Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Har uling og bilen blir vinglete med senterdiffen inne.(låst i 4x4)
Noen som har noe forslag på hva det kan være?
Gnager og kjenner det godt at framhjulene går mye tyngre rundt.
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Noen som har ett godt forslag på hva det kan være?
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av Snekker_Andersen »

Jeg kjenner ikke så mye til 90, men regner med at prinsippet er det samme.
Er det differensialsperre eller -brems?
Alle typer differensialsperrer tvinger noe til å gå lik fort rundt som noe annet. Når du svinger med bilen går faktisk alle 4 hjulene ulik distanse.
Min erfaring er at diff-sperre bare skal brukes på løst underlag; snø, is, grus, sand - der hjulene kan spinne og kompensere for at de blir tvunget til å gå lengre/kortere enn de skal.
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av ole_kristian »

Min første tanke er:
Har du forskjellige dekkdimensjoner på bilen?

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Nei lik dim. Og er samme med både vinter og sommerhjul.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av frode »

Er det byttet diff foran eller bak?
I tillegg til at dekkene må være samme dimensjon, må de også være ca likt slitt. Hjul som er 5 mm slitt går over 3 cm kortere for hver omdreining.
Men uling og vingling - det høres jo ut som forskjell på hjuldiameter/omkrets eller forskjell i diffutveksling foran og bak.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Vinterdekka er nye så de er så like som det går ann.
Om det har blitt byttet diff veit jeg faktisk ikke.
Noen måte å finne ut det på? Klarer ikke å se det hvertfall.
Merker det blir god motstand da jeg setter den i Hl, blir nesten som å kjøre med bremsene inne.
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Med forbehold om at dette kanskje ikke fungerer like bra som jeg ser for meg...

Med senterdiff i lås vil du tvinge mellomakslingene inn på front- og bakdifferensial til å rotere med lik hastighet.

Lås så et hjul på hver aksling - ved å jekke opp førersiden, eksempelvis, så bilen hviler på de to dekkene på passasjersiden. Sett girkassen i fri, så du ikke forsøker å dra rundt motoren, også.

Sett krittmerke i en bestemt posisjon på begge dekk, og rotér så det ene med håndemakt (samt litt svetting og bannskap, ville jeg tro).

Nå ville jeg tro dekkene ikke hadde annen utvei enn å rotere med lik hastighet, gitt at utvekslingen i differensialene er lik?

Eller finnes det alternativer med så liten forskjell - la oss si 4.77:1 og 4.67:1 for å ta et eksempel - at en forskjell ville havne i målestøyen?

Hm, er det ulik utveksling i differensialene på diesel- og bensinbiler? Bare en tanke som nettopp slo meg, i tilfelle noe skulle ha blitt byttet en gang.

Jeg ville dog tro - igjen, bare gjetning - at om det var noen forskjell i utvekslingen og man kjørte med låst senterdifferensial, så ville noe si poff veldig raskt, med mindre dekket er løst/glatt???

Egentlig tror jeg at jeg mest av alt har stilt masse halvkvedede spørsmål i håp om at noen mer kompetent enn meg kan fortelle om noe av dette kan ha noe for seg, slik at jeg kanskje kan lære litt i kveld, jeg også. :)
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Alle innspill er gode innspill👍🏻
Skal forsøke å jekke den opp som du sier, den tanken slo meg faktisk da det ble spurt om fiffen har blitt bytta.
Låser med en lite nøkk da jeg setter den i Hl, og kan være lei å få ut igjen av Hl. Skulle ikke forundre meg at det er feil utveksling bak, da det kjennes ut som den bremser forann da den er i Hl.
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Da har jeg vel egentlig funnet ut at bakakselen har blitt byttet en gang i tiden, noen som har noen tips til hvordan jeg skal finne ut hvilken utveksling den har?
Originalt skal det være 43:10=4.300 (A02B)
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Hvis det er 4.3:1 foran og du klarer å dreie på dette uten altfor mye slark i maskineriet, burde du kunne få en temmelig god idé ved å dreie noen tørn på forhjulet mens du teller tørn på bakhjulet med oppsettet over.

Om du (for eksempelets skyld!) får fem omdreininger på bakakselen med seks omdreininger foran, er utvekslingen bak (4.3/6)*5 = 3,58:1

...igjen med det vanlige forbeholdet om at dette egentlig er (mer eller mindre) kvalifisert synsing.
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Skal gi dette ett forsøk så fort jeg får tid👍🏻
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Da har jeg jekket opp på en side og snurret hjula. De går ikke likt, 5 runder bak gir 4,45 runde forran. 5runder forran gir 5,15 runde bak hvis dere skjønner. Det stemmer vel ikke?
Brukeravatar
ole_kristian
Innlegg: 1044
Ble med: tir aug 17, 2010 1:23 pm
Lokasjon: Austvatn, Nord Odal
Kontakt:

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av ole_kristian »

Da har du nok definitivt forskjellig utveksling i fram og bakakselen din.
Ikke noe rart den oppfører seg slik du beskriver da.

Har hatt før: '86 Mazda B2600 '86 Jeep Cherokee, '98 Hilux LN170, '82 LN46, '88 Hiace LH66 4wd, '83 RN46, '97 Landcruiser KZJ95, Lexus RX400h og '99 Landcruiser HDJ100
Har nå: '80 Land Cruiser HJ45 pu og '08 Rav4.
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Da må det nesten fortsatt være noe slark i systemet et eller annet sted -

Om du driver fem tørn foran (antar det her er 4.3:1), skulle dette gi 5/4.3=1,16 omdreininger på mellomaksling; om 1,16 omdreininger på denne gir 5,15 omdreininger på bakaksel, burde det tilsi 4,44:1 på bakaksel.

Andre veien? 4,45 omdreininger foran med 4,3:1 skulle tilsi at mellomakslingen gikk 4,45/4,3=1,03 omdreininger. Om det bak roteres 5 ganger da, skulle det tilsi en utveksling på 5/1,03=4,85:1.

Men dette forholdet burde jo vært likt i begge tilfeller; her er det enten noe vi (vel, jeg, det var jo mitt forslag...) ikke har tenkt på - eller masse slark et sted...
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Såppas med slark burde vel merkes på andre vis også? For da begynner det å bli snakk om ganske mye.

Har litt uling under vanlig kjøring også, som følger belastning av motor.
Kan jeg skru av mellomakslingen som går fram for å se om den ulinga blir borte?
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Noen som vet om det tar skade av å kjøre uten mellomakslingen som går fram?
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av frode »

Nei, det er OK. All kraften blir da overført via bakre diff og mellomaksling. Det er uansett bedre enn å kjøre med så forskjellig hastighet på de to sidene av senterdiffen. Går da ut fra at du har permanent 4wd med senterdiff, som da må være innkoblet for å få drift på bakhjulene ved fjerning av forre mellomaksel.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
tonyp
Innlegg: 51
Ble med: fre sep 28, 2012 8:00 pm
Lokasjon: Hedmark

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av tonyp »

Da har jeg fått testet litt å kjørt litt uten mellomakslingen son går frem, må da ha kasse i Låst posisjon(HL). Ingen bryting eller lignende da, så har mest trolig forskjellig utveksling. Er også kvitt den ulinga under vanlig kjøring.

Tar systemet noe skade av å kjøre i HL uten mellomakslingen som går frem? Må gjøre det fram til jeg har fått tak i ny diff. Må prøve å finne ut om det er framdiffen eller bakdiffen som har blitt bytta.
lb1lf
Innlegg: 133
Ble med: søn des 20, 2015 7:08 pm
Lokasjon: Hareid, M&R

Re: Uling og vinglete med senterdiffen inne.

Innlegg av lb1lf »

Hei,

Nå har jeg ikke prøvd selv over tid, men klarer ikke se for meg noen grunn til at dette skulle skade systemet - det nærmeste man kunne komme, måtte vel være en tanke om at man med 100% drift til bakhjulene hele tiden teoretisk sett kan klare å overbelaste noe -fordelingskasse, mellomaksel, differensial eller kanskje aller helst lagre- som er designet for en lavere midlere last - men dette er mer en tankelek enn noe annet.

En kjenning av meg hadde en G som hadde hatt bakhjulstrekk i 90’ km før han kjøpte den. Ingen problemer med den overhodet. Vel, bortsett fra heroinpriser på delene. Mener han måtte ut med 9’ for ny mellomaksel fremover...
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret / 2002 KDJ95, Dieseldyret Jr)
Bilde
Svar

Tilbake til «Drivverk 9x»