"Converter Lock-Up " på automatkasse
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
"Converter Lock-Up " på automatkasse
Jeg har en VX 90, 2000 mod aut.
Med overdriven inne så kommer det siste trinnet (giret) inn på rundt ca 85km/h, er det noen som vet om dette siste trinnet kan justeres ned, altså at det kommer inn på eks. 75?
Jeg var innom på Toyota i Trondheim og fikk vite at dette siste trinnet (giret) var en "lock-up ventil" og at denne ikke hadde noen form for justering?
Kan noen bekrefte/avkrefte dette?
Vebjørn
Med overdriven inne så kommer det siste trinnet (giret) inn på rundt ca 85km/h, er det noen som vet om dette siste trinnet kan justeres ned, altså at det kommer inn på eks. 75?
Jeg var innom på Toyota i Trondheim og fikk vite at dette siste trinnet (giret) var en "lock-up ventil" og at denne ikke hadde noen form for justering?
Kan noen bekrefte/avkrefte dette?
Vebjørn
Senest rettet af vebjorn fre okt 05, 2012 5:15 pm, rettet i alt 1 gang.
Re: "lockout ventil" på automatkasse
85 høres litt høyt ut. Nå kjenner ikke jeg 90-en. Vet at på 200 skjer lock-up litt høyt ja.
På HDJ100 får jeg lock-up fra 60 og opp, på flat vei hvis jeg ikke akselererer noe særlig.
Lock-up er når en clutch i converteren låses slik at det ikke blir noe sluring (moment-omforming) lenger.
Dette kan vanligvis ikke justeres, men til noen kasser får man kjøpt et kit med en bryter for å låse converteren manuelt, da gjerne på alle gir bortsett fra 1.
Se f.eks her: http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068
På HDJ100 får jeg lock-up fra 60 og opp, på flat vei hvis jeg ikke akselererer noe særlig.
Lock-up er når en clutch i converteren låses slik at det ikke blir noe sluring (moment-omforming) lenger.
Dette kan vanligvis ikke justeres, men til noen kasser får man kjøpt et kit med en bryter for å låse converteren manuelt, da gjerne på alle gir bortsett fra 1.
Se f.eks her: http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: "lockout ventil" på automatkasse
Denne "Torque Convertor Lock-Up" ser veldig spennende ut.
Jeg skal prøve å sjekke opp om denne kan brukes på min mod.
Takk for tipset!
Vebjørn
Jeg skal prøve å sjekke opp om denne kan brukes på min mod.
Takk for tipset!
Vebjørn
Re: "lockout ventil" på automatkasse
Min 98mod 90vx låser også først mellom 80-85km/t. Hvis du finner en måte å endre dette på må du komme med oppskriften!
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Har sendt en mail til de som forhandler denne i Australia, så får vi se om det kommer noe svar etterhvert!
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Da har jeg kommet en del lengre i dette prosjektet.
Jeg fikk svar fra Australia:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Please remember to look at both the web links below and the attachments above.
The cost of our Heavy Duty Recalibrated Nomad Toyota Hilux A340 Complete Valve Body Assembly is $895 Aus (Change Over).
http://www.youtube.com/wholesaleautomat ... sHNwG4Lk8g
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=32739
Options:
Complete Temp Gauge Kit $265 Aus
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42067
Lock-Up Manual Control Kit $235 Aus
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068
Freight via TNT Air Express at 9Kg’s is $240 Aus (Insured).
There is a Fully Refundable Deposit of $450 Aus until we receive your old valve body back here at Wholesale Automatics.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg fikk etterhvert tak i tegninger (orginalt koblinsskjema) over ECU utgangen (motorstyring) og målte da hvilken spenning som driver solenoiden på lock-up`en.
Spenningen er 12-13v altså den samme som nettspenningen i bilen.
Ved hjelp av en bryter og et 5-polt rele kunne jeg da koble meg inn mellom ECU og solenoid. Med bryteren i normalposisjon er det ECU som styrer ( som normalt) Med bryteren inne tvangskjøres lock-up`en. Fungere veldig bra!
Er litt usikker på dette og er forsiktig med bruken da ECU`en ikke legger inn lock-up`en før enn har riktig oljetemp, moment.osv
Skal kjøre med denne løsningen nå, så får jeg se hvordan det utvikler seg.
kommer med mer info etterhvert!
Jeg fikk svar fra Australia:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Please remember to look at both the web links below and the attachments above.
The cost of our Heavy Duty Recalibrated Nomad Toyota Hilux A340 Complete Valve Body Assembly is $895 Aus (Change Over).
http://www.youtube.com/wholesaleautomat ... sHNwG4Lk8g
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=32739
Options:
Complete Temp Gauge Kit $265 Aus
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42067
Lock-Up Manual Control Kit $235 Aus
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068
Freight via TNT Air Express at 9Kg’s is $240 Aus (Insured).
There is a Fully Refundable Deposit of $450 Aus until we receive your old valve body back here at Wholesale Automatics.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg fikk etterhvert tak i tegninger (orginalt koblinsskjema) over ECU utgangen (motorstyring) og målte da hvilken spenning som driver solenoiden på lock-up`en.
Spenningen er 12-13v altså den samme som nettspenningen i bilen.
Ved hjelp av en bryter og et 5-polt rele kunne jeg da koble meg inn mellom ECU og solenoid. Med bryteren i normalposisjon er det ECU som styrer ( som normalt) Med bryteren inne tvangskjøres lock-up`en. Fungere veldig bra!
Er litt usikker på dette og er forsiktig med bruken da ECU`en ikke legger inn lock-up`en før enn har riktig oljetemp, moment.osv
Skal kjøre med denne løsningen nå, så får jeg se hvordan det utvikler seg.
kommer med mer info etterhvert!
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
5-polt rele? Er det det som skal til?
Kan du poste skjema?
Kan du poste skjema?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Hvordan går det med testingen
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Denne tråden var interessant!
Jeg er også spent på hvordan dette fungerer
Jeg er også spent på hvordan dette fungerer
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Hei.
Går det an å vekker opp denne saken igjen?
Jeg har samme sterke ønske om å få lock up funksjonen til å gå inn tidligere - eventuelt vil en converter med mye laver stall speed gjøre jobben for meg.
Jeg var i sin tid i - ca år 2000 - kontakt med en Ekornhaugen hos Toyota Norge med spørsmål om dette. Da fikk jeg til svar at det nok kunne gjøres med omprogrammering av ECUen, men at de ikke ville gi meg data på dette da det ikke var i samsvar med miljøgodkjenninga til bilen. Den ville da ikke stemme med typegodkjenninga i Norge. (I mitt ringe hode ville dieselforbruket gått noe ned og dermed får bilen mindre utslipp, men , men) Konklusjon: det går an men vi får ikke lov.
Så har jeg lett og lett.
I Australia fant jeg et firma som heter Wholesale Automatic Transmission og Ashley Hudson-Davies som driver med skreddersøm på automater av alle slag. De lager et relesett til å lodde inn mellom girboks og ECU, og gjør at Lock Up kan brukes i alle gir og hastigheter bortsett fra første. Jeg har ikke hoppet på løsningen da releet som skal monteres under dasjbordet kan bli veldig varmt. Det er utstyrt med kjøleribber, men allikevel tar jeg ikke sjansen på et slik varmpunkt akkurat der.
Her er nettadressen; http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068
Er det noen som kan gi noen gjennomtenkte kommentarer på denne?
Ellers er som sagt en converter med mye lavere stallspeed et alternativ, men der har jeg heller ikke funnet noe egnet. Tips?
Går det an å vekker opp denne saken igjen?
Jeg har samme sterke ønske om å få lock up funksjonen til å gå inn tidligere - eventuelt vil en converter med mye laver stall speed gjøre jobben for meg.
Jeg var i sin tid i - ca år 2000 - kontakt med en Ekornhaugen hos Toyota Norge med spørsmål om dette. Da fikk jeg til svar at det nok kunne gjøres med omprogrammering av ECUen, men at de ikke ville gi meg data på dette da det ikke var i samsvar med miljøgodkjenninga til bilen. Den ville da ikke stemme med typegodkjenninga i Norge. (I mitt ringe hode ville dieselforbruket gått noe ned og dermed får bilen mindre utslipp, men , men) Konklusjon: det går an men vi får ikke lov.
Så har jeg lett og lett.
I Australia fant jeg et firma som heter Wholesale Automatic Transmission og Ashley Hudson-Davies som driver med skreddersøm på automater av alle slag. De lager et relesett til å lodde inn mellom girboks og ECU, og gjør at Lock Up kan brukes i alle gir og hastigheter bortsett fra første. Jeg har ikke hoppet på løsningen da releet som skal monteres under dasjbordet kan bli veldig varmt. Det er utstyrt med kjøleribber, men allikevel tar jeg ikke sjansen på et slik varmpunkt akkurat der.
Her er nettadressen; http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068
Er det noen som kan gi noen gjennomtenkte kommentarer på denne?
Ellers er som sagt en converter med mye lavere stallspeed et alternativ, men der har jeg heller ikke funnet noe egnet. Tips?
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Hadde vært moro å prøvd. Er det ikke sånn at når man låser converteren så trykker man huset og den clutchen sammen? altså at kraften fra motoren går direkte uten å slure? hvis dere forstår hva jeg mener.
Er det mulig å rulle igang en bil med låst converter? du vil jo kvele motoren om du ikke låser opp converteren når man stopper? Men diesel forbruket må jo minke, spesielt på motorvei.
Er det mulig å rulle igang en bil med låst converter? du vil jo kvele motoren om du ikke låser opp converteren når man stopper? Men diesel forbruket må jo minke, spesielt på motorvei.
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Ja det er slik du sier. Men om det går an å rulle i gang en bil med den vet jeg ikke. Har ikke tenkt på det, men kanskje ikke umulig. I standard versjon så låser den konverteren i alle gir unntatt første. Da får en sterk motorbrems i bratte bakker og fin kontroll med manøvrering av henger m. v.
Men så kan en få en tilleggsmodul som gjør at konverteren også kan låses i første. Det sier australierne at er kjekt for bruk i lavserie i terrenget. Men med med obs om at dersom en stopper så kveles bilen, naturlig vis.
Men så kan en få en tilleggsmodul som gjør at konverteren også kan låses i første. Det sier australierne at er kjekt for bruk i lavserie i terrenget. Men med med obs om at dersom en stopper så kveles bilen, naturlig vis.
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Går med tanker om LC 100 igjen, og i mangel på biler uten slurekasse tenker eg å kjøpe ein med slurekasse og sette på ein slik manuell lockup.
Link til info her for ein 80: http://forum.ih8mud.com/threads/lock-up ... lp.476628/
Her er koblingsskjemaet. Bør vel ikkje være for mykje endringer fra ein 80 til 100:
edit: Så at dette gjaldt 90 serie, men er vel minst like aktuelt på 100.
Link til info her for ein 80: http://forum.ih8mud.com/threads/lock-up ... lp.476628/
Her er koblingsskjemaet. Bør vel ikkje være for mykje endringer fra ein 80 til 100:
edit: Så at dette gjaldt 90 serie, men er vel minst like aktuelt på 100.
Olav
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Kan säga att detta är minst lika intressant för 120 serien, iallafall för Snövit...
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Noen som har kommet noe lenger og montert locup kit på bilen sin, og som kan komme med noe info? hadde jo vært kjekt om den hold seg i 5 giret noe lenger og brukte momentet istedenfor at turtelleren lever sit eget liv opp og ned i hver lille småbakke, jeg er svært fristet til å kjøpe kIt'et men er litt usikker på om det er nødvendIg å skifte ventil pakken i gearkassen,
mvh
Steinar
mvh
Steinar
mvh
Steinar
LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Steinar
LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Jeg har skaffet meg et slikt til min 100.
Fungerer veldig bra.
Skal prøve å få lagt ut noe mer om installasjonen osv. Nydelig å cruise i 50 km på 4gir og null slipp/ slurring. Eller i 30-40 i motbakkene med henger uten å ha 2500o/min.
Bare å ta kontakt, hvis noen er interessert i mer info.
Fungerer veldig bra.
Skal prøve å få lagt ut noe mer om installasjonen osv. Nydelig å cruise i 50 km på 4gir og null slipp/ slurring. Eller i 30-40 i motbakkene med henger uten å ha 2500o/min.
Bare å ta kontakt, hvis noen er interessert i mer info.
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
- Snekker_Andersen
- Innlegg: 406
- Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
- Lokasjon: Oslo
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Dette hadde vært interessant å vite mer om. Hva trengs av ekstra "dingser"? Hva må kobles og hvordan brukes dette i praksis? Er dette noe Toyota vil ha kommentarer til på neste service?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse
Her er monteringsveiledningen.
Jeg oppdaget noen feil i den, og benyttet elskjema fra rep manualen for å rette opp disse.
Legg merke til at denne manualen er for 4trinns, A442F kasse. For 5 trinnskasse vil den være annerledes. Prinsippet vil likevel være det samme.
Jeg oppdaget noen feil i den, og benyttet elskjema fra rep manualen for å rette opp disse.
Legg merke til at denne manualen er for 4trinns, A442F kasse. For 5 trinnskasse vil den være annerledes. Prinsippet vil likevel være det samme.
- Vedlagte filer
-
- Lockup Converter Controller.pdf
- (642.01 KiB) Downloadet 253 gange
Øystein
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*