Tectyl eller olje?

Diskusjoner om rustbehandlig og det kosmetiske på en Land Cruiser

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Andreas30
Sted: Bærum

Re: Tectyl eller olje?

Legg inn av Andreas30 » tir nov 06, 2018 6:59 pm

Takk for det
Steamer reint et par dager før lar den tørke

så bruker jeg luftsprøyte ifra biltema
bare pass på og juster ned trykket på kompressor på minimum for da føyker det mindre så slipper en at det kommer på resten av bilen og vinduer .
Jeg bruker den bare slik som den er rett fra boksen owatroil ingen oppvarming
men før bilen skal tas i bruk igjen må en regne med 3 dager før owatroil er blit tørka
da virker den som en glassert hinne på ramma veldig lett og spyle rein i ettertid :D

så lenge en har fått la den tørke de 3 dagene så syntes jeg den tåler høytrykk steamer bra uten og slites bort
så går det ann og jobbe under bilen ved seinere reprasjoner uten og grise inn både verktøy og en selv i sauefett
Derfor liker jeg owatroil godt lett og holde reint
05 mod lc 120 vx
382 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » tor nov 08, 2018 9:42 pm

Ser fantastiskt bra ut Andreas!

Vad behöver man av förbehandling innan Owatrolen läggs på? Och förstår jag det riktigt - Owatrol är en typ av oljebehandling som är ok att ha på en " gammal " ram utan att rosten fortsätter?
Eller iallafall bromsas upp i sin framfart?

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » tor nov 08, 2018 10:50 pm

Hei jon takk for hygglig samling på lierkroa

Eneste forbehandling er vask av ramme en runde med stålbørsten på de plassene med mest overflaterust er smart .
Etter det når ramme har tørket opp så er det bare og fyre løs med trykkluft sprøyte :D

Owaroil er gammelt og god og den stanser opp rusten og driver ut fuktigheten
når den tørker etter en 3 dager så får du en glassert hinne på ramma som er lett og vaske av
Og den er veldig ok og ha på en gammel for og stanse rust utvikling også ser det mye bedre ut etterpå
05 mod lc 120 vx
382 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Legg inn av jonwib » fre nov 09, 2018 4:16 pm

Tack för svar Andreas.

Då blir det nog Owatrol i kombination med Lanolin. Borde bli " skuddsikkert " :D .

Brukeravatar
erwin
Sted: Tønsberg

Legg inn av erwin » tor nov 15, 2018 9:41 pm

Jeg har brukt Fluid film i 7 år på min 80 og er svært fornøyd. Ikke antydning til rust.
Bilen var Tectylbehandlet når jeg overtok den, uten rust under. Men Tectylen var veldig hard så noe måtte gjøres.
Jeg sprøyter NAS under og inne i ramme hvert år, og inne i hulrom hvert 3.de år.
NAS er perfekt i forhold til gammel Tectyl da den bløter den opp og reaktiverer den.
Men etter 5 år ble Tectylen såpass bløt at den begynte å dette av noen steder.
Så nå bruker jeg først Fluid Film Gel, som er mye tykkere på ramme og i hjulbrønner, og sprøyter deretter med NAS det øvrige.
Det er viktig å gjøre det i denne rekkefølgen ellers vil ikke Gel sitte.

En ting er viktig. Ikke bruk NAS i dørene fordi dørpakningene sveller og begynner å henge. Jeg måtte bytte på begge fordørene etter 5 år og bruker nå bare Gel i dørfalsene. Dette gjelder kun hvis listene er festet med klips. Da trekker NAS'en ut gjennom hullene og inn i pakningen.
BJ40 & HDJ80

Svar

Gå tilbake til «Rust og lakk»