke gjøre noe mer.
Husker du når det begynner å bli kritisk ang temperatur, er det 600,700?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av Steinar »

Mener det er rundt 700
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
tojota
Innlegg: 49
Ble med: man jan 24, 2011 10:05 pm
Lokasjon: grimstad

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av tojota »

Steinar skrev:Jeg har portet min forsiktig, syns det var veldig ujevn overflate så jeg tok en del både på innsug og eksos. Jeg tok også ganske mye av innsnevring før forbrenningskammeret. Veit ikke om det var lurt, den fungere jo som en venturi... kanskje den har en funksjon ? Har en turbo fra lc 120 og 2 1/2 eksos. Men nå bygde jeg jo alt samtidig så om portingen hjalp så mye vet jeg ikke, men det jeg kan si er at jeg har meget godt med moment i den. Det som kanskje er like viktig er nye vippearmer..... mine var innhule, støtstengene hadde gnagd seg inn. Dette er ganske vanlig så sjekk det, du må ha dem av eller kanskje man kan se det med speil....
hei..har 3"eksos strak rør =gromlyd men liten avsporing kanskje men har du byttet vippearmer ? hvor fikk du tak i ? brukt kanskje?
Brukeravatar
Steinar
Innlegg: 1760
Ble med: ons mai 12, 2004 8:51 am
Lokasjon: Alta

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av Steinar »

Litt seint svar..... men ! Jeg kjøpte nye vippearmer hos Toyota.
Besøk min garasje...

~~Kjærlighet til kvalitet~~
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av KjellOlsen »

Et maskineringsfirma kan fylle hullene med sveis, slipe de til og herde de opp igjen. Vet ikke hva du betalte på Toyota, men mulig dette er billigere? Dette gjelder både 2H og 3B motorer.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
masterpetter
Innlegg: 716
Ble med: man aug 23, 2004 1:31 pm
Lokasjon: Halden

Re: Turbo,intercooler, eksos, og porting av topp 2H

Innlegg av masterpetter »

De er å få kjøpt på partsouq, amayama og ebay for en ok pris. BildeBilde

Sent fra min E5823 via Tapatalk
Petter
TLF: 92603102
Masterpetter garasjen (Bj42)
Garage: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=9635.

FBR Garasjen BJ42: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20208

HJ60 (82)-solgt
KZJ95 (97)-solgt
BJ42. (81)
HJ60 (87) - solgt
Svar

Tilbake til «Motor 6x»