Simen's jakt Tralle LC120

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon

spange

Re: Simen's jakt Tralle LC120

Legg innav spange » tor aug 17, 2017 8:08 pm

Nye dyser, dyserør, dieselfilter, oljefilter og ny castrol magnatec olje. Programmert hos toyota. Uten spesielt hell.
Kakler på kald og varm motor, gir snart opp. Tunap 984 og shell diesel er på tanken. Kan dieselpumpa være årsaken? SCV er selvsagt byttet. EGR ventil er renset, kanskje jeg må strupe den med blanking plate?

Fant ut at bilen har blitt flushet for 7' km siden med feil olje, TOTAL XLD FE olje, olja som brukes på 4-trinns automatkassene. Kassa girer ikke pent. Virker som om kassa ikke er synkron med motor, slik at man får liten akselerasjon og stuking ettersom bilen girer opp eller ned.

5-trinns kassene skal ha fluidmatic MV LV så vidt jeg har skjønt. Time til flushing er bestilt hos toyota 15. September. Kommer tilbake til hvordan kassa oppfører seg etter det.

Får for guds skyld håpe kassa liker bedre riktig olje, hvis den fortsatt er ufin så blir jeg veldig oppgitt. Automatkassene skal holde vesentlig lengre enn 235' km. Med mindre den bare har blitt brukt til tung tung henger før mitt eie :shock:

Noen som har flere gode tips til kakling? Har lest så å si alle tråder her om det.
Ny SCV ventil, dieselfilter, Nye overhalte dyser, pakninger og rør, tunap dyserens, rensa EGR ventil, rensa MAP og MAF....................................... snart tom for ting som kan prøves.
Garasjen min: https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=67&t=25435
-2006 Land Cruiser 120VX med alle de kjente feila :shock:
-2010 Subaru Forester Comfort -solgt-
-1992 Toyota 4runner 2,4TD -solgt-
-2007 Toyota Hilux 2,5 D-4D -solgt-

spange

Legg innav spange » tor aug 17, 2017 9:20 pm

Jeg har sitti å grubla litt, og har bestilt ny SCV ventil fra Partsouq. Så da får jeg prøve å bytte den igjen når den kommer. Tiltaket der er billigere enn mye annet.

Det er den nye store typen, i motsetning til den forrige jeg bytta. Henta delenr fra Toyodiy og sammenlikna med Partsouq. Og det stemmer overens. Så da skal det hvertfall være riktig. Forrige jeg kjøpte, handla jeg på ebay fra asia en plass, kanskje det var mandagsventil?

superhansen
Sted: Hurum

Legg innav superhansen » tor aug 17, 2017 10:51 pm

Høres ikke bra ut.Vet du ca verdier på dysene nå etter bytte?,er det fine verdier så kan sikkert scv være synderen.Du har ikke vurdert å anskaffe Techstream da,så kan du følge litt med på verdiene.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

spange

Legg innav spange » tor aug 17, 2017 10:57 pm

Har ikke sjekka verdiene Superhansen. Har vurdert Techstream, men har ikke fått det til å funke. Får ikke kontakt med bilen! Har ikke prøvd så mye, har forstått at det er noe kompabilitets problemer med nyere Operativsystem osv som jeg ikke har satt meg inn i?
har mulighet til å låne en obd leser for å lese verdiene også altså. Mulig jeg gjør det ved en anledning. Men det blir ikke før ut i september. Er i Oslo på jobbreise frem til September, som etterfølges av hjortejakt. Etter det får jeg sjekket litt mer!

Sent from my iPhone using Tapatalk

superhansen

Legg innav superhansen » fre aug 18, 2017 7:39 am

Ja det kan være litt ball å få software til å fungere,drivere må legges inn riktig,og ofte kan det være en fordel å deaktivere antivirus når du skal bruke programmet,så det ikke er det som sperrer.
Jeg har en original scv som jeg plukket ut fra min, byttet forebyggende.Den kan du gjerne få så kan du teste om den gjør noen forskjell også.Jobber i Oslo(Desverre)så jeg kan ta den med inn en dag.
Viktig at bilen blir i strekk nå da jaktsesongen er i gang.Jakter hjort selv,men vi venter på brunsten så vi drar over i Oktober.

120 GX 08 mod.

Andreas30
Sted: Bærum

Legg innav Andreas30 » fre aug 18, 2017 9:19 am

Var en stund siden jeg hadde vært og lest skjedd mye her grattis med nye dyser
ANG SCV ventil kun de som står made in japan som funker
Har vært borti mye av de andre måtte bytte dem om og om igjen made in thiland og lignende funker bare en liten stund før dem begyner og kakle igjen .
Så er nok mest sannsynlig scv som er billig kopi som spiller deg et pus nå .
Tommel opp når du får inn ny :D

sender deg en link på scv jeg stoler på
Denso made in japan
Bruker denne selv nå går knirkefritt
Det en bør se etter på scv når du bestiller den er at du ser den gjennomsiktige plastkoppen som sitter foran på scv og beskyter scv med flytende diesel da er det kvalitet .

http://www.ebay.com/itm/GENUINE-DENSO-S ... 0011.m1850

Prøvde den nye typen lange scv på min for 2 år sia handla den over disk på toyota delnummer slutta på 10
det gikk bare i 2 dager før jeg mista halve motor kraften
ringte da til toyota og lurte på hva dem hadde solgt meg og om dem hadde noe opplegg for og programmere denne til bilen
evt det som manglet .
Fikk til svar nei dem bare bytta ikke noe programering så da fikk jeg mandags scv og ikke retunert pengene på grunn av den hadde vært brukt
4500 kr ut av vindu for min del den gang
så etter det har jeg holdt meg til den korte scv på e bay
Håpe du er mere heldig en meg nå :D

Når det gjelder EGR blanking plate er det bare og skrudd den inn
Det kjedlige med de egr ventilene uansett om man har rensa dem når dem har passert 150 000 km så har dem lett for og henge seg åpen
med egr plate så slipper du beskymre deg for dette .
05 mod lc 120 vx
355 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk

A.O.M

spange

Legg innav spange » søn okt 08, 2017 10:12 pm

Hei igjen, litt siden det har skjedd noe her nå...

Det er i grunn det samme, kakling på kald og varm motor. Litt ujevn gange på tomgang innimellom...

Har ikke byttet SCV-ventilen igjen. Har gitt faen, trur ikke det er problemet. Den er jo ny, pluss at det er riktig SCV som ble satt inn. Made in JAPAN. :)

Har fått Techstream til å fungere, og dysene viste +- 2,5 på tre av dysene.
Jeg reiste til Toyota og fikk de til å gjøre samme målingene, fikk samme resultat, opp mot 2,9 på det verste. De overhalte dysene jeg har satt inn er av gammel type. Fikk beskjed at dysene var KAV GÅENE. Nå har jeg bestilt fabrikknye fra Partsouq, kommer i posten denna uka. Så blir det bytting av dyser igjen til helga. Vet du SUPERHANSEN fikk tak i til 10k fra Tyskland, det klarte ikke jeg å finne. Fant de billigere enn Partsouq fra DieselInjectors.uk. Men turde ikke å handle derfra. Har ingen kjennskap til de.
HRMPFFFFFFFFFF

Driver å jobber med reklamasjon av disse overhalte med Commonraildiesels.com, men de har "plutselig" sluttet å svare etter noen runder med mail frem og tilbake. De klarte ikke å forstå at det kunne være feil med dysene siden de var i orden da de ble levert og påstod dårlig diesel kunne være årsaken. Jeg sendte de diagnosen fra Toyota og deres anbefaling. La ut alle tiltakene mine pluss at jeg kun bruker Shell Diesel, og etter det har det vært tyst i over en uke.
Viser det seg at de er så useriøse at de ikke svarer noe mer, kommer jeg til å lage tråd om dette hvor jeg advarer alle fra å handle der.

Legger ut mer etter jeg bytter til fabrikknye dyser av ny type til helga. Denne gangen programmerer jeg de selv også med Techstream.

spange

Legg innav spange » søn okt 08, 2017 10:17 pm

Her er en av målingene gjort av Funnemark, fikk flere temperaturer.
Vehicle Diagnostic Report Engine Temp 23C.pdf
(461.2 kiB) Lastet ned 8 ganger
Local Toyota dealer recommendation.pdf
(1.22 MiB) Lastet ned 7 ganger

Pluss anbefalingen fra Toyota, har oversatt de før jeg sendte de til Commonraildiesel.com

superhansen

Legg innav superhansen » man okt 09, 2017 9:31 pm

Kjedelig å høre Simen.Jeg håper du får til en ordning med retur av dysene dine og ikke minst at du blir fornøyd med nye dyser når de kommer.Bra at du har fått opp Techstream,blir litt lettere å holde kontroll da.

120 GX 08 mod.

spange

Legg innav spange » man okt 09, 2017 9:33 pm

Men du, jeg har ikke knota veldig med Techstream. Men er det lett å programmere dysene derfra? Finner ingenting på youtube ang dette, og vil gjøre dette riktig! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

superhansen

Legg innav superhansen » tir okt 10, 2017 7:59 am

Ja det er veldig lett.Jeg husker ikke i farten hvor i programmet jeg gikk inn,men det finner du på YouTube.Om ikke så gi lyd så skal jeg koble meg opp og finne ut av det.Når du er inne på rett sted kan du velge å enten vise gjeldende verdi pr dyse,eller sette ny pr dyse.
Edit:
velg Engine ECU,deretter utility fanen.Der velger du injection compensation.Da får du opp bildet du kan velge å se,eller endre kode.Bilde
Bilde

120 GX 08 mod.

sirkandal

Legg innav sirkandal » tir okt 10, 2017 1:10 pm

Skal til med dette straks selv så lurte på om det compensation nr du skriver in står på dysene? Er vant til det fra VAG produkter, men står somregel flere nr på sånne dyser :wink:

superhansen

Legg innav superhansen » tir okt 10, 2017 2:16 pm

Det står på toppen av dysene ja,og består av 30 tegn

120 GX 08 mod.

spange

Legg innav spange » tir okt 10, 2017 4:38 pm

Tusen takk Superhansen,

Dette skal jeg få til, har et bittelitt kanskje ubetydelig spørsmål.

Dysene har jo 4 og 4 tall og siffer etter hverandre, skal disse kodes inn med mellomrommet eller direkte etter hverandre i vannrett rekkefølge? Gidder ikke stå å lure på detta når jeg ordner med det til helga, hehe.

Dysene kom i dag, jeg er i Oslo hele uka, men det blir bytting til helga igjen. Bestilte med pakninger til returrøret også siden de vrei seg litt da jeg monterte detta sist . Jeg hadde ikke tenkt å bytte dieselfilter men. Jeg bytta dieselfilter i mai da jeg bytta SCV og i August da jeg bytta dyser. Kjørt kanskje 100 mil siden august tipper jeg...

Pakke.jpg
Pakke.jpg (61.9 kiB) Vist 168 ganger

pakke2.jpg
pakke2.jpg (35.75 kiB) Vist 168 ganger

Delenr på dysa.jpg
Delenr på dysa.jpg (37.52 kiB) Vist 168 ganger

spange

Legg innav spange » tir okt 10, 2017 5:04 pm

Måtte lage meg et skuffesystem, skulle gjerne ha brukt finerplater. Men bestemte meg for å bruke de osb platene jeg hadde :) Resultatet ble jo bra det.
Selvom det er noe herk å skru i endeveden på Osb plater så funket det, måtte bare skru forsiktig på riktig plass pluss en goooooooood del trelim. Skuffefrontene er forsterket med vinkeljern siden de blir herja ekstra med....

Skuffene er ca 60cm dype, og så har jeg laget ett rom bak skuffene hvor jeg kan legge kjettinger og andre ting. pluss at jeg måtte ha mulighet for å komme ned på sidene også :)

Helt genialt, lagde skuffene akkuratt passe til at jeg fortsatt får buret inn. Og nå kan jeg trekke buret helt inn til siden slik at jeg får utnyttet bredden i bagasjerommet bedre 8) 8)

Etter første jakttur om helga fant jeg fort ut at jeg må ha en skåte eller bokslås på skuffene. Lagde skuffene "passe" trange. Men de smeller ut i bakdøra når jeg drar på. Sånn kan vi ikke ha det :wink:

IMG_3170.JPG
IMG_3170.JPG (2.12 MiB) Vist 163 ganger

IMG_3171.JPG
IMG_3171.JPG (2.46 MiB) Vist 163 ganger

IMG_3218.JPG
IMG_3218.JPG (3.22 MiB) Vist 163 ganger

superhansen

Legg innav superhansen » tir okt 10, 2017 6:35 pm

spange skrev:Tusen takk Superhansen,

Dette skal jeg få til, har et bittelitt kanskje ubetydelig spørsmål.

Dysene har jo 4 og 4 tall og siffer etter hverandre, skal disse kodes inn med mellomrommet eller direkte etter hverandre i vannrett rekkefølge? Gidder ikke stå å lure på detta når jeg ordner med det til helga, hehe.

Dysene kom i dag, jeg er i Oslo hele uka, men det blir bytting til helga igjen. Bestilte med pakninger til returrøret også siden de vrei seg litt da jeg monterte detta sist . Jeg hadde ikke tenkt å bytte dieselfilter men. Jeg bytta dieselfilter i mai da jeg bytta SCV og i August da jeg bytta dyser. Kjørt kanskje 100 mil siden august tipper jeg...

Pakke.jpg

pakke2.jpg

Delenr på dysa.jpg
Ingen mellomrom og alle tegnene skrives vannrett.Gå på read compensation først,så kan du se og muligens ta snapshot av bildet om jeg ikke husker feil.Lurt å bestille pakninger til returen,de vrir seg gjerne når du skal løsne igjen også.

120 GX 08 mod.

superhansen

Legg innav superhansen » tir okt 10, 2017 6:43 pm

Ser bra ut det der,jeg har tenkt litt på det samme,har ett dobbelt Herkules bur og det spiser mye plass,men kjører varebil så det skorter egentlig ikke på plassen heller.Er vel kanskje lysten på skuffer så jeg kan ordne stæsjet som er sterkest.

120 GX 08 mod.

spange

Legg innav spange » fre okt 13, 2017 9:49 pm

IMG_3285.JPG
IMG_3285.JPG (1.41 MiB) Vist 77 ganger

IMG_3286.JPG
IMG_3286.JPG (1.44 MiB) Vist 77 ganger