Tre barneseter i 2007 120 7-seter? Hvordan?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

jhv

Tre barneseter i 2007 120 7-seter? Hvordan?

Legg innav jhv » ons mai 17, 2017 10:34 pm

Har en 2007 120 GX 7seter med "mongo"-isofixoppsett (ett isofixfeste på ytre høyre sete 2.seterad, og et mellom midtsetet og venstre sete). Med to barneseter har det fungert fint til nå (ett babysete, ett 2-4år bakovervendt - begge isofix). Får etterhvert behov for TRE barneseter; 0år, 2år og 4år. Dvs ett baby bakovervendt, ett 2-4år bakovervendt, og ett fremovervendt. Ønsker meg i utgangspunktet 3 x Isofix, og ønsker å ha alle barn på seterad 2 i bilen. Trenger i tillegg bra baggasjeplass.
Ut fra hva jeg har lest så langt fører det til at jeg må selge LandCruiseren og kjøpe en Ford S-Max eller tilsvarende - VÆR SÅ SNILL Å HJELP MEG UNNGÅ DETTE! Og hvordan... ?

- Det beste hadde vært ettermonterte isofix-fester. Toyotaforhandler avslår dette..
- bytte seter? Mulig å få to isofixfester som kan brukers med ett beltefestede sete i tillegg? Dyrt?

Hvilket seteoppsett med beltefestede stoler kan funke/ er å anbefale?
- Hadde egentlig sett for meg at det var best med fremovervendt på ene siden, så det blir enklere å komme inn til 2-åring i midten, og babystol (som løftes inn og ut på motsatt side).
- Alternativt må fremovervendt i midten, og 4åringen krabbe inn og over selv.
- hvor stabil er det beltemonterte stolene. Kan man "låse de av" (tilsvarende jekkestropper), så de sitter som de skal uavhengig av hvem som bruker bilen og hvordan man dufter borti setene?

Hvilke stoler vil passe best og gi nok plass? (Påt har jeg jo plasskrevende stoler (ettersom det har vært god plass... ).
Bilde av bruken?

Takk for alle svar/ alternativer som hjelper meg ut av knipa!

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: Tre barneseter i 2007 120 7-seter? Hvordan?

Legg innav JanP » tor mai 18, 2017 7:32 am

Cruiseren er ikke bred nok, det er det flere som har erfart. Også tester for å sjekke dette viser det samme. Det er få biler som det er nok plass til 3 seter. Om du bruker IsoFix, da. Uten blir det noe annet.

https://www.naf.no/forbrukertester/test ... rnestoler/
---------------------------------------------------
Eier av en 2005 VX med 230000 km på telleren.
Styremedlem NLCK

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg innav KjellOlsen » tor mai 18, 2017 8:35 am

Du får bytte den ut i en LandCruiser 100. De er en god del bredere.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2017:
Juli: Nordkapp
september: Russland

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
andersw
Sted: Haugesund

Legg innav andersw » tor mai 18, 2017 9:39 am

Jeg har snart samme problem. Jeg kommer til å ha barnesete 9-18kg uten isofix bak førersete. Så baby bag passasjersete i isofix. Så skal det være plass til en person i midten(kona er bakseteunderholdingen)

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
2004 Land cruiser 120

jhv

Legg innav jhv » tor mai 18, 2017 2:52 pm

andersw skrev:Jeg har snart samme problem. Jeg kommer til å ha barnesete 9-18kg uten isofix bak førersete. Så baby bag passasjersete i isofix. Så skal det være plass til en person i midten(kona er bakseteunderholdingen)

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Det er jo eventuelt en slik løsning jeg ser for meg, men i stedet for fruen som "midtsetepike" baki må jeg få plassert et bakovervendt beltefestet babysete mellom de to andre stolene.
Noen som har erfaring med dette?
Om det går ift plassen?
Om det er praktisk Ok i hverdagen (også med ulike brukere av bilen, inkl besteforeldre)?
Og i så fall hvilke seter og festemekanismer anbefales?

JH

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
andersw
Sted: Haugesund

Legg innav andersw » tor mai 18, 2017 3:37 pm

skal en stappe inn 3 seter så er det jo bare stikke til en butikk å prøve setene. men eldste mann bør jo ikke sitte i midten hvis besteforeldre skal låne bilen å spenne han fast i selen. da er det litt knotete å få det til over 2 barneseter. og har en 2 bakovervendte sete ved siden av hverandre så kan jo speil til å følge med dem stå i midten. eventuelt de kan se på samme film sammen. og hvis eldste mann sitter bak passasjersete så kan en jo enkelt ta ut hans fremoverlente sete hvis en skal ha folk inn i bak
2004 Land cruiser 120

Brukeravatar
ketilt
Sted: Trondheim

Legg innav ketilt » tor mai 18, 2017 9:23 pm

KjellOlsen skrev:Du får bytte den ut i en LandCruiser 100. De er en god del bredere.

Men med kun 2 stk isofix fester. Er bare feste på venstre side og i midten. Høl i huet dette også

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ketil Tiller. ( ketiltil@online.no )

Land cruiser 100 2004 Arctic Truck 35
Land cruiser 120 33" familiebil
Hilux Dobbelcab 2005 Arctic trucks 35
Landcruiser LX70 1985 solgt

Gå tilbake til «Generelt 12x»