"Converter Lock-Up " på automatkasse

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
vebjorn
Innlegg: 4
Ble med: ons jul 28, 2010 9:43 am

"Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av vebjorn »

Jeg har en VX 90, 2000 mod aut.
Med overdriven inne så kommer det siste trinnet (giret) inn på rundt ca 85km/h, er det noen som vet om dette siste trinnet kan justeres ned, altså at det kommer inn på eks. 75?

Jeg var innom på Toyota i Trondheim og fikk vite at dette siste trinnet (giret) var en "lock-up ventil" og at denne ikke hadde noen form for justering?

Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Vebjørn
Senest rettet af vebjorn fre okt 05, 2012 5:15 pm, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: "lockout ventil" på automatkasse

Innlegg av frode »

85 høres litt høyt ut. Nå kjenner ikke jeg 90-en. Vet at på 200 skjer lock-up litt høyt ja.
På HDJ100 får jeg lock-up fra 60 og opp, på flat vei hvis jeg ikke akselererer noe særlig.

Lock-up er når en clutch i converteren låses slik at det ikke blir noe sluring (moment-omforming) lenger.
Dette kan vanligvis ikke justeres, men til noen kasser får man kjøpt et kit med en bryter for å låse converteren manuelt, da gjerne på alle gir bortsett fra 1.
Se f.eks her: http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
vebjorn
Innlegg: 4
Ble med: ons jul 28, 2010 9:43 am

Re: "lockout ventil" på automatkasse

Innlegg av vebjorn »

Denne "Torque Convertor Lock-Up" ser veldig spennende ut.
Jeg skal prøve å sjekke opp om denne kan brukes på min mod.

Takk for tipset!

Vebjørn
Knut J
Innlegg: 30
Ble med: tor nov 24, 2005 10:07 pm
Lokasjon: Bekkestua

Re: "lockout ventil" på automatkasse

Innlegg av Knut J »

Min 98mod 90vx låser også først mellom 80-85km/t. Hvis du finner en måte å endre dette på må du komme med oppskriften!
vebjorn
Innlegg: 4
Ble med: ons jul 28, 2010 9:43 am

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av vebjorn »

Har sendt en mail til de som forhandler denne i Australia, så får vi se om det kommer noe svar etterhvert!
vebjorn
Innlegg: 4
Ble med: ons jul 28, 2010 9:43 am

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av vebjorn »

Da har jeg kommet en del lengre i dette prosjektet.

Jeg fikk svar fra Australia:
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Please remember to look at both the web links below and the attachments above.

The cost of our Heavy Duty Recalibrated Nomad Toyota Hilux A340 Complete Valve Body Assembly is $895 Aus (Change Over).
http://www.youtube.com/wholesaleautomat ... sHNwG4Lk8g
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=32739

Options:
Complete Temp Gauge Kit $265 Aus
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42067

Lock-Up Manual Control Kit $235 Aus
http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068

Freight via TNT Air Express at 9Kg’s is $240 Aus (Insured).

There is a Fully Refundable Deposit of $450 Aus until we receive your old valve body back here at Wholesale Automatics.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg fikk etterhvert tak i tegninger (orginalt koblinsskjema) over ECU utgangen (motorstyring) og målte da hvilken spenning som driver solenoiden på lock-up`en.
Spenningen er 12-13v altså den samme som nettspenningen i bilen.
Ved hjelp av en bryter og et 5-polt rele kunne jeg da koble meg inn mellom ECU og solenoid. Med bryteren i normalposisjon er det ECU som styrer ( som normalt) Med bryteren inne tvangskjøres lock-up`en. Fungere veldig bra!

Er litt usikker på dette og er forsiktig med bruken da ECU`en ikke legger inn lock-up`en før enn har riktig oljetemp, moment.osv

Skal kjøre med denne løsningen nå, så får jeg se hvordan det utvikler seg.
kommer med mer info etterhvert!
Brukeravatar
frode
Innlegg: 1795
Ble med: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Lokasjon: Hurum

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av frode »

5-polt rele? Er det det som skal til?
Kan du poste skjema?
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av pilten »

Hvordan går det med testingen :?:
diffen
Innlegg: 13
Ble med: tor feb 13, 2014 1:10 pm
Lokasjon: Rognan

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av diffen »

Denne tråden var interessant!
Jeg er også spent på hvordan dette fungerer
stisun
Innlegg: 2
Ble med: man okt 08, 2007 8:52 pm

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av stisun »

:mrgreen: Hei.

Går det an å vekker opp denne saken igjen?

Jeg har samme sterke ønske om å få lock up funksjonen til å gå inn tidligere - eventuelt vil en converter med mye laver stall speed gjøre jobben for meg.

Jeg var i sin tid i - ca år 2000 - kontakt med en Ekornhaugen hos Toyota Norge med spørsmål om dette. Da fikk jeg til svar at det nok kunne gjøres med omprogrammering av ECUen, men at de ikke ville gi meg data på dette da det ikke var i samsvar med miljøgodkjenninga til bilen. Den ville da ikke stemme med typegodkjenninga i Norge. (I mitt ringe hode ville dieselforbruket gått noe ned og dermed får bilen mindre utslipp, men , men) Konklusjon: det går an men vi får ikke lov.

Så har jeg lett og lett.

I Australia fant jeg et firma som heter Wholesale Automatic Transmission og Ashley Hudson-Davies som driver med skreddersøm på automater av alle slag. De lager et relesett til å lodde inn mellom girboks og ECU, og gjør at Lock Up kan brukes i alle gir og hastigheter bortsett fra første. Jeg har ikke hoppet på løsningen da releet som skal monteres under dasjbordet kan bli veldig varmt. Det er utstyrt med kjøleribber, men allikevel tar jeg ikke sjansen på et slik varmpunkt akkurat der.

Her er nettadressen; http://www.automatictransmission.com.au ... wsId=42068

Er det noen som kan gi noen gjennomtenkte kommentarer på denne? :D

Ellers er som sagt en converter med mye lavere stallspeed et alternativ, men der har jeg heller ikke funnet noe egnet. Tips?
pilten
Innlegg: 699
Ble med: ons mai 04, 2011 10:19 pm
Lokasjon: Larvik
Kontakt:

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av pilten »

Hadde vært moro å prøvd. Er det ikke sånn at når man låser converteren så trykker man huset og den clutchen sammen? altså at kraften fra motoren går direkte uten å slure? hvis dere forstår hva jeg mener.
Er det mulig å rulle igang en bil med låst converter? du vil jo kvele motoren om du ikke låser opp converteren når man stopper? Men diesel forbruket må jo minke, spesielt på motorvei.
stisun
Innlegg: 2
Ble med: man okt 08, 2007 8:52 pm

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av stisun »

Ja det er slik du sier. Men om det går an å rulle i gang en bil med den vet jeg ikke. Har ikke tenkt på det, men kanskje ikke umulig. I standard versjon så låser den konverteren i alle gir unntatt første. Da får en sterk motorbrems i bratte bakker og fin kontroll med manøvrering av henger m. v.

Men så kan en få en tilleggsmodul som gjør at konverteren også kan låses i første. Det sier australierne at er kjekt for bruk i lavserie i terrenget. Men med med obs om at dersom en stopper så kveles bilen, naturlig vis.
Brukeravatar
Luring
Innlegg: 199
Ble med: tor aug 27, 2009 7:46 am
Lokasjon: Hordaland

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av Luring »

Går med tanker om LC 100 igjen, og i mangel på biler uten slurekasse tenker eg å kjøpe ein med slurekasse og sette på ein slik manuell lockup.
Link til info her for ein 80: http://forum.ih8mud.com/threads/lock-up ... lp.476628/

Her er koblingsskjemaet. Bør vel ikkje være for mykje endringer fra ein 80 til 100:
lc80 lock up.png
lc80 lock up.png (34.84 KiB) Vist 20475 ganger

edit: Så at dette gjaldt 90 serie, men er vel minst like aktuelt på 100.
Olav
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av jonwib »

Kan säga att detta är minst lika intressant för 120 serien, iallafall för Snövit...
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av SteinarT »

Noen som har kommet noe lenger og montert locup kit på bilen sin, og som kan komme med noe info? hadde jo vært kjekt om den hold seg i 5 giret noe lenger og brukte momentet istedenfor at turtelleren lever sit eget liv opp og ned i hver lille småbakke, jeg er svært fristet til å kjøpe kIt'et men er litt usikker på om det er nødvendIg å skifte ventil pakken i gearkassen,

mvh
Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av ofrovold »

Jeg har skaffet meg et slikt til min 100.
Fungerer veldig bra.
Skal prøve å få lagt ut noe mer om installasjonen osv. Nydelig å cruise i 50 km på 4gir og null slipp/ slurring. Eller i 30-40 i motbakkene med henger uten å ha 2500o/min. :)
Bare å ta kontakt, hvis noen er interessert i mer info.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Brukeravatar
Snekker_Andersen
Innlegg: 406
Ble med: ons feb 29, 2012 2:42 pm
Lokasjon: Oslo

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av Snekker_Andersen »

ofrovold skrev: man jun 11, 2018 10:43 pm Bare å ta kontakt, hvis noen er interessert i mer info.
Dette hadde vært interessant å vite mer om. Hva trengs av ekstra "dingser"? Hva må kobles og hvordan brukes dette i praksis? Er dette noe Toyota vil ha kommentarer til på neste service?
HDJ 100 2006
RAV4 hybrid 2017
Volvo Duett skapvogn 1960
ofrovold
Innlegg: 2014
Ble med: tor des 02, 2004 6:49 am
Lokasjon: Eggedal
Kontakt:

Re: "Converter Lock-Up " på automatkasse

Innlegg av ofrovold »

Her er monteringsveiledningen.
Jeg oppdaget noen feil i den, og benyttet elskjema fra rep manualen for å rette opp disse.
Legg merke til at denne manualen er for 4trinns, A442F kasse. For 5 trinnskasse vil den være annerledes. Prinsippet vil likevel være det samme.
Vedlagte filer
Lockup Converter Controller.pdf
(642.01 KiB) Downloadet 253 gange
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*
Svar

Tilbake til «Drivverk 9x»