Gløding...igjen

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » man okt 08, 2007 9:17 pm

Er ikke lenger så sikker på at det er releet inni bilen som er ødelagt. jeg leiter nå etter gløderele no 1. Har lokalisert det sorte på innerskjermen, men det står at det er to. Det er et rele som er gull/blankt ved siden av det sorte. Kan det være no 1? Ser jo ikke akkurat sånn ut...

Fant beskrivelse i verkstedhåndboka :wink:
Vedlegg
2H  motor-LowRes.jpg
2H motor-LowRes.jpg (50.39 kiB) Vist 1927 ganger

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » lør okt 13, 2007 9:46 pm

Ingen som veit noe om rele no 1? :shock:

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1886
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Legg inn av Vegard » søn okt 14, 2007 9:29 am

Nå har ikke jeg HJ60, men BJ75 (3B motor, 24 volt). Der er rele nr 1, sylindrisk og gyllent med svart på. Dette releet styrer forglødinga. Rele nr 2 er firkantet, og styrer ettergløding.

Det er lett å se om rele 1 virker. Uten strøm inn på de tynne ledningene skal det være gjennomgang der hvor de fete ledningene er festet, med strøm på de tynne, skal det være gjennomgang. Du skal dessuten høre et klikk i releet når du setter strøm på det. Dersom alt annet virker, vil det å sette styrestrøm på dette releet gi deg 24 volt til glødeskinna.

Feilsøk følgende ting (antar pluggene dine er sjekka):

- Fusible links ->skal være gjennomgang

- Glow plug current sensor (hvis brudd i denne får du ingen strøm fram, dette fikses med ny ledning: dvs gratis)

- Rele 1 -> får det styrestrøm, og lager det gjennomgang som det skal/evt kutter gjennomgang som det skal

- Ta evt av kjølevannssensoren som gir signal til timeren, da får du for og ettergløding som om det var -25 eller kaldere, og noe mer tid til å lytte/måle releer

- Timer feilsøking som beskrevet i boka, men dette tror jeg kan bli forvirrende dersom du har mer enn en feil ellers i systemet

- Glow plug resistor kan være gåen (du har kanskje to?) Men uansett skal denne bare ødelegge for ettergløding

- Rele 2, men dette har bare med ettergløding å gjøre.

Sikkert noe mer, og muligens er det annerledes på 60 enn 75. Men er det noe av dette du ikke har prøvd, så kan du jo ta en kikk. Ring meg evt på 404 53 676 så kanskje jeg kan hjelpe.

Lykke til :)

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » søn okt 14, 2007 9:51 am

Takker for meget utfyllende svar Vegard. Går ut å følger lista di nå :D

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » tir okt 30, 2007 10:36 pm

Har fulgt lista til punkt og prikke uten resultater, Måtte lage en jalla løsning :cry:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?p=36663#36663

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » lør nov 03, 2007 9:13 pm

AAAARGH :twisted: :twisted: :twisted:

Skulle bytte glødeplugger i dag.

De som står i den nye motoren er 14 V

Orginalt stod det 23 V

Er det mulig!

De to bakerste sitter dønn fast. Er jo ikke så rart at de har annen gløding i Indonesia, men det passer jo ikke her i det kalde nord.
Vedlegg
IMGP1198.JPG
Den til høyere er 14v
IMGP1198.JPG (13.48 kiB) Vist 1803 ganger

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » lør nov 03, 2007 10:38 pm

Nei...fy...f***.....er det mulig?? Et par "bugs" her ser det ut som!
Men når du skal lage eget glødesystem kan du jo bare sette inn 23V glødeplugger...spiller jo ingen rolle det.
Pass bare på at glødepluggene som sitter fast ikke knekker, og biter ramler ned i sylinderen....DET er kjedelig det....
Lykke til!...og håper det ordner seg..........

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » søn nov 04, 2007 9:37 am

Må jo sette inn 23v nå. det er jo det som er orginalt på bilen.
Hva annet kan være forskjellig på denna motoren enn pluggane?

Får bare prøve å la det stå til....
Kanskje det er det som har vært problemet. Kan jo håpe.
.
Noen som har tips på hvordan få ut glødeplugger som sitter fast?

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » søn nov 04, 2007 10:55 am

Hvis motoren din har 2 formotstander på innsugssiden har du speedglow systemet, og da skal det være 14v glødeplugger, men det så ut som om det var en liten mix av det ene og det andre på bilen din Steinar.
Gløderpluggene som sitter fast kan være et helsike. Spray godt med grafitt basert rustoppløser...eller diesel....la den stå en dag med dette.
Så tar du en fastnøkkel av den beste kvaliteten du har (Den er nemlig veldig nøyaktig på målene, samt at stålkvaliteten er mye bedre...slik at den ikke fjærer når du tar i). Bruk håndbaken og rapp til....hardt og kontant....ikke dra!....da kan det hende den kommer. Når du da har fått løsnet....vær veldig forsiktig når du drar pluggen opp. Veldig gåene glødeplugger har en tendens til å svelle ut i tuppen slik at den er blitt større enn hullet den skal ut av. Røsker du kan det hende at den knekker og biter ramler ned i sylinder....og da må toppen av!
Dette er "worst case" senario, men bare så du har det i bakhodet. Kan lønne seg å bruke litt tid her som kan spare deg for en helsikes drittjobb hvis du er brutal.
En annen løsning er hvis du har trykkluft og muttertrekker, samt lang slagpipe, men det er ikke sikkert at du kommer til med dette utstyret. Muttertrekkeren vil sjokke den løs.
Lykke til!

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » søn nov 04, 2007 7:15 pm

Takk for god veiledning Eivind!
Har fått løs begge, men får bare skrudd gjengene ut. De sitter fast nedi der. Tuppene er nok fulle av slagg og drit. Har jo gløda i noen mil, så de er nok ganske hovene. Har spraya ned i hullet. Får prøve å lure dem ut i løpet av kvelden.
Har montert 24v pluggane på da fire andre. Får se hva som skjer etter det. Verre andre veien ville jeg tro. Altså 13v plugger på 24v system :roll:

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » søn nov 04, 2007 8:08 pm

Ikke stein galt med 14V glødeplugger på 24V bil Steinar. Motorer laget etter 8 mnd 84 og ut har hurtiggløding og 14v glødeplugger. Eldre motorer har ikke hurtiggløding og derfor 23v glødeplugger.
Alt avhenger av hurtiggløderelee og formotstandene i innsuget.
Jan har i bilen sin som er en 82 mod satt inn en 87 motor med huriggløding. han bruker 23v glødeplugger.....det skulle ikke virket....men det gjør det faktisk. Hvorfor det gjør det vet jeg ikke.... :shock:
Har du noen fornuftig forklaring Jan? (Jeg har ikke!)

Glødeplugger som har svellet er ikke morsomt...vær ytterst varsom Steinar!

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » søn nov 04, 2007 10:17 pm

Fikk de 2 siste ut :D

Nå har jeg ikke strøm noe sted :?: :?: :?:

Har ihvertfall fått skrudd alt på plass med "nye" plugger.
Gidder ikke å fylle garasjen med eksos nå, så jeg får starte dieseldyret i morra. Får håpe ikke det ligger alt for mye slagg igjen i de bakerste sylinderene :cry:

Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2369
Registrert: lør aug 21, 2004 3:13 am
Sted: Fetsund

Legg inn av JanK 55 » søn nov 04, 2007 10:18 pm

Ikke no fornuftig forklaring i det hele tatt :roll: tenkte ikke over det en gang når jeg bytta motor :oops: viste ikke bedre den gang, bare hekta ting (ledninger)ihop og satsa på at detr funka, å det gjorde det gitt 8) Har aldri sjekka om det er 14v elller 24v plugger heller.ikke skal jeg gjøra det heller for da slutter det vel radt å virke, hvis jeg finner ut at det er feil å begynner å tukle med det.

Skal krysse fingerne for deg jeg Steinar :)
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya*
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

rogerbrekke

gløding

Legg inn av rogerbrekke » søn nov 04, 2007 10:42 pm

det er jo helt utrolig hvor mye galt det skal være med denne glødingen.
du må være sikker på at det ikke er mer i sylynderen , det går i turboen om det ikke bøyer ventilene . kan bli masse dritt av dette, optisk kamra er tingen.
sikert noen som har det, så vet du det ikke er noe mer der, :Da er alternativ av med toppen. ikke store jobben på disse. prøv å sjekk motor nr skal ikke være så gammel denne motoren. tipper den ikke finnes i registeret akurat som min.FJ62.

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » søn nov 04, 2007 11:29 pm

Sikkert gått en sikring Steinar. Hvis ikke...sjekk forbindelsen til tenning...kan være bugs der.
Håper VIRKELIG ikke du har fått noe ned i syliderene!

Krysser fingre!

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4295
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » søn nov 04, 2007 11:39 pm

Skrev nettopp en sms til Steinar om han kanskje kunne bruke slikt sugerør som man får på hamburger sjapper, og så feste dette til støvsugeren, for så å forsøke å få opp noe.
Disse er jo slik at man kan bøye dem litt...., bare en tanke fra flatlandet i Østfold... :D
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » man nov 05, 2007 9:35 pm

Har sugd ut det som måtte være av gammelt slagg. Virka som det meste hadde løst seg opp i olja jeg smurte med i går.

Takk for Tips og sms Dag Einar. Helt topp med gode innspill fra Øst :wink:
Fulgte rådet fra råde :lol: :lol: og fant fram bursdags sugerøra til Jr.
Tapet det fast til elektriker rør og dro fram foma ledningen til frua.
Tror ikke det er mye igjen nedi der nå. det var ikke snakk om biter av glødepluggane. De er helt intakte. De var nok bare fulle av sot.
Må vente til i morra med å starte. Må lade opp batteriene :?
Vedlegg
IMGP1200.JPG
IMGP1200.JPG (28.04 kiB) Vist 1661 ganger

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » man nov 05, 2007 9:53 pm

Dritfett!! Husgeråd gjør susen! :D Sugerør fra McDonalds og sentralstøvsuger...
Masse spennede greier i kjøkkenskuffen til mor vet du...Hvis bakaselen begynner å ule....trykk på en banan....det bleide å virke på gamle Taunuser. Lekker radiatoren...så har du jo alltids kanel.. :D
Bakepulver som rensemiddel er jo også et kjent fenomen!
TIlsetter du litt gjær til slutt...så får dritten et eget liv :P

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » ons nov 07, 2007 9:43 am

Starta opp i går. Gikk fint, ikke no lyder eller problemer. Slipper kanel og gjær Eivind!
Nå er det ny runde på glødinga til tirsdag, nå har jeg nemlig ikke strøm til pluggane i det hele tatt, men det er et enklere problem å løse tror jeg. Begynner jo å nærme meg et fagbrev i glødesystem snart. :wink:

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Legg inn av borvik » tor nov 22, 2007 3:49 pm

Satte i det orginale releet i dag (det som ikke er lodda istykker)
Vips så var alt i orden :D :D :D :D
Det skrangler fælt i rele 2 før etterglødinga er ferdig, så det er vel på vei ut det releet der. Har du ditt enda Eivind? :wink:

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»