1988 BJ73 15BFT

Her kan du opprette din egen "garasje", legge inn bilder av din Land Cruiser.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

1988 BJ73 15BFT

Innlegg av reime »

Jeg begynner en tråd, muligens i tidligste laget, men skitt au.
Har i alle år drømt om å ha en LC, naturligvis. Tilfeldigheter ville ha det til å skje nå.
Kona er fra Spania og familien hennes hadde en gammel bil som skulle byttes ut med en nyere Navara. Jeg har sett og kjørt den for noen år siden under vedsanking uten at jeg tenkte noe mer over det. Når de nå skulle kvitte seg med den for en slikk og ingenting ba jeg om å få overta den, ganske uvitende om hva det var for slags bil. Den har gått i underkant av 200k og i følge gamlingen lite/ikkeno(?) rust. Den har gått i fjellene i Nordspania, nærmere bestemt Tombrio de Abajo, hvor det stort sett er ganske tørt, aldri salta og heller ikke sjøvann. Der har den blitt brukt på jakt, som fraktebil og til å komme seg rundt i utmarka. Stått i garasje hele sitt liv, 1 eier. Jeg tok’n egentlig usett.

Jeg går ut ifra at de fleste her kjenner følelsen når et prosjekt er i startfasen. Det er vanskelig å vente. La derfor ut et bilde av bilen i en Finn-annonse etter et hengerfeste som må monteres. Blei da kontakta av en hyggelig og kunnskapsrik kar som heter Kai. Med hengerfeste! Han lurte på om bilde var av den faktiske bilen jeg hadde. Det kunne jeg bekrefte, og da kom det frem at det ikke var en standard LJ70 slik jeg trodde, men en BJ73. Akkurat som om jeg visste forskjellen... Det har jeg funnet ut litt mer om nå og det ser ut som en god deal foreløpig. Bare vi får den til Norge.
Spanjolene er helt sikre på at det er en 2,5TD og i så fall kan det vel dessverre ikke være noe annet enn en VM-Diesel som står i. Det er vanskelig å finne lovord om akkurat den løsningen når man gjør research. Flere skriver at den legger på røret omkring 200k. De er ikke bekymra for langturer der nede, men det er jeg blitt det etter å ha lest om motoren.
Vi skal hente bilen i juni, ja vi, altså kjerring og 2+4-åring. Det blir familietur fra Tombrio til Santander. Ferje til Portsmouth og videre med bil Bildetil Harwich. Ferje til Hoek van Holland og så ei langstrekke til Kiel før Color Fantasy tar oss til Oslo med badebasseng og taxfree og det hele. Totalt blir det kun litt i overkant av 1000km kjøring. Det må vi håpe at den klarer. Den skal leveres på et lokalt verksted som kan denne typen bil for en liten service med oljeskift og TLC for å minimere risikoen. I tillegg får jeg holde meg unna høyhastighetsveier og være obs på overoppheting samt passe på å kjøle ned godt når den er varm...

Vel hjemme i Norge er det vel uunngåelig med et motorbytte.

Jeg er helt nybegynner på LC. Har meldt meg inn i NLCK etter påbud fra Kai og for sikkerhets skyld også NAF. Har skrudd noe før, men mest tohjuling og landbruksmaskiner. Har vokst opp på gård, men bor nå i Drammen hvor jeg kun har 1 garasjeplass og begrensede muligheter for å skru. Men det løser seg delvis ved at konas bil får flytte ut i friluft.
Fremover er jeg takknemlig for tips og hint av alle slag. Spesielt mtp en ny motor, men også alt annet.

Håper dette blir en tråd som ender i noe bra.
Foreløpig har jeg kun tre ting
- et hengerfeste
- baksetebelter
- mange spørsmål

Mvh
Lars



Sent from my iPhone using Tapatalk
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
srs
Innlegg: 160
Ble med: man sep 21, 2015 1:30 pm
Lokasjon: Oslo

Re: BJ73 1988

Innlegg av srs »

Artig historie og jeg håper du forteller hvordan det går videre med reisen, det å kjøpe bil fra Spania og bilen. Gleder meg til det allerede. Kan jo være artig å begynne å kikke etter en erstatnings motor til den som sitter i. Om motoren ikke har tatt kvelden av overoppheting i Spania så holder den jo muligens her i Norge x antall år også, men du er kanskje ivrig etter å skru litt?
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

srs skrev:Artig historie og jeg håper du forteller hvordan det går videre med reisen, det å kjøpe bil fra Spania og bilen. Gleder meg til det allerede. Kan jo være artig å begynne å kikke etter en erstatnings motor til den som sitter i. Om motoren ikke har tatt kvelden av overoppheting i Spania så holder den jo muligens her i Norge x antall år også, men du er kanskje ivrig etter å skru litt?
Ja, ørlite grann ivrig er jeg jo. Vil ha bilen strøken og driftssikker. Og da må nok uansett motoren ut på et tidspunkt. Og jeg ser helst at det skjer før havariet kommer. Så om noen har eller kommer over en motor som passer er jeg åpen for å bytte snarlig.

Men først skal den hellakkeres og understellsbehandles. Deretter OME og nye hjul. Kommer ikke til å bli mangel på ting å finne på tror jeg. Har fått mye inspirasjon fra garasjetrådene her, så får prøve å lage komplett dokumentasjon her...


Sent from my iPhone using Tapatalk
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

Batterilading og luftetur på bilen min i dag. Litt usikker på hvem som kjører og hva den ølboksen gjør på panseret, men det får jeg ikke gjort stort med uansett.

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: BJ73 1988

Innlegg av jonwib »

Mycket spännande! Håller tummar för att turen hem går bra, det leder gärna till fler turer :) .

Kunskapen om LC i denna klubben och i forumet är i världsklass så får du bara hem bilen är du i trygga händer.
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

jonwib skrev:Mycket spännande! Håller tummar för att turen hem går bra, det leder gärna till fler turer :) .

Kunskapen om LC i denna klubben och i forumet är i världsklass så får du bara hem bilen är du i trygga händer.
Ja takk! Det er et supert forum! Er overbevist om at jeg får mye glede av dette framover. Har allerede hatt gleden av å treffe TurboKai som jeg har fått bra tips og hjelp av.

Noen kikka under teppet bak i bilen for meg... :
66273279-6c1b-4f95-981c-e9263d34734f.jpg
66273279-6c1b-4f95-981c-e9263d34734f.jpg (359.9 KiB) Vist 17213 ganger
... så da har jeg lagt opp til litt intensiv aktivitet før avreise fra Spania;
- retting av småbulker og hellakkering med epoxy, deretter med originalfargen og klarlakk.
- pussing av gulv innvendig og evnt det vi finner av overraskelser. Hvit bedliner og teppene tilbake på plass(om de er fine nok).
- montering av 1-DIN DAB med Apple CarPlay og sånn fancy 7-toms skjerm som kommer ut av spilleren og svinger seg elegant oppover. Håper inderlig at den passer...
- montering av nye setebelter bak
- montering av OME
- spansk EU-kontroll
- montering av kjerring og unger, fylle diesel og sette snuten nordover
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

EU-godkjent uten feil.

Mye arbeid framover:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Vedlagte filer
6bee770d-7dbc-452c-a2f2-c30d8b001c17.jpg
6bee770d-7dbc-452c-a2f2-c30d8b001c17.jpg (326.32 KiB) Vist 16893 ganger
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »


Prepping før bedliner. Ikke finnet et eneste punkt med dypere rust. Kun litt overflate der det har vært fukt under mattene. Mye mindre jobb enn det kunne blitt dømt etter bilder jeg har sett her inne. Phew...


Bilde

Bilde


Bilde
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
meller
Innlegg: 46
Ble med: lør jun 24, 2017 5:55 pm

Re: BJ73 1988

Innlegg av meller »

Ser meget bra ut det der.
Spørsmål; kan du ta et bilde av festeanordningen der baksetene klikkes på plass i bakkant? Driver og lager personbil av en 73 varebil. Jeg har originalseter, så da kan jeg kopiere.
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

meller skrev:Ser meget bra ut det der.
Spørsmål; kan du ta et bilde av festeanordningen der baksetene klikkes på plass i bakkant? Driver og lager personbil av en 73 varebil. Jeg har originalseter, så da kan jeg kopiere.
Det skal jeg nok få til i løpet av uka som kommer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

Var det dette du tenkte på?

Bilde
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
meller
Innlegg: 46
Ble med: lør jun 24, 2017 5:55 pm

Re: BJ73 1988

Innlegg av meller »

Det var det jeg var ute etter, takk!
HZJ 73 1999.
LJ 73 1988.
Tromsø
johi
Innlegg: 656
Ble med: man feb 11, 2013 10:46 pm
Lokasjon: fossvegen 25 1925 blaker
Kontakt:

Re: BJ73 1988

Innlegg av johi »

Stå på!artig følge med :)
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

I frykt for å selge skinnet før bjørnen var flådd har jeg avventa dette innlegget en del. Det viste seg å være lurt, i og med at biltilsynet tydeligvis hadde fått med seg at bilen var i bevegelse mot Norge.

Vel framme i Tombrio de Abajo nord i Spania var det bare å brette opp ermene.
Syregrunning eller noe slikt i bunnen og bedliner på alle gulv blei veldig bra. Innvendig var det kun litt fargeforandringer i bagasjerommet. Ellers helt rent for rust. Heller ikke i hjulbuer har vi funnet noe.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilen har ikke vært vasket på 30 år, så utgangspunktet var brune gulvtepper med et lite blåskjær. Fikk tak i noe hissig tepperens som jeg fylte på høytrykksspyler´n og kjørte på med fullt trykk. Måtte gå nøye over minst 4 ganger på hvert teppe før det begynte å bli klart skyllevann. Sluttresultatet blei aldeles strålandes og ikke lukta det verst heller. Litt dumt at det er sliti hull i landcruisergummien på førersida, men ellers er teppene i nærmest perfekt stand. Morsomt å remontere etter tørking.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Setene er en helt annen historie som dere ser. De er fortsatt brune, bortsett fra litt blå/grå der det har vært slitasje. Det samme gjelder stoffet i sidepanelene. Det er planen å fikse når resten av interiøret skal demonteres og vaskes.

I den forbindelse tar jeg gjerne imot tips. Kan man ta av setetrekk og vaske i vaskemaskin? Eventuelt hvilke kjemikalier skal jeg bruke om jeg må vaske for hånd. Har jo mye igjen av den hissige tepperensen, så det er vel nærliggende å prøve først.

Videre var det viktigste å sørge for trivelige kjøreforhold for 2- og 4-åringen hjem til norge. Derfor hadde jeg allerede pakket med meg en ny Pioneer AVH Z7000DAB 1-DIN spiller som skulle installeres. Når jeg først skulle krongle meg gjennom dashen på høyre side kunne jeg like godt trekke rikelig med variert kabel både til batteri og ACC med en gang.

Bilde

I tillegg la jeg opp en dobbel USB som jeg selvfølgelig hadde bestilt til Toyotakontakt, men til ny type, så den ble stående ved siden av tåkelysbryteren, litt slarkete. Det er på lista over småting som gjøres når dashen skal ut. Den har en ledning som går rett på ACC og en annen som går til spilleren for Apple CarPlay og Android Auto og slikt.
Jeg hadde selvfølgelig ikke med meg multimeter heller. Derfor fikk USB-kontakten vikariere i mellomtiden. Kobla den til laderen i telefonen og brukte +/- som test når jeg lette etter diverse strømsignaler. Vibrerte det i telefonen var det strøm. Funka som fjell...

Bilde

Må si jeg var rimelig fornøyd når jeg hadde den montert. For at man skal kunne se på video mens man kjører, (altså det skal man jo ikke, men barna som sitter baki kan) må spilleren få jording fra håndbrekkbryteren. Men jeg skulle jo ikke ha det slik, så jeg la opp ledningen til lysbryteren til høydemeteret på dashen. Nesten lovlig og funka perfekt.

https://youtu.be/vwVOz_732XM

Når det var gjort tok jeg en tur på skraphandler som hadde to fine skatter. Ganske ribba, men det var flere ting jeg hadde bruk for.

Bilde

Bilde

Blant anna fikk jeg med meg denna som jeg har hørt skal være mangelvare.

Bilde

Fikk den ikke med meg i bilen, men kan få den sendt opp hit om noen er i behov. Kan skaffe enda en faktisk...


BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
j_hoel
Innlegg: 474
Ble med: lør mai 20, 2006 6:30 pm
Lokasjon: haldenveien 115A HØNEFOSS

Re: BJ73 1988

Innlegg av j_hoel »

Hei jeg er inntrisert i den bøylen og hva er prisen på den ?'
MVH
JON HOEL MOB NR 93402097. :D :D :D :D :D
Ut på tur og aldri sur.
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

BJ73 1988

Innlegg av reime »

Bilde

Bilde

2toms OME hevesett var lekkert, bilen blei myyye høyere (signe gamle fjører) og, for ikke å snakke om kjøreegenskapene. Hver eneste gang jeg setter meg i bilen blir jeg forbauset over hvor fantastisk godt den ligger på veien. Stiv og myk på samme tid. Tar fartsdumper og ujavnheter som en nybil. Dessverre er jo motoren et problem. Den er som tidligere nevnt en VM-Motori TD 2,5L rekkefemmer med separate sylindertopper. Leser man om den motoren er det mye dårlig å finne. Men det går mange av dem nede i Spania. Og mekanikerne der liker ikke å skru på dem. Men de forteller at det egentlig er en ekstremt holdbar motor. Den står visst i diverse motorer og aggregater og er produsert i et enormt antall. Den funker visstnok bra over alt, bortsett fra i bil hvor den blir ruset. Jeg ble fortalt der nede at dersom jeg holder meg under 2500 rpm er den nærmest uslitelig. Det passer med at den står i så mange ulike innretninger som skal gå på samme turtall i dagevis i strekk. Blir den rusa blir den fort varm og så ryker toppene. Jeg har med komplett sett med nye topper hjemover(ca 80k km fra en Grand Cherokee), men hadde ikke lyst til å oppleve et motorhavari nede i Europa et sted.
Kjørte full service med bytting av alt av oljer og filtre + 4-hulskontroll før EU-kontroll. 0 feil.

Bilde



Med original hjuldimensjon gikk den akkurat i 84km/t på 2400rpm. Dessuten mistenktes dekkene å være litt i ulage fordi det rista ganske godt i overgangen mellom 83og 84 km/t. Derfor blei det marsjfarta hjem til norge. Bare å senke skuldrene og putre hjemover.

Bilde

Bilde


Ferdig pakka med diverse kjøtt, ost, vin, unger og kjerring. Dobbelt sikra med både Spansk og Norsk fullkaskoforsikring med veihjelp og full tank. Etter mye frem og tilbake fant vi ut at det var best å kjøre på spanske skilter videre, uten å gjøre noen videre omregistrering til ny eier i Spania. Dette fordi de ikke kunne gi oss eksportskilter som var gyldige utenfor Spania, kun til grensa. Jeg orket ikke tanken på å måtte skaffe prøveskilter for hvert nytt land på turen, så det viste seg å bli en kjempebra løsning. Spesielt siden man kan kjøre 30 dager på utenlandske skilter etter ankomst Norge.

Bilde

Første etappe gikk til Santander. Nordspania er fullt av lange bakker, så det gikk ikke fort. En typisk bakke, svarende til for eksempel E18 Lierbakkene x 3-5 gikk i omtrent 45km/t. Fortere gikk det ikke. 40mil gikk likevel helt uproblematisk med diverse stopp for å fylle på folk og tank. Heldigvis var det ikke 33 varmegrader som hjemme i Norge, så en ikke fungerende AC var ikke noe problem. Og DVD og USB-filmer til ungene var en stor hit.

I fra Santander går det ferje til Portsmouth i England. Ferja kosta ca 522 GBP med oppgradert utvendig lugar og tok ett døgn. Den har en liten lekepark for unger. Et lett oppvarmet, men likevel iskaldt, saltvannsbasseng, en helt middels kro med mat, diverse barer og selvsagt Tax-Free. Lugarene var helt supre.

Bilde

Bilde

Alltid lett å finne igjen bilen på parkeringa. Den er stort sett høyest.

Framme i Portsmouth dro vi videre til Southampton for å teste ut Paultons Park, en fornøyelsespark med masse bra saker, også for de minste. Blant annet Peppa Pig-land. Grusomt. For å unngå trafikk rundt London kjørte vi derfra til Colchester på kvelden. Engelskmenn kjører jo som kjent konsekvent på feil side av vegen, så det var skummelt og nesten farlig ved et par tilfeller. Dessuten kom vi ut for regn på ganske kald asfalt, i tillegg til en plutselig bråbrems foran oss. Fikk testa ut gjørmedekkenes bremselengde og fravær av ABS ved ett tilfelle. Samtidig fikk vi også testa ut terrengegenskapene og skikkelig grep i grøfta ved siden av. Hadde ikke hatt sjans til å stoppe om jeg ikke hadde lagt meg ut i grøfta. Der stoppa den fort og kontrollert. Ingen skade skjedd bortsett fra sjokkskada kone. Beslutning om nye dekk var definitivt tatt.


I Colchester brukte vi neste dag i en dyrepark som var kjempefin. Videre var det bare en halvtimes kjøring til Harwich og nattferje videre til Hoek of Holland. Rett i lugaren, sove, stå opp og kjøre ut av båten. Perfekt måte å vinne kilometer på.

I ferjekø var den nye spilleren en god investering. Nevnte jeg at vi ikke lar ungene sitte med iPad? Derfor er LC blitt barnas nye favoritt...

Bilde

For å unngå Autobahn og kø omkring Hamburg tok vi rett nordover og krysset Breezanddijk. En ganske imponerende konstruksjon. Hva gjør man når man mangler land? Bare fjerner havet...
Overnatting i Leeuwarden, utprøving av lokalt brygg. Kjørte ofte småveier og fikk sett mye fin landsbygd. For ungene var det veldig fint gjennom hele Holland og Tyskland pga et helt avsindig antal landbruksmaskiner og husdyr langs veiene.

Bilde


Ny overnatting i Bremerhaven som blant annet hadde et helt utrolig museum, Klimahaus. En slags blanding av historisk og teknisk museum. Morsomt for alle. Siste kjøreetappe på ca 18 mil gikk videre til Kiel. Det anbefales på det varmeste å krysse Elben med ferje ved Glückstadt fremfor å stå i kø på Autobahn. Ikke er det bomveger heller. Ifølge Google-maps sparte vi 4 timer på denne etappen ved å unngå Hamburg. Om det kan stoles helt på vet jeg ikke, men jeg har inntrykk av at den som regel er ganske korrekt, spesielt dersom det er mye trafikk.

Kvelden før avreise skulle jeg bare ut og handle litt. Plutselig var det full juletredisotek i bakruta. Var sikker på at jeg hadde glemt å skru på lysa og skulle få strekk av onkel-polizei, men det var to bevæpna tollkontrollører som stoppa meg. Heldigvis hadde jeg tatt bilder av alle dokumenter, for veska med papirene lå på hotellet. De snuste rundt over hele bilen og leita etter narkotika og våpen. Ganske ubehagelig, helt til de plutselig dro på seg et fett glis og kjørte videre. Tror de likte å skremme folk...

Bilde

I Kiel hadde jeg nesten heldigvis bomma på ferietida. Møtte opp kl 0800. Avreise var 1400. Hadde allerede sendt all dokumentasjon til Color-Line Cargo sin agent i Kiel. De hadde gjort klart alt av papirer. Ingen kø. Videre måtte jeg til tysk toll for å få kontrollert eksporten. En kar blei med ut og kikka på bilen og alt var greit. Tilbake til speditøren, få ut papirer og alt i boks. Bare trivelige folk hele veien.

Bilde

Color Fantasy trenger vel ingen videre beskrivelse...

Vel framme i Oslo søndag 17.juni var det heldigvis ikke så mye kø på tollkontoret. ColorLine Cargo hadde allerede gjort klar alt. Usikker på om det var nødvendig, men verdiberegning og alt var klart. Måtte likevel inn til kontroll hos tollen. Ble møtt med et smil, ingen ubehagelige spørsmål, og alt var over på under en time. Veldig hyggelig opplevelse.
Var ikke helt fri for lettelse da jeg parkerte i oppkjørselen. At det viste seg at håndverkerne som nesten skulle vært ferdige med badet ikke hadde gjort en dritt var derimot ganske irriterende...

Bilde
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: BJ73 1988

Innlegg av jonwib »

Tackar för fin och välskriven reserapport :) .

Hoppas få se bilen live på nån träff framöver.
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

Måtte gi fra meg mye artig dokumentasjon hos biltilsynet;

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

Endte opp med 235/85R16 AT. Er veldig fornøyd med at det ble den dimensjonen. Måtte bruke reservehjulsfelgen. Var bra kast i den ene, noe som forklarer den voldsomme ristinga på 84kmt.

Kjøpte på Lund Oljeservice i Drammen. De knuser alle på pris. 1200 billigere for 4 dekk med montering ifht det som skal være best «klubbrabatt». Anbefaler alle som skal ha dekk/hjul å sjekke pris der. Han sa det ikke var vits med noen klubbrabatt. Han ga beste pris til alle uansett. Kan bekrefte det. Fikk kanontilbud helt uten pruting.

Bilen blei som ny. Lite støy og ruller smooth avgårde uten vibrasjon. Kan nå holde 95kmt komfortabelt. Og speedometeret viser nå 100 når GPS’n viser 97. Nesten perfekt.

Bilde


Bilde

Har lenge grua meg til å rydde plass i garasjen. Delvis fordi jeg har prøvd å fortrenge det faktum at bilen kanskje ikke kommer inn. Men det var det jo ingen grunn til å bekymre seg for...

Bilde

Fikk justert åpneren slik at den trekker litt lenger inn. Da fikk jeg enda et par cm. Blir forsiktig til vinteren og litt mindre vinterdekk...
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Brukeravatar
reime
Innlegg: 95
Ble med: søn feb 25, 2018 6:29 pm
Lokasjon: Drammen

Re: BJ73 1988

Innlegg av reime »

Det tunge reservehjulet bakpå måtte bort for å spare hengslene på døra. Dessuten trenger jeg ikke reservehjulet og har ikke tenkt å sette på et enda tyngre i den nye dimensjonen. Så da fikk jeg tak i et sett med jerrykanne og holder i stål fra Polen. Det var et godt kjøp synes jeg.
Ofra festet til hjulet, kappa og sveisa det til på holderen som fulgte med. Mangler bare litt lakk så er det på stell...

Bilde

Bilde

Bilde
BJ73 1988 med 15BFT og 2"OME i vognkortet.
Peg Perego John Deere Ground Loader
Svar

Tilbake til «Garasje»