K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Fikk hjelp av Jørn i går for å avbalansere rådene. Det var en råde som var defekt etter at lageret hadde skjært seg. Store sår i råden under lageret. Har vært veldig varmt der. Måtte da ta den eneste brukbare råden fra en annen motor. Denne var ca 15 gram lettere enn de andre, så da måtte vi slipe av tilsvarende vekt på de andre. Hadde sprik på 21 gram fra letteste til tyngste. Nå ligger alle rådene innenfor 2 gram i begge ender. Ble mye veiing og sliping. Jørn hadde laget oppheng for rådene, så med fruens kjøkkenvekt gikk det ganske greit.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Om Snövits motor lägger av igen så hoppas jag att du står parat Kjell .
Jammen ni är flinka!
Jammen ni är flinka!
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da har motoren kommet på plass i motorbukken. Måtte montere den på tvers, da den er såpass lang at det hadde blitt et alt for stort moment å ha den på langs. Satt inn stempler, og sjekker nå høyden på disse i forhold til blokka. Blokka ble planet ned 0,17mm, men stemplene ligger i snitt 0,7mm over toppen. Da burde de stikke opp ca 0,5mm orginalt? Trodde de gikk javnt med toppen?
Skal ta med stemplene til motorverksted til uka, så han freser av de på høyden. Får høre med han hvor mye han vil ta av. Toppakningen er 1,65mm tykk.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Skal ta med stemplene til motorverksted til uka, så han freser av de på høyden. Får høre med han hvor mye han vil ta av. Toppakningen er 1,65mm tykk.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da har det skjedd litt igjen. Har vært og frest av to tiendeler på høyden på stemplene. Har satt i nye kamlagere, men de var for trange, og måtte hones opp litt. Da ble motoren full av spon igjen, så alt måtte demonteres og vaskes ned igjen.
Byttet foringene til stempelpinnene. Gjorde dette hjemme i skrustikka med hjelp av to piper.
Montert nye tettinger i toppen, som er planet og med nyslipte ventiler og seter.
Hadde veldig lite oljetrykk på gamlemotoren, så bestilte ny oljepumpe med hus fra euro4x4. Kom orginalpumpe fra Aisin.
Satt sammen hele motoren, og montert denne i bilen.
Gjenstår noe småplukk, men håper å få startet den i dag.
Så må den innkjøres, og etter spesialistenes råd skal den da gå en time på varierende turtall, uten noe belastning. Så byttes olje og filter, og kjøre noen hundre mil før neste oljeskift.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Byttet foringene til stempelpinnene. Gjorde dette hjemme i skrustikka med hjelp av to piper.
Montert nye tettinger i toppen, som er planet og med nyslipte ventiler og seter.
Hadde veldig lite oljetrykk på gamlemotoren, så bestilte ny oljepumpe med hus fra euro4x4. Kom orginalpumpe fra Aisin.
Satt sammen hele motoren, og montert denne i bilen.
Gjenstår noe småplukk, men håper å få startet den i dag.
Så må den innkjøres, og etter spesialistenes råd skal den da gå en time på varierende turtall, uten noe belastning. Så byttes olje og filter, og kjøre noen hundre mil før neste oljeskift.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- ms sejersen
- Innlegg: 977
- Ble med: tir nov 24, 2009 9:27 am
- Lokasjon: Nibe
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
uha det blir spændende, håber den spinder igen. Det ser lækkert ud.
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Den spinder igjen! Fikk til slutt start på den i går. Men ikke uten problemer. Ved første oppstart poffet den veldig ut av innsuget. Hørtes ut som en gammel snekke. Raser mange tanker gjennom hodet da! Tok av toppdekselet for å se om jeg kunne se noe feil. Tydelig at jeg har vært litt ivrig etter å bli ferdig, for det var en ventil jeg hadde glemt å stille. Den var så slakk at den ikke åpnet den ene eksosventilen i det hele tatt. Må ha blitt skikkelig kompresjon inni den sylinderen, da trykket ikke kom ut før innsugsventilen åpnet.
Ny justering, og da funket det som det skulle.
Lot den gå en time på høy tomgang for å kjøre inn motoren. Blir nytt oljeskift og filter i dag.
Ny justering, og da funket det som det skulle.
Lot den gå en time på høy tomgang for å kjøre inn motoren. Blir nytt oljeskift og filter i dag.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- hj6_fiklern
- Innlegg: 109
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Hadde en liten finger med i spillet her!
Etter første oppstart og Kjells lille blunder med eksosventil som ikke var justert (0 i løft) nå går den.
Så får vi se om han greier å kjøre inn denne ordentlig i sommer!
Etter første oppstart og Kjells lille blunder med eksosventil som ikke var justert (0 i løft) nå går den.
Så får vi se om han greier å kjøre inn denne ordentlig i sommer!
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Grattis Kjell!
Väldigt imponerande jobb !!!
Väldigt imponerande jobb !!!
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
- willys overland
- Innlegg: 894
- Ble med: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Lokasjon: Jessheim
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Jeg bøyer meg i støvet over hva du har fått til gjennom alle årene jeg har kjent deg.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Klarte å fylle godt opp med diesel på parkeringsplassen foran hotellet der landstreffet skal være når vi var der for å sjekke ut. Så plutselig på bakken at det rant godt.
Heldigvis var det bare returen på en av dysene som det sprutet fra. Elers gikk turen bra med ny motor.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Heldigvis var det bare returen på en av dysene som det sprutet fra. Elers gikk turen bra med ny motor.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- hj6_fiklern
- Innlegg: 109
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Ekke hvær gang du har med egen mekaniker da!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
I alle fall ikke noe å utsette på stilen, Jørn! Ser ut som en gammel skihopper med Kongsbergknekken!
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- hj6_fiklern
- Innlegg: 109
- Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
- Lokasjon: MANDAL
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Sent from my iPhone using Tapatalk
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
Tur og retur alltid i en HJ60
Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre
Absolutely perfect!
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Noen som har erfaring med hvordan turboen oppfører seg før den evt ryker? Har en veldig hvining nå når jeg gir på, hvis trykket går noe særlig over 0,5, så høres det ut som den tenker å skjære seg. Har 15 mil hjem i morgen. Håper jeg kommer hjem før det skjer noe.
Redd den er i ferd med å si takk for seg...
Redd den er i ferd med å si takk for seg...
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da var turboen byttet i god tid før landstreffet.
Ser at oljeforbruket hadde gått opp så regnet med at den 'nye' turboen slapp igjennom en del olje.
Men når jeg begynte å sjekke så dt ut som at det lakk olje fra en stor O-ring som sitter i forkant av dieselpumpa. Denne er 130mm i diameter, og ikke så veldig morsomt å skifte. Må plukke ut alt i fronten på bilen, dra av reimhjulet på veiva, og fjerne deksler og tannhjul i registeret. Luftfilter, batterihyller, aircondition , radiator +++.
Har gjort det meste av dette nå, regner med prøvestart i dag.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Ser at oljeforbruket hadde gått opp så regnet med at den 'nye' turboen slapp igjennom en del olje.
Men når jeg begynte å sjekke så dt ut som at det lakk olje fra en stor O-ring som sitter i forkant av dieselpumpa. Denne er 130mm i diameter, og ikke så veldig morsomt å skifte. Må plukke ut alt i fronten på bilen, dra av reimhjulet på veiva, og fjerne deksler og tannhjul i registeret. Luftfilter, batterihyller, aircondition , radiator +++.
Har gjort det meste av dette nå, regner med prøvestart i dag.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da var prøvetur unnagjort. Ser ingen lekkasje nå, så da blir den friskmeldt.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Litt småtteri har det blitt de siste dagene, men nå er vi klare for årets langtur. Første etappe er ned Sverige og krysse Danmark. Inn i Tyskland ved Flensburg. Videre til Amsterdam.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da sitter vi på en uteresturang i Amsterdam og venter på lunsj. Ser ut til at alt funker bra. Litt lekkasje fra fordelingskassa, men tror ikke det er noe alvorlig. Byttet bakre simmering før vi dro, men hele kassa er oljete. Men merker ikke noe på nivået. Får etterfylle litt etterhnert. Måtte gi den litt mer diesel på pumpa, og noe mer turbotrykk, kjørte orginalt med 0,5 kg. En liten kvist og en strips på slangen, så ble den strupet til litt over kiloen. Funket veldig bra! Setter kursen mot Frankrike i morgen, via Belgia og Luxenburg.
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: K.A.O.S. Garasjen. HJ60 HJ61 LJ73 HDJ100
Da var vi et godt stykke ned i Frankrike. Kjørt masse småveier gjennom bondelandet, artig å se hvordan folk bor her. Mye gammel bebyggelse. Små koselige landsbyer som ser uforandret ut de siste hundre åra. Alt i stein og mur, maling er ukjent begrep. Fant en overnattingsplass litt fra veien med eget offroadområde! Ikke dårlig!
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no