tips til bra heve-sett/komponenter

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

kinke
Sted: Sortland

tips til bra heve-sett/komponenter

Legg innav kinke » man mai 15, 2017 12:29 pm

vurderer å montere et hevesett.

Det er mye fordi jeg ser at nå er fronten begynt å sige igjen, og jeg må bestemme meg for om at jeg skal "kassere" de nye gasskulene og bak-fjærene, (ca 1 år gamle) og sette på et dugelig hevesett.
Kombinasjon av "hvor mye jeg gidder å plages med det her lengre", og at jeg egentlig vil heve 2".. Alternativet er jo et "override kit " fra Slee, som låser fjæringa på "HI"
Fjæringen står på "soft" uansett , på de krettur-stiene vi har til veier her i Vesterålen.

Hva har folket prøvd/lest seg til?
finnes det gode komplette GODKJENTE kit som har det en trenger, og har gode komponenter, eller må en lete seg frem til komponentene selv, for å få beste løsning?
Smart å skifte ut noen foringer i samme slengen?
2001 LC 100 4,2 diesel aut

Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: tips til bra heve-sett/komponenter

Legg innav frode » man mai 15, 2017 5:43 pm

Her har du en bil med innebygd 2" heving etter behov, og så vil du heller ha permanent 2" heving? Det blir slutt på myk innstilling på fjæringen da. Man kan vel ikke kjøre med stort høyere heving enn 2" heller, med de korte armene på forstillingen. Og ved 2" blir CV-vinklene ganske skarpe, så det anbefales å gjøre en diff-drop. Hvis du vil ha permanent 2", så er det vel for å ha større hjul enn 33"?

Hvis fronten siger, må du ha feil på en sensor, ellers kan den ikke sige så lenge fjærene er stramme nok til å holde ahc-trykket innen rimelige verdier. Hvis trykket er for høyt (hvis fjærene blir slakke eller du legger til vekt) så er det jo bare å stramme litt. Bak kan du montere sterkere fjærer hvis du f.eks skal ha litt heving med ahc. Det er jo ikke noe problem å heve høyden litt så lenge du har ahc. Det er bare å justere litt på sensorene, og så kompensere med fjærene til trykket blir bra. Hvis du ikke hever for mye kan du fremdeles gå to tommer opp vha et knappetrykk.

Beklager at jeg ikke kan svare på hovedspørsmålet om kit da, bare generelle kommentarer.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

kinke
Sted: Sortland

Legg innav kinke » man mai 15, 2017 7:49 pm

Da må jeg investere i noe mer programvare, tenker jeg.
Kjøpte noe Toyota-tech eller hvadetnåvar, når jeg holdt på sist. Der skulle en kunne lese feilkode, slette dem, og lese realtime verdier på ahc. Jeg fikk programmet til å fungere, men verdiene en skulle justere frem, fikk jeg ikke. Tilslutt justerte jeg dem på gefühlen og gav faen i den techstreamen.
Kjøpte og nye fjører bak.. og strammet om den sia som sægga litt på torsjon foran
2001 LC 100 4,2 diesel aut

Cruise Knallkul :-)
Garasjen: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=20327

ofrovold
Site Admin
Sted: Eggedal
Kontakt:

Legg innav ofrovold » ons mai 17, 2017 7:59 am

Når Arctic leverte 35" på 100 ble vel fjæringen ikke rørt, mens karosseriet ble hevet?! Stemmer ikke det.
Dermed slipper med bekymringen med vinkler og CV.
Hever man på fjærer er det vel både diffdropp og controlarmer en del av det som anbefales.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg innav KjellOlsen » ons mai 17, 2017 1:42 pm

Har hørt folk er veldig fornøyd med OME 2" hevesett med TUV-papirer. Dette får du i vognkortet uten problemer. velge mellom medium eller Heavy duty sett, avhengig av hvor mye last du normalt kjører rundt med.
En diff drop fra Slee som Øystein nevner er helt klart en fordel.
Men du mister jo muligheten til å kjøre mykt og behagelig. Men ikke sikkert forskjellen er så veldig stor.
Hadde vært gøy å prøvd en bil med dette oppsettet, da jeg vurderer det selv hvis min hundre begynner å surre med fjæringen.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2017:
Juli: Nordkapp
september: Russland

http://www.expeditionkompaniet.no

shoe
Sted: Jevnaker

Legg innav shoe » tor mai 18, 2017 10:31 am

Siden det på 100 allerede er 2" løft på bilen, hadde jeg først og fremst sett nærmere på karroseriløft. 1" til 2 " går fint uten store mods.

ofrovold
Site Admin
Kontakt:

Legg innav ofrovold » fre mai 19, 2017 6:50 am

shoe skrev:Siden det på 100 allerede er 2" løft på bilen, hadde jeg først og fremst sett nærmere på karroseriløft. 1" til 2 " går fint uten store mods.

Har et kit her:
http://duiser.com/shop/jonesys-off-road ... -lift-kit/

Øystein

TLC for alle penga...
Ex:

Brukeravatar
beaas
Sted: Oslo

Legg innav beaas » fre mai 19, 2017 10:21 pm

Fikk lyst til å (igjen) komme med mine tanker om fjærer til 100 serien. Om jeg noengang skulle kjøpe min 4 100 serie så har jeg ihvertfall en klar plan på hva som skal gjøres med fjærer/dempere.

Originalt AHC/tems system er for meg særdeles lite tilfredsstillende men kilde for mye irritasjon. Gjelder også nyere 100 serie selv om de er bedre enn de eldre. Idag er slitasje og hvordan systemet er vedlikeholdt som også har stor påvirkning. 100 er en tung klump av en bil og fjærsystemet mener jeg er med på å gjøre bilen enda mindre dynamisk enn hva den burde vært. Krenging, dupping ved bremsing, dårlige og trege tilbakemeldinger fra underlaget - lite responssiv. Man kan si at man bør ha en annen bil om man er ute etter sånne egenskaper, men...

Det eneste fordelen jeg ser ved originalsystemet er at man kan kjøre (for) fort på typisk traktorveier.

Vet de mange er uenige med meg.

OME er vel det lettest tilgjengelige kittet man kan kjøpe som kan godkjennes.. Er ikke overbevist om at det er det ultimate, men uansett ville jeg kjøpt det for å få det i vognkortet. Tatt med diff drop og skiftet samtlige foringer foran og bak. Heve minst mulig, ville holdt meg til maks 3-4 cm foran, skal man heve mer bør man bytte a-arm for mer drop (vinkelen på CV leddene blir stor..). Bak så finnes det mange forskjellige fjærer, forskjellige lengder og stivhet. Om den fjæra som følger med blir for høy og eller for stiv/myk så kan man enkelt bytte. Tror at OME demperne vil gjøre bilen for stiv, særlig om man kjører uten særlig last. At bilen blir "harsh" og ikke "firm" som man kanskje kan ønske seg.

Så ville nok vurdert å byttet de OME demperne. Feks ICON har justerbare med eksternt reservoir og på myk blir den veldig myk, det selv om fjæra er stiv, og man kan fortsatt kjøre fort på traktorvei. Justere på stivere (som her enkelt gjøres fra utsiden) og man får en bil som er adskillig mer fast i fisken, mer "firm" men slettes ikke "harsh" som jeg tror OME dempere vil føles som for de fleste. Ift min 80 på nye koni justerbare dempere og OME fjærer så er en 100 med OME fjærer og ICON veldig mye mer "premium" i kjørefølelse. Har lyst til å kjøpe ICON til 80n men ikke ennå... Koster jo skjorta!

Det vil bli dyrt å kjøpe 100 igjen for meg...
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
04 Corolla 1,6
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

ofrovold
Site Admin
Kontakt:

Legg innav ofrovold » tir mai 23, 2017 11:38 pm

Ikke hør på Beaas når det gjelder 100 fjæring. Han har ike forstått konseptet.
"Blunk".
Intern den der. Jeg og flere med meg liker både AHC og TEMS.

Øystein

TLC for alle penga...
Ex:

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav håvard » ons mai 24, 2017 9:30 am

Når det gjelder fjørkomponenter til 100, så kan du ringe www.safaritec.no. Trivli kar med mye kunnskap om akkurat 100en.
Jeg kjøper kit til 90en min gjennom ham nå.

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 10x»