Det er som Pål Henning skriver - biler produsert i perioden juni 04 til september 07. At en god del av dem som eier en slik bil ikke vet om dette ennå er jo ikke så rart - dette er en forholdsvis ny sak og bilene kalles heller ikke inn - de skal kontrolleres "ved annet verkstdsbesøk". At det skulle være en risikosport å kjøpe en slik bil er jeg helt uenig i. Når Toyota nå har tatt ansvar her kan jeg ikke tenke meg at det skulle oppstå problemer for eiere av disse bilene.Tyyseladden skrev:Er det de "nye" 120 modellene med 166 hk som er berørt? Skiftet skjedde jo i 2004 så langt eg veit der de gamle hadde 163 og de nye 166 hk, stemmer dette? Har ringt på et par 120 der eierne er helt ukjent med dette, og det er litt risikosport å kjøpe ein bil som det er ein mulig alvorlig feil med.
Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
tore
917 16077
917 16077
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
er eni.det er ikkje mer risiko,eller og kjøpe en an bil.toyota orner opp her.dette har ingenting med eier bruk osv og jere.det er en feil toyota har laget.og dem tar ansvar for det.synes det er bra eg.eiger treng ikkje informeres,toyota verkstede ser etetr dette(viktig og bruke toyota,som er klar over dette)og ikkje et lakalt verksted,som ikkje vet om dette.slik at dette blir følgt opp.motoren i kompisen mins bil,skal åpnes til uka.lure på hva dem finner ut inni der
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Ein av selgarane har på oppfording fra meg kontakta sitt lokale Toyota verksted med denne informasjon (etter eg hadde sent han link til dette emnet på dette eminente forumet). Fikk svar tilbake om dette ikke var noe stort problem, og ingenting om at det skulle tas ved neste service eller tilsvarende, så tydligvis er ikkje informasjonen fra Toyota sentralt kommet ut til alle verkstedene enda.
Og angåande risisko: Eg skreiv det var litt risiko å kjøpa ein slik bil. Alle feil på biler medfører problemer for eigaren, sjølv om Toyota har vist god evne til å rydda opp. Det er ikkje alle som kan skubba bilen inn på verksted rett rundt hjørnet når den streikar.
Nokon som veit kor lenge den utvida garantien varer? 5 år kan jo vera naturlig, da har dei fleste minst vinteren på seg til å få rydda opp i dette.
Og angåande risisko: Eg skreiv det var litt risiko å kjøpa ein slik bil. Alle feil på biler medfører problemer for eigaren, sjølv om Toyota har vist god evne til å rydda opp. Det er ikkje alle som kan skubba bilen inn på verksted rett rundt hjørnet når den streikar.
Nokon som veit kor lenge den utvida garantien varer? 5 år kan jo vera naturlig, da har dei fleste minst vinteren på seg til å få rydda opp i dette.
Olav
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Denne kampanjen går til 30. september 2012 - regner med at de fleste skulle fått ordnet opp i dette til den tid.
tore
917 16077
917 16077
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
toyota har vist stor velvilje mot oss kunder,på det lokale verksted.for og jere oss som kunder fornøyd.dette seter mi stor pris på.har faktisk lånt bort bilen min til dem for udstilling en helg dem sko ha kampanje på noe greier trur dem prøvde og få inn en del av den andre arctic trucksene dem har solgt og.bare gøy det,når dem hjelper så bra:)
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
morroa har så vidt begynt
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
På 4000 km vart dysepakningar skifta første gong. (08 mod)
Ein morning no nyleg, sa dattera vår på 11 år fylgjande: " Kva er den fæle bankelyden i motoren"?
No er den gått ca 22000km, og hørest ikkje god ut når den er kald.
Var på Jæger med den i dag. No skal den inn igjen, og få nye dyser og pakningar.
(Litt kjedeleg når man må skifte dysepakningar like ofte som oljeskift........)
Ein morning no nyleg, sa dattera vår på 11 år fylgjande: " Kva er den fæle bankelyden i motoren"?
No er den gått ca 22000km, og hørest ikkje god ut når den er kald.
Var på Jæger med den i dag. No skal den inn igjen, og få nye dyser og pakningar.
(Litt kjedeleg når man må skifte dysepakningar like ofte som oljeskift........)
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Nå har toyota startet å kalle inn biler for å skifte dyseforingene.
Sitat Dag Einar: "Det finnes noen her som har bygget dette, uten at jeg husker helt, men det kan være Knixen. han gjør jo det aller meste...."
Et gammelt jungelord
Et gammelt jungelord
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Dette var litt irriterende lesing for meg Min 2004 modell begynnte å fuske her i august måned i år, og jeg hadde bilen da hos en venn av meg som er mekaniker. Han hørte på motoren at det var noe galt i gangen, og sjekket dysene på den. De var visst helt ute å kjøre. De hadde forskjellig gjennomstrømmning eller noe slikt (jeg er ikke mekanisk ) Han sjekket da oljesilen, men den var bra. Men han sa at dysene måtte byttes. Kontaktet Toyota for pris, og en annen leverandør. Selvfølgelig var toyota dyrest, så valget fallt på en annen leverandør (husker ikke navnet) Men alikevel måtte jeg ut med rundt 20000 for disse. Og hvis det nå viser seg at Toyota godtar denne som kjennt feil, så var det jo kjempefint at jeg måtte ut over 20000 for dette! snakk om sure penger! DERFOR burde jo nettopp Toyota gjøre innkallinger på slikt! Jeg tok tom. en garantiutløpstest hos NAF i April, da den fortsatt var innenfor reklamasjon, og de sjekket heller ikke dette da tydligvis. Motoren har nok helt sikkert hatt feilen da også. Det viste seg også at SCV ventilen på bilen hadde gått, så det var det som gjorde at motoren gikk dårlig, så jeg måtte jo ut med over 3000 kr for å fikse det også.
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Alle godkjente verksteder har tilgang til Toyotas dokumentasjon (det er lovpålagt), men om de bruker den muligheten er vel så som så.....
Derfor er det viktig å bruke Toyota verksted, eller i vært fall gi beskjed til ditt uavhengige verksted at de må sjekke mot toyota ang "garantiting".
Husk også at kjøpsloven gjelder ved kjøp av alle typer varer, også bil. Om du er i tvil om hva du som forbruker har ved kjøp av ting og tang, så søk f.eks på internet etter "kjøpsloven" eller "forbrukerkjøpsloven".
Min personlig mening:
Om jeg hadde kjøpt en dyr LC så hadde jeg brukt originaldeler og Toyota verksted. Det koster så klart litt mer men så gjelder garanti på delen og evnt jobben. Hadde ikke prøvd å spare penger på noe rimeligere uoriginale deler på en allerede dyr LC. Toyota deler er som regel langt bedre enn en kopi!
Men igjen, dette er min personlige mening.
Derfor er det viktig å bruke Toyota verksted, eller i vært fall gi beskjed til ditt uavhengige verksted at de må sjekke mot toyota ang "garantiting".
Husk også at kjøpsloven gjelder ved kjøp av alle typer varer, også bil. Om du er i tvil om hva du som forbruker har ved kjøp av ting og tang, så søk f.eks på internet etter "kjøpsloven" eller "forbrukerkjøpsloven".
Min personlig mening:
Om jeg hadde kjøpt en dyr LC så hadde jeg brukt originaldeler og Toyota verksted. Det koster så klart litt mer men så gjelder garanti på delen og evnt jobben. Hadde ikke prøvd å spare penger på noe rimeligere uoriginale deler på en allerede dyr LC. Toyota deler er som regel langt bedre enn en kopi!
Men igjen, dette er min personlige mening.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
"Abusos non tollit usum"
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Enig med deg Pål Henning.
Jeg vil vel si at jeg har en relativt dyr bil selv om det er en 2001 mod 90.
Jeg bruker orginale deler. Har forsøkt med uorginal oljefilter, men det subbet så vidt i motoren, Kostet 50-70kr mindre enn orginalt. Orginalt koster litt men.
Kjøpte uorginal mansjett på H side foran, da den orginale kostet nesten 800,- Etter en tid gikk den uorginale i stykker, sand kom inn og nå er drivknuten klar for bytte.
Har tatt ut knute og rengjort denne og smurt på nytt og satt inn orginale mansjetter, den knekker litt når jeg svinger, men drivknuten koster 5000,- Dette kunne jeg spart om jeg hadde kjøpt orginal mansjett første gangen.
Jeg vil vel si at jeg har en relativt dyr bil selv om det er en 2001 mod 90.
Jeg bruker orginale deler. Har forsøkt med uorginal oljefilter, men det subbet så vidt i motoren, Kostet 50-70kr mindre enn orginalt. Orginalt koster litt men.
Kjøpte uorginal mansjett på H side foran, da den orginale kostet nesten 800,- Etter en tid gikk den uorginale i stykker, sand kom inn og nå er drivknuten klar for bytte.
Har tatt ut knute og rengjort denne og smurt på nytt og satt inn orginale mansjetter, den knekker litt når jeg svinger, men drivknuten koster 5000,- Dette kunne jeg spart om jeg hadde kjøpt orginal mansjett første gangen.
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Hei! Jeg har en Landcruise 120 2005mod. I juni i år begynnte oljelampen min og lyse. (korte blink) Stoppet bilen og peilet oljen, oljenivået var ok. Når jeg startet bilen igjen lyste det ingen oljelampe, vanlighvis ville jeg bare kjørt videre, men skulle uansett bestille service så jeg parkerte bare bilen og ringte toyota verkstedet. Fikk da beskjed om og ikke kjøre noe mer med bilen, og skaffe transport til den,nedover til toyota verkstedet. Kjempe rask service!! Reperasjonene kom på 6200kroner,(service ikke inkludert) som jeg betalte selv. Nå etter at jeg har lest denne tråden på forumet her, ringte jeg mitt toyota verksted og undersøkte om de hadde hørt noe om dette problemet, og om det var utvidet garanti på det. Verksmesteren ringte meg så opp igjen noen dager senere og fortalte meg at jeg kun fikk refundert 2800 kroner av de 6200 jeg betalte.Noen her som har vært borti det samme? Noen som vet om jeg har krav på og få refundert alt? Er medlem i NAF så har vel advokat hjelp igjennom dem, men gidder ikke blande inn alt for mange hvis det er andre på forumet her som har vært borti det samme. Bilen er forøvrig kjøptny i Norge.
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Forklaring her kan være at du fikk dette utført i juni måned mens kampanjen ikke startet før i oktober. Du kunne jo den gang hevdet kjøpslov og krevd å få reparasjnen dekket. Hva verkstedet da får dekket fra importør er ikke da din sak. Om du kommer noen vei med saken nå så lenge etter er kanskje noe usikkert.
tore
917 16077
917 16077
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Stian-D skrev:Hei! Jeg har en Landcruise 120 2005mod. I juni i år begynnte oljelampen min og lyse. (korte blink) Stoppet bilen og peilet oljen, oljenivået var ok. Når jeg startet bilen igjen lyste det ingen oljelampe, vanlighvis ville jeg bare kjørt videre, men skulle uansett bestille service så jeg parkerte bare bilen og ringte toyota verkstedet. Fikk da beskjed om og ikke kjøre noe mer med bilen, og skaffe transport til den,nedover til toyota verkstedet. Kjempe rask service!! Reperasjonene kom på 6200kroner,(service ikke inkludert) som jeg betalte selv. Nå etter at jeg har lest denne tråden på forumet her, ringte jeg mitt toyota verksted og undersøkte om de hadde hørt noe om dette problemet, og om det var utvidet garanti på det. Verksmesteren ringte meg så opp igjen noen dager senere og fortalte meg at jeg kun fikk refundert 2800 kroner av de 6200 jeg betalte.Noen her som har vært borti det samme? Noen som vet om jeg har krav på og få refundert alt? Er medlem i NAF så har vel advokat hjelp igjennom dem, men gidder ikke blande inn alt for mange hvis det er andre på forumet her som har vært borti det samme. Bilen er forøvrig kjøptny i Norge.
Jeg ville ringt Toyota Norge..... Før du drar i gang advokater..... Sikkert mulighet å finne en løsning på dette via dem.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
"Abusos non tollit usum"
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
dracan skrev:Alle godkjente verksteder har tilgang til Toyotas dokumentasjon (det er lovpålagt), men om de bruker den muligheten er vel så som så.....
Derfor er det viktig å bruke Toyota verksted, eller i vært fall gi beskjed til ditt uavhengige verksted at de må sjekke mot toyota ang "garantiting".
Husk også at kjøpsloven gjelder ved kjøp av alle typer varer, også bil. Om du er i tvil om hva du som forbruker har ved kjøp av ting og tang, så søk f.eks på internet etter "kjøpsloven" eller "forbrukerkjøpsloven".
Min personlig mening:
Om jeg hadde kjøpt en dyr LC så hadde jeg brukt originaldeler og Toyota verksted. Det koster så klart litt mer men så gjelder garanti på delen og evnt jobben. Hadde ikke prøvd å spare penger på noe rimeligere uoriginale deler på en allerede dyr LC. Toyota deler er som regel langt bedre enn en kopi!
Men igjen, dette er min personlige mening.
Jeg skulle gjerne ha brukt Toyota Verksted, og jeg var innom de først. Men de skjønnte ikke hva feilen kunne være, selv etter at de tok diagnose. Så jeg kunne få time om ca 4 uker, og jeg måtte la bilen stå i mellomtiden. Jeg kunne ikke være uten bil i 4 uker, og sånnt mister de da selvfølgelig kunder på. Prisen hadde ikke spillt noen rolle. Men uten bil i 4 uker, det går ikke.
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Skjønner ditt problem.
Jeg hadde heller aldri godtatt dette.
Ta kontakt med Toyota Norge eller ett annet Toy verksted.
Jeg hadde heller aldri godtatt dette.
Ta kontakt med Toyota Norge eller ett annet Toy verksted.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
"Abusos non tollit usum"
- HighwayPatrol
- Innlegg: 2206
- Ble med: søn mai 04, 2008 1:27 pm
- Lokasjon: Vågsøy, Sogn og Fjordane
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Heisann
No har eg hatt bilen min inn til kontoll, for 4. gang. Det finnes pr dags dato ingen alvorleg feil på mine dysar. Men klart, eg og mitt nye toyotaverksted i stryn skulle tappe oljen på motoren for å inspisere oljesil ved neste service. Nye dysepakningar får eg også. Virkar som om d vert ulikt praktisert ved forskjellige toy-verksted.. var derfor eg bytta frå ålesund til stryn, for de var kjent med saken. Toyota i Ålesund hadde ikkje eingong høyrt om denne kampanja.
Men uansett, d var ikkje d mitt innlegg skulle handle om, so venligst ikkje siter meg på dette.
Har tenkt meg d at d er også avhengig av korr hen i landet du bur. Når vinterdieselen er i handelen, så er kje d like mykje tilsatt parafin her ute mot kysten som lenger inn i landet. Aukt parafininnhald i dieselen gjer dieselen tørrare også
Just ein tanke, berre
No har eg hatt bilen min inn til kontoll, for 4. gang. Det finnes pr dags dato ingen alvorleg feil på mine dysar. Men klart, eg og mitt nye toyotaverksted i stryn skulle tappe oljen på motoren for å inspisere oljesil ved neste service. Nye dysepakningar får eg også. Virkar som om d vert ulikt praktisert ved forskjellige toy-verksted.. var derfor eg bytta frå ålesund til stryn, for de var kjent med saken. Toyota i Ålesund hadde ikkje eingong høyrt om denne kampanja.
Men uansett, d var ikkje d mitt innlegg skulle handle om, so venligst ikkje siter meg på dette.
Har tenkt meg d at d er også avhengig av korr hen i landet du bur. Når vinterdieselen er i handelen, så er kje d like mykje tilsatt parafin her ute mot kysten som lenger inn i landet. Aukt parafininnhald i dieselen gjer dieselen tørrare også
Just ein tanke, berre
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926
Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
I dag må eg faktisk skryte av Toyota forhandler Jæger i Bergen (Åsane).
Den 02.12.2009 var min LC 120, 07 mod, inne for skift av dysepakningar og dyser.
"Knakkelyden" er vekke, kun vanleg diesel-lyd no.
Då eg henta bilen, fekk eg opplyst at det var ny motorolje og filter på den.
Ved årsskiftet oppdaga eg at oljenivået var nesten på minimum.
Fylte sjølvsagt på.
I dag var eg innom Jæger og fortalte dette.........
Dei såg etter kva som var gjort 02.12.2009.
Notatane var motseiande ang oljeskift, og dei vart i stuss om det var gjort.
Då fekk eg eit spørsmål: Har du ein liten halvtime no?
Ja, sa eg.
Då tek me inn bilen med ein gong, og skiftar olje + filter på vår rekning, sidan her er tvil.
Slik vart det. Må sei at eg vart positivt overraska av dette ! MEGET GOD service !
Den 02.12.2009 var min LC 120, 07 mod, inne for skift av dysepakningar og dyser.
"Knakkelyden" er vekke, kun vanleg diesel-lyd no.
Då eg henta bilen, fekk eg opplyst at det var ny motorolje og filter på den.
Ved årsskiftet oppdaga eg at oljenivået var nesten på minimum.
Fylte sjølvsagt på.
I dag var eg innom Jæger og fortalte dette.........
Dei såg etter kva som var gjort 02.12.2009.
Notatane var motseiande ang oljeskift, og dei vart i stuss om det var gjort.
Då fekk eg eit spørsmål: Har du ein liten halvtime no?
Ja, sa eg.
Då tek me inn bilen med ein gong, og skiftar olje + filter på vår rekning, sidan her er tvil.
Slik vart det. Må sei at eg vart positivt overraska av dette ! MEGET GOD service !
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Det er mange solskinnshistorier..... Derfor elsker jeg Toyota!
Ikke noe knussel som hos andre bilpushere....
Ikke noe knussel som hos andre bilpushere....
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
"Abusos non tollit usum"
Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor
Fill nyligg sjekket og skiftet injektorpakninger på min 2006-model hos Toyotal. Ingen tegn til lekkasjer, men pakningene ble skiftet som et fore-var-tiltak. Alt gjort gratis av Toyota-norge selv om bilen er importert fra Tyskland og fabrikkgarantien er gått ut. Meget bra service
I motsetning til det som står i tidligere in dette innlegget ble det ikke sagt at importbiler er mer utsatt. Kundebehandleren sa faktisk at det er kun her i norden at det er registrert et problem. Heldigvis er dette noe som det er enkelt (og gratis) å fikse.
I motsetning til det som står i tidligere in dette innlegget ble det ikke sagt at importbiler er mer utsatt. Kundebehandleren sa faktisk at det er kun her i norden at det er registrert et problem. Heldigvis er dette noe som det er enkelt (og gratis) å fikse.