Diffrensial sperre virker ikke

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Inuk123

Diffrensial sperre virker ikke

Legg innav Inuk123 » fre apr 21, 2017 2:05 pm

Heisan. Eg har ett problem,i sommer så lånte eg vekk bilen til noen som sku frakte en bil til høggern.Luringan kjørte ca 10 mil på tørr asfalt med denter diffrensialen innkobla,bilen hadde vært veldig tong på styringa og når dem va halveis så hadde dem hørt ett høgt smell og sia har ikke bilen hatt trekk på mer enn 2 hjul,ett foran og ett bak,ingen forskjell om eg koble den inn eller ut.Kosn finn eg ut kor feilen ligg?E det i girkassa eller e det diffen i for og bakaksling som har røkke?Det e ingen ulyda å høre noen plass.

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Diffrensial sperre virker ikke

Legg innav KjellOlsen » man apr 24, 2017 6:55 am

Hvis det er senterdiffen han har kjørt med inne, og ikke differensialen bak, så er det senterdiffen i fordelingskassa som er gåen. Han har sikkert trodd at han koplet inn firehjulstrekket når han trykket på senterdiff-knappen. Det burde jo ringt en bjelle når bilen da blir så hard på rattet.
Har aldri åpnet ei nitti-kasse før, men regner med at du kan ta ut fordelingskassa uten å behøve å ta ut selve gearkassa. Demontere mellomaksler forover og bakover, tømme ut olje bare på fordelingskassa, og så begynne å demontere. Hvis du er medlem kan du laste ned manualer på forumet.
Tipper at det billigste for deg er å kjøpe ei brukt fordelingskasse på hoggeren, og ta deler fra den.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2017:
Juli: Nordkapp
september: Russland

http://www.expeditionkompaniet.no

Inuk123

Legg innav Inuk123 » søn mai 07, 2017 4:44 pm

KjellOlsen skrev:Hvis det er senterdiffen han har kjørt med inne, og ikke differensialen bak, så er det senterdiffen i fordelingskassa som er gåen. Han har sikkert trodd at han koplet inn firehjulstrekket når han trykket på senterdiff-knappen. Det burde jo ringt en bjelle når bilen da blir så hard på rattet.
Har aldri åpnet ei nitti-kasse før, men regner med at du kan ta ut fordelingskassa uten å behøve å ta ut selve gearkassa. Demontere mellomaksler forover og bakover, tømme ut olje bare på fordelingskassa, og så begynne å demontere. Hvis du er medlem kan du laste ned manualer på forumet.
Tipper at det billigste for deg er å kjøpe ei brukt fordelingskasse på hoggeren, og ta deler fra den.

Heisan. Ja dem hadde satt spaken i HL og kjørt,han syntes den va tong på styringa men tenkte ikke nå mer over det.No har vi sørpeføre her og har holdt på å prøvd litt,når eg koble inn senterdiffen i Lav serien og svinge så ser eg at hjulan lugge så da e vel senterdiffen i orden? Men på grusvei så kjennes det ut som at den ikke klare å låse diffan i for og bakaksling slik at den drar på alle 4 hjulan når den begynne å spøle.Bilen min har manuell kasse

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg innav saw » søn mai 07, 2017 9:07 pm

Inuk123 skrev:
KjellOlsen skrev:Hvis det er senterdiffen han har kjørt med inne, og ikke differensialen bak, så er det senterdiffen i fordelingskassa som er gåen. Han har sikkert trodd at han koplet inn firehjulstrekket når han trykket på senterdiff-knappen. Det burde jo ringt en bjelle når bilen da blir så hard på rattet.

Heisan. Ja dem hadde satt spaken i HL og kjørt,han syntes den va tong på styringa men tenkte ikke nå mer over det.No har vi sørpeføre her og har holdt på å prøvd litt,når eg koble inn senterdiffen i Lav serien og svinge så ser eg at hjulan lugge så da e vel senterdiffen i orden? Men på grusvei så kjennes det ut som at den ikke klare å låse diffan i for og bakaksling slik at den drar på alle 4 hjulan når den begynne å spøle.Bilen min har manuell kasse

Hei på deg! Litt usikker på om jeg forstår deg rett men du skriver et den skal dra på alle 4 når den begynner å spinne med senterdiffen låst. Hvis jeg forstår deg rett så er det feil. Den vil bare dra både fram og bak med senterdiffen låst men ikke på alle fire, da må du ha sperrer på hver aksel i tillegg. Så vidt meg bekjent er 90ien kun levert med mulighet for det bak originalt, og da har du en difflock knapp ekstra for det. Vrir du inn den vil den dra på ett hjul fremme og begge bak, såfremt alt er iorden vel og merke.
Men når du kobler ut senterdiffsperra i høyserien, drar den fortsatt både fremme og bak, eller bare på ett enten fremme eller bak?
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 285/65-18
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

Inuk123

Legg innav Inuk123 » man mai 08, 2017 7:03 pm

saw skrev:
Inuk123 skrev:

Hei på deg! Litt usikker på om jeg forstår deg rett men du skriver et den skal dra på alle 4 når den begynner å spinne med senterdiffen låst. Hvis jeg forstår deg rett så er det feil. Den vil bare dra både fram og bak med senterdiffen låst men ikke på alle fire, da må du ha sperrer på hver aksel i tillegg. Så vidt meg bekjent er 90ien kun levert med mulighet for det bak originalt, og da har du en difflock knapp ekstra for det. Vrir du inn den vil den dra på ett hjul fremme og begge bak, såfremt alt er iorden vel og merke.
Men når du kobler ut senterdiffsperra i høyserien, drar den fortsatt både fremme og bak, eller bare på ett enten fremme eller bak?

Heisan,den bilen eg har e en 2002 mod d4d med 5 trinns manuell kasse.Den såkallte televerks modellen med difflock for å låse bakakslingen.
Før dem kjørte etter asfalten med den med senterdiff innkobla så spølte den på alle 4 hjulan samtidig ihvertfall på lavgir serien,men no så gjør den ikke det.Og når eg koble ut senterdiff så e det vel bakhjulsdrift helt til du har behov for trekk kraft framme og da overføre torsjonsdiffen kraft framover,va vel 60/40 kraft fordeling,når senterdiff e innkobla så e det 50/50 mellom for og bak aksling.Får så vart det kraftige spor etter hjulan når man rygga og svingte på grusvei,det blir det ikke no,blir litt men ikke slik den var før,så det virke som noe e blitt slitt?Når eg har kjørt i skogen med den så har den spølt seg framover med alle 4 hjulan samtidig men det gjør den heller ikke no så eg forstår ikke helt det her

Inuk123

Legg innav Inuk123 » tir mai 09, 2017 5:43 pm

Inuk123 skrev:
saw skrev:
Inuk123 skrev:

Heisan,den bilen eg har e en 2002 mod d4d med 5 trinns manuell kasse.Den såkallte televerks modellen med difflock for å låse bakakslingen.
Før dem kjørte etter asfalten med den med senterdiff innkobla så spølte den på alle 4 hjulan samtidig ihvertfall på lavgir serien,men no så gjør den ikke det.Og når eg koble ut senterdiff så e det vel bakhjulsdrift helt til du har behov for trekk kraft framme og da overføre torsjonsdiffen kraft framover,va vel 60/40 kraft fordeling,når senterdiff e innkobla så e det 50/50 mellom for og bak aksling.Får så vart det kraftige spor etter hjulan når man rygga og svingte på grusvei,det blir det ikke no,blir litt men ikke slik den var før,så det virke som noe e blitt slitt?Når eg har kjørt i skogen med den så har den spølt seg framover med alle 4 hjulan samtidig men det gjør den heller ikke no så eg forstår ikke helt det her

Hei igjen,har holdt på å lest meg opp litt på kosn 4x4 systemet skal virke,og så vidt eg har skjønt så e den diff locken på bakaksling som e på min ekstra utstyr,men da lure eg på om det e lsd i bak aksling og foraksling? Visst det e det så kan det jo være dem som e blitt slitt slik at 4x4 ikke fungere like bra som det gjor før dem kjørte på asfalten

mvh Tore

Inuk123

Legg innav Inuk123 » man mai 15, 2017 11:35 am

Da har eg holdt på å sjekka litt mer og mulig du har rett,når eg koble inn senter diffen i låst posisjon og svinge så e det ingen bryting på bilen slik det va før,så godt som ingen forskjell når eg har den i H eller HL.Har trekk på foraksel visst eg begynne å spøle men når eg sett den i HL så virke det som at eg ikke har 50/50 kraft fordeling slik det skal være,går ut ifra at når kraft fordelinga mellom for og bak aksel e låst 50/50 så e det det som gjør at man kjenne den brytinga i bilen når man svinge når alt e i orden.Eller tenke eg helt feil?

Brukeravatar
espensen
Sted: Skien

Legg innav espensen » man mai 15, 2017 7:35 pm

Hei!

Høres jo riktig ut dette da..
Du har vel ikke mulighet til å jekke opp bilen og sette den på bukker? Da kan du snurre på hjulene og se hva som skjer. 4h skal du kunne snurre på et hjul alene, 4L og 4LL skal det være et foran og et bak, og hvis du i tillegg har sperre bak så skal begge bak gå likt...
KZJ 95 - 98mod
FJ 40 - 70 mod

Inuk123

Legg innav Inuk123 » tir mai 16, 2017 3:38 pm

espensen skrev:Hei!

Du har vel ikke mulighet til å jekke opp bilen og sette den på bukker? Da kan du snurre på hjulene og se hva som skjer. 4h skal du kunne snurre på et hjul alene, 4L og 4LL skal det være et foran og et bak, og hvis du i tillegg har sperre bak så skal begge bak gå likt...

Heisan,har ikke mulighet til det for øyeblikket men skal prøve det så snart eg har mulighet.Men eg har fått prøvd en likedan bil og den braut som faan på styringa når man kobla inn senterdiffen,slik var min og før dem kjørte på asfalten med senterdiffen innkobla.No så e det så vidt man kjenne at den bryt når man svinge,begynne å lure på om det kan skyldes at det e blitt for mye slakk i diffan? Men takk for tipset,ska sjekke det så snart anledningen byr seg :)

Inuk123

Legg innav Inuk123 » søn mai 28, 2017 3:39 pm

Inuk123 skrev:

Heisan,har ikke mulighet til det for øyeblikket men skal prøve det så snart eg har mulighet.Men eg har fått prøvd en likedan bil og den braut som faan på styringa når man kobla inn senterdiffen,slik var min og før dem kjørte på asfalten med senterdiffen innkobla.No så e det så vidt man kjenne at den bryt når man svinge,begynne å lure på om det kan skyldes at det e blitt for mye slakk i diffan? Men takk for tipset,ska sjekke det så snart anledningen byr seg :)

Hei. I går jekka eg opp eine bakhjulet og satt transfer kassa i LL. Når eg dreie på hjulet så ser eg at det e stor slakk i transfer kassa før mellom akslingen til forakslingen tar tak,så da trur eg transfer kjeda e blitt så slakk etter asfaltkjøringa demmers,og at det forklare koffer ikke bilen får den brytinga når man svinge,trur senterdiffen e i orden sia den trekke på ett hjul framme,og har heller ingen ulyder,men stor slakk tydeligvis på transfer kjede

Inuk123

Legg innav Inuk123 » søn mai 28, 2017 9:38 pm

Inuk123 skrev:
Inuk123 skrev:

Hei. I går jekka eg opp eine bakhjulet og satt transfer kassa i LL. Når eg dreie på hjulet så ser eg at det e stor slakk i transfer kassa før mellom akslingen til forakslingen tar tak,så da trur eg transfer kjeda e blitt så slakk etter asfaltkjøringa demmers,og at det forklare koffer ikke bilen får den brytinga når man svinge,trur senterdiffen e i orden sia den trekke på ett hjul framme,og har heller ingen ulyder,men stor slakk tydeligvis på transfer kjede

No har vi jekka opp bilen bak,da går hjulan kver sin vei,samme når vi jekke opp foran så går forhjulan kver sin vei,så jekka vi opp eine sia på biln så går både forhjul og bakhjul rundt,samme når vi jekke opp diagonalt,så da e vel senterdiffen i orden,men e mye slakk i fordelerkasse og samme med diffen foran.Før hadde eg en hilux 89 mod med lsd bak og eg vart kraftig overraska over off road egenskapan til lc90 når eg kjøpte den,mye bedre enn hiluxn eg hadde,no så e det tvert motsatt,lc90 e rett og slett blitt mye dårligere å ta seg fram enn hiluxn va og det va den ikke før asfalt kjøringa så eg skjønne absolutt ingen verdens ting.står orginal diff lock på bakakslingen med 2 strøm kontakta på,men den ska vel ikke ha nå innvirkning på 4 trekket når man ikke vrir om brytern?

Gå tilbake til «Drivverk 9x»