Hvilken modell anbefaler dere?

Finner du ingen kategori som passer ditt innlegg- kan du bruke dette forumet.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
rubbadubhan
Innlegg: 2
Ble med: lør aug 31, 2019 7:49 pm

Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av rubbadubhan »

Hei,
Jeg har et dilemma som jeg håper at noen av dere flinke folk kunne hjulpet meg litt med. Jeg skal nå gå til innkjøp av min neste bil. Jeg har lagt min elsk på Land Cruiser, men kunne trengt noen innspill med tanke på modell etc.

Jeg har i dag en xc70 som jeg er fornøyd med, men som er for liten. Kravene til min nye bil er

- Plass. Jeg har 2 store hunder som brukes til redning, då det må være plass til to store bur + utstyr til hundene og en barnevogn.
- Den skal være min daglige bruksbil i minst 10år (pålitelig)
- Skal ha barn om noen år, så må ha bakseter
- Pris minst mulig, MAKS 300k(men då må den være av nyere modell da jeg må ta lån, så helst ikke), men da må den være i meget bra stand, inkl minst mulig utgifter. Helst rundt eller under 100k om ikke det blir en nyere.
- Funksjon er det viktigste. Trenger ikke å være så ekstremt god å kjøre med ekstrautstyr og dill dall så lenge den fungerer.Er den heist og har ekstralys etc er det et pluss, men ikke nødvendig.

På grunnlag av denne lista har jeg fått mer og mer sans for pre-2001. Har ikke prøvekjørt noen ennå, men ser jo at det er ekstremt med 95ére ute til salgs til en grei penge. 80 og 100 er jo selvfølgelig også veldig interessante. Jeg har skrudd litt motorsykkel, men er på langt vei ingen mekaniker. Kan nok få til enkle reparasjoner selv, men verksted vil nok realistisk sett bli mest brukt når det er noe som må fikses/utbedres.

SÅ, det jeg lurer på er HVILKEN LAND CRUISER VILLE DU KJØPT?
Holder til i Stvg for de som lurer
foroysund
Innlegg: 15
Ble med: fre jul 19, 2019 11:28 am

Re: Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av foroysund »

Hei!
Land Cruiseren er romslig, men om du får plass til to store hunder og barnevogn pluss utstyr er jeg usikker på. Det avhenger selvsagt av hva du mener med store hunder, og hvor store burene er. Et par trixie-bur bør ikke være noe problem baki Land Cruiseren sammen med barnevogn dersom det er snakk om border collie-størrelse. Men har du noe i størrelsesordenen grand danois eller sankt bernhard tror jeg det blir verre.

Jeg antar jo du også skal ha noen med deg i baksetet samtidig siden du skal ha med barnevogna. Kan det hende du må velge en kassebil? Type Hiace, eller andre merker (som jeg ikke tør å nevne her på forumet :P )

Det tryggeste er nok å prøve bilen du vurderer og laste inn det du skal ha plass til. Da ser du fort om det er mulig.

Siden du baserer deg på å bruke verksted til vedlikehold og reparasjoner ville jeg ikke valgt en veldig gammel bil. Det blir fort kroner når arbeidet må utføres på verksted. Jeg har ikke erfaring med Toyotaverksteder, men en del andre (merke)verksteder klarer ikke å skaffe deler til eldre biler. Andre verksteder (som MECA, Mekonomen og lignende) kan kanskje velge uoriginale deler når originale ikke kan skaffes. Her kan sikkert de andre dele sine erfaringer.

Land Cruiser er lett å bli glad i, og den er pålitelig. Det er vel en grunn til at Nato har valgt den. Velger du en 90 fra før 2001 er det lurt å være oppmerksom på problematikken med overoppheting av motor og påfølgende defekt topp, radiator som lekker vann inn i automatkassen og rørene til varmeapparatet bak som ruster i stykker og fører til motorhavari. Det er mye informasjon om dette rundt omkring på nettet.

Til sist kan jeg si at jeg helt enkelt ELSKER hvor intuitiv og enkel 90'en er å skru på. Kan du litt fra før er den helt suveren å vedlikeholde og reparere selv. Det gjelder sikkert de andre modellene også, men jeg har ikke erfaring med andre Land Cruisere.

Jeg håper du får plass til det du trenger baki en Land Cruiser. Jeg er overbevist om at det er verdens beste bil. Kanskje du i verste fall kan ha noe i takboks eller på takstativ......? :)
Brukeravatar
hj6_fiklern
Innlegg: 109
Ble med: lør sep 26, 2015 11:18 pm
Lokasjon: MANDAL

Re: Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av hj6_fiklern »

Ville gått for en LC100.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Grombiler 1981-1983-1986 HJ60

Tur og retur alltid i en HJ60 :lol:

Langturer
Oslo - Torino - Oslo over St-Bernard,
Oslo - Torino - Oslo over Brenner
Oslo - Torino - Oslo over Sanfre

Absolutely perfect!
8)
michar
Innlegg: 1
Ble med: man sep 30, 2019 4:12 pm

Re: Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av michar »

Jeg ville valgt en 100-modell hvis du trenger en bil i lang tid. Den kan bli funnet og nyere til samme pris som 2001, så se på dette alternativet.
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av Dag Einar »

Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av KjellOlsen »

Hvis du er ute etter en LandCruiser med god plass er det vel ingen tvil om at 100er bilen. Hvis jeg husker riktig (og det er ikke bestandig, så arrester meg hvis det er feil), men en 120 serie er 140 cm bred innvendig, en 60 serie er 150 cm, og 100serie er 155cm bred. 100 serien er noe av det mest driftsikre du kan få kjøpt. De første årgangene hadde problemer med converteren, men den er nok byttet på de aller fleste av dem det gjelder. Ellers ingen spesielle problemer.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av Dag Einar »

Denne kom her om dagen.
Vel, den har litt smårusk, men dette kan fikses.
Norsk bil med grei km.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=159532900
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
dinah
Innlegg: 1
Ble med: ons okt 16, 2019 8:26 am

Re: Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av dinah »

Land Cruiseren er romslig, Jeg er overbevist om at det er verdens beste bil. Jeg ville valgt en LC100.
rubbadubhan
Innlegg: 2
Ble med: lør aug 31, 2019 7:49 pm

Re: Hvilken modell anbefaler dere?

Innlegg av rubbadubhan »

En 100 ville vært midt i blinken ja.. Men fytti for en pris.. 2-300k er i dyreste laget.

Hadde håpet å fått en LC jeg kunne ha de neste 8-10 årene for 100-150k. 90 i sine glansdager ville vært bra, men finnes det noen der ute som kan holde seg på veien i 8-10 år?

Hvilken LC hadde DU kjøpt for 100k??

Setter stor pris på tilbakemeldingene deres
Svar

Tilbake til «Generelt»