Dekk og felger til 120- hva kan en velge i?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
JanP
Sted: Trondheimregionen

Dekk og felger til 120- hva kan en velge i?

Legg inn av JanP » tir jan 24, 2012 1:37 pm

Prøver å se hva som går an å få til på min 120 uten å komme i konflikt med regelverk.

En telefon til Toyotas tekniske avd. for å finne godkjenning på innpress utenom den originale ET30 ga ingen resultat.

Finner 2 felger som jeg kan tenke meg på bilen. Den ene fra Incubus som har ET12 og en fra Felgimport , MAK som har ET20. Begge er 18" felger. Men med ET12 så får bilen totalt 36 mm større sporvidde, og det tror jeg ikke at jeg sjanser på. Men hos Felgimport så fikk jeg hjelp til å finne TÜV-godkjenning på 18X 8,5 med ET 20. Dvs at en kan sette på 18" med inntil 8,5" bredde og ET20 på en LC 120 uten å få problem i en kontroll. Bare en får levert med denne TÜV-godkjenningen.

Så langt så vel. Så er det de dekk da, og BF A/T som jeg kan tenke meg er vanskelig å få tak i, men ikke umulig.

Har tidligere hatt 265/70 med 17" felg på vinterdekk, og det fungerte ok utenom ved full sving og sterk krenging. Da var det en forsiktig subbing men ikke problematisk.
Dekk med dimensjon 265/65 18" har en litt lavere omkrets enn 265/70 17" og skal da passe greitt, forutsatt det samme innpress. Med ET20 tror jeg den lille subbingen skal unngåes også.

Er det noen der ute som har andre tips til felger, 18" og maks 8,5" bredde og ET20 så kom gjerne med tips. Finner lite utenom Dekkimport og MAK Fuoco eller Raptor-felger.

Denne er linket til tidligere, men jeg linker til denne kalkulatoren som er utrolig kjekk å ha:

http://www.rimsntires.com/specs.jsp
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

norseman
Sted: Sørlandet

Re: Dekk og felger til 120- hva kan en velge i?

Legg inn av norseman » tir jan 24, 2012 3:38 pm

Tror ikke det hjelper fordi Biltilsynet går ut fra hva som står i dokumentasjonen til DIN bil og det er hva som er skrevet i vognkortet. Hvis det står ET 30 der så har du lov å gå ned til ET 22,5 eller opp til ET 37,5.

Innpress er avstanden mellom senterlinjen på en felg og anleggsflaten på hjulnavet. Innpresset oppgis i millimeter, og omtales ofte under betegnelsen ET. Innpresset er positivt når anleggsflaten på navet ligger lenger ut fra bilen enn senterlinjen, hvilket er tilfellet på de fleste personbiler.

Enhver endring av innpresset vil påvirke både hjulgeometrien og belastningen på hjulopphenget. Dersom felgen har lavere innpress enn originalt (hvilket betyr at anleggsflaten på felgen er nærmere innsiden av hjulet) vil hjulet stikke lenger ut fra bilen. Dette kan gi bedre (mer sportslige) kjøreegenskaper, men vil øke slitasjen på bærearmer og foringer.

I Norge er det ikke tillatt å montere felger med innpress som avviker mer enn ±7,5 mm fra bilprodusentens spesifikasjon.

JanP

Legg inn av JanP » tir jan 24, 2012 4:00 pm

Her skal man v el ikke bare ikke tro, det jeg fikk opplyst at om det er TÜV-godkjenning så er det man kan bruke. Norske myndigheter beregner ikke dette selv, men det hentes fra Tyskland etter det jeg fikk opplyst. Og korriger meg om det er feil.
Og finnes det en TÜV-godkjenning på dette så skal det bli godtatt. Slik ble jeg fortalt det fra importør, og velger å tro at det er rett.

Og til det siste du uthever: Jovisst er det lov, om en produsent kan dokumentere at dette er innenfor normer. AT gjør jo dette hver eneste uke, -52 er det vel på 35". Og det får de fordi produsenten av deres spesialfelger har dokumentasjon som er godtatt. Men det er ikke lov uten at det er dokumentert, det er jo naturligvis noe en må forholde seg til.
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

norseman
Sted: Sørlandet

Legg inn av norseman » fre jan 27, 2012 12:43 pm

Har du en AT eller en standard bil? Hvis svaret er det siste lurer jeg på hvem som du får til å føre denne argumentasjonen mot "Møndighedane".
Har prøvd med TUV papirer der før og de er ikke mye verd hvis deres dokumentasjon sier noe annet. Til og med AT har problemer med f.eks den nye LC150!
Sjekket ET verdier for felger med Toyota i sommer da jeg hadde noen felger i kikkerten, de sa at regelen nevnt over gjelder, hvis bilen ble EU kontrollert hos dem ville de bli nødt ikke godkjenne dem og man fikk mangel på felgene.
Men lykke til. :wink:

JanP

Legg inn av JanP » fre jan 27, 2012 5:00 pm

Har standard bil jeg. Og jeg har ringt litt for å forhøre meg om hva en skal forholde seg til ang ting som innpress. Og utifra det som er meg fortalt så skrev jeg det slik.
Om det er direkte feil så har jeg konkludert feil.

Hva slags problemer er det som går på 150? Jeg vet om dette med speil og dødvinkel og "underkjøringsvern" fra 37" og oppover. Og innpress og konstruksjon av felger, og etter samtale med V.A hos A.T og en annen person som jeg ikke har navnet på i farten, så var det ikke noe tema om innpress og godkjenningsproblemer. Min henvendelse gjaldt da 120 til 35" ombygning og bare det.

Om det er andre ting som du tenker på så ta det under en annen tråd. Jeg startet dette for å belyse litt dekk og felg til 120, og da setter jeg pris på at temaet blir det.

De jeg har ringt til er Toyota-teknisk i Drammen, BT lokalt og AT i Drammen. Uten at jeg skal ta noen av de for inntekt for det jeg skrev, men det var slik jeg forstod dette rundt innpress. Hos BT var det ikke mye info å få, enkelt sagt rulleomkrets +- 5% og +- 7,5 på innpress. Annet måtte godkjennes av importør eller importør sammen med et annen organ. Det var B.T's svar for kort tid siden. Jeg ringte også en større felgimportør og spurte om dette med TÛV og ET 20. Fikk dette tilsendt, og den godkjenningen garanterte han meg at jeg ikke ville få problemer med om jeg hadde dokumentet med meg, og det var de felgene papirene var utstedt på. Og dokumentet viser at produsenten har TÜV på de nevnte felgene med ET 20 og 8.5" bredde. Utstedt 17 07.2008.

Og takk for "lykke til". Håper at dt ikke blir problemer.
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

folbjo
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » fre jan 27, 2012 6:01 pm

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 3:28 pm, redigert 1 gang totalt.
2012 LC 150 AT35

JanP

Legg inn av JanP » fre jan 27, 2012 8:31 pm

Mange muligheter ja, Folbjo!
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

janv

Legg inn av janv » lør aug 11, 2018 12:04 am

Heia.
Sitter sjøl å vurderer det samme som trådstarter.
Hva ble resultatet her? Godkjent? Ombygd eller skrinlagt?
Jan vimme
Lc 120-07 mod

JanP

Legg inn av JanP » lør aug 11, 2018 9:15 am

Gammel tråd dette. Det ble 18" felg. ET20. Og jeg har noen bilder i garasjen min. Men bilen er solgt. Med 18" så er det økning på ca 3%, er innenfor.

Skal du vurdere noe større så kjøp TÜv-godkjent. 33" er mulig, men da må du også ha felger, fjærer og dempere som det er papirer på. Og det er ikke billig eller enkelt. Dropp annet enn høyere dekkside eller større felger, det er ingen ting å tjene på å øke noen få cm på omkrets. ET20 øker sporvidden litt, og med 9"" felg så blir det også et annet uttrykk. Til vanlig kjøring med 70 eller 75-profil er det bare svampete kjøreegenskaper du får om du stort sett kjører på landevei. Bruker du bil utenfor allfarvei er det verdt å se på 17" og høyere profil. Men noen vesentlig endring får du ikke, da må du opp påAT35 eller lignende. Men det er noe helt annet.

Felgene som jeg kjøpte på Dekk1 var ikke Tüv-godkjent, men på PPK ble dette ikke sjekket. Og ved problem hadde jeg originalfelger med vinterdekk i bakhånd. Det var kun 18" eller større tilgjengelig, derfor 18".

Kan legge til at fronten siger på 120, myke fjærer. Jeg byttet til TJM dempere med shims, økte høyden i front med ca 6-7 cm. Høyde opp til skjerm målt gjennom senter på felg var ca 94 cm etter bytte. Shims er ikke tillatt (som mye annet), men de ble griset til etterhvert med Tectyl. Og ikke så synlig. Men etter kort måtte jeg inn på 4-hjulskontroll da dekk ble mye slitt i ytterkant. Bak ble det senere byttet til Koni Red, også kjøpt hos AT i Drammen slik dempere var. Byttet ikke fjærene i front. Men fjærer er verd å bytte ut om bilen har en del km. De siger og bilen får dårlige kjøreegenskaper etterhvert. Men det gjelder alle biler, LC ikke noe unntak. Bytte av fjærer og dempere er en drøy kost, men med medlemssakp i NLCK så er et litt ekstra å hente. AT gir 10% til medlemmer f.eks.

Bilde av felger og litt fra fjærbytte her:

https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=17662
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»